”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

sist ??? inte då , du höll naturligtvis listan upp och ned :angel:

med så vacker häst kommer man inte sist , man vill inte genera de andra så de så:laugh:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Ett mysterium har inträffat idag eller så är de någon som jäklata med mig:eek:

Vid lunchningen idag kom min lille Springare naken och nog för att jag är tankspridd men en koll i stallet bekräftade att jag hade lagt på han ett regntäcke på morgonen.

Hittade täcket en bit ifrån matstället men alla spännen var knäppta o inget sönder:eek:

Hur fase nhar han fått av sig täcket utan att ha sönder det o inte knäppt upp det. Finns de spöken på riktigt:o
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

är ju klart som korvspad ju , hon är ingen dressyrhäst enligt henne själv:laugh:

Aldrig testat o köra maraton med henne, låter som de vore hennes melodi , fullt ös i hinderområdena o vig är hon ju med:angel:

Du har så rätt:laugh: Hon vet vad hon vill och tycker är roligt. Jag har faktiskt fundera på att mer inrikta mig på körning, dressyr är dock ett "nödvändigt ont" om man vill ha en ridhäst som är lydig. Men... hoppning är ju också skitkul enligt henne (och jag håller med).

Nu är ju inte tanken tävling utan bara nöje, som gammal dam inser man sina begränsningar:rofl:

fråga dock, du som kan det här med körning, jag vill ju inte riskera att hon får ett bakben över en skakel, eftersom hon kan göra sig illa då, vad är bästa sättet att hindra det? Det är bockningar som utlöser det när hon tycker att det går för sakta. Eller ser sin halvsyster göra något som inte hon får:angel:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

japp körning är kul . ahaa hon bockar i vagnen , tja testa en slaggjord bör lösa problemet. Finns där de säljer tex travgrejor eller på nätet.

förutsätter du har selat enligt alla regler :) vad har du för vagn? o sele till

svårt ju att avgöra hur sakerna sitter utan bild på anspänd häst.

men som sagt testa en slaggjord så kan hon inte bocka eller slå
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

tant idavallen: jag ville bara namna lilla Mirri igen. En crabb(et) rabarb med valdigt fina anor, dock endast 2 1/2 for tillfallet, MEN blir han godkand pa 3 ars premiering kommer han att till stud. Och du ar valkommen att anvanda honom som sagohast tillverkare...Bast av allt, han bockar inte lol.. mkt lugn och laid back, och har inga olater (annu). En joy att arbeta med ocksa.. Och inte nog med det, skulle garna vilja se vad en fling/rabarb korsning sag ut.. Det kan ju bli pannkaka men chansen ar nog inte stor..
OK nu har jag gjort nog reklam for i afton..

Farbror Gubbe: nagra mer ideas hur barnbarn skall fa sin ponny? och ridlektioner etc?? Jag ar nyfiken hur det skall ga sa skriv och beratta.
Vad betraffar elandet och hans tacke, tja, han KROP val ur det pa ngt satt och vanster.. Eller sa fick du hjalp av otygen i skogen.. Nagra problem i stallet med tomten? Jag tar ju for givet att du tar valdigt bra hand om dina smafolk...

Till alla andra: Pa tal om smafolk. Jag bor ju i Vastra Varmland, i ett omrade dar traditioner och sagor har alltid haft en viktig roll i dagliga livet. Att prata om sina smafolk etc ar inget onormalt. Hemma pa garden (Moholm =se anvandar namn) hade vi smafolk i lagarn, farfar tog enorm hansyn till dem och var helt overtygad de fanns/finns. Min kare far som a andra sidan blev en stads manniska med aren tyckte det var lojligt.. Jag sjalv? tja vet inte vad jag skall tro, men jag vet att det ar saker som man kanske inte forstar, vilket inte betyder att det inte ar dar. Men desto mer jag bor har i skogen (Backetorp heter det har), desto mer blir jag i tun med mitt "inre jag" och mer observant vad som sker och hander.. Pa en annan niva and "normalt".
Jag skulle garna vilja hora om Era erfarenheter med smafolket. Hur reagerar ni, far ni hjalp av dem, eller staller de bara till for er?
Flummigt javisst, aterigen skyller jag pa fever i afton igen....Nu inne pa vecka 3
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Är det en Western eller en "vanlig" sadel?

Western förstås :)

Red en snabbis och den var skön. Verkade som häst oxå var nöjd.
Hade för långa stigläder bara, så kändes lite vingligt. Får bli en längre tur imorgon.
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

japp körning är kul . ahaa hon bockar i vagnen , tja testa en slaggjord bör lösa problemet. Finns där de säljer tex travgrejor eller på nätet.

förutsätter du har selat enligt alla regler :) vad har du för vagn? o sele till

svårt ju att avgöra hur sakerna sitter utan bild på anspänd häst.

men som sagt testa en slaggjord så kan hon inte bocka eller slå

Har ingen ny bild på sele och vagn som vi använder nu. Hon är inkörd på lokselse och "hemmabygge" ;) Nu använder vi bröstsele med bakgjord och kör med rockard med broms (som lagt av). Kan man koppla en slaggjord genom "hålet" på svanskappan, det var min tanke från början fast visste inte att det fanns färdiga grejor:o Tänkte på en läderrem bara, ge mig inte pisk nu:o

Skall försöka få min son att fota påklädd häst:laugh:

Men slaggjord skall kollas:idea:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

tant idavallen: jag ville bara namna lilla Mirri igen. En crabb(et) rabarb med valdigt fina anor, dock endast 2 1/2 for tillfallet, MEN blir han godkand pa 3 ars premiering kommer han att till stud. Och du ar valkommen att anvanda honom som sagohast tillverkare...Bast av allt, han bockar inte lol..

Min prinsessa skulle nog välkomna allt utan question marks. Och det kan ju bli ett sött föl:) Om behov upstår så vet jag var jag hittar dig Kat :)
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Du ska ha en stor eloge för att du kör med baksele:bow: Tyvärr är de mer undantag än regel.

Låter som du har allt rätt tycker jag . Japp gör som du säger med slaggjorden , går utmärkt o sätta den i de hålet och visst kan du ta en läderrem bara den är tillräckligt stark o har tillräckligt med hål för längdjustering. Blir säkert bra de där , du kan ju de här:)

lycka till och hoppas de funkar .
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

idavallen . Om du googlar på slaggjord och när du får upp sidan så kolla på på andra uppifrån och scrolla ner så får du en väldigt bra bils på hur slaggjorden skall sitta , så har du en uppfattning om hur du skall göra.

väldigt bra bild bara ett litet tips:)
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Slinker in och säger God Morgon...

Har tillbringat en stund med att uppdatera mig. Välkomnar således några nya... Alltid kul att få stifta nya bekantskaper..

Gubbtjyv... Ser att du är i ponnytankar.. Vill uppmärksamma dig på en helt underbar ponnyras som jag stiftade bekantskap med i somras... Dartmoorponnyn... Helt gudomliga!!! Skall enligt uppfödaren vara lite mjukare i tempramentet och lite mer lämpliga som barnhästar än tex russ. Jag blev väldigt överraskad över att jag så totalt under alla år missat den rasen. Nu visade det sig att jag har ett litet stuteri alldeles nästgårds utan att jag känt till det. Här är en länk till
Dartmoorsällskapet http://www.dartmoorponny.org/

Tyvärr hade just det stuteriet i min omedelbara närhet inga 1 åriga ston till salu just nu. Och inte heller något stoföl av årets produktion fanns att köpa. Hade det funnits det så hade min lilla rödhåriga korsning aldrig fått flytta hit.. Då hade det gått ett litet Dartmoorsto i hagen i stället.

Annars rullar livet på här... Vaknade upp till en strålande vacker morgon med hela naturen insvept i silver... Det har varit rejält kallt i natt..

Masade mig upp ur sängvärmen och ut till damerna i hagen. De vill allt ha lite hö på morgonen efter en sån här kall natt.. Båda damerna kom galopperande i fullrulle... uppspelta av kylan och rätt busiga båda två.

Det är dags att plocka in badkaret i dag och ta fram den vattenho jag använder under vintrarna. Men den sysslan får nog vänta några timmar tills solen börjar värma lite.

Husse har dragit iväg på älgjakt.. (det enda vilt jag inte jagar)... Så jag får hitta på nått trevligt med tjejerna hemmavid idag. Vi får se vad jag hittar på.
 
Senast ändrad:
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Jag säger också Godmorgon till er alla. Vilken dag!! Inte ett moln på himlen, men rackarns så kallt. Jag tror inte att det blir någon ridning idag, det fina vädret till trots. Vi ska ha ungdomarna på mat, det ska handlas och vi har en del trädgårdspyssel som vi måste passa på att göra. Det gäller att rädda pumpen och alla slanginfästningar till trädgårdspoolen innan allt fryser till för mycket. Poolen låter vi stå kvar halvfylld över vintern. Och så ska vi passa på att montera ner förtältet till husvagnen (som vi använder som sommarstuga till barnen och andra gäster).

I morgon, taaadaaaa, ska hästarna in. Det blir första natten inne för dem. Vi har dragit ut på det i det längsta, och först denna vecka har vi börjat stödutfodra lite. Fyra hästar har fått dela på en IKEA-kasse hösilage om dagen, fortfarande finns det såpass att äta ute, helt otroligt egentligen.
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

KL

Godmorgon alla vänner... Här har vi vacker vintersol och snön ligger fortfarande kvar som en täcke, igår när vi tog in Kamel å polerz märkte jag att ena framskon flyttat position:eek:
Vid närmar titt var den självklart lös..Jättekul:eek: Nåväl, ringde en god vän som kan fixa tappskor..sagt å gjort, Kamel fick stå i stallgången och få fossingen fixad medans de andra mummsade natthö...Han var inte glad...Iaf, tur min vän kom, för även den andra var lös och behövde slås om...

Så...Nu är bägge fossingarna fixade och IDAG ska jag rida..om så bara på gården:o

Tant Kat undrade om oknytt,troll, andar,spöken å tomtar och vår erfarenhet av dom....:banana: Jag kan ju bara prata för mig själv och här hos oss finns dom... men jag ser det inte som något speciellt...

Inne i själva "rucklet" är det inte ovanligt att kaffekokaren startar av sig själv, grejjer försvinner"framför" ögonen för att sedan komma tbx efter lite påpekande om att man behöver nämda sak.. fotsteg i trappan när man är ensam hemma etc etc...

I stallet huserar det stalltomtar/troll och dom ser till djuren, brukar ofta busa med Skorpans man men när man då påpekar tjorvet brukar det bli fina rediga flätor nästa gång..

Jag ser inte konstigt i allt detta, vi pratar ofta med våra hjälpredor och på något vis känner jag mig trygg i deras "sällskap"... :love:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

I morgon, taaadaaaa, ska hästarna in. Det blir första natten inne för dem. Vi har dragit ut på det i det längsta, och först denna vecka har vi börjat stödutfodra lite. Fyra hästar har fått dela på en IKEA-kasse hösilage om dagen, fortfarande finns det såpass att äta ute, helt otroligt egentligen.

Mina går förvisso på lösdrift och skall så göra under vintern är det tänkt. Men även har har jag precis börjat stödfodra. Några kg hö morgon och kväll. Finns stora mängder med annat för dem att äta ute i hagen. Och skulle det knipa är hela ligghallen bäddad med halm. "Betesmässigt" har det varit en fantastisk sommar och höst. Sådana här år är hästarna billiga i drift... :D
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Finns lite sånt även här...

Inte bara jag och dottern som upplever en del... Även en del gäster har fått stifta bekantskap med de "osynliga" invånarna på den här gården. Själv far jag inte illa av det. Har inte haft några dåliga vibrationer av detta i alla fall...

Husse... naturvetare ut i fingerspetsarna... han bara fnyser åt det hela.. ;)
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

idavallen . Om du googlar på slaggjord och när du får upp sidan så kolla på på andra uppifrån och scrolla ner så får du en väldigt bra bils på hur slaggjorden skall sitta , så har du en uppfattning om hur du skall göra.

väldigt bra bild bara ett litet tips:)

tackar och bockar, hittade bilden och förstår hur jag skall få ihop det :)
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

kl
Idag har Atte varit familjehäst!

DSC_0108.jpg


DSC_0107.jpg


Sambon plåtade, dottern red....sonen hoppade på höskullen med en kompis, så han fastnade inte på bild.
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Men så fina bilder... verkar som ni hade en supermysig dag...:D

Här drog jag och Rebecca till Roliga Skogen med Kamel å Göte... Var så mysigt, med snö och stillsamhet...:love: Man blev bara så varm i magen=)
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Har inte märkt av nåt "andligt" här än...har heller inga problem med om det skulle dyka upp nåt ;)

Idag har det varit FROST! Minus 10 kl 8 i morse...kristalligt och fantastisk sol. Började dagen med att ge hundar och hästar käk, mocka ligghallen och sen inta en stilla frukost själv.

Vid halv elva drog jag iväg i skogen med Lilly. Underbar känsla att rida på frusen mark i strålande sol. Mötte lite folk i skogen men inga jägare så det var bara att fortsätta leta stigar för glatta livet. Så skön lördag :D

Ha en fortsatt fin helg alla!
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Kl
Här är visst en tråd som passar mig...
Är en av de där "tanterna" som aldrig slutat med hästeriet.
Mitt intresse har sett lite olika ut beroende på var jag befunnit mig i livet (pluggande, barnafödande, ponnymorsa) men hästarna har alltid haft en central roll.:)

Idag har dottern en c-ponny och jag en -06:a som jag ridit in och visat både på tre:års och kvalitetstävlan.

Tycker det är lika kul idag som när jag gick på mellanstadiet.:banana:

Varvar ridningen mycket, värdesätter en runda i skogen lika mycket som ett dressyrpass på ridbanan.

Här är jag och pållen på liten träningsdressyrtävling:
PICT0240.jpg

:love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 524
Senast: Askur
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
126 652
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
138 222
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 561
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp