Bukefalos 28 år!

Hästgård, utan mark?

Mirraya

Trådstartare
Sitter då och då och tittar igenom olika gårds-annonser och drömmer lite.. reagerar på att en del hus säljs som "perfekt hästgård" och så är det ett litet hus på en tomt, inget stall eller ombyggnadsbar lada eller så och framförallt ingen mark:confused: ? Vad är det då för perfekt med att flytta dit om man vill bedriva hästverksamhet eller bara ha egna hästen hemma för den delen.

Hittade en gård igår, litet gulligt hus, fint stall - plats för 48 hästar! wow..
..hur mycket mark? 3ha...
Det kanske bara är jag, som vill ha stora kuperade hagar som inte trampas sönder...
Vår sommarhage för 5 hästar är på 5 ha.... vet inte hur jag skulle få ihop dessa 48 hästar permanent på 3ha??
 
Sv: Hästgård, utan mark?

Förstår vad du menar.
När vi letade hus så hittade vi flera "hästgårdar" utan mark.
Mäklarna gör allt för att locka folk och de verkar inte fatta att det inte går att ha hästar hur som helst. Riktigt störigt.

Det huset vi köpte hann aldrig gå ut på annons (lång historia) men det skulle enligt mäklaren kallas hästgård trots att marken är på knappt en hektar. Alltså all mark. Och då påpekade vi för mäklaren att det aldrig skulle gå att kalla det för en hästgård.

Nu går det ju bra för mig att ha hästar där eftersom min svärmor äger nästan all intillliggande mark och jag har möjlighet att ha hästarna på hennes mark. En annan köpare hade ju inte haft den möjligheten.

48 hästar på 3 ha låter väldigt trångt.
 
Sv: Hästgård, utan mark?

sett det jag också. man kan undra om folk inte har sina hästar i hage öht? för 48 hästar på 3 ha det går bara inte. hus, stall, ridbana, kanske ridhus och trädgård tar ju en del plats det också!

vi har 3,5 ha och 3 hästar. det är lagom tycker jag. sen man kan ju såklart aldrig ha för mkt mark.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
4 064
Senast: AntiPrimax
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 297
Hästmänniskan Hej! :) Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus...
Svar
11
· Visningar
2 270
Senast: Ainon
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 339
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp