Bukefalos 28 år!

Hästar som sliter skor!?

_Sascha_

Trådstartare
Min hovslagare tror jag är galen, förut hade jag en häst som jag var tvungen att ta bort 1 december -08, ett litet sto, halvblodskorsning och inte mer än 1,52 i mkh. Men hon slet skor så det räckte och blev över, sista lösningen blev att han fick svetsa hennes skor så de höll bättre, att sko om efter 3-4 v. var inte kul för min ekonomi kände jag. Henne red jag normalhårt, hon gick 6-7 dagar i veckan (spatthäst) men de flesta dagar var ju bara ut i skogen. Han undrade hela tiden vad jag gjorde med henne! Och jag såg ut såhär :confused: och kunde inte säga vad jag gjorde, men hon hade även när hon gick ett väldigt vridmoment i bakhovarna när hon tog ifrån eller vad man säger, så då sa han att det kunde vara det som var felet..

Jag tog ju bort min lilla älskling och började leta ny efter någon månad och hittade min nya tös, som jag ägt i 2 månader nu, hon gick barfota när jag fick henne och skulle opereras mot lösa benbitar och jag skodde henne när jag började rida henne (för ca 3-4 veckor sen) för några dagar sen hade hon en lös sko så han kikade på den idag, spikade på den och sa till hästägaren som var ute: VAD GÖR HON MED SINA HÄSTAR!?!
Min nya tjej har slitit ner sina skor precis lika mycket som min förra.. Jag har ingen aning om vad jag gör med mina hästar! Det här är ju också ett halvblod men närmare 1,70 och 5 år gammal. Hon busar och har sig i hagen, men jag rider henne bara varannan dag. Han sa visserligen att det kunde vara för att hon är så pass stor väldigt kraftig i typen också), men det är ju bara för underligt att jag ska lyckas få tag på 2 såna här hästar!

Det är ju inte utan att jag undrar vad jag gör för fel! När jag är ute rider jag varierat underlag, grusväg, skogsväg kanske lite asfalt om jag måste gå där men det är ytterst sällan, nuvarande hästen går bara ute i skogen för igångsättning.

Är det någon som varit med om något liknande? Min hovslagare tror jag är galen :p och jag som ska ringa honom imorgon och boka tid eftersom hon måste skos om omgående :o får väl be honom svetsa.. :angel:.
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

jag har ibland fått sko om efter bara 2 veckor, då var det inget kvar av skorna.. men hårt underlag sliter ju ner snabbare, beror ju lit epå vart man rider,men låter inget konstigt för mig.jag har med lagt svets av cormant på , men det blir så halt så ja nöter o skor oftare istället...
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

hehe :)

Min skos var 5:e vecka (fullblod). Förra hovisen la om skorna, men sen var de som knivblad efter andra skoningen. Nuvarande byter varje gång, lite varierat med vanliga järn (fast lite lättare, gjorde för fullblod), franska järn.
Jag nöter asfalt å grusvägar med henne, samt skogen + lite ridbana...

Tror bara du har lite osis :D

Finns det kanske skor med högre densitet som inte slits lika mkt?
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

Oj efter 2 veckor redan! Hur stor är din häst? Tänkte om man kan gå efter det :p.

Jo fast det är ju nästan alltid skritt på grusvägarna eller asfalten, är en liten sträcka grusväg jag brukar trava på (ca 50 m eller nåt) resten är ju skogsväg som inte borde slita tycker jag, inte mycket iallafall.

Jag märkte inget av svetsen, att det blev halare eller så, men hon var iofs 16 år gammal och sjukt stadig på foten så hon balanserade upp det mesta, 5 åringen har ju inte lika bra balans än och hade inte blivit riden på 1 år innan hon kom till mig.

Tänkte om hon också kanske har något speciellt när hon går, får nästan ta med hovis på en promenad så får han kolla om hon tycker hon gör nåt som kan slita :angel:.
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

Jo innan jag bytte hovslagare så slet gamla tjejen värre, han innan hade en annan typ av skor och det var som att han inte ville engagera sig eller vad man säger och tillslut så tröttnade jag när min hästs skor gick av på mitten efter 3-4 veckor och så med väldigt mycket flyt hittade jag min nuvarande hovis som verkligen engagerar sig! Han provade 2 olika sorter på henne med samma resultat men sen kom han på det här med svetsen (antingen det eller ett par skor som var några mm tjockare än de "vanliga") som fungerade jättebra på henne iallafall.

Var 5:e vecka kan jag gå med på, men inte 3 v :p

Jag ska kolla upp det, han är ju jätteduktig men kanske kan hitta några superskor och höra vad han tycker sen ;) Annars kommer han säkert på nåt men det känns ju väldigt konstigt att just jag ska drabbas av de här hästarna haha ;):D. Aldrig stött på någon som har haft samma problem och det har kommit och gått ett par hästar genom åren i stallet och vi har ridit samma vägar allihopa.
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

guldskor är väl hårdare och håller längre så det kanske ni kan testa
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

Jag undrar också vad du gör! :eek: :D

Har aldrig varit med om att någon hästs skor har nötts ner mkt ens efter 8 veckor. (Förutom tåkappor på skraphästar)
Och vi har mkt asfalt runt vårat stall, dom går på det till o från hagen varje dag, och för att komma någonstans måste man rida minst 20 min på asfalt.

Tycker det låter väldigt konstigt, och lite fascinerande, att din(a) häst(ar) sliter ner skorna så mkt fast de mest går i skogen. :p
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

*kl

Mina två ponnyer skoddes på hovis inrådan var 10e vecka. De var 14 resp. 16 år gamla och reds 6 dagar/vecka på varierat underlag i alla gångarter.

Däremot mitt hbl jag hade några år efteråt nötte ner sina framskor nåt kopiöst. Speciellt den ena. Den såg ut som ugnsfolie i tån innan omskoning och jag tror jag skodde om var 7e vecka. Hästen var dessutom bara en promenadhäst och skrittades mest :crazy:
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

Jag har heller aldrig varit med om hästar som sliter ner skor på det sättet, annat än aluminiumskor av förståeliga skäl. Har haft både ponnyer, halvblod och travare. Så fort vi rider utanför gården är det hårda grusvägar som gäller, och de går i stenig skog på dagarna. Det är väl på sin höjd tåkappor/tådelen som slits på vissa, men inte att skorna skulle bli nerslipade liksom.
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

Jag tror inte att man ska se sig blind på underlaget utan på hästens rörelsemönster.
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

Jag undrar också vad du gör! :eek: :D

Har aldrig varit med om att någon hästs skor har nötts ner mkt ens efter 8 veckor. (Förutom tåkappor på skraphästar)
Och vi har mkt asfalt runt vårat stall, dom går på det till o från hagen varje dag, och för att komma någonstans måste man rida minst 20 min på asfalt.

Tycker det låter väldigt konstigt, och lite fascinerande, att din(a) häst(ar) sliter ner skorna så mkt fast de mest går i skogen. :p

Dom kanske inte går utan snarare "hasar sig fram"
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

KL

Jag har hört, observera HÖRT, att ett visst ämne/ph i backen kan göra att skorna försämras och på så vis nöts fortare.
Nu minnns jag inte om det var ett speciellt ämne eller ett ph, och jag vet inte heller om det är sant. Men någon annan kanske har hört och vet om det är så eller inte?
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

Jag tror inte att man ska se sig blind på underlaget utan på hästens rörelsemönster.

Jo jag skrev ju att jag får ta med hovis på promenad nästa gång så får han se om hon är en "hasare" eller nåt :p

Förra hästen hade ju spatten emot sig på bakbenen och inget vidare steg och hon stötte i framkanten på framhovarna varje gång hon tog ett kliv (vet inte hur jag ska förklara men hon satte ner framkanten på hoven först jämt) och vred väldigt mycket när hon tog ifrån bak, så där hade jag ju förklarliga skäl till att hon slet.

Men nya vetetusan, har inte tänkt på att hon hasar sig fram eller någonting!
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

Jag undrar också vad du gör! :eek: :D

Har aldrig varit med om att någon hästs skor har nötts ner mkt ens efter 8 veckor. (Förutom tåkappor på skraphästar)
Och vi har mkt asfalt runt vårat stall, dom går på det till o från hagen varje dag, och för att komma någonstans måste man rida minst 20 min på asfalt.

Tycker det låter väldigt konstigt, och lite fascinerande, att din(a) häst(ar) sliter ner skorna så mkt fast de mest går i skogen. :p

Jag är också fascinerad, som sagt gamla hästen har ju mer förklaring.
Men att jag ska lyckas skaffa en till, jag förstår det inte, de är inte lika på något sätt, varken i storlek eller gång eller någonting egentligen och eftersom nya inte ens blir riden mycket eller på något egentligen slitigt underlag så måste hon nästan vara värre än förra hästen!
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

Det här känns ju lite elakt nu, men faktum är att en kompis till mig har haft samma problem och tyvärr är det inte hästens eller ryttarens fel utan hovlagarens.;)
Så nu kommer hästen att få en ny hovis from augusti eller så, man kanske bör se över den biten också.
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

Det här känns ju lite elakt nu, men faktum är att en kompis till mig har haft samma problem och tyvärr är det inte hästens eller ryttarens fel utan hovlagarens.;)
Så nu kommer hästen att få en ny hovis from augusti eller så, man kanske bör se över den biten också.

Hovslagaren skor ju alla hästar i stallet, förra hovslagaren kan jag faktiskt skylla på för han skodde konstigt men nuvarande skor hela mitt stall + ett helt känt travstall så.. Jag hoppas inte det är han för hästarna har aldrig haft så här fina hovar :angel:.

Och som sagt så försöker han alltid hitta nya lösningar, så delvis hoppas jag ju inte att det är mitt fel men inte hovlagarens heller.

Men jag kan förstå att det ibland är deras fel också!
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 314
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 427
Senast: Sel
·
Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 051
Senast: Fetaost
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp