Hästar som "testar"..

Sv: Hästar som "testar"..

Du får nog definiera ordet lat. I min värld är rovdjur något jag mer förknippar med lat än bytesdjur. Bytesdjur är mycket vakna och uppmärksamma (annars skulle de snart vara en måltid för ett rovdjur). Testar dej gör de när du står dem nära i rang, testar aldrig om du är tydligt över dem i rang och blir farliga om du är ranglåg. Inte den allra lataste häst skulle strunta att följa sin ledare.


Hästar är lata på så sätt att i vilt tillstånd gör de inget som slösar energi i onödan. De leker bara när de är mätta, utvilade och inte fortplantar sig. Och de leker inte tills de är helt utmattade, vilket de blir av ett ordentligt träningspass (iaf ganska trötta ;) )

Men håller med om att en häst aldrig skulle strunta i sin ledare bara för att den är lat. Är man däremot otydlig på något sätt, eller ger hästen alternativ att välja mellan, så väljer den det minst jobbiga. Det använder ju många när de tränar hästen.
 
Sv: Hästar som "testar"..

Du får nog definiera ordet lat. I min värld är rovdjur något jag mer förknippar med lat än bytesdjur. Bytesdjur är mycket vakna och uppmärksamma (annars skulle de snart vara en måltid för ett rovdjur). Testar dej gör de när du står dem nära i rang, testar aldrig om du är tydligt över dem i rang och blir farliga om du är ranglåg. Inte den allra lataste häst skulle strunta att följa sin ledare.

:bow:
Håller helt med. "Lat" är en definition som människan skapat utifrån påståendet att ett flyktdjur som sagt lagrar och sparar på sina energier men vi har lagt in vår egna betydelse av ordet "lat". Det betyder INTE det som nämnts här i tråden, att hästar inte är ytterst vakna, alerta djur, som rör sig mkt, och leker osv. Påståendet "att de leker endast när de är mätta, friska osv" säger mig inget. Och? det enda detta säger är ju att såvida djuret inte är sjukt eller i dålig hälsa så ska det uppföra sig vaket och även aktivt, men givetvis har de en dygns och aktivitets cykel som alla djur och människor.

den som tror att hästen är lat för att den inte vill göra som vi vill, eller att den är dum, ja - vad ska jag säga - tyvärr har dessa människor missat det mest vesäntliga i häst relation och hantering anser jag.
en frisk och sund och väl omhändertagen häst som har en förare som signalerar rätt och visar vad den vill, är INTE lat. snarare är det ett av de mest ambitiösa djur som finns anser jag, i fråga om dess otroliga vilja att göra rätt och vara till lags.
för att kunna göra rätt och vara till lags måste den dock ha en sportslig i fråga om att förstå vad människan vill av den.

DÄR ligger problemet, inte i att hästen är lat eller jävlig.
sen att det kanske är en obehaglig sanning för vissa att komma till insikt om är en annan sak.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 906
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 390
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 904
Hästmänniskan Hej alla hästfolk hoppas ni har det bra och tar hand om er i dessa tider!! Jag är en tjej på 17 (snart 18) som går i trean på...
2
Svar
32
· Visningar
4 232
Senast: Morran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp