Hästar som "testar"..

Iso

Trådstartare
Det förekommer ju ganska ofta prat om att hästar "testar" och så vidare..jag har en liten fundering kring detta..

En väldigt duktig tränare från tyskland "introducerade" mig för detta tankesätt..

För när man tänker efter. Hästar är ju inga djur med onda avsikter. Dom ger ju alltid allt dom kan efter förmåga och vad dom förstår. Så hon sa det att det är inte att dom testar, utan helt enkelt missförstånd. Du rider ju på ditt sätt, och hästen möjligtvis van vid ett annat sätt. Du ber om blåbärssoppa, men hästen förstår det som nyponsoppa och det är då det blir vad många kallar för att testa.

Jag tycker detta lät otroligt förnuftigt faktiskt, vad tycker ni andra?
 
Sv: Hästar som "testar"..

Jo, det låter som en fin grundtanke.:)


Men när min häst börjar resa sej ute i skogen, för att en grankvist rörde på sej samtidigt som hon skulle gå i sluta. Då har jag alltid trott att hon säger "kör upp din jävla nyponsoppa i röven". Men jag ska tänka om.:D :devil:
 
Sv: Hästar som "testar"..

Att "testa" är väl ingen " ond avsikt "?
Klart att en häst testar, det skulle jag också göra. Men lägger väl inte sitt liv i händerna på vem som helst?
Åker jag bil med någon kollar jag förstås om personen kan köra först.
 
Sv: Hästar som "testar"..

Men det va ju det hon menade ju?...
 
Sv: Hästar som "testar"..

Men när jag tänker på att testa så tänker jag mer på bus eller eventuella dumheter, inte missförstånd :confused:
Det är helt olika saker, missförstånd är det alltid i början...men att tex springa och glo i ett hörn som man inte glor på i vanliga fall när matte rider för att hon redan berättat att man inte böver glo är i allra största grad att testa och se när gränserna kommer :smirk:

Testning behöver ju inte vara elakt heller. Hästar gör saker efter bästa förmåga men dom är inte dumma utan inser oxå att man kan slippa ;)
 
Sv: Hästar som "testar"..

Kanske, men jag uppfattade det som att hon menade att hästen inte alls testade, utan att det bara var missförstånd.

Visst sker det missförstånd, men jag tror att hästar testar också =)
 
Sv: Hästar som "testar"..

:rofl:
Så kan det absolut kännas ibland och absolut tror jag att hästarna busar till det med oss ibland inte för att dom vill ont, men busa till det lite :angel:
 
Sv: Hästar som "testar"..

Hmm okej, nu ska jag försöka svara alla i ett inlägg. Missförstånd var kanske fel ord att använda av mig, men som när man får hem en ny häst som bockar, stegrar och allmänt bångstyrig så tror jag inte alls att den "testar" sin ryttare utan att det blir en spricka i kommunikationen.

Och att dom busar till det ibland utan att ha ont, det tror jag absolut dom gör..dom blir ju också uttråkade. Men då gäller det ju heller inte att dom "testar"..


Ähh bara lite funderingar från min sida..tycker det låter väldigt vettigt i alla fall..
 
Sv: Hästar som "testar"..

jag tror hästar är smartare än så.
Jag har en ganska unghäst som testar en del då o då, o jag är 100% säker på att det inte är missförstånd, han är en buse.
 
Sv: Hästar som "testar"..

JAG tror att många lägger helt olika innebörd i begreppet "testa".

Vad JAG menar när jag säger att en häst testar är helt enkelt att hästen försöker utröna om den kan slippa undan jobbet, och vem som egentligen bestämmer över vem. Fullständigt naturligt, och hästar gör så mot varandra hela tiden när de träffar en ny "kompis".

Hästar är av naturen lata, och skiter i att jobba om de inte måste. Enligt sina instinkter behöver de spara sina krafter för att äta och kunna fly om fara hotar. Därför - om de kan slippa arbeta - why not.

När en häst "testar", se jag det som att den provar sig fram för att se vad det är för en typ den har att göra med. Om det då är någon som inte klarar av att sätta gränser för den, så tar hästen självklart sin chans att slippa. Inget konstigt och inget mänskligt, utan ren logik. Måste den inte, så skiter den i det. (Såvida den inte tycker att det är kul att jobba just då.) Hästar testar sin ryttare/ägare för att etablera rangordning.

Så ser jag det. :)

Det du skrev är visst förnuftigt, men jag applicerar det hellre på just missförstånd. (Som ju är nog så vanligt. Alldeles för få tar sig tid att utröna hur hästar egentligen funkar.) Missförstånd och att testa ser jag inte riktigt som samma sak. :)
 
Sv: Hästar som "testar"..

min ponny testar alla. hur mkt missförstånd kan det bli när man tex leder hästen i grimma? att hon inte fattar att hon ska in i stallet? när hon testar så försöker hon se hur mkt hon kommer undan, då hon tidigare varit mkt hanterad av barn.
 
Sv: Hästar som "testar"..

En riktigt bra jämförelse där tycker jag.
Mycket troligt att det är så.
Men det påmnner mej om ett russ jag hade på foder en gång i världen.
Varje gång jag red honom, i ca 10min gjorde han allt i sin makt för att få av mej...då han kom under fund med att det inte funka, gav han med sej och var värdens underbaraste. Han ville testa mej och se vart gränserna gick....
 
Sv: Hästar som "testar"..

Vad JAG menar när jag säger att en häst testar är helt enkelt att hästen försöker utröna om den kan slippa undan jobbet, och vem som egentligen bestämmer över vem. Fullständigt naturligt, och hästar gör så mot varandra hela tiden när de träffar en ny "kompis".

Hästar är av naturen lata, och skiter i att jobba om de inte måste. Enligt sina instinkter behöver de spara sina krafter för att äta och kunna fly om fara hotar. Därför - om de kan slippa arbeta - why not.

När en häst "testar", se jag det som att den provar sig fram för att se vad det är för en typ den har att göra med. Om det då är någon som inte klarar av att sätta gränser för den, så tar hästen självklart sin chans att slippa. Inget konstigt och inget mänskligt, utan ren logik. Måste den inte, så skiter den i det. (Såvida den inte tycker att det är kul att jobba just då.) Hästar testar sin ryttare/ägare för att etablera rangordning.
Missförstånd och att testa ser jag inte riktigt som samma sak. :)


BRA UTTRYCKT :bow:
 
Sv: Hästar som "testar"..

Jag får en fundering, med tanke på ditt och andras inlägg här; är hästar olika "ärliga"?
För mig känns det i alla fall så med min häst att hon visar när jag själv inte lyckas vara så som jag kräver att hon ska vara... Alltså lite som bjälken i ögat... Rider jag bra så visar hon sin uppskattning genom att utföra det jag ber om. Att det sedan kan komma in en ekorre och förstöra allt är en annan femma - kan jag fortsätta vara fokuserad och koncentrerad så upplever jag att min häst också kan vara det. Kan jag slappna av kan hon också det.
Men det är klart att det måste väl vara rätt svårt att någonsin få klarhet, vi /tolkar/ ju djurets beteende.
 
Sv: Hästar som "testar"..

Det förekommer ju ganska ofta prat om att hästar "testar" och så vidare..jag har en liten fundering kring detta..

En väldigt duktig tränare från tyskland "introducerade" mig för detta tankesätt..

För när man tänker efter. Hästar är ju inga djur med onda avsikter. Dom ger ju alltid allt dom kan efter förmåga och vad dom förstår. Så hon sa det att det är inte att dom testar, utan helt enkelt missförstånd. Du rider ju på ditt sätt, och hästen möjligtvis van vid ett annat sätt. Du ber om blåbärssoppa, men hästen förstår det som nyponsoppa och det är då det blir vad många kallar för att testa.

Jag tycker detta lät otroligt förnuftigt faktiskt, vad tycker ni andra?

MMM, men det finns en annan anledning till att hästen kanske testar? LEDARSKAPET! Hästen kan testa ens ledarskap om dom känner sig osäkra. Så ser jag på det, visst - hästen är inte ute efter att va elak, absolut inte, men den bara testar för att veta var vi står. Fölungar gör så för att lära sig om världen, de testar gränserna.
Jag ser skillnad på om en häst testar eller inte förstår vad jag vill, och utifrån det löser jag problemet. Men visst testar dom - absolut! De måste ju precis som vi veta vem som e ledaren. Ni testade väl gränserna på era föräldrar/lärare andra vuxna när ni var yngre - ellerhur?
Sen ser jag det så att det finns ingen ärligare varelse än hästen och om man är beredd att lyssna så hör man mer än vad man någonsin kunde tro, hästarna talar med oss hela tiden.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästar som "testar"..

Det förekommer ju ganska ofta prat om att hästar "testar" och så vidare..jag har en liten fundering kring detta..

En väldigt duktig tränare från tyskland "introducerade" mig för detta tankesätt..

För när man tänker efter. Hästar är ju inga djur med onda avsikter. Dom ger ju alltid allt dom kan efter förmåga och vad dom förstår. Så hon sa det att det är inte att dom testar, utan helt enkelt missförstånd. Du rider ju på ditt sätt, och hästen möjligtvis van vid ett annat sätt. Du ber om blåbärssoppa, men hästen förstår det som nyponsoppa och det är då det blir vad många kallar för att testa.

Jag tycker detta lät otroligt förnuftigt faktiskt, vad tycker ni andra?



Tycker det lät otroligt klokt! Har aldrig hört en sån förklaring förut ;)

Vi vet ju att en häst inte kan tänka ut saker i förväg... Men varför skulle de då "testa" som vi tror ibland... De kan ju inte tänka "nu ska jag göra såhär istället för vad ryttaren vill för att se om jag kan få bestämma" :crazy: Ofta kan det nog oxå bero på brister i ledarskapet... Men det här var en väldigt bra förklaring! Tackar för den! :idea:
 
Sv: Hästar som "testar"..

min ponny testar alla. hur mkt missförstånd kan det bli när man tex leder hästen i grimma? att hon inte fattar att hon ska in i stallet? när hon testar så försöker hon se hur mkt hon kommer undan, då hon tidigare varit mkt hanterad av barn.

Detta är nog ett typiskt fall av att testa ledarskapet... "Om det går att göra likadant som förra gången..." hästar lär sig ju av upprepningar. Om hästen blivit hanterad av olika små barn så har kanske inte hanteringen varit så konsekvent :idea:
 
Sv: Hästar som "testar"..

Jag får en fundering, med tanke på ditt och andras inlägg här; är hästar olika "ärliga"? .

Ja, absolut, precis som människor... :smirk: Fast men rätt hantering från och med att dom varit föl skulle nog många hästar vara väldigt snälla och "ärliga" hästar... Sedan finns det ju så klart "knepiga" individer .. :angel:

Det förekommer ju ganska ofta prat om att hästar "testar" och så vidare..jag har en liten fundering kring detta..

En väldigt duktig tränare från tyskland "introducerade" mig för detta tankesätt..

För när man tänker efter. Hästar är ju inga djur med onda avsikter. Dom ger ju alltid allt dom kan efter förmåga och vad dom förstår. Så hon sa det att det är inte att dom testar, utan helt enkelt missförstånd. Du rider ju på ditt sätt, och hästen möjligtvis van vid ett annat sätt. Du ber om blåbärssoppa, men hästen förstår det som nyponsoppa och det är då det blir vad många kallar för att testa.

Jag tycker detta lät otroligt förnuftigt faktiskt, vad tycker ni andra?

Otroligt förnuftigt och bra tänkande tycker jag också :) MEN jag tror också att en häst som inte litar fullt ut på sin ryttare "testar" ju ibland för att se om denna verkligen klarar av ledarskapet, eller måste ha hjälp... Ger man dom ingen anledning att behöva tvivla på en, då har man ju inget problem. Så jag tror som du menar, att hästar aldrig "testar" avsiktligt, eller för att vara dumma. :bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästar som "testar"..

Jag tänker såhär:

När hästen TESTAR så gör den det av överlevnadsinstinkt, ska den "följa me" dig ut på en tur i skogen där den är helt utelämmnad för massa faror så måste den ju kunna lita på att du är en bra ledare..?

Så jag tycker att det är friskt för en häst att testa sin ryttare.. den kan blir rädd för något och då vill den ju se så vi tar kommandot o visar att det inte är farligt.

Hästen är ju ett flycktdjur.
Den testar oss som ledare.

//Mimmi
 
Sv: Hästar som "testar"..

Givetvis har dominte onda avsikter. Men precis som alla flockdjur tar även hästar över när det lider brist i ledarskapet. Sätter sig en ovan/osäker ryttare upp på dess rygg och hästen känner av att ryttaren inte vet vad denne vill utnyttjar helt enkelt hästen detta och "tar över" ridturen. Precis som den skulle ta över och dra när man leder den eller vad dt nu än må vara.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 906
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 426
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 390
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp