Bukefalos 28 år!

Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Är det bara jag som har en man som "snyter" ungen så fort han kliver innanför dörren? :confused: Han har ju längtat hela dan efter det bästa i hans liv - VÅRT barn .... :love:

I övrigt är vi fruktansvärt ojämlika: jag och barnet fixar det mesta hushållsarbetet på dagarna. på så vis kan vi ge varandra tid på kvällarna, både till varandra och så att vi får vara ensamma och göra det vi tycker är viktigt ...

Precis som här!
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Jag undrar om någon mer kanske är i min sits och jag vet inte hur man ska göra för att det ska bli rättvist.

Jag är så att jag tycker att inte bara tjejerna ska stå i köket och tvätta, ta hand om barnen osv.
Utan mannen kan hjälpa till ibland med.

Men nu när jag är mammaledig med en 1åring hur går detta ihop då?
Är det jag som "det minsta jag kan göra när jag är mammaledig" ska tvätta, laga mat till mannen kommer hem, ha barnet 24timmar om dygnet osv?

Jag har två hästar och egen gård med att ta hand om och sambon har inget intresse i det, när han kommer hem från jobbet är jag ju slutkörd och vill direkt ut till hästarna.
Men då menar han på att han är trött och vill vila för att han jobbat hela dagen....vem ska få göra det de vill/vem ska få "ledigt"?

Han menar på att han tjänar ju "alla" pengarna och han "betalar" mina hästar och vi har inte råd med något intresse till honom(hans intresse är dyra bilar) så det minsta jag kan göra är att hålla fint här hemma och ta hand om barnet osv.

Har han rätt?

Det känns som att jag kan glömma att hinna med hästarna, det känns som att han inte är nöjd förrän jag sålt dem:(.
Har redan sånt en av hästarna men han fortsätter tjata om hur dyra de är trots att jag betalar dem helt själv nu men då menar han på att jag tjänar ju mindre så då får han betala mer i slutändan endå:(.

Jag skulle dö inombords utan mina älskade hästar, jag är inte jag utan dem eller om jag inte får umgås med dem.
Jag har minskat utgifterna kring hästarna till minimum men att de fortfarande mår bra och får bra foder, men har försökt hitta allt så billigt som det bara går.

Vad ska jag mer göra, han verkar ju inte bli nöjd förrän de är borta:cry:

Måste vi göra slut pga detta?
Usch vet inte vad jag ska göra om det är han eller mig det är fel på och hur vi ska lösa detta.
Vi har ju löst allt annat men detta är svårt.
Han har aldrig tyckt om hästar men har hjälpt mig med dem emellanåt en då och jag har alltid varit naturmänniska och älskar djur.
Han tycker om djur men han är absolut inte en sån naturmänniska som jag.

Men vi har snart varit ihop i 10år så jag vill inte göra slut heller egentligen vi har ju ett barn ihop och vi älskar ju varann men vi är så olika på dessa punkter och förstår inte varandra riktigt.

Hjälp!

Dela upp hushållssysslorna så att ni gör hälften var oavsett vem som jobbar eller är föräldraledig.
Då får du ju göra hälften och då märker du om du hinner med hästarna. Han ska ju inte lägga mer tid på hushållssysslor för att du har hästar precis som att du inte ska lägga mer tid för att han jobbar.

Tycker han verkar ha en riktigt mansgris-attityd...
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Är det bara jag som har en man som "snyter" ungen så fort han kliver innanför dörren? :confused: Han har ju längtat hela dan efter det bästa i hans liv - VÅRT barn .... :love:

Min är likadan. Men jag tror det är ganska vanligt att många föräldrar, både mammor och pappor tycker det är skönt att få vara på jobbet och sen ägna sej åt annat. Så som det var innan man fick barn typ. Alla vill väl ha sin egen tid, men jag håller inte med om att det är skönt att få gå till jobbet för att slippa vara med sitt barn, däremot laddar jag batterierna hos hästen.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Det här är ju en STÄNDIGT återkommande fråga, särskilt bland hästfolk.
men vad jag inte fattar är:

Vill inte din sambo träffa/umgås med barnet när han kommer hem från jobbet?!

Är det bara jag som har en man som "snyter" ungen så fort han kliver innanför dörren? :confused: Han har ju längtat hela dan efter det bästa i hans liv - VÅRT barn .... :love:QUOTE]

Nix, inte självklart...tyvärr. :cry:
Min sambo har jag fått tjata på för att han ska engagera sig mer i sonen (nu 1,5år). Jag känner igen mig i TS, vi har det (tyvärr) så också...
När min sambo kommer hem vill han sätta sig och ta det lugnt, läsa tidningen och posten. Sen ska maten lagas + ätas och kanske nåt fixas med hus/gräsklippning etc... Finns så mkt måsten.
Astråkigt att ha det så, jag får fortfarande påminna om att han ska leka med sonen ibland och inte ligga och vila på sofflocket.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Kunde skrivit det själv...
Blir så förbannad på att vi ska vara tacksamma för att mannen jobbar och tjänar pengar! Och det vi gör i hemmet räknas aldrig, ex ta hand om barnet.

Själva skulle vi dela 50/50 på föräldraledigheten, tyvärr blev sambon uppsagd och fick snabbt nytt jobb i samma veva som han skulle vara föräldraledig så vi prioriterade nytt jobb. Han var hemma i 5 veckor, förmodligen de 5 värsta i hans liv (han ringde mig 3-5ggr/dag). Vi har en aktiv son som dessutom sovit dåligt sen han föddes...

Trots att jag är den som tjänar mest pengar av oss normalt sett, som lade undan sparpengar till hästarna, gick ner 7000kr i lön under 17 månaders föräldraledighet, dragit in på ALLT till mig själv (kläder etc) så fick jag höra som du - det är han som tjänar pengarna.
Numera kontrar jag med att jag också lagt ner pengar 17 månader x 7000 kr är en STOR summa som jag investerat i vår son. Han har inte offrat ett skit i pengaväg...

Det stora MEN är ju fortfarande egentiden och att hästarna finns, jag lägger minimalt med tid (lösdrift + unghäst) och betalar allt själv.
Jag har föreslagit schema, dvs dela upp dagarna helt enkelt...

Jag vet inte hur du är, OM jag gör mig av med hästarna endast för att sambon vill det - då kommer vårt förhållande troligen gå åt skogen. Däremot kan jag naturligtvis tänka mig att prioritera bort dom OM det skulle krävas, men inte som ett krav från honom utan för att jag ex vill ha mer tid för familjen och sonen.

Första året så hann jag inte göra så mycket hemma, för sonen är aktiv men gillade inte att vara ex i babygym, vagn eller bärsele så att ex laga mat och diska fanns inte med på kartan. Sen när han börjat gå öppandes en ny värld och han älskar att vara med, ex i tvättstugan. Det har ju gjort att jag trots allt gjort mer hemma sista halvåret så nu när jag börjat jobba igen (85%) så märks det ju att sambon blivit "bortskämd".... Mina 15% som jag f-ledig går till sonen, vi är utomhus allt som oftast i trädgården eller stallet. DET är för sonens skull jag är föräldraledig, inte för att städa....

Samtalsterapi kanske är en lösning, som jag själv funderar på om vi inte själva löser det. Har själv så mycket ilska/frustration över att vi prioriterar olika, ex det är OK att jag tar alla nätter men han kan inte gå upp 1 morgon nån gång frivilligt så jag får sovmorgon nån gång. Lösningen nu när jag jobbar är att vi tar varannan natt...
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Vilken intressat dikussion detta varit om det var kvinnan som drog in pengarna och han som slösade allt på bilar *ha ha* Då tror jag det låtit tvärtom!

Vi delar inte lika på hushållssysslorna, den som är hemma med barnen gör mest. Skulle vi sitta och vänta med middagen tills den andra kom hem skulle vi få äta 18.30 på kvällen eller något sådant. Det fungerar ju med ett litet barn som ammar eller äter barnmat, men inte med lite större barn som äter middag. Jag tycker att det är väldigt trevligt att komma hem och maten står på bordet och min sambo uppskattade det lika mycket när jag var hemma. Sen brukar vi gå till bibblan eller ut i skogen på helgerna istället för att städa, snabbast är ju om den som är hemma städar och så kan vi bara vara när vi är lediga. Eftersom båda är hemma, men inte samtidigt, så har jag aldrig upplevet det som "orättvist". Dessutom tokstädar vi inte, hellre lite skit i hörnen, ni vet.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

KL
Usch jag tycker det låter lite tragiskt som många verkar ha det att era män tycker att ni ska göra det mesta osv. När min sambo kommer hem från jobbet och gymmet som han alltid åker förbi innan han kommer hem, vill han mer än gärna umgås med sin son. Jag kan då åka och rida om jag vill. Har jag redan ridit på dagen så brukar vi umgås. Vi hjälps åt med alla sysslor, han anser inte att jag ska göra mer för att jag är hemma. Eftersom han umgås såpass mkt med sin son som han gör vet han att det inte alltid går att sköta massa sysslor. Sonen kräver uppmärksamhet.

Gällande det ekonomiska så kan jag ibland få dåligt samvete för att min häst kostar mkt men det är inte för att han någonsin nämnt det. Men jag ser det som så att jag hade råd med häst innan vi flyttade ihop och fick barn osv så det är inget han sponsrar. Numera har vi ju gemensam ekonomi, skulle kännas otroligt orättvist om jag var tvungen att sälja hästen bara för att vara hemma med vår son när vi ändå har råd.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Tycker inte han verkar respektera dig och ditt intresse alls.
Vet han hur viktiga hästarna är för dig? (efter 10 år borde han verkligen göra det kan man ju tycka)
Har ni pratat om det ordentligt?

Jag tror det men han menar på att vi har så lite pengar pga hästarna och har i och med det inte råd med något intresse till honom:crazy:.
Vi har pratat om detta länge men kommer ingen vart, mer än att jag får dåligt samvete:( och blir riktigt ledsen för att jag inte kan få glädja mig åt mina älskade hästar.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Problemet är väl att vi inte är "fria att välja" för att vi är påverkade av samhällsnormer..För jag har svårt att tro att de flesta kvinnor har urtråkiga hushållssysslor som hobby?
Själv avskyr jag det men tar ändå mer ansvart än maken under stora protester!
Det är inte okej att ansvaret för hemmet ska ligga på kvinnorna.

En tant sa till mig för ett tag sen " de tjatas å tjatas om jämställdhet och vem som ska göra vad, men vet du vad jag tycker jämnställdhet är?! Det är när var och en får göra det dom vill med sig själva och andra och resten delar man lika på!"..Det har jag funderat ganska mycket på, man kan givetvis tolka det som man vill men de lät ganska klokt!
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Kan ni inte gå och prata med någon prof om det? Jag och min sambo går till en psykolog en gång varje månad för att rensa alla ovissheter och ha en opartisk person som lyssnar och kommer med råd och förslag hur man ska se på det.

Ni tänker väldigt annorlunda, det finns alltid två fönster att se ut genom, så det är viktigt att ni båda börjar förstå och respektera varandra. Jag tycker varken att ni ska sälja hästarna, eller att du behöver vara mamma 24 om dygnet, han har väl också blivit förälder? Jag kan som sagt verkligen rekommendera en samtalsperson, för oss har det gjort underverk.

Jag hade gärna gått till en sådan, har själv gått till psykolog men känns som att han behöver vara med också.
Men vart får man tag i en sådan, vet inte om jag får med han bara:(.

Är det inte lätt att man sitter och anklagar varandra och försöker "få rätt" vid ett sådant samtal?

Det känner jag är det löjligaste i våra samtal att vi blir lite som små ungar " jag har minsann gjort detta och det var mycket jobbigare än det du gjort" osv.:crazy:
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Det där med att diskutera pengar, alltså vem som drar in dem, tycker jag öht är mycket märkligt i en relation.

Min man tjänar ungefär tre gånger så mycket som jag, vi jobbar bägge heltid+. Hans yrke betalar sig helt enkelt bättre än mitt, han är dessutom chef, och det är inte jag. Ovanpå det har han fast tjänst, och jag är projektanställd på lösa boliner. Så det är ju inget snack om vem som drar hem pengarna och står för den ekonomiska tryggheten i vår familj.

Men det var ju liksom uppenbart redan när vi träffades, så om han hade velat haft en fru som tjänade bra så skulle han ju blivit ihop med nån annan, med ett annat yrke. Mitt jobb är värt lika mycket som hans, även om det betalar sig sämre, för jag har kämpat lika hårt för att få och behålla det som han har gjort med sitt jobb. Mitt jobb är lika krävande, men på ett annat sätt än hans.

Så det har faktiskt aldrig varit en diskussion, i en relation tycker jag inte det handlar om vem som drar in pengar, utan om hur mycket man jobbar, och hur mycket man drar av det gemensamma lasset med hem och barn. Pengarna är ju liksom nåt annat, de behövs för att leva, men de är ju sällan direkt kopplade till arbetsinsats, vare sig hemma eller på jobbet.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Jag har en 2-åring, hästar, gård och vi båda jobbar heltid. Det är lite svårt att få ihop det och jag funderar ofta på att lägga ner eller minska drastiskt, men behöver få tid att hitta lösningar själv.

Ekonomin är inget problem för oss, men tiden. Självklart ska du inte vara den som sköter allt 24h om dygnet, 7 dagar i veckan. Men jag och min sambo har resonerat som så att vara hemma med barn och att jobba är likställt. Det innebär att vi delar på tiden efter jobbdagen. (nu pratar jag utifrån när jag gick hemma, men konceptet är samma fortfarande).

Självklart måste även sambon ha fritid efter jobbet ibland, jag tyckte aldrig att han skulle ta ALLA kvällar i veckan efter jobbet. Självklart är det skittungt att inte få vila från barnet, men båda måste ju ha rätten till egentid = tid utanför barn och jobb. Sen har vi försökt pussla så att jag alltid hunnit med det nödvändigaste, men det är ett konstant krig i huvudet på mig, för jag vill massor mer än jag faktiskt klarar av.

Hushållsarbetet - det kan han gott hjälpa till med när han kommer hem, det delar vi lika på också. Det som inte hunnits under dagen får man försöka hjälpas åt med, men lite skevt blir det här också då sambon gör många andra saker som jag inte klarar/orkar/kan/ vill (typ rensa avlopp, byta däck på bilen, meka med traktorn, ploga snö osv.)

Jag har väldigt svårt att förlika mig med tanken på att göra mig av med hästarna helt och vi har haft diskussioner de senaste veckorna hur det ska bli med allt. Jag måste hitta någon lösning som känns ok för mig och som inte innebär inga hästar, även om den tanken känns "enklast" i många avseenden.

Ursäkta rörigt inlägg, men jag förstår hur du känner det.



Ska först säga TACK alla ni som svarat:bow:

Ja vi förstår nog verkligen varandra, känner så med, vill mycket mer än jag orkar/hinner med både psykiskt och fysiskt.
Känner att mitt huvud är någon annanstans minns inte saker jag verkligen borde minnas och det är som att gå i en dimma???Hur länge ska det vara såhär?

ja utan hästar inget liv känns det som:cry: de betyder ju allt, inte mer än barnet och mannen men det är snudd påt....:love:
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Ta hjälp av någon samtalsperson! någon som tänker i en helt annan bana då man själv kan fastna i sitt eget!

De ska vi väl hoppas att ni inte ska behöva dela på er, alla får juh en fnurra på tråden nån gång, de blir ju denna vardagstristess som man måste komma ur men de är skitsvårt!!

Jag tycker de där är jättesvårt med hans egentid å min egentid! när han kommer hem från jobbet så vill jag gärna ut i stallet å dyl, dock tänker jag att jag inte kan va där flera timmar varje dag för även om han är på jobbet och "barnfri" så är det ju inte hans fritid han sitter där, å när han kommer hem å ska ta barnet så får han ju fortfarande ingen fritid så det är ett väldigt pussel, men förstår dig till fullo! Men har ni ett krävande barn eftersom han måste sova?! Vår tjej är jättesnäll så när gubben kommer hem om han är trött osv så kan han ändå ligga å slöa på soffan när hon är vaken å leker, men måste ju inte sova för att vila!

Många "pappor" tar nog småbarnslivet å hemmalivet för givet, tyvärr...Jag har absolut inget emot att sköta hemmet osv men här är de aldrig nån som tjatar att de ska göras, bara att ska de bli gjort får man göra de själv:grin: å endel dagar vill man juh bara slå igen dörren efter sig å gå..

Hade verkligen inget å komma med ser jag nu när jag är klar..

Nja krävande är han ju inte men springer ju runt och ska pilla på allt:angel:

mmm...håller med...det är konstigt hur nära kärlek och hat kan ligga varandra:angel:
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Det där har jag och sambon "stött och blött" också... Nu har jag i och för sig inte häst längre, men jag har ju faktiskt ändå behov av egentid och sovmorgnar.

Vår tråkiga lösning på det är schema... Torsdagar och lördagar har jag min medryttarhäst, tisdagar har han hundträning. Det är sånt som är spikat. Sen måste förstås hunden tränas fler dagar i veckan, men det blir ju på egen hand och kan anpassas så att det blir ett "familjeprojekt" eller att man tar babyvakten och går ut och tränar i trädgården när dottern sover (vi tränar alltså hunden båda två men det är han som åker på den organiserade träningen).

Vår uppdelning i övrigt är att jag tvättar åt alla, städar och sköter planering (inköpslistor, ser till att barn och djur kommer iväg till BVC/veterinär, anmäler hunden till tävlingar, ser till att räkningar betalas i tid). Han lagar mat, kör gräsklippare/snöslunga och tar hand om grovsopor/returpapper. Disken tar den som inte går kvällsrundan med hunden.

Kan barnet vara med i stallet, antingen att hen får en lekhörna på ett säkert ställe eller sova i vagnen? Så kan du ju göra klart sysslorna under dagen?
I så fall kan ni ju komma överens om att tre dagar i veckan har du kvalitetstid med hästarna när han kommer från jobbet och tre dagar i veckan gör han vad sjutton han vill när han kommer hem. Och den återstående dagen kan ni ju umgås :)

Du håller förstås inte en tävlingshäst i toppkondis på tre dagars ridning, men är alternativet att sälja så...

Ekonomin har vi faktiskt aldrig haft uppe till diskussion, det har varit väldigt knapert stundtals (då sambon oväntat blev sjukskriven en period) men det var aldrig ett ont ord om hästen då hon levde, trots att hon var dyyyr i drift. Så där har jag inte mycket att komma med...

Det med schema är ju väldigt smart, det påbörjade vi men upptäckte att jag är ju väldigt beroende av vädret om jag ska kunna rida, hur har ni gjort där?


Vi tänkte annars:
mån: Min dag
tis: hans dag
ons: min dag
tors: hans dag
fre: min/hans/gemensam dag
lör: hans dag
sön: min dag

Men det innebär ju att jag bara kan rida/träna hästarna 3 max 4dagar/vecka:crazy: men antar att jag får hoppas att man kan hålla lite kondition så man kan rida i alla gångarter på det lilla...kan man det?

Har din sambo något intresse då jag tänkte eftersom han inte hade något emot din häst när ni hade det knapert.

Tack för ett jättebra inlägg:bow: ska disskutera detta med honom om att dela upp sysslorna lite mer, att varje person får göra den saken och gör inte personen det så blir det inte gjort.
Men ni hjälper varann om den ena är sjuk?

Jag har hästarna på lösdrift och går ut och fodrar först när bebisen sover fm sedan går han och jag ut tillsammans och fodrar lunch och sedan fodrar jag kvällen när han gått och lagt sig.
Har itne så mycket mer "stalltjänst" att tala om som jag behöver göra mer än att träna hästarna tack och lov.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

För det första; Mannen ska inte hjälpa till. Barn hjälper till hemma. Föräldrar delar på ansvaret.

För det andra; När ska han vara pappaledig. Om han inte ska det; varför inte?


tack för bra tankar och du har ju så rätt.

Min tanke var ju att vi skulle vara föräldra lediga båda två, första månaderna var han ledig varje fredag då var jag ute och red för att han skulle få vara ensam med barnet.
Men eftersom jag ammade så ofta och länge även tills han var 6-8mån så kunde inte jag börja jobba/vara ifrån barnet på dagarna.

Han har ju all rätt till pappaledighet men han påstår att de har så myckt på hans jobb att han inte hinner vara hemma:crazy:.

Min tanke var att han skulle få testa på detta, för jag misstänkte att han inte skulle förstå annars.

Men jag har sedan ett bra tag tillbaka jobbat var 3e helg i alla fall och då är han ensam med barnet en heldag och en halvdag=mycket nyttigt.

För annars gnäller han gärna och vill ha hjälp med saker när jag är hemma, sånt han egentligen klarar av.



För det tredje; Du jobbar och tar hand om hans barn. Om inte du fanns skulle han behöva göra ditt jobb eller betala någon för det. Du ska inte behlöva känna att din insats är gratis.

För det fjärde; Delar ni ett liv eller betalar han dig (med hästar) för att få hushållstjänster utförda?


Jag ska säga detta till honom på ett smidigt sätt;)



Jag tycker din man verkar lite känslokall. Om du betalar för hästarna OCH tar hand om hans barn medan han får göra karriär och köra sitt race, vad är då problemet? Är han svartsjuk på hästarna?


Ja man kan ju tro det när du skriver sådär, jag älskar ju hästar väldigt mycket och påpekar ofta hur mycket de betyder för mig för att han ska förstå men det ger kanske motsatt effekt.
Att han(fast det låter löjligt) känner sig glömd?


Tjänar du mindre även när du jobbar och inte är föräldraledig? I så fall, tycker han att det är OK att du jobbar mer hemma för att kompensera den (ekonomiska) skillnaden?

Jag har träffat andra med den åsikten och jag tycker det är helt galet. Bara för att samhället inte vädrerar ex vis ett sjukvårdsbidträdes arbete lika mycket som en sopgubbes, ska man behöva slita extra hemma bara för det?

NEJ; Ni ska ha lika mycket egentid oavsett hur mycket pengar ni släpar hem. Allt annat är repektlöst.


Ja jag tjänar mindre även när jag jobbar.
Och tyvärr påstår han att hans jobb är jobbigare då jag jobbar natt och inte jobbar lika ofta som han, men när jag väl jobbar är det ju inte ett jättenkelt jobb att jobba vaken natt:crazy: man är ju trött i flera dagar efteråt.



Låt kar'n vara hemma med barnen ett tag, så får vi se hur pendeln svänger.


Hade önskat detta, ångrar så att jag inte gick på mer om detta men nu börjar jag snart jobba i februari och barnet skolas in i januari så det hinns ju knappast med.
Inte utan att jag med är hemma då, och det är ju det han behöver att jag INTE är hemma eller i stallet(för då kan han ringa in mig).
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Du tror inte att du kan få några tips i den här tråden på Senior om städning? :)

Håller även med de som tycker att din sambo borde vara lite föräldraledig, det kan nog behövas för att han ska inse att det inte är synonymt med att vara hushållerska?

Det kanske går att få in en medryttare, som kan hjälpa till att hålla hästarna igång, kanske även kan hjälpa till med det ekonomiska?

Sedan funderar jag över en annan sak, och det är om detta inte är symptom på ett djupare problem? Du säger att du inte är säker på om du får med dig honom till en samtalsterapeut - varför då? Anser han inte att ni har problem? Om du säger att du inte är nöjd med er relation, vill han då inte jobba för att du ska bli nöjd? Vad har han för lösning på problemet?

Sedan är en annan viktig sak att ni också får tid tillsammans så er enda tid tillsammans inte är när ni sover eller bråkar om vem som gör vad, utan att ni får kvalitetstid med varandra. Glöm inte bort varför ni valde varandra till att börja med. :)

Lycka till!
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Sedan har jag, som också jobbar natt, erfarenhet av att många har problem med att partners inte förstår hur mycket det tär att jobba natt. Att den som jobbar natt behöver tid för att återhämta sig, att nattjobb faktiskt tär så mycket på kroppen att nattjobbare generellt sett lever några år mindre än de som jobbar dag. Personligen har jag inte det problemet då min partner jobbat natt länge och vet hur det är, men jag vet flera kollegor där partnern ifrågasätter för att kollegan inte städat tillräckligt mycket en ledig dag exempelvis. Dock vet jag inte hur du ska komma till bukt med det, om du inte kan få din partner att läsa på mer om nattjobb och hur det påverkar kroppen?
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Jag tycker sambon är ute och cyklar ordentligt. När han kommit hem på e m tycker jag att ni ska dela på resten av tiden och sysslorna. Du har "jobbet" att vara med och ta hand om barnet dagtid, och självfallet passar ju du på att, om tid ges, att göra vissa sysslor hemma ändå då (typ diska efter maten ni ätit under dagen etc). Allt utöver får man dela på¨tycker jag - egentligen jobbar ni ju heltid båda två - du med ert barn och han på sitt jobb. Klart du måte få lägga lite tid på hästarna när han kommit hem.

Samtidigt måste ju även sambon få ha lite andrum mellan barn och jobb så visst, ingen förälder, oavsett kön, hinner ju lägga lika mycket tid på egna intressen som innan man fick barn, men det vet man väl om från början, och barnet uppväger ju tidsbristen på sitt sätt tycker jag.

Som jag förstod det så är både hästarna och gården ni bor på DITT intresse? Vi bor oxå på en liten hästgård (p g a mitt hästintresse), men sambon trivs bra med det och var redan från början införstådd och engagerad i att det ÄR pyssel med att bo på gård, och han trivs med det. Om din sambo ö h t inte alls har något intresse av att bo som ni gör p g a hästarna kanske ni skulle fundera på att flytta till ett hus eller lägenhet och du kunde ha hästen/hästarnma uppstallade? Då kommer man ju i från mycket av kringgörat med hästarna.

Ska sambon var föräldraledig förresten? det brukar skapa viss förståelse för att man inte hinner hålla hemmet tiptop när man är hemma med småbarn. Och om han inte ska -varför i hela friden inte då??

Tack för ett bra svar.
det sista svarade jag på i inlägget före dig.

Ja men han gillar att bo på landet det har han inget emot, men han är tyvärr inte typen som går ut och hugger i och jobbar:crazy: där är vi med väldigt olika.

Jag har haft hästar inackorderade innan, men min dröm och mitt liv är att få ha hästarna hemma och det känns nästan som att får jag inte det så vill jag inte ha hästar heller, men utan hästar finns jag inte på något sätt, jag skulle vara död inuti och de skulle fattas mig något enormt.
en stor del av glädjen med hästarna är att de finns där utanför huset, jag kan springa ut till dem och gråta ut i deras mjuka varma päls och han som jag står närmast av dem lägger sin hals runt mig när jag är ledsen:cry:
De finns där, utan ord de bara finns och ger tröst, lycka, framtidstro osv...
De betyder så mycket speciellt för mitt välmående.

Jag kunde aldrig tro hur mycket man kunde älska djur.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Speciell situation. Min dotter har bott heltid hos mig de senaste 10 åren (Hon är 17 år nu). Hennes pappa har betalt 2000;- i underhåll...
2
Svar
31
· Visningar
4 450
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
747
Senast: valy
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 205
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp