Men seriöst var hittar ridskolor sina hästar nuförtiden och privatryttare på lägre nivå? 🤔
På min ridskola kompromissar man med vissa saker, oftast sådana saker som man kan "utbilda bort". Den som bestämmer vilka hästar som ska köpas är väldigt erfaren och kan köpa riktigt oslipade diamanter halvbilligt för att hen förstår att den hästen egentligen är perfekt men behöver lite utbildning osv.

Sedan föder man upp mycket hästar på min ridskola. Man vet vad man får, de kan inskolas in i ridskolevärlden rätt tidigt, utbildas av kunniga ridlärare osv. Då får man rätt trygga och trevliga individer.
 
På min ridskola kompromissar man med vissa saker, oftast sådana saker som man kan "utbilda bort". Den som bestämmer vilka hästar som ska köpas är väldigt erfaren och kan köpa riktigt oslipade diamanter halvbilligt för att hen förstår att den hästen egentligen är perfekt men behöver lite utbildning osv.

Sedan föder man upp mycket hästar på min ridskola. Man vet vad man får, de kan inskolas in i ridskolevärlden rätt tidigt, utbildas av kunniga ridlärare osv. Då får man rätt trygga och trevliga individer.
Ja ridskolor kan ju utbilda själva förståss men tar det inte mycket tid innan hästen kan gå lektioner? Värre då att veta hur privatryttare gör som inte har kunskapen att utbilda själv.
 
Ja ridskolor kan ju utbilda själva förståss men tar det inte mycket tid innan hästen kan gå lektioner? Värre då att veta hur privatryttare gör som inte har kunskapen att utbilda själv.

Det kan ta ett tag. Den ridskolan jag red på uppfattade jag att de gjorde ungefär så här:

Köpte en unghäst ca 4-6 år gamla. Inriden/insutten men inte utbildad. Ridskolan utbildade sen hästen och den fick vänja sig vid stallet, liv och rörelse. När den kommit en bit på vägen så rider den som utbildar den med på lektioner med duktigare elever så att hästen får vänja sig vid hur en lektion fungerar. Nästa steg är att duktigare elever nån enstaka gång i veckan får rida den på lektion. Sen successivt så får alla rida den. Först de duktigaste, sen går man neråt i ridnivå allteftersom hästen kommer en bit i sin utbildning att bli en bra och trygg ridskolehäst. Jag har aldrig varit inblandad så jag inte svara för detaljer men det är så jag uppfattat det. De har skolats in lugnt och fint över tid.

Nån gång har de lånat en vuxen häst av nån som inte haft tid för den men inte velat sälja. Då har ridskolan varit fodervärd antar jag. Jag minns ett tryggt och stabilt 15-årigt sto som i princip gick rakt in i verksamheten och passade in direkt. Halvblod som inte passade till tävling och var av den lugnare typen. Men trevlig att rida när man hittade knapparna. Hade säkert passat utmärkt till en hobbyryttare men jag antar att ägaren kände sig tryggare med att låna ut till en ridskola där den får professionell omvårdnad.
 
Är också mycket enklare om hästen varje gång den rids skall gå med sina kompisar och kan lunka runt i rumpan på en annan häst. Det klarar dom flesta hästar av, även dom som är mer reaktiva av natur. Sen motioneras ju dom en hel del mer än en privathäst. Dom har uppstyrda rutiner dom kan följa dag efter dag och sen är dom väl inte direkt välutbildade skulle jag säga. Dom kan tuffa runt i alla gångarter och hoppa lite och så, men ridhästarna jag har sett har ju inte direkt varit någon tävlingsförmåga ;) och dom hästarna som kommer ditt med utbildning av ridskolan, ja dom kostar ju därefter. Men när dom inköpas är dom ju inte utbildade som skrivit ovan.
 
Den tryggaste häst som jag ridit ut ensam var en varmblodstravare. Köpt direkt från banan och outbildad som ridhäst, har ingen aning om ifall han hade några gamla skador. Men han var väldigt okomplicerad i både ridning och hantering. Jag både körde och red honom ensam på skogsvägar.

Antingen får man köpa hästar för en låg summa och göra jobbet själv, eller så får man betala den som har gjort jobbet.
 
Ja ridskolor kan ju utbilda själva förståss men tar det inte mycket tid innan hästen kan gå lektioner? Värre då att veta hur privatryttare gör som inte har kunskapen att utbilda själv.
Jo, min ridskola har ungefär samma upplägg som @Lingon förklarade i inlägg 51. Man ger hästen tid och det är proffs som utbildar. Skyndar långsamt vilket ju går snabbare egentligen. Det betalar sig i längden. :)

Sen hur privatryttare gör vet jag inte, det måste vara väldigt olika från person till person. Skulle tro att vissa privatryttare har bättre koll på vad som bör göras (kanske kommer naturligt till dem), andra är osäkra, osv. Där kan ju resultatet både bli superbra eller lite sämre. Tror det ofta tar längre tid än för ridskolor. Då pratar jag om privatryttare som är medelduktiga.
 
Beror på ras och ålder men räkna med iaf 150 k.

Ridskolor köper ofta lite yngre eller gröna hästar och utbildar själva. Att deras hästar inte är bombsäkra är inte lika viktigt eftersom deras hästar inte rida ensamma.
Hur funkar hästar vid tävling då dom känner sig trygga mest i grupp?
 
Betalar vad hästen kostar eller lägger pengar på att utbilda hästen.
Alternativt köper en för svår och sen säljer den 🙄
Eller så köper man en som är lite för svår egentligen, har den hemma på sin gård rider lite då och då och struntar i att rida ut.
 
Eller så köper man en som är lite för svår egentligen, har den hemma på sin gård rider lite då och då och struntar i att rida ut.
Det låter som ett väldigt dåligt alternativ! Och förhoppningsvis inte särskilt vanligt.. Jag rider ut både själv och i grupp fast min häst är både tittig, het och reagerar snabbt. Jag vet att han inte gör något för att skada mig och vi litar på varandra. Blir det alltför illa så hoppar jag av och går bredvid ett tag.
 

Liknande trådar

Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 033
Senast: SiZo
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 145
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
997
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Hästnyheter Förra sommaren slet sig flera hästar och skenade på Djurgården i Stockholm. Flera personer skadades och en man avled senare av sina...
Svar
0
· Visningar
105
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp