Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Tingeling

Trådstartare
Det sitter liksom i ryggmärgen på mig att ju mer en häst vistas ute, ju bättre.
Men här i blåsiga Skåne, tycker mina hästar inte speciellt mycket om att vara ute! De står och hänger vid grinden och vill in, gnäggar och gräver i hagen.
De är täckade, men ser verkligen inte lyckliga ut när det blåser och regnar dagarna i ända. Ibland tar jag in dem tidigare för att jag tycker synd om dem och då ser de genast mycket mer belåtna ut.
Idag öppnade jag boxdörren till mitt sto och bad henne gå ut ( en av hagarna har en dörr rakt ut från stallet) tror ni hon kom? Icke! Inte ett steg utanför boxen! Visserligen väluppfostrad, men när det är fint väder ute, så vill hon gärna gå ut först. Nä, de har nog förlorat tron till vädergudarna :D
Har ni hästarna ute i ur och skur minst 8 timmar om dagen oavsett vad de signalerar?
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Inte säker på att det är kraftfodret dem vill in till (om du ger det?) alt hö?
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Hö får de i hagen flera gånger under dagen.
Kraftfodret kanske..... det brukar de ju få när de kommer in.
Fast de står liksom och ser ut som dränkta kattungar,
med huvudet ner i backen :(
Inte så där pigga och vill in på ett studsigt vis.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Räknas 8 timmar som mycket?

"Våra" hästar är ute. Är det snöblandat regn kanske dom går in en timma tidigare. De på lösdriften går ute oavsett väder.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Så länge det inte är storm är mina ute 14-16 timmar/dygn.
Jag köpte en ny häst i våras som bevisligen inte var van vid att vara ute. Han stod vid grinden och gnäggade varje gång han hörde eller såg mig. Nu har han lugnat ner sig, insett att han får mat i hagen med och att man kommer in på kvällen och går ut på morgonen i stort sett oavsett väder. Nu tycker han att det är helt okej att vara ute hel dagen men han behövde lite tid på sig att vänja sig och landa helt enkelt.
Självklart får de komma in tidigare om de fryser eller är blöta igenom täckena men annars är de ute hela dagen.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Hästar kan inte räkna ut att box=torr efter en stund. Troligtvis vill de in för att det ingår i rutinerna. :) ex. min ena träningshäst stegrar vid grinden, skrapar med hoven, springer lite och har väldigt bråttom in, men skulle man ge honom hö ute och ändra om rutinerna så skulle han ändra och börja stegra tidigare/senare på dagen (beroende på de nya rutinerna). Ett annat ex. är min förra häst som jag hade, jag red honom alltid runt 10-tiden så vid den tiden stod han alltid vid grinden :) när jag började jobba på annat ställe och kom till stallet vid 17-tiden istället så tog det nån vecka, sen hängde han vid grinden den tiden istället. Hästar är vanedjur och håller sig till sina rutiner.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Nej, jag tycker inte 8 timmar är mycket.
Vet inte hur länge andras hästar är ute, så jag tog bara ett exempel.
Har man lösdrift, så finns ju ligghall.
Inte riktigt samma sak.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Fast jag hade förstått det om de alltid hängde vid grinden på kvällen, när de ska in. Men de börjar liksom flera timmar tidigare. :(
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Om det är storm då? Går de inte ut alls då?
Vi har storm jämt känns det som :(
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Fodrar ni vid grinden? det kan isåfall också vara en anledning till att de står vid grinden.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Nix, de får varsin hög på olika platser i hagen.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Vi har också storm jämt känns det som, bor på Vara-slätten och här blåser det konstant!
Mina hästar går på lösdrift men står aldrig vid grinden, de är uppe vid sitt hö eller på andra sidan hagen nästan hela tiden så jag tror att det har att göra med att de vet att det betyder mat att komma in. De här har i ju för sig fri tillgång på hö.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Fast jag fodrar tre gånger om dagen i hagen och det ligger kvar Hö mellan gångerna, så de är liksom aldrig utan....
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Min står vid grinden kl 12,00 för då har jag gjort i ordning lunchen till alla hästarna och har tid att ta in honom och ge lite gott i boxen. Men sen vill han ut oavsett väder.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Är era hästar nöjda mellan fodringarna?
Det är lite det som jag känner att mina inte är.
Att det blåser och regnar så jävligt på dem, så det blir mer pina än skönt att vara ute? Om det är pga kraftfodret, så borde de väl bara vilja komma in vid tid för insläpp? Om det är pga deras rutiner, menar jag.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Har lösdrift (2 st) med ligghallar som aldrig används av hästarna.
De som står på box kommer alltid till dörren (stalldörren går rakt ut i hagen) när de märker att det är folk i stallet, oavsett årstid och väder. Tror det är vana, "folk i stallet, vi ska nog in"..
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Fast jag är runt hästarna hela tiden, då jag bor tillsammans med dem :D
Är i tid och otid i stallet och klappar på dem i hagen.
Annars hade det kanske varit så att " nu kommer matte, nu får vi gå in"
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Jag tror det handlar om främst rutiner och vana för hästarna.

När jag köpte mitt fisiga fullblod för lite mer än ett år sen så stod hon också och ville gå in, redan kl 13-14 började hon hänga vid grinden och ville in!
Trots att det var sensommar och fint väder, mat i hagen och ligghall som skydd för både sol och väta.

Men hos tidigare ägare har de fått gå in tidigt.

Det har tagit drygt ett år att få henne att tycka om att vara utomhus.
Nu är hon nästan lika mycket ute häst som min islänning som älskar att vara ute och hatar boxen och stallet.
Än så länge går hon ute dygnet runt, men hon har ju både en ordentligt halmad ligghall som hon gärna är i, får fri tillgång på hö och har alltid ljummet vatten i sin thermobar.
Kraftfoder får hon också i hagen morgon + kväll.

Så hon har ju förutsättningar för att trivas lika bra ute som inne :)

Dock kommer hon att få gå in med de andra hästarna när det blir riktigt rusk väder, för annars blir hon ensam kvar ute och det vill jag inte.
Hittils har hon bara varit installad en enda natt under hösten och då var det riktigt äckelväder ute.
 
Sv: Hästar mår bäst av att vara ute......eller?

Hästar kan inte räkna ut att box=torr efter en stund.

Jag måste få säga, att jo det gör dem.
Anledningen till att de i så fall vill in är att hästar alltid kommer att föredra det som ger dem fördelar.
Är hagen inte tillräckligt rolig vid dåligt väder, tacka tusan för att de ber om att få komma in i stället om de har det som alternativ för då lär dem sig det också, att det går att välja.
Rutiner för mig är i detta fallet en myt, utan det handlar om att hästarna vet vad dem har för alternativ och inte, trygghet/fördel är något de prioriterar högt.

Så har dem tex inte ett bra vindskydd i hagen, underlag som blir som en lersörja eller tillräckligt med mat för att vara sysselsatta samt hålla värmen kommer dem garanterat att få be om att bli insläppta efter ett tag.

Grejen med skillnaden hos lösdriftshästar är att de kan få det de vill ha, när de vill = behöver inte ropa på eller visa oss människor att de vill gå in i vindskyddet varje gång.. Sen finns det lösdriftshästar som misstrivs på sin lösdrift också..

Allt är inte svart och vitt och det ena behöver inte anses vara bättre än det andra eftersom vi har så stora skillnader i våra miljöer och sätt att ha våra hästar.
Säger som i den andra liknande tråden: Se på era hästar hur dem mår och agera därefter. Mår den skitkasst över dåligt väder - ta in den då eller låt den vara kvar ute om den inte bryr sig..simple as that..
Tills dess att någon bevisat motsatsen anser jag att hästar är fullt kapabla till att tänka vad de tycker om och inte, där är vi alla olika och hästarna är individer där vissa fryser ihjäl för ingenting i princip och andra klarar vilket väder som helst även otäckat.

Våra går ute 12-14 timmar/dygn men är det riktigt ruskväder så får våra hästar gå in tidigare och i vissa fall släpper vi inte ut överhuvudtaget. Vi har stallet mitt på en öppen slätt och är det busväder, då är det riktigt illa ute.
Det händer iof få gånger per år men när det gör så är boxhästarna mycket nöjda och glada. Lösdriftshästarna står nöjt hela dagar i sina ligghallar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 081
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 933
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 827
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 741
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp