Bukefalos 28 år!

Hästar som sliter skor!?

Sv: Hästar som sliter skor!?

Ja som sagt, kompisen byter sin hovslagare som skodde travhästar till en som verkar och skor ridhäst. Det jag har sett av sk hästar skodda av hovslagare med inriktning på trav, är inget jag skulle välja till en ridhäst. Fast i sanningens namn borde det inte vara någon skillnad.
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

Inom travet så brukar det vara så att om de vrider bakfötterna, så är det snabba hästar. Jag har själv sådana och de sliter skor. Så det är inte konstigt. Men du har ju ridhäst, så det har jag inte hört så ofta, men ibland händer det. :p
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

Jag skulle inte vilja vara på samma hoppträning som dig. Tänk om din häst skulle tappa skon i hoppet så den svingas iväg och skär upp halspulsådern på någon i gruppen... :D
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

Ja som sagt, kompisen byter sin hovslagare som skodde travhästar till en som verkar och skor ridhäst. Det jag har sett av sk hästar skodda av hovslagare med inriktning på trav, är inget jag skulle välja till en ridhäst. Fast i sanningens namn borde det inte vara någon skillnad.

Han skor mkt ridhästar också så jag tror inte han skor alla på travhästars vis eller vad man nu ska säga :p Men han skor ju däremot mycket bättre än min förra som bara skor ridhästar, så det är nog lite vad man hittar, han ändrar sig väldigt mycket beroende på vilken häst man har.
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

Haha då var det synd att min förra häst inte var travhäst då! Kanske hon kunde sprungit in lite pengar till mamsen :angel::idea:
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

Jag skulle inte vilja vara på samma hoppträning som dig. Tänk om din häst skulle tappa skon i hoppet så den svingas iväg och skär upp halspulsådern på någon i gruppen... :D

hehe tur för dig att hon inte hoppar då :p
Min häst är nog den första som nästan har gått omkull när hon skulle gå över en bom :angel:

Men vi ska ta tag i det

ps: ny hovis som ALLTID skämmer bort henne med nya skor å special hit och dit (väldigt kul för mattes plånbok :devil:)
HON GNÄGGAR ÅT HONOM :eek:
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

Hej.
Jag har en häst som är likadan. Nu på sommaren så behöver hon skos om minst var femte vecka (på vintern vart sjunde). Hon rids på varierat underlag,mest grus och i skogen. Enligt min hovis så är inte detta något ovanligt och speciellt inte på sommarhalvåret (fråga mig inte varför).
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

Jag har haft ett vblsto som slet ut bakskorna efter bara några veckor. Hon vred till lite med hovarna när hon hade satt dom i backen så utsidan på skorna var nästan obefintlig efter 3-4 veckor.
Hovis riktade till ett extra par bak varje gång och sen bytte jag själv efter halva skoperioden. Det var hästens rörelsemönster som gjorde att skorna slets så ojämnt.
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

Våra hästar tappar ofta skorna och de blir också extra slitna på sommarn ,då den hage dem går i då har gamla raserade stenmurar de brukar vara uppe och traska i,kan det vara något sådant?
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

De har ju båda gått i steniga hagar, hela gården är ett gammalt stenröse typ :p men så mycket kan det ju inte påverka tycker jag :p
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

markbundna gångarter :angel::D

Åh, nu tänker jag hur mina hästar båda har gått ungefär som när man åker långskidor (krrrraaass, krraaassh låter det i mina tankar :crazy::angel:).

:rofl: Idag ska jag våga ringa hovis och låta så snäll och inte veta vaaad jag gör med mina hästar!
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

hehe tur för dig att hon inte hoppar då :p
Min häst är nog den första som nästan har gått omkull när hon skulle gå över en bom :angel:

Men vi ska ta tag i det

ps: ny hovis som ALLTID skämmer bort henne med nya skor å special hit och dit (väldigt kul för mattes plånbok :devil:)
HON GNÄGGAR ÅT HONOM :eek:

Typ som min förra häst, världens tjurigaste sto när hon hade sina dagar, men hon kunde vara huuur sur som helst, sen kom hovis och då lös hon upp minsann och gosade med hans rygg när han skodde och ögonen tindrade, då tyckte jag synd om mig själv som stod och slet för att hovarna skulle vara lerfria och fina men bara hade fått bakåtstrukna öron och sen kommer han och gör finliret och får det där bemötandet.. *muttrar*
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

min pålle är en liten räka på 158.. så det är ingen stor kille.. men vi travar o galopperar på alla underlag. dessutom hade vi ridit en 5 mils distans i de skorna.
guldskor är ju vanliga järnskor , fast m brodd. o gå med brodd hela tiden är inte bra för benen så det rekommenderar jag inte..

sliter hästen ner skorna får man helt enkelt sko oftare..
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

Ja kanske det, :laugh:. Men nu är det ju så att travare är som rid/hopp/distans/fälttävlan/dressyr´s hästar framavlade inom sitt område. Så kanske hade hon/han inte sprungit lika fort som en travare. :cry:
Det är många som inom ridsporten tycker (-att travarna är det synd om-).För de får inte galoppera, men sanningen är att om de galopperar så är det ganska ofta något som inte står rätt till. Eller kanske en så banal sak som att balansen inte stämmer/blir påkörd eller liknande. Kan också vara att tränarna tar ut dem för tidigt i lopp när de inte är mogna för det.
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

Kan hålla med dig till viss del men har du en guldsko som inom travet så är de brodden runda och i förhållande till vanlig brodd. De runda nitade brodden gör att hoven kan glida innan den får fäste för att skjuta ifrån. HAr använt alu m nitade brodd året om har inte en skada på mina hästars kotor eller annat.
Och då både tränar och kör löp med dem. När jag skodde samt verkade min ena tävlingshäst så konstaterade jag att han hade haft samma skor på sig i
1½ månad inkl träning och löp. De hade inte ens delat på sig, :idea:. Så visst funkar det.

Att de sedan sliter "ojämnt" kanske mer fram så de delar sig, eller på ena sidan kan avhjälpas. Dvs att man tar lite mer på de ställena. Då är hoven lite längre där och därmed blir det mer belastning/slitage där. Ganska logiskt. Man får m info bara genom att titta på skon som man byter ut. :laugh:
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

min pålle är en liten räka på 158.. så det är ingen stor kille.. men vi travar o galopperar på alla underlag. dessutom hade vi ridit en 5 mils distans i de skorna.
guldskor är ju vanliga järnskor , fast m brodd. o gå med brodd hela tiden är inte bra för benen så det rekommenderar jag inte..

sliter hästen ner skorna får man helt enkelt sko oftare..


Det finns släta guldskor oxå!:banana:

Vi använder nästan uteslutande guldskor till våra hästar hela barmarkssäsongen, just för att de håller mkt bättre.
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

kan du inte ha tjockare skor då? finns ju lite olika märken och modeller.

tänk på att ha mkt strö i boxen så hästen inte står på betongen....
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
9
· Visningar
719
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 373
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 483
Senast: Sel
·
Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 123
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp