Hästen ignoerar mej när jag ska hämta honom i hagen, vad göra??

D

Duffy

Hej!:) Problem och problem, vet jag inte om jag har, han sticker iaf inte ifrån mej, men lite tråkigt känns det i alla fall. Det handlar om att min häst inte kommer fram till mej i hagen. Ibland visar han lite intresse och vänder huvudet och tittar åt mitt håll, men that's it. Han tar inte ett steg emot mej och ignorerar mej snabbt om jag inte agerar. Ibland vänder han till och med rumpan till och går några steg därifrån. Jag tycker att vi har ett relativt fint samarbete i övrigt, och ledarskapet är tydligt. Nu undrar jag vad detta beror på och hur jag kan göra för att han ska tycka att det är trevligt att vara i min närhet. När jag fick honom, för lite drygt ett år sedan kunde han vandra igenom hela hagen för att komma fram och hälsa, men nuförtiden har det blivit att jag har fått gå och hämta honom.
Jag funderar lite på om detta beror på att jag har börjat ställa högre krav på honom i ridningen, och att detta medför att när jag kommer för att hämta honom betyder jag bara arbete och nånting jobbigt.
Jag har slutat att ge honom godis och sött när han kommer i hagen, jag ger honom aldrig godis längre. Jag vill ju att han ska komma för att han vill vara hos mej, och inte för att bli mutad.
Har tänkt att jag kanske ska börja ge honom lite hö uppe i boxen innan ridning så att han förknippar hämtning först vid höet- nånting positivt. Vad tycker ni om detta? Hemskt gärna, skriv skriv skriv...
tack allesammans:)
 
Sv: Hästen ignoerar mej när jag ska hämta honom i hagen, vad göra??

brukar det alltid innebära arbete när du hämtar honom i hagen? i så fall kanske du skulle gå ut i hagen lite då och då och bara stå och mysa en stund utan att ta ut honom. eller så hämta honom från hagen bara för att promenera en runda på gården och sen bara stå och klappa/klia en stund och sen tillbaka i hagen igen. bara för att han inte bara ska förknippa att bli hämtad i hagen med arbete (om nu så är fallet alltså). annars tror jag att det nog kan vara en bra idé att ge lite hö i stallet innan du rider, själv brukar jag alltid slänga in en hötuss medan jag ryktar när vi ska ut och rida :)
 
Sv: Hästen ignoerar mej när jag ska hämta honom i hagen, vad göra??

Absolut inget godis i hagen vid hämtning, men hö i boxen när han kommer in? Och skillnaden är...?

Sluta förmännskliga din hästs tanke sätt. Hästar är inte så smarta.
 
Sv: Hästen ignoerar mej när jag ska hämta honom i hagen, vad göra??

Min häst kommer inte heller alltid emot mig i hagen men hon noterar att jag kommer. Ibland försöker hon gå undan och ibland står hon still när jag kommer. Tycker inte att dte är något att hetsa upp sig för.

Vill hästen inte komma in är det för att den trivs i hagen, vill den komma har den tråkigt. Det är inte värre än så.
 
Sv: Hästen ignoerar mej när jag ska hämta honom i hagen, vad göra??

Min pålle beter sig ungefär likadant som din. Jag har haft honom i drygt 6 år och han kommer fortfarande inte fram till mig i hagen om det inte är matdags.
Personligen tror jag att det är en del av hans personlighet, alla är inte jättegosiga (jag är inte det t ex ;)). Han gillar inte att bli kliad och klappad i timmar utan tar hellre en liten promenad och då får man helt enkelt acceptera att de är såna, så länge samarbetet i övrigt fungerar bra.
 
Sv: Hästen ignoerar mej när jag ska hämta honom i hagen, vad göra??

*kl*

jag ser inte heller detta som nånting att hetsa upp sig så mkt för, det är bara det att han förr var så positiv när jag kom in i hagen. Han brukade alltid komma fram och hälsa, men nu är det inte så. Jag vill bara undersöka vad jag gjort för att åstadkomma detta. Mitt förnuft säger mej att det handlar om att jag kräver mer av honom nu, jag vet iaf att alla hästarna springer ifrån min tränare när han ska hämta dem i hagen eftersom han Verkligen bara betyder jobb jobb jobb. Men det jag vill veta är hur kan jag göra honom positiv till att vara med mej. Jag vet att hästar inte är människor och vill absolut inte förmänskliga dem, men nog kan väl hästar vilja vara i människors närhet utan att bli förmänsligad. Tror kanske att det kan vara ett bra sätt, att gå in i hagen kanske ta in honom för rykt, sedan släppa ut igen kan vara ett bra sätt. Vet inte alls om det där med höet är en speciellt bra idé, men det är värt ett försök iallafall!:)
 
Sv: Hästen ignoerar mej när jag ska hämta honom i hagen, vad göra??

Sådär kan min häst med vara. Innan när han stod på lösdriften var jag ju där och gav honom mat i hagen varje dag och hade oftast med mig mat eller morötter när jag kom, då vande han sig snabbt vid det och kom alltid när jag ropade.
Men nu går han i en annan hage och nu är de inte alltid han kommer. Ibland spelar de ingen roll hur mycket jag ropar, och ibland när jag har med mig en morot så kommer han först när jag gårr halvvägs.
I vårat fall tror jag delvis de har med hagkompisarna att göra. När han gick på lösdriften var det den andra hästen som började med att komma och möta mig och han följde efter, sen såsmåningom så kom han själv när jag ropade.
I denna hagen han går i nu brukar de andra hästarna inte komma när man ropar. De första veckorna han gick med dem kom han när jag ropade, men nu är de väldigt sällan.

Jag tror att han anpassar sig ganska mycket efter de andra helt enkelt, det stämmer iaf in på honom.
Min häst är inte heller så där jättegosig av sig. Ibland har han sina stunder, men skulle inte säg att han är den gosigaste jag mött. Men han är ju helt fantastisk ändå :love:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 474
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 812
Senast: Sel
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 221
Senast: nullo-modo
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 920
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • TMS häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp