Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Säkraste platsen är ute, inga stalltak som ramlar över dem. Har just nu 21 m/sek och ökande i byarna och hästarna går och betar, busar eller står i lä och vilar. ingen i närheten av lästallen ;) Hästarna vet var de inte ska uppehålla sig när det blåser och minsta trä-knak springer de iväg :D

Rolle
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Tittade ut genom fönstret mot väster och där gick ett gäng väster och norr om skogen, alltså på blåssidorna av skogen då vi just nu har västlig vind. Så de vet var de ska placera sig.
Jag har hästar som fötts och växt upp utomhus och lärt sig hur man gör.;)

Rolle
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Mina stod i leran vid grinden, så de fick komma in och äta hö i stället, hade det inte regnat så mycket och hagen inte varit så lerig så hade de gott kunnat vara ute i ngn timme till. Blåsten är inte så farlig än.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Mina fick också komma in och äta Hö istället.
De slogs om vem som skulle in först!
Ingen tvekan om vad de föredrog iaf!
Men nu har jag ju inte skog som Rolle har.....
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Inackorderingen tog in vid 17-18. De åt 3 kg mer hösilage och gick glatt ut i morse vid 06. Gick dock ut i hagen o betade o stod inte vid maten vid vindskyddet.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Tillägg, jobbar alltså kväll denna veckan och då brukar de komma in 22.

Säkraste stället beror ju på. Jag vill gärna se över staketet innan utsläpp eftersom vi bor nära e22 och hade inte vågat ha ute på natten (min har iofs stora reflexer på täcket men ändå). Vi har dock knappt några träd och rep så det brukar funka bra. Det blåser inte så att taket rasar in i nuläget iaf :-)
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Kl nu när det ska vara storm klass 2-3 varning, när tar ni in era hästar?
Klockan är inte ens 13 och det är underkylt regn på gränsen till hagel, blåser en del också.
Brukar i vanliga fall inte ta in dem förarens vid 21-22 tiden

Läste någonstans att de flesta gånger djur förolyckats i samband med storm har dessa stått inomhus. Tak som rasat då...tror det var i en artikel om hur man förbereder sig för just storm.

Jag tittar på situationen för stunden. Är hästarna frusna tar jag in. Står dom i vindskyddet får dom vara ute. Slänger åt dom en extra tuss hö där då. Jag har byggnader som står pall för hårda vindar i övrigt...
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Jag tvingade min att vara ute i ett väder han inte gillade, snö…

Trots fri tillgång på mat, och två lekkamrater tog han saken i egna händer och gick helt sonika igenom grinden och till sin box själv…

Hehe ... Min gamla Hollandare brukade oppna grinden, jaga med sig kompisen och ga in ... eller hitta battre gras an i hagen nagon annan stans.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Jag har mina ute 12 timmar per dygn i rejäla hagar oavsett väder - inte ens i stormen Sven fick de komma in så mkt tidigare än vanligt. Under maj - okt går det ute hela dygnet.

Jag lägger regntäcke på dem och ser till att de har hö ute hela dagen - så har de det lika bra ute som inne som jag ser det!

Hästarna får frisk luft och jag slipper mocka så mycket!
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Mina hästar går på lösdrift och är alltså ute i väder och vind. De går täckade och har alltid grovfoder att tugga på. Min ena häst stod på stall för något år sedan men det uppskattade hon inte, inte ens vid dåligt väderlag. Hon trivs betydligt bättre med att få gå in och ut som hon själv vill. Min andra häst vet däremot inte om något annat.

Men jag kan ju förstå de hästar som inte alls tycker det är roligt att vara ute i regn och blåst om de inte har tillgång till vindskydd av något slag, eller mat nu såhär i vinter när det inte finns något att beta på.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

i min erf. så lär sig hästar klockan mer eller mindre, eller de går igång på olika signaler om klockan på ngt sätt triggar igång dem, eller lönar sig enligt dem själva.


våra hästar går ute långa dagar och har mat i hagen men vissa dagar regnar det skit och de vill då gärna stå vid grinden och hänga även om de har sysselsättning och mat i hagen i sig.

om folk börjar bete sig som att oj då måste vi ta in hästarna för de vill in så lär sig hästarna rätt snabbt att så fort ngn kommer till stallet så ska de in.

handlar väldigt lite att göra med att de vill in för saks skull och stå på box femtielva timmar i sig. det vill de inte.....

viktigt i sammanhanget att reflektera över tycker jag.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Kl

Min häst hade gott kunnat så inne idag, då hon antagligen halkat runt i leran och är nu halt på ena frambenet :(. Ingen svullnad och inget aj aj vid knä, kota eller hov så sitter antagligen högre upp då hon inte vill stödja på benet.

Angående tider så har min häst en mat och sov klocka, är man för sen vid frukosten så väsnas hon och sparkar boxen. Bor ovanpå stallet så då vaknar man åtminstone :p lilla väckarklockan:D.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 082
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 933
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 827
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 741
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp