Hästköp, låna eller var utan häst?

A

Atida

Jag har haft väldigt otur med min senaste häst, som nu är utdömd som ridhäst, men livsduglig i övrigt.
Det tråkigaste är att trots att hästen var försäkrad får vi inte ut på användbarheten. Så nu sitter jag med en häst som inte ens håller för promenadridning, som är dyr att hålla i månaden, som kommer fortsätta kosta, Och Inga Pengar Att Köpa En Ny Tävlingshäst För.

Vi har sålt aktier och har fått ihop 65000:-, men det är bara en droppe i havet när man vill köpa en ung, outbildad dressyrhäst med 8-mässiga gångarter och bra ridbarhet.

Vi har bra rullande inkomster, så att hålla en till häst är inga problem, men det skulle ta en massa tid att spara ihop ytterligare 60-70000.

Min fråga är, i liknande situation, skulle ni ta ett lån för att köpa en häst? Jag har inga andra intressen, och mitt liv har helt stannat av sedan jag förlorade möjligheten att tävla, men också träna och förbättra min ridning.
Samtidigt känner jag att jag inte kan nöja mig med en häst som inte räcker för det jag vill göra, för då blir jag bara besviken istället.

Hur skulle Ni göra?
 
Sv: Hästköp, låna eller var utan häst?

efter att ha försökt spara ihop till min fördevädrshäst i 9 månader (inte sååå smart att ha hästen på foder samtidigt som man försöker lägga undan pengar ;) ) så gick jag till banken och lånade pengarna. visserligen var det inte alls såna summor som du behöver, men ett lån är ett lån.

o egentligen ÄR det ju inte så stor skillnad på ett billån o ett för en häst, bara man har råd att betala tillbaka
 
Sv: Hästköp, låna eller var utan häst?

Varför inte ta bort din häst om den bara ska stå och kosta pengar?

Vill du låna så gör det. Beroende på din avbetalningsplan så kan 60´ ta tid innan det försvinner. Men med tanke på att folk lånar 3 mille för sitt boende, så är 60´ingenting. Allt är relativt.
 
Sv: Hästköp, låna eller var utan häst?

Klart du kan låna dom pengarna!
Jag lånade 40 000 när jag köpte min häst, jag betalade av det på två år och det var inga problem.
Hade gått miste om en kanonhäst om jag inte lånat dom pengarna.
 
Sv: Hästköp, låna eller var utan häst?

Jag skulle personligen inte låna så mkt pengar för att köpa en häst, men om det verkligen är det Du vill så tycker jag att du ska göra det.
Tänk bara på att om hästen skulle bli skadad så står du ju där med både lånkostnader och veterinärkostnader, men det är ju risker man får ta.
 
Sv: Hästköp, låna eller var utan häst?

Dock skillnad på bolån och blancolån, räntan kan ju vara enormt stor skillnad. Så belåna på rätt ställe för rätt ränta...ta aldrig smslån. :)

Trist att din häst är utdömd, och inte håller. Svårt att råda..vad har hänt med hästen?
 
Sv: Hästköp, låna eller var utan häst?

Min häst är en badrumsrenovering med samma ränta som bolånet, i alla fall såvitt banken vet. Vi skulle ändå lägga på lite på bolånet för att fixa till badrummet och då räknade vi lite högt så att jag slapp ta det dyra "hästlånet" som hade dubbelt så hög ränta.:idea:
 
Sv: Hästköp, låna eller var utan häst?

Jag skulle låna. Det är en häst du vill köpa, och en specifik typ av häst (annars kan man ju köpa 'en häst' för 65, men du vill ju ha en talangfull sak i annan prisklass), det är ditt stora intresse etc Och har du utrymme för lånet, och är medveten om hur lång tid det tar att betala av och tycker det är okej, så låna.

Herregud, folk lånar hundratusentals kronor till bilar dagligen, på ungefär samma grunder som för en häst. Dvs inte 'jag måste ha en bil'., utan jag vill ha en SÅN bil.

Jag har ett lån på 70 000 kr (eller ja lägre nu, jag betalar ju av, men..). I det är det 15 000 kr för häst, 15 000 kr för utrustning, 25 K för att köpa loss släpet och 15 000 kr för att lösa ett gammalt lån. Dessutom har jag ju ett lån på 25 för två sadlar.

Lånen är blancolån, ligger sammanlagt på 1400 kr/månad.
 
Sv: Hästköp, låna eller var utan häst?

Dock skillnad på bolån och blancolån, räntan kan ju vara enormt stor skillnad. Så belåna på rätt ställe för rätt ränta...ta aldrig smslån. :)

Trist att din häst är utdömd, och inte håller. Svårt att råda..vad har hänt med hästen?

Ja, det lär ju bli ett blanco. Om hon inte kan pula in det i huslånet. Ska hon smslåna 60´? Hur skulle det gå till?
 
Sv: Hästköp, låna eller var utan häst?

Varför får du inte ut något på försäkringen för din nuvarande häst?

Personligen skulle jag inte behålla den hästen, den är ju inte alls vad du vill ha och att bara behålla den av någon form av välvilja tycker jag är vansinne. Pengar kan man slösa på annat.

Varken du eller hästen kommer att må bra av att du egentligen inte vill ha den, slakta, ge bort eller sälj för en symbolisk summa!
 
Sv: Hästköp, låna eller var utan häst?

Ja, det lär ju bli ett blanco. Om hon inte kan pula in det i huslånet. Ska hon smslåna 60´? Hur skulle det gå till?
kanske inte belåna hela beloppet..men...
Titta bara på Lyxfällan, folk lånar "bara lite" ...och har även stora lån och sen blir det kanske nya grejer til nya hästen...tja, många bäckar små blir dyrt.

Det är ju lätt att bli ivrig när ha begäret sätter in. :devil:
 
Sv: Hästköp, låna eller var utan häst?

Varför får du inte ut något på försäkringen för din nuvarande häst?

Personligen skulle jag inte behålla den hästen, den är ju inte alls vad du vill ha och att bara behålla den av någon form av välvilja tycker jag är vansinne. Pengar kan man slösa på annat.

Varken du eller hästen kommer att må bra av att du egentligen inte vill ha den, slakta, ge bort eller sälj för en symbolisk summa!

Man kan faktiskt vilja ha en häst kvar även om den inte är fullt ridbar längre. Dock brukar det fungera dåligt med den som ENDA häst.

Men jag behöll ju min T-märkta herre, och skaffade en ridhäst med. En utmärkt kombo, gjorde btw likadant när han införskaffades. Pensionerade ridhästen jag hade och köpte honom.

Men en ridhäst 'utan begränsningar' är det helt okej att leka/busa/lufsa i skogen med pensionären, och den slipper kännas pressen att matte vill mer än den kan, för dmatte kan göra allt det där hon vill med den andra.

Så jag ser INGET konstigt i att behålla 'sjukpensionären' och skaffa en ny. Och inget 'egentligen inte vill ha den hästen heller'. Så svartvitt är det inte.

Att försäkringen inte täcker och varför den inte gör det är ju irrelevant i frågan?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 669
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 173
Senast: Karminnie
·
Ekonomi & Juridik Jag har sålt en häst till en familj som absolut ville köpa den till sin dotter som förälskat sig i hästen. Dom har först fått ha den på...
2
Svar
25
· Visningar
4 936
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag behöver älta lite. Hoppas att det är okej och jag kan få lite nya infallsvinklar? Eller så får jag bara bekräftat det jag redan vet...
Svar
0
· Visningar
792
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp