Bukefalos 28 år!

Hästen har glömt hur man galopperar....hjälp!

M

majjorna

har köpt mig en grisepassare,,,:D han går ett och annat rent steg i tölt men annars går han i grisepass.
Har försökt få honom i galopp i en hörna,på volten,i uppförsbacke och vid longering,,,,det går inte.:confused: han drar iväg i grisepass!

TIPS tack !

Trodde faktiskt att ute i skogen, i uppförsbacke skulle få honom att galoppera,men inte ! Han bara ökar och blandar tölt och pass om vartannat....varför väljer han inte galoppen?:confused:

Ja hur kommer jag nu tillrätta med det här?

kan ju tillägga att det inte verkar som han förstår mina galopphjälper,,hur ska jag lära in det när jag inte får honom i galopp?
 
Sv: Hästen har glömt hur man galopperar....hjälp!

Har du provat att skutta över ett litet hinder när ni kommer där i grisepass? Kan hända att han landar i galopp. Vi brukar "hjälpa" våra pållar med ett litet hinder, för att få dem i galopp ifall det är lite svårt. Kanhända att han inte lärt sej galopphjälperna någon gång. Om hindret fungerar, kan ni ju öva med det, och samtidigt säja galopp, när han galopperar och lägga till galoppskänkel, upprepa och berömma när det fungerar.
 
Sv: Hästen har glömt hur man galopperar....hjälp!

Har du provat att skutta över ett litet hinder när ni kommer där i grisepass? Kan hända att han landar i galopp. Vi brukar "hjälpa" våra pållar med ett litet hinder, för att få dem i galopp ifall det är lite svårt. Kanhända att han inte lärt sej galopphjälperna någon gång. Om hindret fungerar, kan ni ju öva med det, och samtidigt säja galopp, när han galopperar och lägga till galoppskänkel, upprepa och berömma när det fungerar.

Tänkte skriva samma sak jag. Gejen är att man kan oftast inte tvinga en häst till tölt och pass men du kan mer eller mindre tvinga dem till trav och galopp. Använd dig av bommar och va noga med att göra de från både marken och uppsutten. Frånmarken ska du också vara noga med att använda rösten så hästen har en channs att lära sig vad de handlar om.
Nu har jag viserligen sätt griseepassare hoppa hela banor utan att använda galoppen men då skulle jag nog prova lägga lite bommar före hindret också så att han måste välja tex trav innan "skuttet" då kan du förhoppningvis bryta mönstert.
Lycka till.
 
Sv: Hästen har glömt hur man galopperar....hjälp!

Köpte något liknande för några år sedan men som kunde galoppera om de gick riktigt fort i uppförsbackar som startade med jämfotahopp. Har tagit tid, funderingar och mkt jobb men blivit långt mkt bättre än jag kunde drömma om :love:.

Har du möjlighet att lägga lite bommar i en uppförsbacke?

De funderade jag över när jag höll på om de skulle funkat.
Jag körde mkt utan ryttare och de har gett resultat. Har lyxen att ha tillgång till en corall som vi tränade i utan och med bommar (som damen lekte gissa hur långt de kan flyga istället för att lyfta på benen i början :D). Sen när de funkade så tränade vi galopp med ryttare där

När galoppen började komma OCH hon lyfte på benen så höjde jag bommarna så hon fick löshoppa ibland.

Dressyr och mkt lösgörande med och utan ryttare varvat med full fräs i skogen eller offroad i skogen. Känner att markarbetet är det som hjälpt mest men när vi kommit en bit så red vi för tränare som gav mkt.

Kände hon sig pressad in i galopp så spände hon sig och det blev pass eller grisepass. Så underlätta mkt med att vid markarbete lära in röstkommandon

Är han kollat av Veterinär/ET/kiropraktor?
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen har glömt hur man galopperar....hjälp!

han är spattrönkad ua vid köp.
han är inte kollad av ET men funderar på att ta hem henne,,,
han är igentligen väldigt outbildad ,kan inget ,fattar inget,,har gått lite på turridning,så grisepassen kommer säkert därfrån eftersom ingen kunnig har ridit hästarna mellan turerna,,,helt enkelt riden rakt fram med vem som helst på ryggen för att tjäna pengar,,,
jag tror att den passiga "tölten" är så stark att det krävs otroligt mkt jobb innan det lossar.

MEN jag gillar honom och tänker jobba med detta,, det där med bommar och hinder ska jag absolut prova!!

Fler tips?-
 
Sv: Hästen har glömt hur man galopperar....hjälp!

Är nog ingen dum ide om att kolla med en bra ET. Tror aldrig jag kommit dit jag kommit med min utan de. Kan tänka mig om han fått grisepassa runt på turridning att de finns en del att hitta som man kan åtgärda för att underlätta för honom och dig.

Hur är viljan på honom?
 
Sv: Hästen har glömt hur man galopperar....hjälp!

Han kanske helt enkelt är så pass "felriden" så han inte orkar galoppera? En grisepassare är antagligen riden väldigt fel och har mycket spänningar i kroppen. Jag skulle börja med att SKRITTA och sakta bygga muskler, klättra, cavaletti osv. Lägg galoppen åt sidan ett tag och låt det ta tid.

Men att ta ut en ET låter också som en bra idé så du kan få lite hum om hur han är i kroppen.
 
Sv: Hästen har glömt hur man galopperar....hjälp!

Han kanske helt enkelt är så pass "felriden" så han inte orkar galoppera? En grisepassare är antagligen riden väldigt fel och har mycket spänningar i kroppen. Jag skulle börja med att SKRITTA och sakta bygga muskler, klättra, cavaletti osv. Lägg galoppen åt sidan ett tag och låt det ta tid.

Men att ta ut en ET låter också som en bra idé så du kan få lite hum om hur han är i kroppen.


Men ffa lära hästen att hitta en diagonal, en häst som är så pass stel och styv har ingen diagonal vilket är en förutsättning för att kunna hitta galoppen. Den behöver lösgöras och stärkas, samt att hästen får hitta en balans i sin bärighet.
 
Sv: Hästen har glömt hur man galopperar....hjälp!

Men ffa lära hästen att hitta en diagonal, en häst som är så pass stel och styv har ingen diagonal vilket är en förutsättning för att kunna hitta galoppen. Den behöver lösgöras och stärkas, samt att hästen får hitta en balans i sin bärighet.

Kanske dum fråga, men vad menar du med att "hitta en diagonal"?
 
Sv: Hästen har glömt hur man galopperar....hjälp!

Galoppen utgår ifrån diagonalen, dvs vill vi ha höger galopp så startar hästen med vänster bakben och för vänster galopp således med höger bakben.

En grisepassare använde samma sidas bägge ben samtidigt, då blir det oerhört svårt att fatta en galopp.
 
Sv: Hästen har glömt hur man galopperar....hjälp!

svarar på flera här,,
han är pigg o frammåt att rida ,,om orken pga konditionen(han är jättefet ) inte finns där så går det på ren vilja ! han är lika pigg hela ridturen även om vi "jobbat" upp och ner i backarna.
Måste ändå säga att vi skrittar mkt och klättrar i princip i varje ridpass, han var rätt snubblig i skogen för några veckor sedan men nu är det helt annorlunda.

Har prövat på ridbanan en hel del tester för att se hur mjuk och liksidig han är ,,och jag måste säga att jag förvånas över att han med lätthet kan "nosa" på stigbygeln åt båda hållen, gå rätt samlat på en pyttevolt,får honom att flytta sig ok på en 8 volt av mini stl....
 
Sv: Hästen har glömt hur man galopperar....hjälp!

Detta verkar ju inte vara helt ovanligt tyvärr, att islandshästar inte kan galoppera längre. Vilket är såklart jättetrist och beror ffa på felridning. När hästen väl kommit hit så kan det ta tid att hitta tillbaka till galoppen.

Jättebra att du rider ut med honom mkt, klättring är toppen. Skritta mest. Se till att hästen blir tillräckligt lösgjord och ge sedan galoppsignalen. Börja med riktigt små signaler, så du inte "skriker" på en gång. Ge hästen en chans att hitta sin takt. Och låt den få välja tempot själv (det viktiga är att han galopperar). Så fort du har galoppen, ge eftergift och sakta av efter bara några steg. Upprepa.

Rider du honom varje dag? Annars skulle jag göra det om jag var du. Och ffa i skritt bara. Inte bra med en fet häst, har själv en som gärna lägger på sig extra trivselvikt om man inte ser upp. Ingen bete för dessa hästar, får bli skogshage lr liknande.
 
Sv: Hästen har glömt hur man galopperar....hjälp!

Låter lite som min. Han var så nära ren grisepassare som jag ridit. Han kunde utan problem både hoppa och ta cavalettibommar i grisepass. :p Och kondisen var det inget fel på trots att han var skitfet, han kunde springa och springa, och om han blev trött så var han redo igen efter 20 meter skritt. Behöver jag säga att vi hade en del diskussioner i börhan om vad bromsen betydde? :angel:

Han var också jättefet, men när han sen gick ner i vikt så kom plötsligt alla gångarter som ett brev på posten. Fortfarande rätt kassa, pga att han saknade en hel del styrka och balans. Men när han musklade till sig så blev det bara bättre och bättre.

Idag har han riktigt rund och fin galopp och även om han inte är någon häst med lyft så blir även det bättre och bättre.

Vi har ridit mycket i skogen, jobbat mycket med röstkommando för att hålla isär gångarterna (han blandade gärna in pass i allt när de andra väl började titta fram) och framförallt MYCKET lösgörande. Vi har nästan bara ridit ute, på grusvägar och i skogen, och det funkar minst lika bra att lägga in skolor, sidvärts och tusentals övergångar där!
Övergångar är en sån himla enkel sak som gör så himla stor nytta. Så länge man ser till att det är kvalitet och inte bara bom stopp eller gas och broms. Korta och läng steg, tempoväxlingar och övergångar från skritt, halt, trav eller vad det nu blir. Det lär du garanterat kunna göra, oavsett hur outbildad han är.
Och gärna off-road så att han får lyfta på benen, och backar är också kanon.


Sen skulle jag inte se det som något som helst negativt att galoppen inte finns där än, med tanke på vikten. Är han fet så sliter det ju mer i högre tempon. Så jag ser det bara som en fördel att fokusera på skritten. När han gått ner i vikt så kommer han säkert ha mycket lättare för galoppen, och forhoppningsvis har han byggt upp sig och fått bättre balans efter allt skrittarbete.

Lycka till!
 
Sv: Hästen har glömt hur man galopperar....hjälp!

Hur länge har du haft din häst?
hur lång tid tog det innnan det började lossa gångartsmässigt för er?
var det alltså så stor skillnad efter att din häst gått ner i vikt?
 
Sv: Hästen har glömt hur man galopperar....hjälp!

Jag har ridit honom sen sommaren 2005, så det är ju ett tag. Jag köpte honom i nov 2008, och första vintern gick han ner 60 kg, sen var det lite problem i det stallet (jag fick inte lov att ha honom på mindre bete) så då gick han tyvärr upp i stort sett allt under sommaren 2009, och jag flyttade. Så våren därpå, 2010 var han nere i målvikt, men väldigt omusklad. Jag höll fortfarande på och lära mig hur man räknar foderstater och missade att lägga till arbete på proteinet (gick då efter ett färdigt dataprogram som ger riktvärden, som jag anpassade efter min häst) så han tappade tyvärr en hel del muskler på köpet, eftersom han bara fick lite mer än underhållsbehov.
Sen under sommaren 2010 byggdes han upp och höll vikten riktigt bra, trots att han inte kunde gå med den andra hästen som bantades. Så han gick "bara" upp 20 kg, vilket ändå var helt ok med tanke på omständigheterna.
Under hösten gick han ner de 20 kg igen, och sen dess har han hållt en väldigt stadig vikt.

Det är ENORM skillnad på hästen före och efter viktnedgången ridmässigt.

Däremot måste jag tillägga att jag var helt ny på islandshästar när jag började rida honom, så jag visste inte hur det skulle kännas när det var rätt. Däremot kände jag ju att det var fel, dvs grisepass. Jag kände när det blev trav och kunde få det rätt, men även om han travade då så går det inte att jämföra med hur han travar idag. Och galoppen är milsvid skillnad! Den har förbättrats helt otroligt bara detta sista året när han blivit smal och byggt på sig muskler. Det är verkligen en helt annan häst.
Han var rätt pigg innan också, men idag har han energi på ett annat sätt. Han rusar inte bara, utan han kan vara pigg och alert och lite trippig mer, istället för att ligga på som ett ånglok. Så även om kondisen varit ok alltså så är det på ett helt annat sätt. Nu orkar han verkligen, han springer inte bara för att han vill komma ikapp hästen framför.

Pga min oerfarenhet och okunskap så kan jag inte riktigt säga när det började släppa för honom. Men jag kan säga att de första stegen som ens liknade tölt kom första våren när han gick ner 50 kg. Det var den magiska gränsen. När han gick upp den sommaren så försvann det igen. Sen är det möjligt att någon mer rutinerad hade kunnat få fram det tidigare. Det kan jag inte svara på.

Enligt måttband vägde han som fetast 450 kg. Senast jag mätte visade det 300 kg. Han vägdes på våg för ett par månader sen, den visade 320 kg, samma som måttbandet samma dag (318).
 
Sv: Hästen har glömt hur man galopperar....hjälp!

Klart det går lättare att få fram gångarterna när hästen håller ok hull. Så oavsett om man är en duktig ryttare lr inte så går det betydligt lättare med en häst som inte är smällfet. Många feta hästar har ju inte heller den kondisen som krävs, det gäller att skynda långsam, dvs mkt skrittarbete ofta, helst varje dag. sen när hästen börjar gå ner först då börja kräva mer.

Skulle jag låta min häst bara gå på bete hela sommaren så skulle jag få en smällfet häst, det är lixom inte värt det, tar sen jättelångtid att få tillbaka allting. Har redan gjort det misstaget en gång- inte värt det.
 
Sv: Hästen har glömt hur man galopperar....hjälp!

Ja men precis. För mig var det absolut värt att byta stall och betala mer i hyra för att få magert bete och hästkompisar som behöver lika lite som min.
Vet att det är många som inte vill flytta för att de trivs bra, men för mig är det inte ett alternativ att låta hästen gå upp varje sommar för att man har trevliga stallkompisar.
Inte för att jag skulle stå i ett stall där jag vantrivdes heller, men för mig var det inget tvivel om att jag skulle flytta när jag märkte att betet inte funkade, eller rättare sagt, när han inte hade något betessällskap.

Sen vet jag att han inte gick rent med dåvarande ägaren heller, som var duktig islandsryttare. Menade bara att jag inte kan säga exakt när hans gångarter blev bättre, för det beror ju på vem som sitter på. De var inte bra när han var fet, oavsett vem som red. Men med mig på ryggen började jag känns skillnad efter ca -50 kg.
Aldrig att han får bli fet igen, det är jättestor skillnad på honom. Och nu med facit i hand så vill jag aldrig ha honom så igen. Man förstår liksom inte hur de lider av övervikten innan man har haft dem normalviktiga och kännt skillnaden.

Sen vill jag självklart ha en hel och frisk häst också, och tjockisarna löper ju definitivt större risk att få problem med både det ena och det andra.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen har glömt hur man galopperar....hjälp!

jag roade mig med att mäta med måttband i går,,,, fick det till att vikten skulle vara runt 410 kg,,,, låter ju otroligt mkt,,,hoppas jag mätte fel ;-)
 
Sv: Hästen har glömt hur man galopperar....hjälp!

Har ingen aning om hur stor häst du har, men här har du en som väger 420 kg vid tillfället för fotot.;)

2009-09-24008.jpg
 
Sv: Hästen har glömt hur man galopperar....hjälp!

ja du boj,,,kunde varit min på bilden...min har lite längre man bara :-)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: mily
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 209
Senast: AbCdE
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 865
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 462
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp