"Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

W

Wishful

Så står det skrivet överallt, men ingenstans skrivs det överhuvudtaget någonting om hur länge som är tillräckligt länge.. Jag menar, snackar vi om 15-30min, 30-45min, 1 timme...? Vad anses vara tillräckligt?
Och hur länge tar det för en normal häst att tugga i sig t.ex. 1kg hösilage?

Vad är tex bättre
a. mat 3ggr om dagen, ca 3-3-4 kg, eller
b. mat 5ggr om dagen, ca 2kg per gång (delat jämnt på dygnets timmar)?
:confused:
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

Tillräckligt länge anser jag är detsamma som den tiden hästen tar på sig att äta upp sin mat. Om jag vill rida efter hästens middag så låter jag den få ytterligare tid på sig att smälta maten, dricka och kissa.
5 mål mat om dagen är väldigt bra. Många små mål är bättre än färre stora! Alla gånger!
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

Vänd på det istället och säg att tiden mellan ätperioderna inte får vara längre tre och en halv timme. Alltså tiden från det att hästen ätit upp tills att den får äta igen ska inte vara mer än tre och en halv timme. Det är hästens naturliga måltidsrytm och den som den väljer själv när den t ex går på bete eller fodras med fri tillgång.

Så det bästa är egentligen att ge hästen fritillgång så att den kan äta när den vill istället för att dela upp maten på olika mål.
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

Jag tycker mig ha hört tvärtom, att det är bättre att ge mer åt gången (något som behöver komma igång då hästen tuggar tillräckligt länge??) än flera små mål. Jag tänker också mer på tiden mellan målen... För min häst tar det kanske 30-40 min att äta två kg hö men om det är tillräckligt lång tid vette tusan?? Tyvärr har jag inte möjlighet till fri tillgång men försöker ge så mycket jag kan.

Wishful: det är väl bara att kolla hur lång tid din häst tar på sig att äta?
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

5 gånger om dagen skulle vi absolut inte klara av att fodra - måste jobba också ju. ;)

Vår pålle får bara tre gånger om dagen och lunchgivan är egentligen en droppe i havet för en stor häst (ca 1,5 kg) och lunchen får de oftast så sent som vid 15-tiden när stallägarens dotter kommer från skolan.

Men detta tycker jag ändå funkar riktigt bra för de har i princip fri tillgång på bra halm i ett skjul ute i hagen så de behöver inte gå hungriga utan kan välja själv när de vill äta.

Sista målet får han vid ca kl 19.30 när hästarna går in och det är så pass stort att det tar lång tid. Han står på torv så han får även en kaka halm till kvällen och det är aldrig riktigt uppätet på morgonen.
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

Hur lång tid det tar att äta ett kg hösilage beror på hästen, det enklaste är att väga upp ett kg och ta tiden.
Hur länge hästen äter beror också på hästen, endel går ifrån efter två timmar, endel efter tre timmar och endel efter 1 timma, detta kan också skilja under dagen.
Du får helt enkelt kolla hur länge din häst äter när den kan välja själv dvs. från när den börjar äta tills den går ifrån maten, detta förutsätter ju att den har tillräckligt så att den inte går ifrån för att det är slut.

Jag har som regel att de inte ska vara utan mat mer än tre timmar, jag har helst fri tillgång men det går tyvärr inte med det hö vi har i år.

Hur länge det är mellan måltiderna om hästen får välja är också olika.
Jag har exprementerat med olika givor och kommit fram till att endel hästar hellre får liten giva ofta, dvs 1 kg varannan timme, medans andra vill ha större giva tex 3 kg var femte timma.

Men att hästen har fått tugga tillräckligt är den tiden från ätandets början till slut, fast den har mer mat kvar.
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

Är ju väldigt individuellt hur lång tid hästarna tar på sig att äta.
Det bästa om man har installat är ju att ge lite och ofta, men då hästarna står så många timmar utan mat på natten så bör ju nattgivan inte vara jätteliten. Det allra bästa är ju fri tillgång :)
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

intressant tråd...ska nog testa att ta tiden på hur lång tid min häst äter 1kg hösilage på men han äter rätt snabbt och det borde ju vara så att de äter snabbare första kg sen långsammare ju mättare de blir. i det vilda äter de troligen i samma tempo hela tiden men när man utfodrar så hinner de ju bli hungriga mellan målen....

stämmer 3,5 timme max mellan varje mål verkligen? hur gör ni på natten springer ut kl 03:00 och matar hästarna?
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

stämmer 3,5 timme max mellan varje mål verkligen? hur gör ni på natten springer ut kl 03:00 och matar hästarna?

Man ger dem tillräckligt mycket för att de ska ha något att tugga på åtminstone fram till 3,5h innan frukostgivan. :idea:
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

en grundlig studie av Camarguehästarna visade att: de betar/äter 60 - 70% av dygnet alla timmar, dvs 14-18 timmar per dag, uppehållena mellan målena var ca 45 min , 90% var kortare än 2 timmar och ingen gjorde frivilligt längre uppehåll än 3,5 timmar. längden på målena var ca 60 minuter i juni och resten av året mellan 70-100 minuter.

våra hästar är absolut inte på något sätt annorlunda än dessa hästar vad det gäller att äta. Då kan man ta sig en funderare varför så många har 5-6 timmar mellan målena ?!
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

Intressant studie. Var kan jag hitta den?
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

Så står det skrivet överallt, men ingenstans skrivs det överhuvudtaget någonting om hur länge som är tillräckligt länge.. Jag menar, snackar vi om 15-30min, 30-45min, 1 timme...? Vad anses vara tillräckligt?
Och hur länge tar det för en normal häst att tugga i sig t.ex. 1kg hösilage?

Vad är tex bättre
a. mat 3ggr om dagen, ca 3-3-4 kg, eller
b. mat 5ggr om dagen, ca 2kg per gång (delat jämnt på dygnets timmar)?
:confused:

Tycker mycket bra och viktigt redan har sagts i tråden, men här är på ett ungefär hur jag tänker;
5 givor per dag är kanonbra om man har möjlighet till det och inte kan ha fri tillgång.
Sen finns det situationer där det vore bättre att fodra mer vid samma tillfälle (det vill säga om man inte har råd att fodra mer vid samma antal givor! ;) ) som t ex om det är flera hästar i samma hage och någon/några hästar får svårt att hinna med att få i sig medans någon/några andra glufsar i sig snabbt.
Om det riskerar att bli mycket spill t ex att man måste lägga höet på geggiga backen höst/vår.
Om hästen kastar i sig så snabbt att den knappt hann märka att den fick hö! :p Fast då skulle jag hellre ge mer totalt sett under dagen.
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

Ingen aning, men troligtvis kan man höra med SLU eftersom det är dom som återgett delar ur den.
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

Det är inte alltid säkert att fem mål/dag är optimalt. Om uppdelningen av fodergivorna blir för många, så kan ättiden vid varje utfodringstillfälle bli för kort pga små givor vid varje mål.
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

Jag har lärt mig att hästen bör få äta minst en timme åt gången för att de ska bli "mätta" i huvudet.

Tyvärr kommer jag inte ihåg vart jag läste detta så jag kan inte hänvisa till nån källa.
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

Det är inte alltid säkert att fem mål/dag är optimalt. Om uppdelningen av fodergivorna blir för många, så kan ättiden vid varje utfodringstillfälle bli för kort pga små givor vid varje mål.

Givetvis. Men i sammanhanget har jag svårt att se att hästen skulle äta såpass mycket längre att det skulle motivera exemplet "a. mat 3ggr om dagen, ca 3-3-4 kg,". Eller att särskilt många öht skulle ge tillräckligt stora givor att hästarna äter tillräckligt mycket längre tack vare det.
24h/dygn delat med 3 givor = 8 timmar mellan givorna = krävs 4,5 timmars ättid (minst) per giva för att magen ska må bra.
24h/dygn delat med 5 givor = 4,8 timmar mellan givorna (om man inte lägger upp det annorlunda förstås) = krävs 1,3 timmars ättid (minst) per giva.

Har svårt att se att ättiden skulle öka med över tre timmar per giva för att man ger 1-2kg mer och då känns risken som att de skulle "förstöra" en del av höet däremellan ganska stor när det är ett tag mellan givorna jämfört med fler givor.
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

Ungefär så...kanske inte riktigt *mätta i huvudet*. Men hästar äter gärna 1 timme i sträck då den väl börjat äta för att helt enkelt må bra. Sådant bör man ta hänsyn till när man planerar foderstater, utfodringar, arbete mm mm.
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

*kl*

Sen är det väl skillnad på att äta o äta?

Äta kraftfoder o hö är en sak men sen har vi ju pillandet i halmen, det är ju en annan sorts ätande men räknas väl ändå in i ät-tiden?
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

Det är inte alltid säkert att fem mål/dag är optimalt. Om uppdelningen av fodergivorna blir för många, så kan ättiden vid varje utfodringstillfälle bli för kort pga små givor vid varje mål.

Jaa det var exakt detta jag menade, skall köpa en höautomat så att hästarna får mat även mitt på natten, men jag undrar nu om deras mattid kommer att bli för kort i och med att de får 5 gånger om dagen (snart)...? De är båda ganska tjocka så jag kan inte ge hur mycket som helst per dag.. Jag vill ju bara göra som det är bäst för dem, och har nu börjat fundera att blir det månne tokigt med fem små mål om dagen, istället för fyra aningen större. Skall givetvis ta tid på hur länge det tar dör dem att äta 2kg, men har svårt att tro att det kan ta såpass länge som en helt timme...
 
Sv: "Hästarna ska äta få äta tillräckligt länge vid varje utfodringstillfälle" ???

Ättider, min/kg foder (efter Meyer)
Hö 40 min
Halm 40-60 min
Havrekärnor, hela eller krossade 10 min
Foderblandning, pelletterad (4-8 mm) 10 min
Foderblandning, opelletterad 20 min

KÄLLA: Hippocampus

1 timme på 2 kg hö är väl inte helt otroligt ??
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
10 260
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
741
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 206
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 204
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min sambo mår dåligt av hunden
  • Bra torrfoder
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp