Bukefalos 28 år!

Hästen skrapar!

L

linuss

Hejsan, min häst skrapar ner sina skor på nolltid.. han skrapar som bara den vid fodring och utsläpp... Jag kan inget göra då jag inte är där vid dessa tillfället. Han har haft sina nuvarande skor i cirka två veckor och de är redan väldigt slitna fra mtill. Vad ska man göra? Lägga gummimatta? måste man lägga i hela boxen då eller kan man göra på annat sätt? :(
 
Sv: Hästen skrapar!

Ge hästen mat snabbt och låt hästen komma ut först så inte hästen behöver stressa på det sättet. Vill inte den som fodrar och släpper ut göra detta så bör det väl räcka att lägga en gummimatta där hästen skrapar tror jag. Det borde gå att på något sätt få mattan att ligga kvar.
 
Sv: Hästen skrapar!

Håller med Grazing, gör allt först med hoom så han inte behöver börja skrapa. Och du kan bra sätta gummimatta där han skrapar, det hindrar att skorna slits, och dämpar dessutom ljudet så att han så småningom tröttnar på det. :) och varje gång han skrapar när du är där ska du genast säga till åt honom, direkt när han gör det och utan undantag, men detta vet du säkert redan då frågan var om då du inte är i sallet. :)
 
Sv: Hästen skrapar!

Då lär man ju bara hästen att det lönar sig att leva om. Man hjälper dem vidmakthålla sitt stressbeteende/problem.

Jag gör tvärtom. "Skrapa du så länge du vill, jag kommer inte gå fram till dig(=belöna dig och ge dig uppmärksamhet) eller ge dig mat(=belöning) eller släppa ut dig(=belöning)." När de är still och lugna får de mat och gå ut.

Om de lever rövare får de göra det utan någon form av belöning. Till slut går stressen ner på naturlig väg. De lär sig då att hantera stressen på ett annat vis. För det börjar belöna sig när de står still och inte när de härjar.

Jag tränar också detta genom uppbindning. Man binder upp hästarna efter en rejäl motionstur då de är mentalt i balans och vill vila. Börjar de skrapa så väntar man bara och går sen fram då de är lugna igen. Då kan de få komma loss.

Men visst - det tar ju mer tid och engagemang än att bara fodra och maskera problemet. Dock får man genuint lugna hästar med mindre problem. Man slipper undvika saker med dem. De hästar som har den där problematiken får inte allt för sällan mer problem om man bara börjar undvika.
 
Sv: Hästen skrapar!

Jag håller med dig i varenda stavelse!

Jag skulle ALDRIG belöna ett sådant beteende. Det går faktiskt rätt fort att få bort om man är konsekvent, några ggr räcker, oftast.
 
Sv: Hästen skrapar!

Sånt gammalt "knep" är att fästa en kort kätting ovanför eller strax under hästens knä, typ i en gummisnodd eller liknande. När hästen skrapar eller slår skapar kättingen obehag, men när hästen står lugnt märker den inte av den. Funkade utmärkt på en häst hos oss, den stod med kätting ett par ggr sen försvann beteendet.
 
Sv: Hästen skrapar!

Det är nog väldigt individuellt, hade en inackordering, gick inte att få bort hans beteende på 3 år :crazy: Han bara stressade upp sig mer och mer, blev halvt galen och dösvettig även om man försökte med tillsägelser. Det var bara att ge upp och ge honom mat eller släppa ut honom först.
 
Sv: Hästen skrapar!

Hejsan, min häst skrapar ner sina skor på nolltid.. han skrapar som bara den vid fodring och utsläpp... Jag kan inget göra då jag inte är där vid dessa tillfället. Han har haft sina nuvarande skor i cirka två veckor och de är redan väldigt slitna fra mtill. Vad ska man göra? Lägga gummimatta? måste man lägga i hela boxen då eller kan man göra på annat sätt? :(

Vår unghäst höll också på så där vid fodringar innnan,men när jag satte upp en hästboll i boxen åt honom slutade han.
I början sa jag till honom lite strängt att sluta skrapa och då började han buffa på bollen istället och nu buffar han bara istället när han blir lite stressad:)
 
Sv: Hästen skrapar!

kl

Tror mer på att minimera stressen så att beteendet inte hetsas fram, är den så hungrig att den börjar skrapa (...sönder sina järnskor) så kanske den ska få mer strå att tugga på... Ge den fri tillgång på halm.

Samma om den är stressad när den ska ut - såklart ska en häst kunna vänta på sin tur, men varför inte underlätta så mycket som man kan för den? Längre utetider i hagen, kortare tid emellan fodringar, kanske berikning i boxen som någon skrev, ge den något alternativ att få utlopp igenom.
 
Sv: Hästen skrapar!

kl

Tror mer på att minimera stressen så att beteendet inte hetsas fram, är den så hungrig att den börjar skrapa (...sönder sina järnskor) så kanske den ska få mer strå att tugga på... Ge den fri tillgång på halm.

Samma om den är stressad när den ska ut - såklart ska en häst kunna vänta på sin tur, men varför inte underlätta så mycket som man kan för den? Längre utetider i hagen, kortare tid emellan fodringar, kanske berikning i boxen som någon skrev, ge den något alternativ att få utlopp igenom.

Precis! Vissa hastar stressar sonder sig om man bara forsoker avbryta ett beteende och tvinga bort det. "Marker training" kan dock fungera om man har tid och ar riktigt, riktigt konsekvent ett tag.
 
Sv: Hästen skrapar!

Då lär man ju bara hästen att det lönar sig att leva om. Man hjälper dem vidmakthålla sitt stressbeteende/problem.

Jag gör tvärtom. "Skrapa du så länge du vill, jag kommer inte gå fram till dig(=belöna dig och ge dig uppmärksamhet) eller ge dig mat(=belöning) eller släppa ut dig(=belöning)." När de är still och lugna får de mat och gå ut.

Om de lever rövare får de göra det utan någon form av belöning. Till slut går stressen ner på naturlig väg. De lär sig då att hantera stressen på ett annat vis. För det börjar belöna sig när de står still och inte när de härjar.

Jag har försökt med det där att vänta ut i många många år med min häst. Han blev så stressad att han tillslut stod och skakade i boxen när dom andra fick men inte han. Jag tror inte på att utsätta en häst för den stressen iallafall. Han fungerade bra när han fick först. Han hade även fri tillgång på hö så det handlar inte om att han var hungrig. Mat har alltid varit ett känsligt ämne för min häst och han vill ha sin mat före dom andra.

Eftersom få stall är med på att ändra rutiner efter hästar som står där så löste jag det tillslut med lösdrift med fri tillgång vilket har gjort att han slipper stressmomenten som maten innebär.

Alla hästar slutar faktiskt inte bara för att man ignorerar dom. Jag tycker inte att det alltid måste vara hästarna som måste anpassa sig efter oss, dom är individer och vissa hästar mår rent dåligt av att se andra få maten först. Man får anpassa stallet efter hästarna som står där, vissa hästar fungerar att få sist och vissa gör det inte.

Dock om det handlar om andra situationer som att vänta i transporten tex, då fungerar det bra att säga till honom att ta det lugnt och vänta att gå ut tills han står lugnt. Men då är det ingen mat inblandad. Han stressar heller sällan med maten om ingen annan häst är i närheten, då kan han vänta lugnt för då är det ingen konkurrens. Därför för att han ska känna sig nöjd och glad som jag vill ha min häst så får han maten först om det blir en fodersituation.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen skrapar!

Kl
Generellt håller jag med thua - (och Cesar hundmannen :)
Man uppmärksammar goda beteenden och ignorerar dåliga . Mkt bra uppfostringsmetod .
Jag ger aldrig hästar som bankar på boxdörren tex maten först . De lör sig att beteendet inte ger resultat och ovanan uppmuntras inte utan minskar .
 
Sv: Hästen skrapar!

Bara undrar, hur långt är det värt att gå isåfall för att få bort ett irriterande beteende hos en stressad häst? Alla hästar fungerar det ju faktiskt inte att ignorera.
 
Sv: Hästen skrapar!

Fast det är skillnad på en häst som gör det pga extrem stress och en som gör det för att bli uppmärksammad.
Äh det uppmärksamhetsskrap ska man självklart inte uppmuntra det men om det är ett stressbeteende kan det förvärras och tom göra hästen sjuk.
Min förra häst var jättestressig och jobbig i samband med utsläpp och fick hon inte gå ut sprang hon runt i boxen och sprang/hoppade fram och tillbaka istället för att väva. :grin:
Och allt det började med lite fotskrapningar...


Ts: det bästa är ju att försöka bryta beteendet. Mer foder kan ju ta bort problemet runt fodringarna.
Fasta tider och rutiner kan ju också minska problemet. kanske byta till en annan box i stallet?
 
Sv: Hästen skrapar!

Helt korrekt . Finns undantag . Därav anledningen att inte presentera en alternativ lösning/ bedömning av en individ som ngt generellt förfarande .
 
Sv: Hästen skrapar!

Jag uttryckte mig kanske oklart iom att jag är så trött. Men man får givetvis börja med enklare utmaningar än att sätta hästen i det läga som triggar den/skarpt läge på en gång. Är det fodringar som får den att totalt trigga så börjar man lära den vänta i andra sammanhang. SÅ den kan det och gör det av sig själv och själv alltid testar vänta som första lösning till problem.
De flesta hästar testar fly/undvika eller panika i en problemsituation. De väntar inte och tänker. De är flyktdjur och därför agerar de bara.
Alltså måste en häst som har såna här problem lära sig impulskontroll. För stressar den och följer stresskänslorna istället för att själv vänta och lugna ner sig a la en mental halvhalt/samling så har den inte impulskontroll nog.
Då lär man den kontrollera andra impulser först. Ochlär in ett system innan man sätter den i den situation som triggar den starkast.

Givetvis finns det undantag. Men generellt så beror det på att man gör fel om metoden inte funkar.
Är hästarna förstörda nog kan man behöva gå in och bryta stressen för dem. Men då måste man ha tränat in den brytsignalen innan. Till slut kan de själva lära sig bryta.
Det går att lära hästar väldigt, väldigt mycket bara man gör rätt.
Dvs man behöver inte undvika en massa saker och situationer bara man tar hjälp av proffs som kan jobba med beteendestörningar, betinga om etc.
Dock finns det väl tyvärr lite för dålig kunskap om sånt här även bland de som arbetar med det.
Man anser hästar vara omöjliga för att man själv inte lyckas.

Och tyvärr ser jag ibland vissa saker som så självklara att jag missar att ta upp dem. Men givetvis påverkar också allt annat i hästens liv.
De måste rastas, de bör ha lång hagvistelse med kompisar, få lång tuggtid, ha bra boxar, trivas med boxgranne, ha lugn miljö, vara mjuka i kroppen, hanteras med lugn och konsekvens etc etc..
Men förutsatt att man gör övrigt korrekt och hästen anländer till en "förstörd" med matstress-problem så kan man välja att undvika eller träna bort.

De som väljer undvika får inte sällan problem med andra saker med hästen. För man har en tendens att tro att hästen "är så" och man undviker och undviker mer och mer.
Det är så pass vanligt att många av oss som jobbar med detta pratar om det.
Det finns ingen(!) som anser att just deras häst är sån som går att förändra om man misslyckats med sin träning under många år. Men ändå har man "rätt metod". Trots att den inte gett ett bestående resultat.
Det är alltid just ens egna häst som är så speciell att den inte går att ändra.
Sällan(eller typ aldrig) har proffs såna hästar, som är undantaget från regeln. Varför?

Jag väljer att träna bort istället för att undvika just för att man aldrig vet när man MÅSTE hantera hästen på ett visst vis. Då kanske man inte har "råd" med stressande och hysteri. Hästen kanske är sjuk, skadad etc och måste hanteras på sånt sätt att den om man lät den vara som den är stressar upp.
Därför tränar jag bort osunda beteenden. Hästar ska vara balanserade. För att själva må bäst.
 
Sv: Hästen skrapar!

Jag tror absolut det borde gå att träna bort. Men visst skulle det ta tid med en häst som är så pass långt gången i ett beteende med osund energi.

Där hade man ju kunnat börja med att lära hästen bli säker i uppbindning. Lära den gilla det genom att binda upp den när man jobbat hårt och den lär sig förknippa uppbindning med vila och full med sköna endorfiner efter jobbet.
Sen kan man gradvis börja binda upp och så smått fodra övriga lite i små doser. För att till slut kunna fodra samtliga fullt och även ge henne.
Man får bli mer kreativ än så förmodligen. Och det skulle ta tid och kräva konsekvent engagemang.

Det är lättare närman har en opersonlig hållning gentemot en häst. Som matte blir allt så känsosamt och dessutom lite lätt hemmablint.

Därför tar även proffs hjälp. Man behöver ibland fler ögon, nya ögon.

Iom att jag jobbar med det här så möter jag ju såna här problem oooofta. Man har hästar som "bara inte kan ditten och datten". Man ger deras issues en del i hästarnas personlighet. Det är förklaringen "de bara är så".
När förklaringen egentligen är "vi har lärt in fel omedvetet". För det är det det är frågan om. En häst lägger sig inte till med beteenden som inte belönat sig på något vis.
 
Sv: Hästen skrapar!

Är det fodringar som får den att totalt trigga så börjar man lära den vänta i andra sammanhang. SÅ den kan det och gör det av sig själv och själv alltid testar vänta som första lösning till problem.

De flesta hästar testar fly/undvika eller panika i en problemsituation. De väntar inte och tänker. De är flyktdjur och därför agerar de bara.
Alltså måste en häst som har såna här problem lära sig impulskontroll. För stressar den och följer stresskänslorna istället för att själv vänta och lugna ner sig a la en mental halvhalt/samling så har den inte impulskontroll nog.
Då lär man den kontrollera andra impulser först. Ochlär in ett system innan man sätter den i den situation som triggar den starkast.
Fast det där stämmer inte alls in på min häst iallafall. Han har en otroligt bra impulskontroll. Dock är han en väldigt ranghög häst och trivs inte det minsta med att få sin mat efter dom andra. Det är vad han blir stressad av i fodersituationer. Annars är han den minst stressiga häst jag vart med om, kolugn i dom flesta sammanhang och hoppar inte till för mindre direkt.
Givetvis finns det undantag. Men generellt så beror det på att man gör fel om metoden inte funkar.
Är hästarna förstörda nog kan man behöva gå in och bryta stressen för dem. Men då måste man ha tränat in den brytsignalen innan. Till slut kan de själva lära sig bryta.
Jag förstår inte vitsen med detta, hästen visar vad den behöver för att må bra och trivas. Man kan få en häst att sluta med det mesta, men försvinner stressen den har inom sig bara för att den slutar visa symptom utåt? Jag tror inte det. Jag förstår inte heller varför inte hästen får visa sina känslor och "säga" vad den tycker om saker och ting och måste anpassa sig till våra rutiner.

Jag skulle tycka också att om hästen är såpass stressad i alla sammanhang, då finns det andra problem att lösa hos hästen.
Dvs man behöver inte undvika en massa saker och situationer bara man tar hjälp av proffs som kan jobba med beteendestörningar, betinga om etc.
Dock finns det väl tyvärr lite för dålig kunskap om sånt här även bland de som arbetar med det.
Man anser hästar vara omöjliga för att man själv inte lyckas.
Det håller jag med om.
Men förutsatt att man gör övrigt korrekt och hästen anländer till en "förstörd" med matstress-problem så kan man välja att undvika eller träna bort.
Det är ju det som beror på, varför är hästen stressad när den inte får maten först.
Det är alltid just ens egna häst som är så speciell att den inte går att ändra.
Sällan(eller typ aldrig) har proffs såna hästar, som är undantaget från regeln. Varför?
Jag tycker det är fel att säga så faktiskt. Jag har haft min häst i mer eller mindre hela hans vuxna liv och jag har aldrig undvikit någonting med honom, jag har testat alla metoder för att få honom att sluta stressa vid maten men nej, han mår inte bra när han ser dom andra få och han bli utan. Jag har förstått att det är känsligt för honom och jag lyssnar på honom, han får visa känslor, han får säga att han behöver vissa rutiner för att han ska må bra.

Jag har testat allt till den grad att vi nu står på ett lösdrift med fri tillgång pga att det fungerar inte i stall. Alla hästar fungerar inte i stall med mattider, vissa hästar behöver annat och det ska man lyssna på, inte tysta ner dom och ändra om.
Därför tränar jag bort osunda beteenden. Hästar ska vara balanserade. För att själva må bäst.
Det är inte ett osunt beteende att hästen vill ha sin mat först. Min häst är en väldigt balanserad och lugn häst, dock så är han ranghög och blir stressad i stall med andra hästar vid fodringar.

Visst, jag kan ställa honom som jag gjorde innan lösdriften som nödlösning i en box där han varken såg eller märkte av dom andra hästarna, då var han också lugn och fin. Dock är han en social häst som gillar andra hästar och därför flyttade jag till lösdriften utan foderrutiner som stressar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen skrapar!

Jag tror absolut det borde gå att träna bort. Men visst skulle det ta tid med en häst som är så pass långt gången i ett beteende med osund energi.

Men vem är det som bestämmer vad som är vad? Är det alltid en "dålig energi" när hästen visar vad den behöver bara för att den visar det med ett beteende som inte passar oss? Att det går över till en sådan stress är ju för att folk inte lyssnar och hästen blir mer och mer frustrerad.

Hästar är inte gjorda eller födda för att få mat utserverat i boxar brevid varandra. Där dom ser sin ranglåga flockmedlem få sin mat före, det är ganska naturligt att det blir ett stressmoment hos den ranghöga hästen. Ute i flockar är det mera naturligt, som när en ny bal kommer in i hagen så äter min häst och en annan ranghög lite först och sen kommer dom andra in en efter en tills alla äter ihop. Inget tjaffs och inget stressande. Bara naturlig ordning i flocken.

Är det såpass enkelt att det bara är att ge den hästen maten först så är den lugn sen, då bör man göra det. Däremot om man har en häst som stressar i många situationer och är en väldigt ängslig individ, då är det helt andra saker man bör jobba med som att tex få upp hästens självkänsla och självförtroende.

Men detta att alla hästar ska anpassa sig till oss, det är fel. Vi måste börja lyssna och anpassa våra rutiner efter individerna också. Inse att alla inte fungerar på samma sätt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 563
Senast: sorbifolia
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
527
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 878
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 329
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp