Hästen fryser...

Noteca

Trådstartare
Så här är det. Jag har halvklippt min kuse. Alltså hela halsen och bogen, har sparat som ett schabrak plus ländtäcke och benen.

Hon har dubbla täcken ute i hagen och verkar inte frysa där. Man ser tydligt om hon fryser, hon skakar då. MEN, när ajg tar in henne och skall borsta för att rida, då börjar hon huttra när täckena åker av. *Fattar ju jag med att det blir kallare utan täckena* Stallet värms endast upp av hästarna sjäva och ell litet litet element som värmer vid vattnet. Stallet har 5 platser och 4 hästar.

Nu till min undran. Jag borstar hästen jättefort och sadlar och tar på skrittäcket så fort det går, för att hon ska sluta frysa. Är det skadligt för henne at stå och frysa denna tid? Jag fixar henne på kanske en 10-15min. Det varierar också om hon slutar frysa. Ibland slutar hon efter en stund med sadeln och skrittäcke, men det händer att hon huttrar när jag sitter upp, eller vi går iväg. (leder henne ibland) Gör detta nått? Hon fryser ju inte sen när hon fått skritta en stund och fryser inte efter ett pass.

Hur ska jag göra för att hon inte ska frysa? Jag måste ju borsta!?

*jag kan meddela att jag klippte henne för hon blir grymt svettig innomhus på lektionerna om hon inte är klippt.*
 
Är hon alldeles nyklippt? Första gången hon är klippt?
Brukar ge med sig efter ett tag tycker jag, då pålsen växt ut lite och dom vant sig.
Har du halstäcke, iaf i hagen? Annars är väl det att rekomendera då hon verkar vara extremt frusen.
Tror inte att det är någon fara att hon står och fryser den lilla stunden du gör iordning henne, hon blir ju varm sedan då du börjar rida. :)
 
Nja, hon är inte nyklippt precis, klippte henne tidigt i höstas väldigt lätt och klippte sedan nu vid lucia. Hon vilade dock i 3 veckor då och blev igångsat för en vecka sedan, så det är ju först nu som hon har stått i stallet utan täcken. När hon vilade så bytte jag bara täcken och snabbkollade henne.

Tack för ditt svar iaf! Jag hoppas att det går över!Hon riskerar inte att bli förkyld da när hon står och huttrar?

I hagen har hon inget halstäcke, hon fryser inte alls när hon har täckena på sig. Hon har ett tunnare stalltermotäcke under ett fodrat vintertäcke i hagen och det verkar räcka till -15 grader iaf.
 
Om du har täcke på henne hela tiden annars, så kan jag inte tänka mig att det skulle vara någon fara att hon är utan täcke så liten stund medans du gör iordning henne. :)
 
Nu har min häst aldrig huttrat vid borstning men.... Om det är jättekallt i stallet, så brukar jag lägga över en filt, och så bara flyttar jag den lite eftersom jag borstar. Manen och svansen kan du borsta med täcke på, likaså benen, halsen och huvudet. Lägg på ridtäcke/filt innan du sadlar.

Jag skulle inte sitta upp på hästen innan hon slutat skaka, en kall häst är en spänd häst, så led henne ett tag innan du sittar upp.

Hon verkar vara extremt frusen! Min ena är helklippt (absolut hela) och behöver många täcken för att vara varm ute, men han blir inte iskall så fort jag tar av dom, kan stå naken ett bra tag på gången utan att bli kall.
 
Att frysa är i sig inget farligt - skakningen är ju ett sätt för kroppen att aktivera musklerna så att kroppen håller värmen. Man blir heller inte förkyld av att frysa (varken hästar eller människor) - förkyld blir man av virus.

Däremot kan långvarig nedkylning påverka immunförsvaret så att det blir sämre, och som någon skrivit här ovan, så blir musklerna stela och spända.

Idén med en filt som man flyttar allteftersom man borstar är väl alldeles utmärkt - då slipper ju hästen en del av obehaget!

Kanske behöver din häst mer mat eftersom den så lätt börjar frysa? Jag har islandshäst, som i viloperioder går på lösdrift (även vintertid i nedåt -20), och det kan då i kalla perioder gå åt 2-3 gånger (!!!!) så mycket grovfoder som när hästarna är uppstallade och bara ute dagtid. Så det krävs en hel del extra mat för att hålla värmen!!!
 
Om du låter henne äta litet när du gör iordning så får hon värme av maten.
Varför inte borsta efteråt istället? Då är hon ju varm, och porerna är öppna så att du får bort smutsen bättre. Ta bara benen och svansen och huvudet/manen innan ridningen, eftersom hon är täckad är hon ju ren under täcket sen sist!
:)P
 
Tack för alla era svar! Jag har nu ökat på hästens fodertat med ett kilo hö och nästan dubblat kraftfodret. (Hon har bara en liten kraftfodergiva pga väldigt bra hö)

Hon verkar vara väldigt frusen av sig det håller jag med om, men hon är inte mager så, utan hon har ett fettlager. Fast det skulle gott kunna vara dubbelt så tjock visserligen. Jag ska nu börja med att ha filt på när jag borstar inan ridning. Jag är kanske larvig med jag bara måste dra iaf en gång med borsten över ryggen innan jag sadlar. Tvångstanke liksom...

Tack igen! :bump:
 
Jag vill också borsta överallt och har en häst som fryser så slänger på ländtäcket medans jag borstar. Då kan jag borsta ryggen men ländtäcket skyddar ju de känsliga delarna.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
747
Senast: Lutten
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 687
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej alla bukisar! Har ett litet problem med min nya häst (sedan 3 veckor). Detta kan blir lite långt men ska försöka få ihop det! Jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 246
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 151
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp