Rastlös (varning: långt)

Magiana

Trådstartare
Jag behöver älta lite. Hoppas att det är okej och jag kan få lite nya infallsvinklar? Eller så får jag bara bekräftat det jag redan vet.

Jag har flyttat lite för många gånger och har egentligen alltid längtat efter att äga mitt eget hus. Då skulle jag inte behöva flytta mer och jag kunde äntligen få känna att det här är mitt hem, inte bara en bostad. Det är så många trädgårdar jag har fått flytta ifrån för att jag inte har ägt dem. Ytterligare en tanke med att äga ett hus är att få det färdigamorterat innan jag blir pensionär. Det är knappt 24 år kvar dit och då kommer min inkomst att sjunka som en sten. Har jag då ett eget boende som är färdigbetalt så tänkte jag att jag kanske kan klara mig den dagen det blir bistra tider.

En liten tanke med ett eget hus är också att jag skulle kunna odla i lite större skala än jag kan nu. Jag kanske skulle plantera lite masurbjörk också.

Haken är att jag bor i Stockholms län. Bostaden får inte kosta mer än absolut max en miljon. Annars får jag inte ihop det före pensionen. Så billiga bostäder finns inte här om man inte kan nöja sig med att sakna vatten och avlopp. Det kan inte jag.

Så jag måste flytta till en annan ort och det betyder att jag måste skaffa ett nytt jobb. Jag är beredd att göra det och har börjat leta efter ett nytt jobb.

Men egentligen vill jag inte det heller. Jag känner ingen på en ny ort och har ingen förankring någonstans. Det är väl sådant som kan ge sig så småningom förstås men det vore skönt att slippa den proceduren faktiskt.

Ibland försöker jag gilla läget jag sitter i. Jag tänker att om jag bara kunde chilla lite och inte vara så jäkla kräsen, så kunde jag väl bo i nuvarande (hyrda) hus resten av livet, eller något sådant.

Men nackdelarna med huset är:
  • Jag har svårt att stå ut med bullret från luftvärmepumpen.
  • Jag har ingen riktig toalett utan bara en portapotti som måste tömmas ibland, vilket är så där lagom kul. Ska jag bara göra det lilla besöket använder jag en "pinkhink" som står på golvet. Kul inredning eller?
  • Jag måste låna dusch av hyresvärden och där kan det vara ganska skitigt ibland. Jag är inte så jättekräsen men vill ju kunna ha en ren fläck att ställa fötterna på när jag duschat klart och det fanns det inte i somras. Jag vill ju faktiskt slippa låna dusch.
  • Huset är dragigt, framför allt vid evakueringsluckan på sovloftet. Är det blåsigt ute så känns det som om det blåser rätt in där.
  • Kokvrån är trång och ful. Den byggdes innan jag skulle flytta in och givetvis blev det de absolut fulaste köksluckorna som finns.
  • Mössen gager gärna i huset under vintern och håller på att driva mig till vansinne.

Fördelarna med huset är:
  • Det är ganska charmigt.
  • Jag har i alla fall en liten trädgård. (Men vill ha en som är mycket större.)
  • Jag har inga störande grannar.
  • Landskapet runt omkring är vackert.
  • Min hyresvärd är trevlig och har också hästar. Promenadponnyn får jag rida på hur mycket jag vill men det blir ju tyvärr bara i skritt. När hennes dressyrhäst är igång kan det finnas viss möjlighet att rida på den också och kanske få lektioner på den. Men det finns inget garanterat där.

Som jag ser det kan jag få många av fördelarna även på en annan ort och när jag inte behöver både betala hyra och spara till ett hus kan jag ju ha råd med en egen häst. Givetvis skulle jag inte sluta spara men det behöver inte var så mycket som nu.

Finns det överhuvudtaget någon möjlighet att kunna bo kvar i Stockholm utan att jag vinner flera miljoner i ett lotteri? Kan jag komma undan en flytt och byte av jobb utan att behöva kompromissa för mycket med mina önskningar?

:bow: Om du har orkat lästa ända hit.
 

Liknande trådar

Hemmet Så småningom hoppas jag på att kunna flytta hem och bygga mig ett litet hus. Tyvärr har jag tummen mitt i hand …. Huset måste med andra...
Svar
16
· Visningar
1 055
Senast: ufot
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 756
Senast: Ramona
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 354
Senast: sthu
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 519
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp