Välutbildade inom vad? Hopp, dressyr, uteritt, körning eller något annat?
Trygg för orutinerade som rider någon gång i veckan eller alltid?

Den där trevliga lätta hästen säljs inte lika ofta och när dom säljs så är det inte alltid som dom kommer ut på annons då köpare finns ändå.
Så jo dom finns absolut då jag träffade en hel del såna när jag skode.
Utbildad dressyr lätt A minst lätt B. Trygg för orutinerade hela tiden. På annons är det inte osannolikt att man får en sjuk häst heller speciellt inte om den är nyligen importerad.
 
Jag tänker att dels har vi avlat fram lite annan typ av häst. Men att så många har tillgång till ridhus och ridbanor numer gör ju att många både ryttare och hästar inte är lika vana att rida ut eller tex rida i mörker etc.
Man tar lektioner i att rida på bana. Men inte i att rida ut. Och tyvärr kan många i dag inte riktigt rida ut, alltså de vet inte hur de ska hantera saker och hur man ska lägga upp utbildning av uteridning så att säga.
Förr fick man ju lite mer bara reda ut sånt eftersom man inte hade ridhus eller utebana.
Så det kan vara både avel och träning och vem som sitter på/går bredvid som gör att det blir problem.
Plus att bra hästar kostar. Och väldigt många har inte råd att köpa den häst man bör ha eller vill ha. Och kan även överskatta "hur mycket" häst man behöver eller vill ha. Och i en del fall resulterar det då i att man köper för mkt häst. Och den hästen blir bökig.
Ganska många är lite fast i sitt tänk gällande vad för häst de tror att de vill ha. En del inser sen att det nog ändå var klokt att sälja den där superflotta hästen som man var livrädd för och att det är fasen så mycket roligare med en typ liten, markbunden knabstrupper som man kan göra exakt allt med utan att vara rädd.
Har själv haft flera hästar som är 100 procent säkra att sätta vem som helst på dom blir alltså inte rädda nånsin för nåt som ryttaren gör. Däremot har dom varit lite tittiga, hoppiga rädda för fåglar etc. Då undrar jag hur gör man liksom när man ridit in hästen rider man enbart i ridhus?
 
En häst är ett djur. Problemet är väl att om en häst alltid ska ridas av en orutinerad ryttare så riskerar man att den trygga hästen man köpte inte längre är så trygg utan kan få en del olater pga oerfaren hantering. Finns ju väldigt många bra ryttare och människor som känner sina hästar och rider (och hanterar) dom väldigt bra utan att tävla och kan inte då heller uppvisa resultat på det sättet. Såklart är hästar olika och det finns individer med mer/mindre benägenhet för flykt, men att kalla en häst för 100% säker med alla människor i alla möjliga situationer ser jag nog som relativt omöjligt att hitta. Men att det finns trygga fina hästar med en god grundutbildning jo detfinns nog, men som andra redan skrivit i tråden tror jag inte heller dom kommer ut på annons så väldigt ofta, köpare finns ändå i hästens närhet. Så utan ett nätverk kan det kanske vara svåra att hitta ja.
 
Problemet som jag ser det med hästar som är högre utbildade kontra ryttare som inte är det, är att ryttaren sannolikt ger kommandon utan att vara medveten om det. Hästen kan därför upplevas som att hästen "gör" saker och lätt stressar upp sig - när det egentligen handlar om att ryttaren slänger in femtioelva olika kommandon samtidigt och inte är en så himla rolig ryttare för hästen.

Som alla andra har sagt, ja - det finns hästar som klarar av oerfarna ryttare. Och de kostar vad de kostar.
 
Man kan också säga erfarna men osäkra ryttare som vill kunna rida ut med hästen själv utan att den blir tittig/ stirrig, hoppig för minsta lilla.
En sån ryttare är jag, och efter många om och men hittade jag en sådan häst.
Jag behöver en häst som tar mig i handen och säger ”lugn matte, den där stenen äter inte upp oss”

Igår kom jag fräsande i galopp ute när en fasan flög upp precis bredvid oss, hästen vinklade inte ens ett öra.
Så jo, visst finns de. Men de är svåra att hitta.

Svenskfödd sjuåring, full historik, dolda fel-försäkrad, bra röntgen, lätt i all hantering osv.. det kostade. Men så värt det 🤷🏼‍♀️♥️
 
Tycker de blir lite knasigt att begära mer av hästen än sig själv.
Nu kanske jag missuppfattat men att vara osäker själv o be en häst bära en ensam genom skog och förbi trafik mm är kanske lite väl?
Det är ändå ett djur, ett flockdjur och flyktdjur.

Och då ska den flytta, få ett nytt hem o helt ny vardag, ny ryttare o bara va lugn o cool?
 
Sen finns det raser o individer såklart som är mer eller mindre benägna att hoppa till för saker.

Kikat nått på quarter?
 
Senast ändrad:
Utbildad dressyr lätt A minst lätt B. Trygg för orutinerade hela tiden. På annons är det inte osannolikt att man får en sjuk häst heller speciellt inte om den är nyligen importerad.
Som jag skev på annons är dom svåra att hitta. Hur hästar blir efter några månader med orutinerad ryttare är svår att veta i förväg.
Jag vet faktisk inte om dom var utbildade till LA i dressyr eller inte.
 
En sån ryttare är jag, och efter många om och men hittade jag en sådan häst.
Jag behöver en häst som tar mig i handen och säger ”lugn matte, den där stenen äter inte upp oss”

Igår kom jag fräsande i galopp ute när en fasan flög upp precis bredvid oss, hästen vinklade inte ens ett öra.
Så jo, visst finns de. Men de är svåra att hitta.

Svenskfödd sjuåring, full historik, dolda fel-försäkrad, bra röntgen, lätt i all hantering osv.. det kostade. Men så värt det 🤷🏼‍♀️♥️
Hur hittade du hästen? Vet inte men upplever att för typ 15 år sen var väldigt många hästar såna, idag existerar knappt den hästen, är det någon som kan förklara för mig vad som hände däremellan?!
 
En sån ryttare är jag, och efter många om och men hittade jag en sådan häst.
Jag behöver en häst som tar mig i handen och säger ”lugn matte, den där stenen äter inte upp oss”

Igår kom jag fräsande i galopp ute när en fasan flög upp precis bredvid oss, hästen vinklade inte ens ett öra.
Så jo, visst finns de. Men de är svåra att hitta.

Svenskfödd sjuåring, full historik, dolda fel-försäkrad, bra röntgen, lätt i all hantering osv.. det kostade. Men så värt det 🤷🏼‍♀️♥️
Min gissning är att prislappen på en sån är runt 200? :)
 
En sån ryttare är jag, och efter många om och men hittade jag en sådan häst.
Jag behöver en häst som tar mig i handen och säger ”lugn matte, den där stenen äter inte upp oss”

Igår kom jag fräsande i galopp ute när en fasan flög upp precis bredvid oss, hästen vinklade inte ens ett öra.
Så jo, visst finns de. Men de är svåra att hitta.

Svenskfödd sjuåring, full historik, dolda fel-försäkrad, bra röntgen, lätt i all hantering osv.. det kostade. Men så värt det 🤷🏼‍♀️♥️

I söndags var jag ute och red och mitt under en galopp så for det upp ett rådjur precis bakom oss, 10-20 m skulle jag gissa, och flydde hals över huvudet. Det hade legat och tryckt i fältet vi galopperade bredvid och precis när vi passerat så flydde det, passerade bakom oss och flydde iväg över ett dike ut på nästa fält. Min medryttarhäst ryckte bara till lite. Underbara häst! Men hon är inte en häst för oerfarna ryttare för det.
 
Senast ändrad:
Hur hittade du hästen? Vet inte men upplever att för typ 15 år sen var väldigt många hästar såna, idag existerar knappt den hästen, är det någon som kan förklara för mig vad som hände däremellan?!
Jag gjorde en egen annons på min Facebook/ insta som jag bad hästvänner dela. En bekant, hade en bekant som funderade på att sälja… han fanns aldrig på annons.
 

Liknande trådar

Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 043
Senast: SiZo
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 150
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
997
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Hästnyheter Förra sommaren slet sig flera hästar och skenade på Djurgården i Stockholm. Flera personer skadades och en man avled senare av sina...
Svar
0
· Visningar
112
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp