Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Ska läsa upp det du skrev till en av mina hästar som sätter full fart in i ligghallen så fort det börjar dugga lite och står där tills det slutar, nä fru röd är inte normal på många sätt:D.

Jag har porslinshästar
Måste gå ute för hålla igång leder, muskler mm så dom inte skadar sig även frisk ute luft så det inte blir problem med andningen även magen mår bäst av att vara ute så hästen rör sig så är bara några anledningar,
mina är för ömtåliga för att vara inne i stall mer än tillfälligt.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Är ju också skånebo, och våra hästar går alltid ute såvida det inte öser ner eller blåser väldigt kraftigt, då får de gå in lite tidigare. Mycket för att vi har ett par stollar som stissar upp sig till den grad vid blåst att de antingen hoppar ut från hagen eller spränger staketet. Annars får de vackert vara ute. Är vädret fint kan det till och med vara problem att få in min gosse som vet att om jag kommer in i hagen innan "sängdags" så vankas det arbete och då vill han hellre vara i hagen :)
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Problemet är ju bara att det blåser kraftigt väldigt ofta ;)
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Det sitter liksom i ryggmärgen på mig att ju mer en häst vistas ute, ju bättre.
Men här i blåsiga Skåne, tycker mina hästar inte speciellt mycket om att vara ute! De står och hänger vid grinden och vill in, gnäggar och gräver i hagen.
De är täckade, men ser verkligen inte lyckliga ut när det blåser och regnar dagarna i ända. Ibland tar jag in dem tidigare för att jag tycker synd om dem och då ser de genast mycket mer belåtna ut.
Idag öppnade jag boxdörren till mitt sto och bad henne gå ut ( en av hagarna har en dörr rakt ut från stallet) tror ni hon kom? Icke! Inte ett steg utanför boxen! Visserligen väluppfostrad, men när det är fint väder ute, så vill hon gärna gå ut först. Nä, de har nog förlorat tron till vädergudarna :D
Har ni hästarna ute i ur och skur minst 8 timmar om dagen oavsett vad de signalerar?

Det är säkert individuellt hos hästarna, endel är känsligare för väder och vind än andra.
I vårt stall står hästarna på en form av enskild lösdrift. Det gör att de kan gå in i sin box när de önskar. Det finns en plastridå för varje boxdörr mot väder, vind och insekter.
Våra hästar väljer nästan alltid att vara ute, men går in på boxarna och vilar ganska regelbundet per dygn. Kommer man ut runt lunch är gänget ofta inne och hänger. Jag ser också på bädden att min går in och sover på box en stund på natten.
Två av hästarna väljer oftare att vara inne när vädret är trist. En går gärna ut och betar vid regn (om han har täcke) då de andra står under tak i vindskyddet i hagen:meh:
De väljer helt enkelt olika och jag är glad att de har möjligheten.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Hoppar in utan att ha läst.


Utan lä i en Skånehage är ju snudd på djurplågeri, då hade jag med velat gå in!

Blir mer och mer övertygad om att min är betydligt mer "känsloberoende" än "vaderberoende". Från att vara kaminen själv och strunt samma i vädret bara jag slipper stå i skyddet med första kompisen till att frysa frysa frysa och bara stå i lä och äta mängder vid Skåneflytt verkar han nu, med ny :love: kompis återgått till betande, glad kaminponny oavsett väder. Men vi får väl se vad vintern utvisar.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Utan lä i en Skånehage är ju snudd på djurplågeri, då hade jag med velat gå in!

Varför just hagar i Skåne? Skåne består av liite mer än Söderslätt ;)

Rolle
IpL
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Jag kan ju undra varför man inte då skapar lä så hästarna kan vara ute i större utsträckning? Ett rejält vindskydd med torrt underlag behöver inte vara så avancerat och dyrt.

Jag bor i Västernorrland och det är öppet runt om oss även om det finns dalar i hagen som är vindstilla och ena sidan gränsar mot skogen och där är det också vindstilla beroende på varifrån vinden kommer. Dock har jag ändå valt att bygga ett rejält vindskydd som hästarna uppskattar väldigt. Rent lagligt behöver jag inte ett vindskydd eftersom hästarna inte är ute längre än 16 timmar i sträck.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

KL
Jag har aldrig varit beroende av ett vindskydd tidigare, men som nybliven skåning har jag insett att det krävs. Dock ser jag hagar längst havet där det blåser om möjligt än mer, dör det inte finns tillstymmelse till lä.
Jag vet faktiskt inte varför det är så.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Jag syftar såklart på liten platt ruta när jag skriver Skånehage, det finns ju massor med fin mark i Skåne oxå! Men i hästvärlden känns det nästan som en definition att kalla kass hage för Skånehage :-P
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Allt beror väl på vad dom har att göra i hagen! Mina går på 8 ha vintertid och går då ute 12 timmar per dygn. Visst kommer dom gärna rusande framåt kvällen när dom ser någon vid stallet och vill in, men det är nig kraftfodret som lockar mest. Hästar vet inte sitt eget bästa. Naturligtvis är det bäst för dom att vara ute mkt.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Lånar...... blir lite långt kanske...:)

Andra har säkert varit inne på samma sak..... men

Något som man kanske skall fundera lite kring är hur det ser ut i hagen. Hur stor är hagen, och vad finns det för sysselsättning i hagen förutom den tiden då hästarna äter den utlagda maten.

Har man en väldigt tråkig hage utan någon som helst möjlighet till sysselsättning så blir ju vistelsen där inte speciellt rolig. Klart att de står och hänger vid insläppet då ... Att bli insläppt är ju ett avbrott i tristessen... -"Shit va roligt!!... De hände något"....

Hur mycket "berikning" av miljön man kan och behöver göra är ju helt och hållet beroende på hur stor hagen är och hur den ser ut. Platt fyrkantig hage är ju rätt vanligt. Väldigt vanligt är också att den platta fyrkantiga hagen i normalfallet inte är så värst stor... En eller ett par hektar i bästa fall.. men många gånger är hagarna betydligt mindre.

Vad kan man då göra för att "berika" miljön i hagen. Jag skulle vilja säga att det bara är fantasin som sätter stopp i det fallet. Lägga in några stockar, kvistar, sly av asp exvis. Blåsig hage som i TS fall... Bygg en rättuppstående plankvägg som bryter av vinden. Det behöver ju inte vara något tak på om man ändå stallar upp hästarna på natten. Men en plankvägg bryter i alla fall av vinden. Man kan bygga ett kryss av plankväggar också i fall man bor på ett ställe där vinden ofta kommer från olika håll. Servera inte maten på ett ställe. Utan ha många små ätstationer så hästarna måste flytta sig mellan dem. Att maten alltid finns på samma ställe är ju inte speciellt naturligt egentligen. Har man lite skog att tillgå så kan man ju variera platserna där maten serveras så hästarna får gå runt och leta lite innan de hittar var maten är just i dag.

Vidare..vem har egentligen kommit fram till att en fyrkantig hage skall vara standard?..;) Om man har begränsat med mark kanske man skall bygga korridorhage i stället... En hage där korridoren går i sicksack och maten serveras lägst bort så hästen måste knata en ganska lång bit för att komma dit.... Morgongivan längst bort i hagen... Lunchgivan i andra änden, och kvällsgivan längst bort, allt för att få hästarna att börja röra på sig.... Jag hoppas ni fattar....

De allra flesta hästmänniskor i dag vet att man måste tillfredsställa hästarnas tuggbehov... Men hur många funderar en extra gång på hur de skall lösa hästarnas behov av att ströva... ett behov som är lika stort som tuggbehovet... Ett sätt för hästarna att börja ströva i hagen är att göra som jag skrev ovan... en korridorhage. I en liten platt hage blir det inte speciellt mycket strövat.. Men har man begränsat med mark så kan man i alla fall göra det bästa av situationen.

Har man där emot en stor hage med naturlig variation så finns sysselsättning naturligt så att säga. Där är det mycket enklare.. Där står naturen för fantasin och berikningen.

Sist och slutligen då... Hästar är vanedjur för att vi människor är vanedjur. Det är våra rutiner som vänjer dem... Om man inte gör exakt lika vareviga dag så förväntar sig inte heller hästarna det. Det går lika snabbt att lära hästarna att det INTE finns rutiner som att det finns rutiner. Men för att det skall ske så måste man själv ändra på sig.

Om det inte är möjligt att ha olika tider för in/utsläpp, olika tider för fodring, att plötsligt låta dem gå ute på natten i stället för på dagen, rida på morgonen i stället för på kvällen, eller tvärt om beroende på hur man brukar göra. Kan man av olika anledningar inte ändra på sina egna rutiner i stallet för att bryta rutinerna för hästarna.. då får man nog finna sig i att hästarna står i givakt vid grinden när det börjar närma sig insläpp.

Mina hästar har stor naturlig hage. 2 hästar på 6 hektar vintertid. (Betydligt mindre skogshage sommartid) De tas in på stall en gång per dygn. Oftast på kvällen när jag kommit hem från jobbet. Vid den tiden på dygnet står de i givakt vid grinden.. Vid intag får de individuell fodergiva. De får stå inne ett par tre timmar. De vilar en stund då. Ofta brukar jag passa på att rida vid detta tillfälle. Dessutom får de lite pyssel och vård och sen släpps de ut igen. (ligghall finns)...

Jag har insett efter att jag efter flera år varierat mellan fullständig lösdrift med utevistelse dygnet runt, och uppstallning nattetid att för hästarna spelar det ingen större roll. De rutiner JAG väljer åt dem accepterar de och inrättar sig därefter. Nu upplever jag att de är väldigt nöjda med att få komma in på kvällen. Äta sitt foder... bli pysslade med och kanske vila någon timme i boxen. När jag sen släpper ut dem igen efter ett par tre timmar så är de lika glada över att få komma ut som när jag släppte ut dem på morgonen efter en hel natt på box....
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Vilket bra inlägg! Tack :)
Men tror du inte att hästar är beroende av rutiner?
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Mina har inga rutiner om man inte räknar med morgon hö mellan 5 och 10 och kvälls hö mellan 16 och 21.

Annars rider när det passar på dagen eller kvällen eller om det snöat rider jag tidigt/natten innan traktorn kommer och tar bort snön från vägen.

Inne eller ute oxå olika oftas ute dag som natt men ibland inne vid mycket regn, oväder eller åska oberoende tid på dygnet.

Krubb mat efter motion eller vid dagens pyssel.

Mina har som rutin att inte ha någon och värkar inte må dåligt av det utan tvärt om ingen som stressar vid fordring eller ut i hagen och bara en som vill springa in i stallet vid intag när det är piss väder.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Men tror du inte att hästar är beroende av rutiner?

Nej det tror jag inte. Jag tror faktiskt tvärt om.
För på alla de ställen jag varit på som haft fasta rutiner så har hästarna lärt sig klockan och stressar vid fodringar in och uttag.

I de stall där de kan släppas ut allt mellan 4 på morgonen till 9 på fm och komma in allt mellan 16 och mitt i natten så har inte hästarna varit stressade utan lugna coola individer.

Visst finns det säkert en del stresspöken som måste ha rutiner för att kunna må bra men de verkar vara lätträknade med mina erfarenheter iaf.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Jag har haft en hast som absolut inte kunde ha rutiner da de absolut inte kunde brytas. Han fullstandigt brot samman om man andrade hans rutiner och vid 17 ars alder da jag fick honom fann jag det bast att acceptera och jobba utifran hans forutsattningar istallet for att forsoka andra pa honom.Jag gjorde allt jag kunde for att inte ha nagra tider, rutiner, eller monster ... men han hittade monster dar jag inte visste att det fanns:cautious:

Pa sommaren nar det var varmt ville han IN dar det var svalare och med flakt i stallet. Jag matade ute, har hur mycket gras som helst i ett par olika 2+ hektar hagar med kuperad terrang massor med stora ekar (hastarna alskar notterna pa hosten:p) nagra stockar (basta 'sitt bankarna' i hagarna). Han vill IN om det ar varmare an 30*C. And that's that! Han svettas floder medan kompisen mar som en prins och alskar varmen.

De ar alla olika, med olika behov och onskemal.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Aha!!!! Jag kanske är för inrutad i mitt tankesätt......:idea:
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 082
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 933
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 827
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 741
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp