Bukefalos 28 år!

”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Idavallen Grattis mormor :bump: Va kul med en tjej till!


Chine: en sån där pall hade min mormor, den brukade jag leka fartyg med :)
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Grattis ! :bump:
Det skiljer 1 år mellan mina yngsta. Man skulle nästan hellre haft tvillingar.
Det var mkt blöjor och välling ett tag :)
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Idag blev jag mormor igen:laugh: En liten tös till, så två tjejer med ett års mellanrum, min dotter vet inte vad hon ger sig in på:D

Vet inte hur jag ska göra nu........ bananer platsar ju inte. Får bli en sån' här då: :bump: Grattis!
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Välkommen Chine :) Som du nog redan märkt är det väldigt avslappnat och positivt här:p

KL
Idag blev jag mormor igen:laugh: En liten tös till, så två tjejer med ett års mellanrum, min dotter vet inte vad hon ger sig in på:D

Väntar just nu på att de skall komma från bb, är barnvakt åt den "stora" så stall tjänsten är utlejd. Och imorgon hoppas jag att det inte är fullt så kallt, idag var det -19, och detta kallas södra Sverige:eek:


GRATTIS till lilltösen... vad roligt...men jag håller med dig, din dotter vet INTE vad hon ger sig in på.... mina töser är 17,16,12,10 och jag LOVAR...det är rena rama INBÖRDESKRIGET emellanåt.... maken å de 2 sönerna tar ibland skydd inne i sina respektive grottor....ett mentalt ställe där dom "hear no evil, see no evil".. och där stannar dom tills golvet slutar gunga:angel:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

:bump: Grattis :bump:

Det är så roligt det här med att bli mormor! Jag har fyra barnbarn nu och den yngsta lilla tjejen blev en månad häromdagen. :love:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

klampar in , stampar av snön . Är de någon som är synsk av Tanterna , har förlagt tomteluvan o skägget o de är lögn i helv--te o hitt igen dem:cry:


HJÄLP HJÄLP HJÄLP ..........ä kris i kapernaum
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Mina balar väger snitt 20 kg. Och så hade jag 2½ bal kvar. Hon mumsar i sig 6 kg till kvällen och 3 till frukost. Sen får de en bal i hagen att dela på dagligen. Där kör vi 3 balar i veckan från mig och 4 från den andra (eftersom hon har fölis med) Kelly har alltid varit väldigt lättfödd fram tills nu. När vi är tillbaka i normala gängor igen utan föl så bör hon ligga på 2 kg morgon och 4 kg kväll + ca 5-6 kg i hagen under dagen. Det har hon alltid gjort tidigare. Och det UTAN 3 kg lusern som hon dessutom får nu. Hennes matkonto har tidigare legat på ca 500-600kr månaden. Därför baxnar jag nu när hon är uppe i 1200:eek: Jag har full förståelse för de som säger att uppfödning inte är lönsamt.

Jag har en permanentbädd av torv inne hos Kelly som suger kanonbra. Men jag ville inte köpa hem ett lass torv nu innan flytten eftersom den kommer lös och inte i bal och på det nya stället har jag inte möjlighet att förvara löst. Därför kör jag med spån som torrlager uppepå fram till flytten. Men även här är det mycket dyrare precis som med fodret. Löstorven från mossen här på orten kostade 600 för ett lass och räckte i 3 månader. Nu köper jag spån för 200 veckan :mad: Men det har blivit stoooor skilnad sen fölis flyttade ur boxen så den utgiften kommer att minska radikalt nu. :banana:

KL

Idag har jag kört hem lusernpellets och vitaminer i min numera ännu mer knepiga Passat. Förr drog den till höger när man släppte ratten. Nu drar den till vänster :crazy:

Det var -29 grader i Högsäter i morse (där hästarna bor) så de fick vara inne. Nu kommer vattenledningarna att frysa i stallet igen. Förra vintern gick de 3 ggr och sambon fick rycka ut och plugga vattenkoppar och rör.

Här nere hos mig var det "bara" -25 och jag han att bli bottenfrusen på väg till jobbet. Trodde jag skulle tina upp när jag väl kom fram men det var nått fel på värmesystemet så jag har jobbat 9 timmar i + 9 grader...

Är helt genomkyld nu :(
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

GRATTIS, GRATTIS :banana:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

å fasen Högsäter ja då vet jag :) har bott i åmål o karlstad gamla hemtrakter :)

mängden hö är ju rimlig , dock kan de ju var för lågt i värde , men hon går väl upp i vikt nu ??

det tar tid att fodra upp dem igen om de en gång tappat men nu har du ju koll ,
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

woohoo for nytt barnbarn... sana ar bra, man kan ju lamna tillbaka vid slutet av dagen lol.. nej onskar dig och dotter all lycka..
herr gubbe, pa coop har de skagg och luvor, och formodligen pa butik nara dig ocksa.. kop nytt sa hittar du de gamla.. titta i kylskapet, kanske gommer sig under ngt??

verkligen underbar pall chine, kommer ocksa ihag det fran barndomen, men vet inte vart den tog vagen?? jaja, lille valdemar (min okanda fjordis 23 ar) ar bara 139 i stumplasten sa Bekvam pallen racker gott at oss nu.. Sen nar Madame Madeira (min 4 ariga arabsto) har haft babies och ar fullt ridbar gar det nog ocksa, hon ar bara 142 cm..

Vi kor mkt ponny storlek har, utom fabror Gubbe som har en mastodont hast, maste ha lite av varje..Men det har val med alder att gora, ju aldre man blir desto langre blir det ner till marken..

kl.
Min dorr wreath ar nu fardig. Blev valdigt vacker med guld glitter och rott band och en bamsestor rod bow. Och sa kottar och lite sma svampar. Sprutade ocksa pa vitt "sno" pa den.. Skall ta kort och foreviga mitt konstverk.. Tankte satta kransar pa boxdorrar men tror inte de far stanna dar sa lange.. "Vissa" individer har valdigt langa halsar...
Spisen sprakar, tea i koppen och nastan tid att ga och sova...Det var en ganska bra dag i alla fall..
Natti natti
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Hos mig hade vattnet i stallet frusit när jag kom ut i kväll trots elvattenkopp och värmekabel runt ledningen.Det är genomgången i väggen som fryser och kopplingen till en slang,har varit så tidigare också.Bara att hämta hårtorken:D,släppte ganska snart.

Bra med elvattenkoppen men eftersom de inte är inne så mycket blir det liten genomströmmning tyvärr.

Ute har jag en egengjord termobalja som jag tillverkat i höst.Den fungerade bra ner till -6 ungefär sedan bildades is.Har ändå inte bottenfrusit,jag tar bort isskorpan så ofta jag hinner så de har vatten en stor del av dagen i allafall.

Bär även lite varmare vatten i hinkar innifrån när det är så här kallt.

Allt är relativt,nu är här bara-13;),en underbar kväll,helt lungt,rimfrost,magiskt:).
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Tillbaka från hopplektionen. Hör och häpna, det gick faktiskt bra, även med ridskolehäst (han var så duktig så).
Min häst är bara 142 cm i struplästen, så egntligen behöver jag ingen pall alls. Men eftersom min sadel har läderbom så använder jag den iaf så sadeln inte ska bli sned. Idun, den stora hästen, hatar dessutom om man hoppar upp utan pall, så det har blivit en vana.
Kul med barnbarn GRATTIS:), men för mej dröjer det nog, dottern är bara 17 än.
Nu är det "bara -8,9 grader här, känns plötsligt varmt, i morse var det -20.
Ska fundra på Skagern, det är inte så långt härifrån.
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Var så goda http://yfrog.com/b5kipz

Fick lite hjälp... Så här, med lite mer bock o brall, sprang pållen i 10-15 minuter:)

I övrigt händer här grejer, ser jag.

Grattis Idavallen!!! Barnbarn är livets efterrätt, heter det ju;) Jag får suga på huvudrätten ett tag till, ser det ut som.

Idag har dottern hoppat lite med pållen. Hon sa att det märks att vi inte ridit så ordentligt nu när det är kallt, han kör gärna ut ena bogen om han inte är ordentligt genomjobbad. Jaja, det blir väl varmare igen.

Tant Kat, ska försöka fota i morgon. Baksida, var det...svårt att göra själv:)

Och Skagern, är dte bestämt nåt datum? Jag kan tänka mig, om det passar i tiden. Hur tidigt måste allt bokas?
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Värderna är bra på höet. Jag har min egen åsikt om varför hon har rasat så men nu är hon ju så sakta på väg upp. Om fyra veckor säras hon och fölis för gott. Jag kommer att fortsätta fodra som nu tills hon VERKLIGEN inte behöver det mer. Det blir antagligen lagom till nästa betessläpp. Direkt efter flytten som också innebär total avvänjning så ska hon ju igång, så det där extra jag puttar i henne nu kan hon få behöva ett bra tag till.

Betet uppe hos oss är rätt magert och hon fölade ju under betet. Då var hon ju inte min ännu utan jag var bara någon typ av fodervärd. Ägaren skötte allt det teoretiska och jag gjorde och fodrade som hon sa. Efter fölningen fick jag överta "tanten".

Detta var första "uppfödningen" för ägaren och pållan är vida känd för att bli fet av att titta på mat. Hon var verkligen superfin i kroppen fram till fölis var två månader. Då började hon tappa. Vi började med krafftfoder men det var nog försent. Vad jag har kollat upp såhär i efterhand så skulle jag fodrat så som jag gör nu direkt vid fölningen. Då hade hon inte börjat tappa så. Men alla är vi väl barn i början även om jag kan känna att det borde ha lästs på lite mer om näring och foderlära för fölston innan fölskaffning. Särskilt de som är så pass till åren. Nu har jag en väääldigt lång väg att gå innan hull och muskler är på sin plats igen.

Jag hoppas bara att hon är så pass fit fore fight till våren så vi kan tassa skagern runt men Kat och gänget :banana:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Det är så väldigt svårt att fota sin egen och pållans röv själv. Jag är ju alltid ensam i stallet. Tror det blir mycket svårt att övertala sambon att köra tre min i -20 för att plåta min ändalyckt i stallet. Han gillar icke stallet och är hästrädd.

Men jag är mäkta imponerad av att han körde på mina direktiv ensam och hämtade hö medans jag gjorde stallet igår. Sen klappade han frivilligt Kelly på halsen med öppen boxdörr :eek:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

woohoo tant tess, det kanske finns hopp om hubby i alla fall. det ar ju bevisat det mer man ar runt pallarna det mer tors man gora saker..

jag far besok till helgen har och skall da ha min och valdemars baksida fotat.. bredvid varandra.. sa kan alla fa se vilken som har den bredaste haha.. och tess, kan du inte fraga stallagaren? hon gor det sakert..

ni andra som sitter har tysta, till example herr gubbe, hmmm, ar det inte dags att ta ut camera och fa ngt platat..

jag ar har igen, vaknade och upptacker jag hade inte eldat nog i spisen, temp i koket var endast 16C brrr.. sa nu gar det for fullt igen.. MEN det ar ett problem.. sotaren var har och verkligen stadade ur spisen.. Nu har jag ett drag som ar enormt och veden brinner upp alldeles for fort.. Hur gor jag for att fa det att brinna saktare? Spisen ar en vanlig Husqvarna koksspis, alltsa inte kokspanna, med liten lucka for veden och plattor och ugn, den har gul emalj pa framsidan och gjutjarn pa toppen.. dorren dar askbagaren sitter har en "dial" fran o till 5. 5 ar oppet. jag haller den runt 3ish.. Sen UPPE pa spisen finns ocksa en typ av ventilation, den gar fran oppen till mitten och sen har den "steg" dar man kan flytta den har spakensaken.. jag haller den rakt i mitten. Om ngn har en idea om det har ar jag tacksam.. Visst ar det bra att ha drag, men det kan bli for mkt av det ocksa.. Ja jag har provat att satta ventilen pa askdorren till 1 och 2 men det gor ingen skillnad..

Nu skall jag lagga in en till kubbe och hit the pillow..nite nite
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Du tänker helt rätt , nu förtår jag ju varför hon tappat så mycket och de är precis som du säger.

Ägaren skulle ha börjar fodra upp henne de sista 3 månaderna för att vid fölningen ha den fodergivan som hon behövde sedan för att dia fölungen.

tillväxten är enorm de sista 3 månaderna på fölet ca 65 % av fölets tillväxt sker då.

så de är inte konstigt att hon tappade och sedan få tillbaka de under digivningen är svårt.

Gjorde en foderstat till en nordismärr som fölade i juni och henne syns de inte på att hon fölat .

men nu är de bara o vräka i henne så mycket hon orkar äta tills du är nöjd med henne , var inte rädd för o ge henne så mycket hö hon orkar o räcker inte de såå ge kraftföder.

hon bör vara tillbaka innan våren senast

du tänker o gör rätt , snyggt jobbat :bow:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

spjället vid asklådan kan du låta stå så men spjället där uppe kan du stänga de reglerar draget i skorstenen.

Men stäng inte för mycket för då får du sot o tjära i skorstenen o de är inte bra .

stäng ett steg i taget och kolla att de brinner lungt o fint utan fladdrande toppar på lågorna .

de ska brinna jämnt o lugnt då är de bra
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

eldar och provar.. tack tack..

-15 nu och pallar har ho upp till oronen och skall snart ut. solen skiner ocksa. fortsatta planer for dekorations och sen en bulletur.. onskar for lite mer sno dock, det ar lite halkigt dar ute.. men jag skall val inte klaga, ostra sidan av landet verkar ha fatt nog an nock..
ha en bra dag alla..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 493
Senast: Askur
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
126 369
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
137 981
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 530
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp