Hästar som "testar"..

Sv: Hästar som "testar"..

*lånar knapp*

Det jag tänker på när man pratar om att hästar testar är inte samma sak som missförstånd. Ett fenomen som ofta inträffar är när man t ex har köpt en häst och allt funkar jättebra i två tre månader. Det är frid och fröjd och ridning går jätte bra. Men efter ca tre månader vill hästen plötsligt inte gå från stallplanen, reser sig, bockar och prottesterar allmänt. Den testar helt enkelt var gränserna går, smekmånaden är över. Människan är inte tillräckligt tydlig i sitt ledarskap ochhästen vill göra ett försök att klättra på rangskalan. DET kalar jag att testa.

Sen finns det ju hästar som man har en dust med och sen aldrig mer. Men det finns oxå hästar som försöker testa lite då och då beroende på hur tydliga eller otydliga vi är i vårt ledarskap.

När min häst inte vill gå i sluta en dag fast han gjorde det igår tar jag som missförstånd och inte som ett test. Men det är hur jag ser på det hela. Jag tror inte en häst fattar exakt vad man menar i tre månader och sen helt plötsligt inte förstår vanliga frammåtdrivande hjälper. Nej det är test.
 
Sv: Hästar som "testar"..

eeh:eek: :eek:

Tycker verkligen inte att hästar är lata av naturen. De är som alla flockdjur väldigt måna om att tillmötesgå det som flockledaren (du, förhoppningsvis!) ber den om.

Om man tänker på vad våra hästar egentligen går med på varje dag för att vara oss till lags är väl ett bevis på deras otroliga samarbetsvilja.:bow: :bow:

Tyckter som trådskaparen skrev att det var mkt bra sagt av den tyska tränaren.:banana:

När hästar beteer sig på ett speciellt sätt ska man alltid försöka utröna varför den gör som den gör.

Ibland kan det handla om att man ger olika/fel signaler än vad hästen är van vid, dvs komunication. Man är som ryttare kanske väldigt otydlig/grov i sina hjälper så att hästen inte vet vad den ska göra.

I andra fall kan det handla om ledarskap, vem är ledaren, det ska alltid vara människan.
 
Sv: Hästar som "testar"..

I andra fall kan det handla om ledarskap, vem är ledaren, det ska alltid vara människan.

Ja, och då handlar det ju om att hästen testar var gränsen går. Och om den kanske kan klättra på rangstegen. Den testar ledarskapet.
 
Sv: Hästar som "testar"..

Jag får en fundering, med tanke på ditt och andras inlägg här; är hästar olika "ärliga"?


Det har tycker jag ar intressant. Jag forundras ganska ofta over mangas "ideer" har inne pa buke att ALLA hastar minsann ar sa snalla och skulle de mot formodan "ga emot" sa ar de ENBART missforstadda, eller att de har ont nagonstans.

Jag tycker det ar sjalvklart att vissa hastar testar mer an andra, precis som manniskor sa finns det battre/samre exemplar. Mycket har med uppfostran att gora men jag ar overtygad om att det finns hastar dar ute som inte farit illa men anda inte ar trevliga individer.

Sa lange man kan lita pa att sin hast inte vill utsatta en for fara sa ser jag inte testandet som ett storre problem. Om hasten testar andra ryttare eller andra som haller pa med den anser jag att problemet ar storre, da det ar min uppgift som agare att se till att hasten ar hanterbar
 
Sv: Hästar som "testar"..

Det har tycker jag ar intressant. Jag forundras ganska ofta over mangas "ideer" har inne pa buke att ALLA hastar minsann ar sa snalla och skulle de mot formodan "ga emot" sa ar de ENBART missforstadda, eller att de har ont nagonstans.

Jag tycker det ar sjalvklart att vissa hastar testar mer an andra, precis som manniskor sa finns det battre/samre exemplar. Mycket har med uppfostran att gora men jag ar overtygad om att det finns hastar dar ute som inte farit illa men anda inte ar trevliga individer.

Sa lange man kan lita pa att sin hast inte vill utsatta en for fara sa ser jag inte testandet som ett storre problem. Om hasten testar andra ryttare eller andra som haller pa med den anser jag att problemet ar storre, da det ar min uppgift som agare att se till att hasten ar hanterbar


Ja, alla hästar är snälla på det viset att en häst gör aldrig något bara för att vara dum. Antingen beror det på smärta, rädsla bristande ledarskap eller något annat som är naturligt för HÄSTEN att reagera på. Om hästen gör något som vi tycker är dumt så gör den det av en anledning... och det är inte hästens fel, för hästen beter sig bara som en häst. Konstigt... ;)
 
Sv: Hästar som "testar"..

Ja, jag tänker i mitt hästägarskap att hon är en snäll häst, som aldrig skulle få för sig att vara "dum" utspekulerat...
Å andra sidan var det en islänning jag talade med som berättade att på Island tar man bort hästar med "dåligt lynne", de gör mycket korv där...
Det finns ju också med som en parameter i bedömningen, lynnet alltså. Och om man tänker på hur aveln bedrivs här kan man ju undra om det inte borde läggas mer vikt vid den aspekten, med tanke på hur många som skadas inom ridsporten.
Vad tycker ni?
(Han berättade också om hästar som plötsligt kunde balla ur totalt, som borderliners som går över gränsen. Tex en häst som utan förvarning rusade rakt in i en vägg och dog. En annan som stavk rakt ut i en sjö, med ryttare som fastnade i en stigbygel, och som bara hade tur som kunde lossas innan hon drunknade. Men hästen dog...)
Förlåt om det blev mycket OT nu...
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar som "testar"..

Ja, alla hästar är snälla på det viset att en häst gör aldrig något bara för att vara dum.


Det ar det har jag inte riktigt haller med om, kanske har jag haft vadligt otur i mitt liv och traffat pa hastar som faktiskt inte kan beskrivas som snalla, hur garna man an hade velat.
 
Sv: Hästar som "testar"..

Jag tycker det ar lite drastiskt att ta bort hastar med "daligt lynne" sa lange de inte ar direkt farliga, men nog borde folk kanske tanka sig lite for innan de tar fol pa/efter individer som har ett "daligt lynne". Risken ar juh att de saljs och hamnar hos fel person som inte kan hantera hasten och den blir da till slut mer eller mindre farlig.

Det som ar sa bra med hastar ar juh just det att de ar so olika och att de har sa olika humor/temperament och att man kan hitta en hast som passar en sjalv som person.

Bada mina hastar ar snalla men den ena ar helt klart "vassare" an den andra och han behover hela tiden paminnas om att det ar jag som bestammer, annars kan han bli ganska jobbig att ha med att gora.

Sa det har med att ALLA hastar ar snalla tycker jag ar lika lite sant som att ALLA fullblod ar hispiga eller ALLA travare inte gar att rida, ALLA hastar kan ga barfota osv. osv. osv... det ar en fordom helt enkelt!
 
Sv: Hästar som "testar"..

Javisst, och jag har ju inte samma åsikter som de har på Island (generaliserande tänkt, va?). Refererade bara till vad jag hört.
 
Sv: Hästar som "testar"..

Det stämmer säker i många situationer, men inte alla. Mitt sto försökte förra vintern kasta sig bakåt och sprina hem upprepade gånger. Hon lyckades inte och nu har hon slutat, men när någon annan sitter upp skrittar de ett par meter på lång tygel och så hon kastar sig bakåt. De har inte hunnit göra någonting i sadeln och ändå gör hon så. Skulle ryttaren då låta henne stanna kvar hemma skulle detta beteende garanterat bli ett problem, men visar bara ryttaren att nej, så gör man inte då fortsättar hon snällt framåt. Hon testar om hon får bestämma. Det syns tydligt.
Hon är en mara i hagen också (sägs det) när andra än jag ska ta henne där. Jag har aldrig haft problem med det men de andra har berättat vilken bitch hon är. Jag har aldrig ens sett det beteendet. Vad beror det på om inte test?
 
Sv: Hästar som "testar"..

Tyskar är väldigt kloka när det gäller hästar! :bow:

Tror absolut det beror på missförstånd, i kombination med/eller brist på kunskap/ledarskap.
Eller att hästen har dålig erfarenhet, som gör att inte "litar" på människor.

Ex 1: Min fjording stack alltid när jag red henne till en början.
Det var ju för att jag itne hade tillräcklig kunskap (eller styrka) för att kunna stoppa henne.
Hade jag kunnat mer hade jag inte fått de problemen.

ex 2: Min "nya" häst slängde alltid av när man hoppade - efter hindren, och det berodde förmodligen på att fel ryttare helt enkelt hade ridit henne innan = hon hade fått för mycket ryck/obalans (?) i samband med hindren så hon helt enkelt började protestera.
Kan ju nämna att hästen är överdrivet känslig, så vem som helst kan inte rida henne (hoppa) för då slänger hon helt enkelt av.

Så ja. Jag tror inte på att hästen testar bara för att testa. En väluppfostrad häst från grunden skulle inte testa en duktig ryttare.
Tror jag.
Jag har sett många hästar med egna viljor som aldrig skulle falla sig in att bråka med en okunnig ryttare, men som däremot "bråkar" väldigt mycket med människor som bråkar med dem.
 
Sv: Hästar som "testar"..

Tyskar är väldigt kloka när det gäller hästar! :bow:

Tyskarna har insett att det är stora djur och de uppfostar sina hästar direkt som fölungar. Något som många svenskar inte gör utan de tycker det är så gulligt när fölen buffas.

En uppfödare i tyskalnd tar sina fölungar, binder upp dem i en mkt stark lädergrimma, har en kedja och en påle i marken. Runt om pålen är det bara sand så hästaen inte kan halka eller liknande. De kommer garanterat aldrig loss därifrån och där får de stå till de har fattat att man inte drar eller kastar sig när de är uppbundna. Vissa hästar fattar snabbare än ändra. Vissa hästar sluta spjärna emot och dra när de inser att de sitter fast och står stilla. Vissa hästar håller på tills de är helt slutkörda. Uppfödaren resonerar som så att om hästaen inte själv förstår att den själv vållar problemet genom att inte stå still så är den inte bra i huvudet. Den har fel lynne.
Resultatet blir att du får aldrig en häst som kastar sig som står uppbunden på stallgången, den stannar och står stilla när det tar emot, om den är smart. Det är därför så många tyska hästar är så lätta att hantera.
 
Sv: Hästar som "testar"..

:D Jag håller med du!!!!:bow:

Har sett hur hästar testar gränser utan missförstånd. En häst som nafsar till utan att man gör något missförstår knappast utan tester nog mest om den kan göra så och komma undan det, kommer den undan är den mer ranghög än du. En riktigt ranglåg häst har jag knappast sett testa på en väldigt ranghög häst men väl ihop med människor kan denna ranglåga häst testa då den inte ser människan som lika ranghög som hästen i hagen, flocken eller vad man vill. Jag ser ju i hagen t.ex hur vårat ranghöga sto säger till varje dag till det andra stoet att "jag är fortfarande den som är bestämmer här". Men jag ser inte det jag kallar för att testa som att en häst menar något ont, det är mer en mänsklig syn, utan jag tror det mer ligger i hur hästen fungerar.
 
Sv: Hästar som "testar"..

Det förekommer ju ganska ofta prat om att hästar "testar" och så vidare..jag har en liten fundering kring detta..

En väldigt duktig tränare från tyskland "introducerade" mig för detta tankesätt..

För när man tänker efter. Hästar är ju inga djur med onda avsikter. Dom ger ju alltid allt dom kan efter förmåga och vad dom förstår. Så hon sa det att det är inte att dom testar, utan helt enkelt missförstånd. Du rider ju på ditt sätt, och hästen möjligtvis van vid ett annat sätt. Du ber om blåbärssoppa, men hästen förstår det som nyponsoppa och det är då det blir vad många kallar för att testa.

Jag tycker detta lät otroligt förnuftigt faktiskt, vad tycker ni andra?

Nja.
en del tror ju att hästar "testar" så fort de inte är helt villiga i ridningen eller sätter sig på tvären mot vissa hjälper/rörelser osv. DET köper jag din tränares tänk , men det tycker jag heller inte är ngt vidare nytt - dvs att det till 99% är ryttarens signaler och missförstånd. Din tränare har rätt i att hästar inte är jävliga av naturen! det är synd att alltför många ryttare tolkar det så när de har motgångar i ridningen....

hanteringsmässigt så visst - de "testar" gränser. även där har människan en stor roll, för vi tror att hästen helt plötsligt bestämt sig för att "testa". men i själva verket har vi signalerat med små, omedvetna signaler till den, - under lång tid ibland - att det skulle funka att "testa".

jag gillar egentligen inte ordet "testa" alls.tycker det är ett mänskligt begrepp som återigen, föreslår att hästen gör ngt med en utstuderad tanke i bakhuvudet, som människor skulle göra typ. jag ser det inte så - det är ett djur som läser signaler, och agerar därefter, med instinkt. inte för att den har en "planerad" tanke i huvudet att testa gränser....
 
Sv: Hästar som "testar"..

Skulle heller aldrig tänka att det är onda avsikter, utan helt naturligt hos en ny ägare i en ny miljö. Ungefär - hur funkar det på det här stället då? Får man gå in i stallet om man vägrar att ridas ut på? Kliver dom av om man blir istadig eller stegrar? Har haft tre hästar och alla har testat - mer eller mindre. En ordentligt - i flera månader, en annan bara en gång. Men jag har haft just den här känslan - dom vill veta hur det funkar. När dom vet det så har testandet tagit slut.
 
Sv: Hästar som "testar"..

Hästar som "testar" ifrågasätter egentligen din rang. Det är inte som någon skriver att hästar av naturen är lata och inte vill utföra arbete utan spara krafterna och äta.
Naturligt måste hästarna flytta sig över stora områden i sitt sökande efter mat och förflyttningen sker med initiativ av flockledaren (du). Är du hästens ledare så följer den dej ut i skogen och runt ridbanan när du ber om det:bow: den kommer till dej i hagen och frågar vad du vill nu osv. Vägen till att bli en ledare för sin häst är beroende av konsekvent och tydlig kommunikation som hästen förstår (och få kan den, inte jag heller, men försöker lära mej).
Men varför skulle hästen gå med dej ut om du vid hanteringen visar största möjliga undergivelse, ingen häst följer en häst som är lägst i rang.
 
Sv: Hästar som "testar"..

Det får stå för dig.
Jag är absolut övetygad om det jag har fått lära mig och tycker definitivt att det stämmer på varenda häst jag någonsin träffat i hela mitt liv. Jag lägger ingen värdering i påståendet om lathet, men anser definitivt att hästar är lata av naturen.

Däremot säger jag inte emot det du säger, det är sant det också.
Men hästar jobbar definitivt inte i onödan. Inga djur som innehar rollen som byten anstränger sig mer än nödvändigt.
 
Sv: Hästar som "testar"..

Hästar som "testar" ifrågasätter egentligen din rang. Det är inte som någon skriver att hästar av naturen är lata och inte vill utföra arbete utan spara krafterna och äta.
Naturligt måste hästarna flytta sig över stora områden i sitt sökande efter mat och förflyttningen sker med initiativ av flockledaren (du). Är du hästens ledare så följer den dej ut i skogen och runt ridbanan när du ber om det:bow: den kommer till dej i hagen och frågar vad du vill nu osv. Vägen till att bli en ledare för sin häst är beroende av konsekvent och tydlig kommunikation som hästen förstår (och få kan den, inte jag heller, men försöker lära mej).
Men varför skulle hästen gå med dej ut om du vid hanteringen visar största möjliga undergivelse, ingen häst följer en häst som är lägst i rang.

Bra skrivet :bow:
 
Sv: Hästar som "testar"..

Du har nog en poäng där, men av egna erfarenheter kan jag också säga att hästar "testar" för att kolla vem som är ledaren då de är flockdjur och då krävs det rangordning, även mellan häst och ryttare. De gör de inte av elakhet, det är ett naturligt beteende.

Intressant diskussion.
 
Sv: Hästar som "testar"..

Det får stå för dig.
Jag är absolut övetygad om det jag har fått lära mig och tycker definitivt att det stämmer på varenda häst jag någonsin träffat i hela mitt liv. Jag lägger ingen värdering i påståendet om lathet, men anser definitivt att hästar är lata av naturen.

Däremot säger jag inte emot det du säger, det är sant det också.
Men hästar jobbar definitivt inte i onödan. Inga djur som innehar rollen som byten anstränger sig mer än nödvändigt.
Du får nog definiera ordet lat. I min värld är rovdjur något jag mer förknippar med lat än bytesdjur. Bytesdjur är mycket vakna och uppmärksamma (annars skulle de snart vara en måltid för ett rovdjur). Testar dej gör de när du står dem nära i rang, testar aldrig om du är tydligt över dem i rang och blir farliga om du är ranglåg. Inte den allra lataste häst skulle strunta att följa sin ledare.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 906
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 445
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 390
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp