Bukefalos 28 år!

Hästen skrapar!

Sv: Hästen skrapar!

Lösdrift med fri tillgång ser inte jag som ett undvikande och feltränande. Det är naturligt och god hästhållning.

Det jag reagerar på är när man ger hästar först för att de annars börjar härja. Det blir lätt så att de andra ser att det går att göra så. Till slut har man ett helt stall som bankar om man inte är försiktig.
Och den energin i hästar ÄR osund. Det är ingen bra och trevlig energi man vill ha dem i.
I min värld är all stress av ondo.
Och givetvis slutar de inte stressa om man bara tuktar dem.
Men nu pratade vi träna och bryta beteendet helt. Inte bara få dem att stå still etc. Utan att få dem att gå ner i energi, få bort den felaktiga energin. Det gör man inte bara genom att kväsa dem. Det gör man genom att extremt konsekvent, planerat och i lagom grad träna dem. Och då belöna då de gör rätt. Dvs går ner i energi. Vevandet är sekundärt..

Jag kan ärligt talat tycka att om en häst hetsar så extremt vid fodring så har den missat lite vem som har hand om fodringarna. Det är jag som fodrar dem, inte de som tränat mig att pytsa ut foder då de vill. För så blir det ofta med de som lever rövare och då fodras.

En ranghög häst kan lära sig att människan är ett snäpp högre än den i rang. Och då jag som är högre i rang fodrar så är det JAG som är den viktiga, inte om de andra hästarna får eller ej. För då har hästen hoppat över min existens eller iaf min rangordning.

Man ska lyssna på sin häst och se till att den mår bra. Men hästen vet inte alltid bäst. Det är som att tro att ett barn på 3 år själv kan fatta bäst beslut. De är helt enkelt inte begåvade nog för det.
Därför får man hjälpa dem må så bra som möjligt. Och för att göra det bör man lära sig så mycket som möjligt.

Det jag menade med att proffs inte har såna hästar är att proffs har inte alltid en lika personlig och känslosam relation med alla hästar i sina stall. Då har man lättare att vara objektiv och lättare för att fatta beslut som är jobbiga för hästen där och då. Men som ilängden gör det trevligare.
Lite som att en mamma kan ge efter för sina barns tjatande om godis. För de blir glada där och då. Men i längden är det inte bra.

Vissa hästar behöver "stödundervisning" för att kunna klara normala situationer som andra hästar fixar direkt. Det gör dem inte till sämre individer eller hopplösa fall. Men de kräver sin människa. Dock är det få, få, få som är omöjliga. Och att man säger sig ha testat "alla metoder" brukar sällan betyda att man har full insikt i exakt hur samtliga metoder bör utföras, förutsatt att man inte är proffs med x antal år och hästar i bagaget. Vanliga hobbyryttare med några hästar som passerat har INTE den kunskapen. Men man TROR att man har testat alla metoder. Dock har man inte gjort det fullt ut. Och inte belönat exakt rätt.
Det finns enormt många skäl till att metoderna inte funkat. Och sällan är det faktiskt metodernas fel.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen skrapar!

Skillnaden är att jag inte tycker det är ett stressbeteende såfort hästen visar vad den anser. Min häst vet mycket väl om att beteendet inte är okej när jag är där men som dom flesta så finns det ingen möjlighet för mig att vara där varje fodring och kan styra allt.

Jag tror inte ett dugg heller på att denna frustration är borta bara för att hästen ser lugn ut, min häst blir inte mindre frustrerad om dom andra får mat före honom bara för att jag är där tex även ifall han inte härjar runt. Och jag har heller inte sett att beteendet smittar om man haft en tanke på hur hästarna ska placeras i stallet.

Jag tycker faktiskt du är lite fel ute där, en "lugn" häst som har slutat med ett beteende är inte alltid nöjd och glad. Sett många såkallat nöjda hästar som sällan visar vad dm känner men jag tycker många mera bara är uttryckslösa för dom har lärt sig att inte uttrycka sig. Hästar kräver olika typer av hästhållning, vissa funkar inte i stall medan vissa gör det.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen skrapar!

Hästar kan visa och läsa med mycket små signaler. De behöver inte stå och skrapa för det. Skrapande så framskorna slits ner på 2 v är stress i min värld. Det finns inget som är sunt med det.

Det finns metoder att få hästar att lugna sig mentalt och fysiskt så att puls och andning etc går ned och ögonen "släpper ögonlocken" utan att de för den skull går in i sig själva och stänger av. Det går att se skillnad på avstängdhet och lugn.

Det är helt säkert så att din häst inte blir lugnare för att du är där. Men då är den ju heller inte tränad så att det funkar.
Den vet att du blir irriterad av beteendet. Men förmodligen har det lönat sig. Du säger ju själv att du lyssnar på vad din häst vill. 99% av de som säger så har ett genomgående sätt mot hästen där man inte tål att se den stressa och bryter träningsmoment pga det. För att man inte vill vara dum mot hästen. Sen blir tyvärr en del av de människorna lite väl arga ibland. Och tycker att då har man ju sagt till. Men samtidigt har man varit okonsekvent och belönat annat andra gånger. Vanligt är också att man byter metod.
Jag säger inte att detta är du och din häst. Men det är otroligt vanligt.
Och man förstår det inte förrän man fått det bevisat för sig att det faktiskt GÅR.

Jag vill ha lugn i stallet. Och stress riskerar sprida sig. Det gör det inte alltid. Men risken finns. Får man dit stresskänsliga hästar i ett litet stall kan de påverkas mycket av att en häst lever om.
Jag själv tycker inte heller det är trevligt. De flesta människor och djur mår bäst av lugna miljöer.

Stall som är harmoniska brukar man kunna få in fler olika typer hästar i utan att det blir stökigt. Är det någon som stökar är risken större att andra blir störda med.

Man ska lyssna till hästen. Men inte alltid göra det den VILL. Utan det den mår bäst av. Det kanske du gör. Men du sätter också likhetstecken mellan vad din häst vill och vad den mår bäst av i den här diskussionen. Och för mig är det inte samma sak.
Precis som det inte är det med små barn. Man får lära dem fatta kloka beslut då de blir äldre.

En hare vill gärna springa i skenet av billyktorna. Men det betyder inte att det är det som den mår bäst av. Det är så klart inte så att hästen dör av att fodras om den lever om. Men du förstår säkert min poäng med att djuren faktiskt inte vet vad som är bäst för dem.
 
Sv: Hästen skrapar!

Iom att du ändrade inlägget så lägger jag till:

Jag har själv en häst på lösdrift och en på box. Så jag tror på att individanpassa hästhållningen. Men hästarna får i min värld gärna visa med mindre signaler och inte hetsa upp sig så pass. Det ska inte behöva gå så långt.

Även min lösdriftshäst, yngling, kan klara av att sköta sig under fodringar inne efter träning av hans triggande. Dock ser jag helst att han får leva under mer rörelse och med flock som lär honom saker. Då slipper jag lägga x antal h per dygn i att betinga om hans känslor och rasta honom så himla mycket mer än de flesta andra kräver.
Som sagt GÅR det. Men frågan är om de flesta dödliga orkar det med vissa individer.

Och som sagt: Jag pratar inte om en avstängd och kuvad häst, utan hästar som lärtom sitt nervsystem och verkligen ÄR lugna. Men det konststycket att verkligen lära om den känslan till äkta lugn vet jag bara få i landet som klarar med specialfall.
 
Sv: Hästen skrapar!

Fast någonstans då... om det nu bara finns ett fåtal personer i Sverige som klarar att "lära om en hästs nervsystem" - är det då lämpligt att kreti och pleti håller på med korrigeringsträning av den typen ute i stallarna?

Jag förstår din poäng - men utgår ifrån andra premisser. Jag tror att många hästar därute får för lite stråfoder, jag tror att många hästar motioneras/aktiveras relativt lite, jag vet att de flesta hästar i Sverige står uppstallade vilket i sig minskar rörelsemöjligheterna, den sociala kontakten, etc etc.

När jag läser TS inlägg så tänker jag att det enklaste för både människa och häst är att utgå ifrån hästens levnadssituation och göra förändringar där. Inte att rekommendera att låta hästen leva om tills den slutar av trötthet eller tills benet går sönder... och nej - det var inte vad du sade, men det kan lätt tolkas så. Sedan kan man såklart träna passivitet (som man gör på hundsidan) och det är säkerligen utmärkt träning även för hästar.

Nu har ju inte nån av oss frågat TS hur hästen faktiskt bor, vad den äter, etc. Vi har bara svarat utifrån de olika bilder vi får av texten i ursprungsinlägget.
 
Sv: Hästen skrapar!

Jag har själv en häst på lösdrift och en på box. Så jag tror på att individanpassa hästhållningen. Men hästarna får i min värld gärna visa med mindre signaler och inte hetsa upp sig så pass. Det ska inte behöva gå så långt.
Men det gör ju hästarna i början, det är ju när folk ignorerar det som stressen och frustrationen kommer. Om folk lyssnade och kollade på hästarna vilka som bör ha maten först, vilka hästar som bör stå brevid varandra så det inte blir denna frustration så skulle det nog inte bli så mycket stress att prata om. Dom stallen min häst stått i där dom står i rätt ordning, min häst först närmast så han slipper vänta, hästen som är lägst och äter sist i hagen tex den står längre bort. Då blir det en mera naturlig ordning och hästarna blir då automatiskt lugnare.
Och som sagt: Jag pratar inte om en avstängd och kuvad häst, utan hästar som lärtom sitt nervsystem och verkligen ÄR lugna. Men det konststycket att verkligen lära om den känslan till äkta lugn vet jag bara få i landet som klarar med specialfall.
Så du menar att en häst, ett flyktdjur ska kunna i stressade situationer stanna upp och tänka till och avbryta sig själva? Då krävs det ju att hästarna tänker att vänta, vad händer här egentligen. Lika bra att tagga ner. Och ändra om sitt nervsystem? Näe, jag tycker fortfarande du är väldigt ute och cyklar.

Det är ju ofta lätta problem att lösa, varför ska man ändra om hästens nervsystem istället för att lyssna på vad just den hästen mår bäst av. Jag vet att min häst har dåligt tålamod innan ridningen tex, då envisas inte jag med att stå och borsta honom en timma bara för att han ska lära sig att stå still tills jag bestämmer annat. Istället så tar jag och borstar av och ger mig ut och rider, gosa och rykta osv, det tycker min häst om efter ridningen. Detsamma i transporter, jag låter honom inte stå för sakens skull länge i transporten, jag nöjer mej med att han står still och är lugn en kort stund, sen tar jag ut honom för jag vet att han inte tycker om att stå och vänta där inne för länge.

Varför ändra om på hästens personlighet så den passar oss liksom, det förstår jag inte.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 563
Senast: sorbifolia
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
527
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 878
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 329
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp