Hästarna på 2 ställen?

Tussinussen

Trådstartare
Är det någon mer än jag som har 2 hästar som bor på 2 olika ställen? :o

Ponnyn plockade jag ur lösdriften i stallet där jag har mitt sto, eftersom man prompt skulle ha fri tillgång där och jag ställer inte ett gotlandsruss på fri tillgång. O_o Då hamnade han i hage + box och då åkte vi på att mocka åt honom. Grejen är att jag jobbar borta mycket, och det blir mkt för min man när jag inte är hemma så vi ville undvika det, det var bl a därför han var på lösdrift. Sen vips fick jag chansen att ha honom i ett litet stall 5 km bort med fullservice. Tänkte att det var väl någon temporär lösning men nu trivs ponnyn så himla bra där i sin lilla flock, och tjejen som har stallet är så himla gullig o bra att han blir nog kvar där tills drömlösningen ramlar ner från himlen.

Men det är förstås lite bökigt, man har grejer på 2 ställen o ibland glömmer man något man skulle haft när man är på ena eller andra (inte minst dotterns säkerhetsväst :banghead: ), jag har fått köpt dubbla uppsättningar pälsglans o sadeltvål o det är inte lika lätt att typ rida min häst o sen ta ut ponnyn o på promenad eftersom han ju inte står i boxen 10 m bort....

Vill också kunna rida tillsammans med min dotter...till våren när vägarna har tinat upp lite mer ska jag frakta min häst till ponnyns stall för att kunna göra det - inga problem egentligen eftersom hon är så himla lätt att plocka med sig, men det är förstås krångligare än om dom stod tillsammans. :angel:

På något sätt går det....:cool: .....men jag undrar om jag är helkorkad eller om det finns andra som "bor på 2 ställen" och hur ni tycker att det funkar?
 
Jag gjorde det en tid, nästan två år. Ungefär av samma skäl som du - jag behoved flytta en hast från lösdriften och såg ingen anledning att flytta den andra. Många kommenterade och frågade om det inte tog mycket tid, men eftersom resan inte blev direct längre än om de båda varit på det stallet som låg längst bort så var det ingen store skillnad tidsmässigt. Jag höll ju ändå på med en I taget. Ett problem är ju om det finns nån smitta I omlopp, då får man kanske köra med dubbla kläder och byta om etc. Men att göra det I vanliga fall såg jag ingen anledning till eftersom hästarna I båda stallen reste en hel del till tävlingar och så. Det är alltid pros and cons med uppstallning, så att ha hästarna på två ställen är ju bara en factor av manga.
 
Gjorde också så ett tag när jag hade en unghäst på ett ställe och min ridhäst på anläggning. Aldrig mer säger jag. Kostade onödigt och åt upp mycket tid trots att de bara stod 3 km från varandra.
 
Har periodvis haft hästar på olika ställen. Sålänge en av dem är unghäst på lösdrift som inte krävt att man ska vara där varje dag har det fungerat ok. Men hade två vuxna hästar i olika stall under en övergångsperiod och det var tungrott. Då var ändå båda stallen inom gångavstånd hemifrån. Men det var ett spring mellan stallen och saker var i "fel" stall. Två av mina tre hästar är numera ute på foder och då fungerar det bättre.
 
Jag har ridit och haft hästar på två olika ställen - min egen häst på ett ställe, och en väns häst (ar) 3 mil bort som jag hjälpt till med utbildningen på. Slapp därmed att tex mocka åt utbildningshästarna, men det spelade ingen roll - det tar skitmycket tid och är jättepyssligt att få ihop det, när man har heltidsjobb osv utöver. Jag skulle aldrig orka med att ha 2 egna på olika ställen - alla moment blir dubbla på ett annat sätt än om man har dem på samma - mockar 2 boxar i ett och samma moment, packar foder, osv osv.
 
ngt som kan underlätta är ju att ha allt i bilen :), dvs allt man inte har 2 av eller än hästens egna "privata " saker. dvs reflexer, putslåda, longerlina osv. så att det inte blir att man åker till en hästen och kommer på att longerlinan är i andra stallet, kör till andra för att komma ihåg att man råkade glömma den på ridbanestaketet i stall nr 1.

är man strikt med att alltid ha allt i bilen så blir det svårare att förlägga saker också :).
 
ngt som kan underlätta är ju att ha allt i bilen :), dvs allt man inte har 2 av eller än hästens egna "privata " saker. dvs reflexer, putslåda, longerlina osv. så att det inte blir att man åker till en hästen och kommer på att longerlinan är i andra stallet, kör till andra för att komma ihåg att man råkade glömma den på ridbanestaketet i stall nr 1.

är man strikt med att alltid ha allt i bilen så blir det svårare att förlägga saker också :).

Ja det var ju smart :)
 
Har periodvis haft hästar på olika ställen. Sålänge en av dem är unghäst på lösdrift som inte krävt att man ska vara där varje dag har det fungerat ok. Men hade två vuxna hästar i olika stall under en övergångsperiod och det var tungrott. Då var ändå båda stallen inom gångavstånd hemifrån. Men det var ett spring mellan stallen och saker var i "fel" stall. Två av mina tre hästar är numera ute på foder och då fungerar det bättre.

Ja, jag tror att det funkar för oss bara för att vi inte måste vara där varje dag hos ponnyn. Han har medis, samt att vi vet att det flyter på så bra ändå i övrigt att vi inte måste springa där bara för att kolla att han har det bra de dagar han inte ska ridas eller aktiveras av mig. Skulle säkert kännas annorlunda om jag hade mindre förtroende för stallägaren.
 
Vad gäller att ha allt i bilen så hade jag inbrott i min bil vid stallet . Söndag eftermiddag med fullt av folk i rörelse så numera är jag väldigt restrektiv med vad jag har i bilen. Nu var jag korkad nog att ha väskan liggande synlig på passagerarsidan i låst bil men jag har lärt mig min läxa .
 
Vad gäller att ha allt i bilen så hade jag inbrott i min bil vid stallet . Söndag eftermiddag med fullt av folk i rörelse så numera är jag väldigt restrektiv med vad jag har i bilen. Nu var jag korkad nog att ha väskan liggande synlig på passagerarsidan i låst bil men jag har lärt mig min läxa .
ja beror nog på hur det ser ut runt stallet och hur man parkerar hemma. är ju mindre fara om man har t ex garage hemma och stallen är privat på enskild väg. och såklart om man har en bil där man inte ser så bra in i bakluckan eller en stor luftig kombi.
 
ngt som kan underlätta är ju att ha allt i bilen :), dvs allt man inte har 2 av eller än hästens egna "privata " saker. dvs reflexer, putslåda, longerlina osv. så att det inte blir att man åker till en hästen och kommer på att longerlinan är i andra stallet, kör till andra för att komma ihåg att man råkade glömma den på ridbanestaketet i stall nr 1.

är man strikt med att alltid ha allt i bilen så blir det svårare att förlägga saker också :).

Precis så här gjorde jag när jag hade min egen i ett stall och samtidigt hjälpte till mkt på pappas gård! :)
Hade det så i ett år ungefär, sedan flyttade jag min egen till gården. Nackdelen är att det blir väldigt ensamt då han bara har travhästar så det är ingen o rida ut med direkt, håller på att fixa en liten ridbana i alla fall.
Det kan funka med två stall men jag skulle nog rekommendera att titta på andra lösningar. Det tar både rid o kraft extra.
 
Jag hade inte velat förvara grejerna i bilen som lösning . Skulle det bli inbrott i bilen täcker inte försäkringarna på grejerna som de annars täcker. Kan bli otroligt dyrt och tråkigt .
 
Jag hade inte velat förvara grejerna i bilen som lösning . Skulle det bli inbrott i bilen täcker inte försäkringarna på grejerna som de annars täcker. Kan bli otroligt dyrt och tråkigt .

Ja men om det bara är lite reflexer o ryktgrejer så är inte det en hemsk ekonomisk förlust heller.
Desto tråkigare med skadan på bilen.....
 
Ja men om det bara är lite reflexer o ryktgrejer så är inte det en hemsk ekonomisk förlust heller.
Desto tråkigare med skadan på bilen.....

Det var inte direkt min tanke när jag svarade utifrån det folk redan svarat att det handlade om några reflexer ;)
Om dyrbara grejer lämnas i bilen som kan anses som del av anledning till att bilen bröts in i , kan man få problem med både bilförsäkringen och övriga försäkringar . Som jag hoppades att mitt inlägg gick att förstå utifrån det faktumet :)

Kan bli väldigt dyrt om det framkommer att bilen fungerade som garderob för värdefulla saker som tex sadel osv , och därför kan tänkas ha brutits in i , och hemförsäkringen på sadel/annan utrustning som annars gäller osv kommer inte gälla heller ... Bara en reflektion som sagt ang tips att använda bilen som förvaring för utrustning .
 
Min erfarenhet är att om man börjar förvara saker i bilen så fylls det snabbt på med prylar. Jag har fått höra att det är önskvärt att bilen är så tömd på alla saker som det är möjligt för att inte tjuven ska börja fundera på om man gömt något under longeringslinan och reflexerna. I allafall jag åker ibland och handlar eller gör ärenden på väg till eller från stallet och parkerar då på ställen där det är ännu större risk för inbrott.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 986
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 190
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 917
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
1 997
Senast: Tilde789
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp