Vill bara tillägga att även ridskolor har svårt att hitta denna typen av häst. Särskilt stora hästar-ponnyer finns fler.
Så jag får.nog hålla med ts om att det är ett problem att hitta trygga lättridna hästar till ett pris som är möjligt för de som letar just dessa hästar. Visst finns de men inte alls i den utsträckning som för några år sedan.

Och för mig är en trygg häst en häst som stannar när den blir rädd. Eller blåser lite i näsan och lyfter svansen. Och överlag blir rädd sällan.
Sen finns det ju snälla hästar och de kan vara reaktiva och känsliga men ändå trevliga om de hanteras vettigt.
Exakt min syn på trygg häst.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Absolut blir man förändrad efter en olycka till viss del. Men jag är nog en sån som aldrig velat rida hästar som reagerar speciellt mycket då dom blir rädda. Aldrig gillat hoppning heller, hopprädd. Och på ridskolor har jag inte blivit tilldelad några svåra hästar, också dom hästar jag hade då jag var yngre var såna som gick fram överallt på ridbana och i terräng. En sån häst hade jag nog haft än idag om jag hittar en att köpa. Förra ägaren red min nuvarande häst mest i ridhus och ofta med sällskap och där reagerade faktiskt inte hästen på nåt dom gånger jag provred. I terräng hade den gått i grupp fast jag har ingen som kan rida med ut. Den är nog en sån som måste lita väldigt på ryttaren för att inte hoppa runt eller befinna sig i en miljö där den är bekväm.
Hur ofta rider du? Varje dag eller bara ett par dagar/vecka och hur rider du? För instruktör, rider ut och rider igenom den varje dag eller rider du ett par gånger/vecka och bara promenadrider utan att den får jobba? Många hästar som bara rids nån gång per vecka och i lugnare tempo utan att få springa av sig lite emellanåt tenderar att hitta på mer hyss.
 
Vill bara tillägga att även ridskolor har svårt att hitta denna typen av häst. Särskilt stora hästar-ponnyer finns fler.
Så jag får.nog hålla med ts om att det är ett problem att hitta trygga lättridna hästar till ett pris som är möjligt för de som letar just dessa hästar. Visst finns de men inte alls i den utsträckning som för några år sedan.

Och för mig är en trygg häst en häst som stannar när den blir rädd. Eller blåser lite i näsan och lyfter svansen. Och överlag blir rädd sällan.
Sen finns det ju snälla hästar och de kan vara reaktiva och känsliga men ändå trevliga om de hanteras vettigt.
På min tid hade vissa av ridskolorna här också väldigt svårt att ta till vara på mer udda hästar.

Flera av ridskolor köpte in riktigt fina nordisar, fjordhästar och tinkers. Som sedan gick nybörjarlektioner tills fan kom och tog dem.

Ofta fanns det inte på kartan att underhålla ridningen i sådana hästar och de blev döva för hjälperna, sneda, överviktiga och sura (sannolikt för att de både hade tråkigt och drogs med diversesmåkrämpor). Även de snälla och stadiga behöver underhållas och tas om hand.
 
Såklart inte, men en smäcker svensk ridponny i samma mankhöjd som en islänning (låt oss säga 145cm) har oftast inte exteriören för en lika tung ryttare som arab eller islänning.

Och en vältränad 145cm quarter... Kan nog nästan (nästan!) ta dubbla vikten av en sportig svensk ridponny.
Grejen är ju att det idag finns gott om smäckra islänningar av sportmodell. Förr var fler mer viktbärande än många är i dag.
De är ju inte sällan även mindre öht än många araber/quarters.

Jag möter mer sällan araber som släpar runt på en människa som är på tok för stor. Detsamma gäller väl snudd på de flesta ponnyraser med undantag för islänningar. Där lever myten kvar om att de är viktbärande per natur pga rasen.
Jag fattar att du inte tror det. Men så många andra gör det att det är värt att betona.
 
Det är svårt att veta när man provrider för då kan ju hästen va kolugn. För att senare visa sig vara inte riktigt lika cool.
När jag varit med antingen rädda kunder som ska köpa häst har jag frågat om vi får provocera lite för att se hur hästen tar det. Inte skrämma livet ur den eller göra ngt ägare inte ok:at så klart. Men ändå simulera olika saker som kan ske.
Är man så pass skraj är sånt viktigt.

Sen kan ju en kunnig person ofta läsa av lite mer i små, små saker hästen uppvisar och förstå vad och hur illa det blir om det blir mer provokation om ngt sker och det lilla, lilla beteendet då eskalerar.
Tex så kan ju att stanna vara första ”steget” i att resa sig beroende på hur det ser ut. Utan provokation/press etc så kanske hästen bara stannar. Men i pressat läge kan det innebära att den reser sig.
Det finns ju mkt sånt att läsa av.
 
Det här kan man se skillnaden om man åker på tävlingar. Har varit på endel hopp/dressyrtävlingar o nu de sista åren på ett handfull westerntävlingar.
De är ganska stor skillnad där 😅
(Jo westernfolket är i endel fall för skarpa mot sina hästar)

Träffade en dam ute vid stugan som har hästar där. Hennes dotter ville ha häst igen och denna dam blev väl inte överförtjust.
”Inga mer neviga halvblod som skadar sig hela tiden!”
Men då köpte de en nordsvensk istället som hon nu rider ut på och dressyr med 🙂
Den var inte billig dock, 150
Nordsvensk för 150?

Jag har inte sett några så dyra, inte ens de få fullt utbildade i (bruks-relaterad-) körning och som dessutom är ridutbildade som säljs brukar nå över 100.

KL
Annars kanske en NSV brukshäst som är ridutbildad möjligen vara något för TS?

De flesta är trygga hästar i de flesta situationer, lyssnar väl på ryttaren, hoppar inte iväg när en tjäder eller älg plötsligt dyker upp, funkar i regel att låta stå i hagen några dagar mellan ridtillfällen utan att bli "överladdad". Kan vara utbildad i grundläggande dressyr (lätt B), blir sällan skadade eller sjuka. Mindre lämpliga för hoppning.

Nej, NSV är inte "trögridna", de är fartiga men trygga, och kan vara "bussig ridkompis som funkar på tävling på lägre nivå".
 
Nordsvensk för 150?

Jag har inte sett några så dyra, inte ens de få fullt utbildade i (bruks-relaterad-) körning och som dessutom är ridutbildade som säljs brukar nå över 100.

KL
Annars kanske en NSV brukshäst som är ridutbildad möjligen vara något för TS?

De flesta är trygga hästar i de flesta situationer, lyssnar väl på ryttaren, hoppar inte iväg när en tjäder eller älg plötsligt dyker upp, funkar i regel att låta stå i hagen några dagar mellan ridtillfällen utan att bli "överladdad". Kan vara utbildad i grundläggande dressyr (lätt B), blir sällan skadade eller sjuka. Mindre lämpliga för hoppning.

Nej, NSV är inte "trögridna", de är fartiga men trygga, och kan vara "bussig ridkompis som funkar på tävling på lägre nivå".

Visst är de bussiga. Och som avlade för körning ganska stabila.

Men de är också avlade för att arbeta hårt många timmar per dygn och är arbetsnarkomaner av rang. De är ofta inte tillfreds om de inte får jobba och kan då bli dryga och brötiga att ha att göra med. Lite som att köpa en brukshund och ha den i soffan. Trevligast för alla blir det om de får jobba ordentligt (med jämna mellanrum).

Jag tycker de är jättetrevliga och schyssta hästar men de behöver jobb för att hamna och förbli i den kategorin.
 
Hur ofta rider du? Varje dag eller bara ett par dagar/vecka och hur rider du? För instruktör, rider ut och rider igenom den varje dag eller rider du ett par gånger/vecka och bara promenadrider utan att den får jobba? Många hästar som bara rids nån gång per vecka och i lugnare tempo utan att få springa av sig lite emellanåt tenderar att hitta på mer hyss.
Rider mest dressyrridning men inte alla dagar. Aldrig ridit 1h/dag 7 dagar i veckan. Kan säkert påverka i någon mån att den inte motioneras varje dag men tror inte ridning alla dagar löser problemet helt. Den är piggare då det är kallt och vill springa mycket när det är en varm sommardag kan den vara riktigt slö.
 
Rider mest dressyrridning men inte alla dagar. Aldrig ridit 1h/dag 7 dagar i veckan. Kan säkert påverka i någon mån att den inte motioneras varje dag men tror inte ridning alla dagar löser problemet helt. Den är piggare då det är kallt och vill springa mycket när det är en varm sommardag kan den vara riktigt slö.
Min ena häst blev jobbig om hon inte reds dagligen och fick jobbas ordentligt, inte så jag behövde rida henne genomsvettig men alltid minst en timme och inte bara lulla runt utan jobba och få tömma musklerna nästan dagligen. När det var dåligt underlag så jobbade jag henne i skritt så hon fick använda hjärnan istället med mycket sidoförande, vändningar och ställningar, ryggningar osv. Även tömkörning som alternativ men inte dubbellongering utan skänkelvikningar, bommar, ställningar mm.

Henne kunde jag utan vidare rida ut barbacka på och även galoppera, hoppa diken och trädstammar, ensam eller i sällskap. Aldrig några problem att släppa ut henne med någon annan ryttare men hon behövde motioneras, antingen fysiskt eller psykiskt för att inte hoppa ur skinnet om man skulle rida efter hon stått några dagar.
 
Nordsvensk för 150?

Jag har inte sett några så dyra, inte ens de få fullt utbildade i (bruks-relaterad-) körning och som dessutom är ridutbildade som säljs brukar nå över 100.

KL
Annars kanske en NSV brukshäst som är ridutbildad möjligen vara något för TS?

De flesta är trygga hästar i de flesta situationer, lyssnar väl på ryttaren, hoppar inte iväg när en tjäder eller älg plötsligt dyker upp, funkar i regel att låta stå i hagen några dagar mellan ridtillfällen utan att bli "överladdad". Kan vara utbildad i grundläggande dressyr (lätt B), blir sällan skadade eller sjuka. Mindre lämpliga för hoppning.

Nej, NSV är inte "trögridna", de är fartiga men trygga, och kan vara "bussig ridkompis som funkar på tävling på lägre nivå".
Denna har vunnit endel inom körning (vilken typ fråga jag inte) nu ska de rida dressyr på henne på nordis SM
Hon är het men inget asplöv. Precis som de ville ha
 
Min ena häst blev jobbig om hon inte reds dagligen och fick jobbas ordentligt, inte så jag behövde rida henne genomsvettig men alltid minst en timme och inte bara lulla runt utan jobba och få tömma musklerna nästan dagligen. När det var dåligt underlag så jobbade jag henne i skritt så hon fick använda hjärnan istället med mycket sidoförande, vändningar och ställningar, ryggningar osv. Även tömkörning som alternativ men inte dubbellongering utan skänkelvikningar, bommar, ställningar mm.

Henne kunde jag utan vidare rida ut barbacka på och även galoppera, hoppa diken och trädstammar, ensam eller i sällskap. Aldrig några problem att släppa ut henne med någon annan ryttare men hon behövde motioneras, antingen fysiskt eller psykiskt för att inte hoppa ur skinnet om man skulle rida efter hon stått några dagar.
Okej, jag tycker ju min häst känns osäker stundtals men faktiskt har jag inte ramlat av en enda gång.
 
Grejen är ju att det idag finns gott om smäckra islänningar av sportmodell. Förr var fler mer viktbärande än många är i dag.
De är ju inte sällan även mindre öht än många araber/quarters.
Nja, tittar jag på de islandshästar jag har i stallet (och även de flesta andra i min närhet) så är de visserligen högre än islandshästar var på säg 80-talet, men de har också väldigt mycket rejälare ben och "mer kropp" än en ridponny eller arab i samma mankhöjd har. De har också generellt (alltså inte bara mina fyra) betydligt bättre exteriör än vad som var vanligt för 20, 30, 40 år sedan, så jag skulle nog inte rakt av säga att de är mindre viktbärande än då.

Jag har också en misstanke om att folk tror att en häst är av "smäcker sportmodell" för att de ser en uppställd häst i sommarpäls och utan ett gram extra fett på kroppen (så som bilder från avelsvisningar ser ut) och därav drar slutsatsen att de hästarna är av en helt annan modell än den egna vinterpälslurviga och lätt knubbiga hästen :D

Jag möter mer sällan araber som släpar runt på en människa som är på tok för stor. Detsamma gäller väl snudd på de flesta ponnyraser med undantag för islänningar. Där lever myten kvar om att de är viktbärande per natur pga rasen.
Jag fattar att du inte tror det. Men så många andra gör det att det är värt att betona.


Jag säger inte att alla islandshästar kan bära hur mycket som helst. Det är ganska stor individuell skillnad och man har i studier sett att de som påverkas minst av hög ryttarvikt är de som har breda, "platta" ryggar. Men att säga att man "ser" att en häst har "på tok för stor ryttare", det tycker jag är vanskligt. Jag vill mena att man inte kan se det. Utan att man egentligen behöver följa många ekipage under lång tid för att se om hästarna tar skada av en hög ryttarvikt. Vad gäller just islandshästar så säger ju försäkringsbolagens statistik och premier att de faktiskt är ganska förskonade från skador, jämfört med många andra raser. Trots en ofta högre ryttarvikt än andra raser i samma/liknande storlek.
 
Hon var inte osäker med laddad, för att vara trevlig att rida så behövde hon ridas dagligen.
Min är rädd för spöken då man rider OCH hovslagaren, när man longerar går hon inte ända ut på spåret heller om det är träd på utsidan av staketet. När hon går i hagen med sina kompisar är hon inte rädd för några spöken.
 
När jag varit med antingen rädda kunder som ska köpa häst har jag frågat om vi får provocera lite för att se hur hästen tar det. Inte skrämma livet ur den eller göra ngt ägare inte ok:at så klart. Men ändå simulera olika saker som kan ske.
Är man så pass skraj är sånt viktigt.

Sen kan ju en kunnig person ofta läsa av lite mer i små, små saker hästen uppvisar och förstå vad och hur illa det blir om det blir mer provokation om ngt sker och det lilla, lilla beteendet då eskalerar.
Tex så kan ju att stanna vara första ”steget” i att resa sig beroende på hur det ser ut. Utan provokation/press etc så kanske hästen bara stannar. Men i pressat läge kan det innebära att den reser sig.
Det finns ju mkt sånt att läsa av.
Det här är rätt viktigt! Att ta med sig någon kunnig när man ska köpa häst om man inte är så kunnig själv och om det är väldigt viktigt att hästen har/inte har vissa egenskaper.
 
När jag varit med antingen rädda kunder som ska köpa häst har jag frågat om vi får provocera lite för att se hur hästen tar det. Inte skrämma livet ur den eller göra ngt ägare inte ok:at så klart. Men ändå simulera olika saker som kan ske.
Är man så pass skraj är sånt viktigt.

Sen kan ju en kunnig person ofta läsa av lite mer i små, små saker hästen uppvisar och förstå vad och hur illa det blir om det blir mer provokation om ngt sker och det lilla, lilla beteendet då eskalerar.
Tex så kan ju att stanna vara första ”steget” i att resa sig beroende på hur det ser ut. Utan provokation/press etc så kanske hästen bara stannar. Men i pressat läge kan det innebära att den reser sig.
Det finns ju mkt sånt att läsa av.
Hur provocerar du?
 

Liknande trådar

Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 636
Senast: SiZo
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
979
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Ska köpa en häst som finns i närheten av Lund / Landskrona. Jag är inte ifrån dom trakterna och ska då hitta nån bra vetrinär /...
Svar
8
· Visningar
645
Senast: Spyro192
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp