Hästen ser ut att känna smärta på samma sätt som vi

Trots att man egentligen inte visste, har det länge hetat att hästar har tjock hud och att de inte är så känsliga för smärta. Även inom vetenskapen grupperades hästar tidigare tillsammans med pachyderms, tjockhudingar, som elefanter, flodhästar och grisar, efter de grekiska orden ”pachys”=tjock och ”derma”=hud. Ett rapp med spöet gör mycket ondare på oss än på dem, har det hetat. Men det har inte stöd i forskningen.
 
Har aldrig hört att hästar inte känner av rappen av spö. Säger väl sig självt om de kan känna av flugorna som sitter på dem?

Bara att visa ett spö till vissa hästar säger sig ju att de har "respekt" för spöet och troligen pga av att de känner av den när man använder den.

Men bra att det forskas på, kan tycka att spö kan tas bort från tävlingarna, det är ju inte tillåtet i dressyr så varför i andra grenar? :)👍
 
Alltså jag förstår inte riktigt varifrån den här skrönan kommer. Jag menar en häst känner ju lätt att en fluga promenerar på den så varför skulle den inte känna smärta? Är det för att de är så hårdhänta när de kliar varandra med tänderna eller är det för att försvara sitt egna usla beteende?
Jag minns när jag första gången la ett spö på min första häst. Den skönk ihop av oro för smärtan och då vet jag att föregående ägare definitivt aldrig slagit på den. Vi hade spöträning efter det för jag vill inte att min häst ska vara rädd för en pinne. För mig är ett spö till för att vara en förlängd arm som visar vägen, något att vifta bort flugor/broms/mygg med och i några ytterst ytterst enstaka fall självförsvar.
 
Klart som fasen att hästar vet vad ett spö kan göra, hur många spörädda hästar har jag träffat på vet jag inte, men en del har det räckt med ett tjockt grässtrå för att de ska reagera på att man har något i handen. Min första häst såg jag misshandlas som tvååring innan hon hamnade hos mig och min andra häst slogs blodig av fodervärdens sambo, de ärren bar hon resten av livet. Både de fysiska och de psykiska. 🤬
 
Självklart känner de små saker.

Det blir liksom lite knäppt när folk säger att det är "tygre att rida" stora hästar av viss modell. Dvs att det kräver styrkeridning.
De känner ju lika väl som mindre hästar. Men kan absolut ha svårt att själva hålla ihop sin stora, tunga kropp. Så då får man i stället nöta styrketränande övningar och inte som ryttare med kraft hålla ihop eller få fram dem. Styrkeridning gör ont, och sliter.
 

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 547
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ja, man kan ju inte lyckas varje gång... Nu har det ju faktiskt gått så himla bra och varit så roligt ett tag, så det är väl självklart...
Svar
0
· Visningar
193
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp