Hästen springer konstigt?

Leegend

Trådstartare
Hallå, har märkt på sistone att min 18 åriga travare har börjat springa konstigt!

Han blandar trav och tölt och har svårt att hålla farten vid svängar. Har också märkt att han lyfter konstigt på hovarna, undrar om det kan vara för att han har ont eller bara är obalanserad. Hoppade honom idag och han hade inga problem med det och verkade bara tycka det var kul, men han har jättesvårt att trava normalt, vad kan det bero på?
 
Hallå, har märkt på sistone att min 18 åriga travare har börjat springa konstigt!

Han blandar trav och tölt och har svårt att hålla farten vid svängar. Har också märkt att han lyfter konstigt på hovarna, undrar om det kan vara för att han har ont eller bara är obalanserad. Hoppade honom idag och han hade inga problem med det och verkade bara tycka det var kul, men han har jättesvårt att trava normalt, vad kan det bero på?
Veterinärdags, det hoppas jag är självklart?
 
Att en travhäst töltar eller blandar tölt och trav är i normalfallet inget konstigt, eftersom de flesta av dem genetiskt har tölt/pass. Men när hästens rörelsemönster plötsligt förändras utan att det finns någon egentlig orsak, så är det en STOR varningsflagga på det. Det kan vara allt från "småsaker" som att sadeln inte passar längre till att hästen faktiskt har en skada som måste behandlas. Jag säger som övriga - kontakta veterinär!
 
Hallå, har märkt på sistone att min 18 åriga travare har börjat springa konstigt!

Han blandar trav och tölt och har svårt att hålla farten vid svängar. Har också märkt att han lyfter konstigt på hovarna, undrar om det kan vara för att han har ont eller bara är obalanserad. Hoppade honom idag och han hade inga problem med det och verkade bara tycka det var kul, men han har jättesvårt att trava normalt, vad kan det bero på?
Tack allihopa för alla svar, men har nu fått veta att han Biljarderar!
 
Har ni ändrat något med skoningen?
Biljardering har med all sannolikhet funnits där hela tiden. Speciellt om hästen är innåttåad. Men det kan vara så att av olika anledningar att det syns mer nu tydligare.
 
Tack allihopa för alla svar, men har nu fått veta att han Biljarderar!
Men om han plötsligt börjat med det så är det ändå anledning att kolla upp det, anser jag!

Enligt min erfarenhet (som mest ser islandshästar) så är biljardering vanligare i tölt än i trav och något vanligare på inåttåade hästar. Därför kan du ju ha "upptäckt" biljarderandet först nu när han töltar mer och blandar in mer tölt i traven? Och återigen - ett förändrat rörelsemönster hade jag velat kolla upp!
 
Men om han plötsligt börjat med det så är det ändå anledning att kolla upp det, anser jag!

Enligt min erfarenhet (som mest ser islandshästar) så är biljardering vanligare i tölt än i trav och något vanligare på inåttåade hästar. Därför kan du ju ha "upptäckt" biljarderandet först nu när han töltar mer och blandar in mer tölt i traven? Och återigen - ett förändrat rörelsemönster hade jag velat kolla upp!
Hej, skriver från ett annat konto! Vi har slutat sko honom och det är nog anledningen till att vi märker det mer!
 
Hej, skriver från ett annat konto! Vi har slutat sko honom och det är nog anledningen till att vi märker det mer
Hej, skriver från ett annat konto! Vi har slutat sko honom och det är nog anledningen till att vi märker det mer
Hallå, har märkt på sistone att min 18 åriga travare har börjat springa konstigt!

Han blandar trav och tölt och har svårt att hålla farten vid svängar. Har också märkt att han lyfter konstigt på hovarna, undrar om det kan vara för att han har ont eller bara är obalanserad. Hoppade honom idag och han hade inga problem med det och verkade bara tycka det var kul, men han har jättesvårt att trava normalt, vad kan det bero på?
Jag har haft kontakt med en veterinär. Det är på grund av annorlunda skoning!
 
Hallå, har märkt på sistone att min 18 åriga travare har börjat springa konstigt!

Han blandar trav och tölt och har svårt att hålla farten vid svängar. Har också märkt att han lyfter konstigt på hovarna, undrar om det kan vara för att han har ont eller bara är obalanserad. Hoppade honom idag och han hade inga problem med det och verkade bara tycka det var kul, men han har jättesvårt att trava normalt, vad kan det bero på?
Dessutom har han biljarderat hela tiden utan att jag märkt, rider mest ut så ser inte det så ofta med när jag rider ut med kompisar så brukar de säga att det er ut som att han ”cirkulerar” med benen
 
Japp! Han har haft skor men vi har slutat att sko honom, kanske bra idé att börja sko honom igen?
Ja om inte anledningen till att ni plockade bort den överstiger fördelarna :)
Det jag menar är att av någon anledning ville ni testa barfota. Kanske pågrund av svårskodd häst? Eller många tappskor?

Nackdelen med barfota är just med sådana här hästar med någon form av rörelsestörning. Nystande gång är ju också tex rätt vanlig.
Med en korrekt skoning anpassad för just den hästen gör väldigt mycket!
Det kan också vara så att ena sidan tex höger fram är mer inåttåad och lättare får den där bågen ut och sen in då måste man anpassa skoningen och såklart verkningen också efter just det benet. Kan också vara så att brytningen sitter högre upp. Alltså vinkeln på benet som i sin tur gör att hästen för att kompensera det får den där rörelsen.
Med skoning kan ni påverka det mycket mer än med enbart verkning. Säg till hovslagaren om biljarderingen och gärna besiktiga både före och efter skoning nästa gång hästen det är dags
 
Hallå, har märkt på sistone att min 18 åriga travare har börjat springa konstigt!

Han blandar trav och tölt och har svårt att hålla farten vid svängar. Har också märkt att han lyfter konstigt på hovarna, undrar om det kan vara för att han har ont eller bara är obalanserad. Hoppade honom idag och han hade inga problem med det och verkade bara tycka det var kul, men han har jättesvårt att trava normalt, vad kan det bero på?
När min travare började stresstölta var hon halt på alla 4, så absolut läge att göra en veterinärkoll om han inte gjort så tidigare! Hoppa kan en häst göra även om de har ont och verka tycka det är kul Men många misstar en het/stressad häst för en glad häst...
 
Har också haft ett varmblod som kunde lägga i tölt i traven, men när han började göra det vid andra tillfällen än tidigare så åkte vi in till veterinären. Halt fram uppe i bogen, vi hittade inte exakt var men 10 veckors vila och smärtstillande de två första, sedan blev han friskförklarad och det avvikande tölten kom inte tillbaka.
Så hade det varit min häst hade jag åkt in och gjort en ordentlig utredning för att utesluta smärta.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 515
Senast: Smulu
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 225
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 844
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp