Hästinfluensa! (vaccination)

A

Aniie

Hur ofta vaccinerar ni eran ponny/häst mot hästinfluensa. och hur mycket kostar det? och vem gör det? kan någon berätta detta för mig då jag är väldigt nyfiken!

är också nyfiken om hur ofta ni Veterinärsbesiktar era hästar/ponnyer och vad det kostar.

MVH Aniie!
 
tacks å mycket för ditt svar! det där med hästinfluensa har varit ett stort ? för mig en tid framöver. Och har tänkt så mycket på det så jag var tvungen att fråga!

hur ofta veterinärsbesiktar du din ponny? och vad kostar det ungefär?
 
När mina hästar är grundvaccinerade vaccineras de en gång om året och kostar ungefär 300 kr/häst.
Jag vetrinärbesiktar bara vid köp/säljning eller om jag misstänker att något är fel.


"Naturen skapar fölet men tränaren gör hästen" :banana:
 
Jag vaccinerar så ofta som man ska. Dvs. 1 gång/år.Vad det kostar kommer jag aldrig ihåg, jag är en slarver. Har förlagt min hästpärm så jag orkar inte leta just nu.

Veterinärbesiktning sker bara vid köp. Fast när jag vaccinerar så gör vet även annan allmän kontroll på min häst varje år. Hon har kronisk bronkit(dock symtomfri!), så jag vill gärna veta hur det står till på den fronten i alla fall en gång/år, samt att hon börjar bli lite till åren nu så jag kollar hellre en gång för mycket så att säga.
 
okej. tack så mycket för alla svar! jag blir hemskt tacksam få jag funderat på detta ett tag, då jag ska skaffa foderponny så är det väldigt bra att veta det där tycker jag. Jag är också väldigt mån om hästar så jag vill också veta hur ofta man bör veterinärsbesikta en häst, men det behöver man säkert inte när man är fodervärd. Men det kan alltid vara bra att veta.

Tack så mycket!
 
Vaccinerar mot hästinfluensa 1gång per år, fr rom januari blir det var sjätte månad. Flyttar då in en drös tävlingshästar, samt att stallägaren har liten skala av avel. Själv kommer jag och röra mig bland andra hästar förutom de i stallet, så jag vill ha helt skydd för att inte råka dra med någon smitta (på inrådan av veterinären).
Vaccineringen görs (såklart!!!) av veterinär, antingen vid ett tillfälle då jag ändå är på klinik eller av distriktsveterinären (bor nästan grannar ;) ). Går på ca 500:-/gång, för både stelkramp och hästinfluensa.

Vet.besiktning har jag aldrig gjort vid något hästköp - tar helt enkelt hästarna för vad de är (kalla mig korkad, men så gör jag iaf :D). Syrrans gamla häst vet.besiktades och det gick på knappt 800:-.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
864
Senast: Zevzan
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 013
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
946
Hästvård Vad har ni för erfarenheter av lymfmassage till häst? Om ni tycker det gett bra resultat, är det något era hästar får regelbundet eller...
2
Svar
21
· Visningar
2 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp