Hästar lösa på Djurgården: ”Folk flydde”

Flera hästar slet sig och skenade på Djurgården.
Enligt uppgifter till Aftonbladet ska hästarna ha sprungit på folk.
– Det är fem hästar som har skenat, säger Per Fahlström vid Stockholmspolisen.
 
Osäker, men funderar. För om man gör så utomlands kanske det är fler än en aktör som gör så och att allmänheten både är lite mer klar över att det finns hästar i området + vet vad man gör om en häst kommer dundrade mot en? Dom flesta hästmänniskor slänger sig nog åt sidan, men en annan som inte kan häst, kanske räknar med att den springer förbi en och inte in i eller över en som de ju faktiskt kan göra? Sen kan säkert en del bli chockade med, låter ju som det var ganska centralt, så säkert väldigt oväntat med en flock hästar i full panik, tänker en del blir handlings förlamade vid chock och fryser fast på stället.

Men iaf jätte sorgligt det som hände, stackars de skadade, hoppas dom repar sig allihop.

Och aktören låter ju som en riktig nisse (clown) 🙈
 
Och kanske inte mitt inne i en storstad.

Och kanske inte fem hästar i ett klent staket?

Nar jag hade min hastgard bodde jag i en stad (well, jag bodde straxt utanfor stan) i South Carolina. Staden har runt 35000 innevanare och ar inte en storstad, men en haststad av stora matt.

Det sitter skyltar overallt att hastar har foretrade over bade gangtrafikanter och bilar ... det finns riktiga "hitching posts" att bina upp hastar pa manga stallen, sarskilt vid restauranger. MEN det ar inte mitt framfor dar alla gar, det ar ocksa ordentliga palar som ar cemented nere i marken. Och atminstone de allra flesta ar sa man kan sitta precis framfor och titta pa hastarna medan man ater.

Hastar och stader gar aldeles utmarkt att ha tillsammans ... sa lange man har ratt hastar och de manniskor som arrangerar och har hastarna vet vad de gor.
 
En häst blev skadad i ett ben, vad jag läste. De övriga klarade sig utan men. Jämfört med de svårt och livhotande skadade människorna, så förstår jag om fokus inte ligger på hästarnas skador här.
Det förstår jag också, men det ena behöver ju inte förta det andra. Det står nämnt att någon häst sprang in i en personbil till exempel, då vill jag gärna veta hur det gick för djuret. Tack för info. :)
 
Det förstår jag också, men det ena behöver ju inte förta det andra. Det står nämnt att någon häst sprang in i en personbil till exempel, då vill jag gärna veta hur det gick för djuret. Tack för info. :)
Jag undrar hur det gick till för de som fick allvarliga skador. Var det hästarna som rent sprang över människorna, eller var det delar av uppbindningsplatsen som drog med/flög omkring eller vad? Samt vad orsakade att hästarna panikade.
 
Jag undrar hur det gick till för de som fick allvarliga skador. Var det hästarna som rent sprang över människorna, eller var det delar av uppbindningsplatsen som drog med/flög omkring eller vad? Samt vad orsakade att hästarna panikade.
Ja särskilt det första vore väldigt intressant. Jag antar (gissar friskt) att det var släpande material som gjorde att de fortsatte springa i vild panik, men det behövs ändå rätt mycket provokation för en häst att bara tappa det såpass att den både springer över människor och rätt in i bilar.
 
Jag undrar hur det gick till för de som fick allvarliga skador. Var det hästarna som rent sprang över människorna, eller var det delar av uppbindningsplatsen som drog med/flög omkring eller vad? Samt vad orsakade att hästarna panikade.
Ett ögonvittne berättade att en av hästarna reagerade på något och fick panik, och drog med sig de andra. De satt fortfarande ihop med resterna av uppbindningsplatsen när de flydde.
 
Ett ögonvittne berättade att en av hästarna reagerade på något och fick panik, och drog med sig de andra. De satt fortfarande ihop med resterna av uppbindningsplatsen när de flydde.
Jo, det är det jag har hört, men jag skulle gärna vilja veta mer kring detta.
 
Vad jag sett på andra bilder var sällskapet i närheten, hästarna uppbundna precis utanför där de satt.
Anser ändå att det är bristande omdöme att binda upp hästar i ett så pass folktätt område.

Och att binda upp dem i något som de kan få med sig vid panik. Hade grimsaften gått sönder och varje häst kommit loss enskilt utan något som satt fast i grinskaftet är jag rätt säker på att det slutat annorlunda. Då hade man iaf inte haft flera hästar som panikade fastbundna i varandra men stolpe mellan sig.
 
Och att binda upp dem i något som de kan få med sig vid panik. Hade grimsaften gått sönder och varje häst kommit loss enskilt utan något som satt fast i grinskaftet är jag rätt säker på att det slutat annorlunda. Då hade man iaf inte haft flera hästar som panikade fastbundna i varandra men stolpe mellan sig.
Och då hade kanske hästarna blivit "bara normalt rädda" istället för att få total panik. Och en "normalt rädd" häst brukar inte springa in i och över folk, medan en panikslagen gör det!
 
De hästarna han har (haft?) här uppe (samma?) är ju inte precis så lugna och avslappnade i stadsmiljö som varken de draghästar som körde runt ölvagn i centrala Köpenhamn eller de ’riktiga’ westernhästarna som jag sett ridas/stå i stadsmiljö i USA. Var på ridläger i Texas som ung och vi red in i stan och band upp hästarna utanför affären (i en ordentlig bom!) men de hästarna knyckte knappt på örat oavsett vad som hände, så har inte dessa fd.travare betett sig när jag sett dom 🙄
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Förra sommaren slet sig flera hästar och skenade på Djurgården i Stockholm. Flera personer skadades och en man avled senare av sina...
Svar
0
· Visningar
133
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu inleds rättegången gällande den hästägare som bar ansvaret när fem hästar kom lösa och skenade på Djurgården, Stockholm, i somras...
Svar
0
· Visningar
65
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En person omkom och flera skadades när en Piteåföretagares hästar skenade på Djurgården. Nu har åklagaren Anna Meyrowitsch slutpläderat...
Svar
0
· Visningar
153
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Framkallande av fara för annan och vållande till kroppsskada är de åtalspunkter som nu väcks mot hästägaren till de hästar som i juni...
Svar
3
· Visningar
918
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp