Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Har aldrig någonsin varit med om att någon veterinär skrivit in inkar i besiktningspapperna, nästan varenda häst har en ink någonstans om man letar tillräckligt noga de är ju inget att bry sig om så länge de inte sitter i vägen för utrustningen och därmed skavs sönder, men då är det bara att köra en runda xxterra på dem så försvinner de.
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Detta är bukefalos i ett nötskal, detta handlar om att hästen är i ett sämre skick än säljaren sa och lovade att den var. Sedan att man "glömmer bort" att berätta om INK, tycker jag ligger i säljarens ansvar när jag NOGGRANT frågor allt om hästen "skadehistorik", alla människor jag frågat i verkligheten tycker att jag borde få någon sorts "ersättning" tillbaka och speciellt pga av inken som säljaren undanhöll från mig. Dessutom i allt detta så skulle det nu visa sig att hästen har haft kotledsinflammation sedan tidigare, så borde jag verkligen ha rätten på min sida. Då kan det tom vara tal om att hästen inte ens håller för det jag köpt den för.

Jag frågade inte er om jag ska skylla mig själv, eller i huvudtaget bad jag om "dumförklaringar" heller.. Utan bad om det nu skulle vara så att detta är något allvarligare och kanske något annat mer bakomliggande också, som var där innan köpet och hur gäller lagen då?..
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Det är ju inget dolt fel eftersom den tydligt syns.
Det är viktigt att som köpare boka besiktningen och närvara vid den.
Är det privatperson eller näringsidkare du köpt av?
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Privatperson, har jag köpt av.
Asså för jag tänkte på att min kompis som köpte en häst som visade sig ha spatt och då fick hon häva köpet och fick pengarna tillbaka. Självklart blir hästen bra, klart jag inte vill häva köpet! Men någon sorts ersättning för undanhållningen av inken, trodde jag.. En kompis köpte nyss en hästtransport också, visade sig efteråt även fast golvet var bytt att det var ruttet i ena hörnet och gick hål i där, då fick hon tillbaka 2.000 eller 3000 av säljaren eftersom det var det de skulle kosta henne att byta golvet.
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Då beror det nog mer på vem som gör besiktningen, vad veterinären tycker är väsentligt att anteckna och inte.
Min veterinär hade antecknat det iaf.
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Frågor som är relevant i sammanhanget är
A: är en ink att definiera som en skada/sjukdom eller ej?
B: hade informationen av inken varit avgörande för ditt val att köpa/avstå hästen?

Vill du ha vidare och mer objektiv info än vänner eller okända på ett hästforum som har egna erfarenheter som "biases" så titta i andra domar (de finns tillgängliga för alla då de är offentliga och prejudikat får du via juridiska "banker" på nätet eller genom info/vidarelotsning från tingsrätten då de har "serviceplikt". Annars kontakta en civilrättsjurist.
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Inken kanske du kan få något prisavdrag för om den sitter på sådant ställe att den skaver eller om du tydligt uttryckt att en ink skulle vara en dealbreaker för dig.

muggen och raspen är något du blivit informerad om och det står även med i kontraktet. Eftersom man sällan kan säga hur sådan utvecklar sig så borde du inte få någon kompensation för att den inte läker såsom man trott. - det var en risk som du tog när du köpte hästen och jag antar att dess förekomst påverkade köpeskillingen.
Så länge man inte kan påvisa att säljaren utnyttjade att du var väldigt okunnig så kan du inte få något tillbaka för det.
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Då kan det tom vara tal om att hästen inte ens håller för det jag köpt den för.

Tråkigt om så är fallet, men en säljare kan aldrig garantera vad hästen kommer att hålla för eller ej, bara vad som är mest troligt.

Du vet en häst lever, det är ingen robot och vad som helst kan hända.

Din kompis hade för övrigt tur att få tillbaka en del av pengarna för transporten, det är ingenting en säljare behöver göra.
Undersökningsplikt u know!

I mina ögon är du bara sjukt sniken, å det är ingen trevlig sida.
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

kl

:banghead::banghead::banghead:
Dunkar huvudet i väggen och lovar återigen mig själv att ALDRIG någonsin sälja en häst igen.
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Vad är det du vill ha ut av det här då? Jag tänker då inte på tråden utan på vad du vill ha ut från säljaren. Kompensation? Hur stor i så fall? Häva köp?

Kort o gott: Vad vill du?
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Vad anser du att inken är värd i prisavdrag?
Hur mycket fick du i prisavdrag för mugg/raspen?
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Om du köper en häst med mugg och rasp så måste du ju förstå att säljaren inte kan garantera när det kommer bli bra, eller exakt hur många behandlingar som behövs?

En ink hade jag också kunnat glömma berätta om, ifall den är harmlös och sitter nånstans där inget kan skava på den.

Trådar som denna får mig att önska att aldrig mer behöva sälja häst :crazy:
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Tråkigt om så är fallet, men en säljare kan aldrig garantera vad hästen kommer att hålla för eller ej, bara vad som är mest troligt.

Du vet en häst lever, det är ingen robot och vad som helst kan hända.

Din kompis hade för övrigt tur att få tillbaka en del av pengarna för transporten, det är ingenting en säljare behöver göra.
Undersökningsplikt u know!

I mina ögon är du bara sjukt sniken, å det är ingen trevlig sida.



Tycker du jag är sniken? Har du träffat mig i verkligheten? Snacka om att skaffa förutfattade meningar.. :/ Du har ingen aning om vem jag är, hur du då vågar säga något sådant, förstår jag inte. Tycker denna diskussion nu går över styr, tycker det rent börjar bli personhopp. Hoppades på en snäll och trevlig diskussion, där man diskuterar kring detta med lagen vad som gäller osv. "I mina ögon är du bara sjukt sniken, å det är ingen trevlig sida", den kommentaren hade jag klarat mig utan.. :(
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Har aldrig sagt att jag ska göra det, punkt. Utan jag bara frågade folk och folk svarar hatiskt tillbaka, men det är ju inte första gången för att vara bukefalos.. Förstår nu varför många verkligen ogillar bukefalos.
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Eftersom det var av en privatperson så är det köplagen som gäller, där har du som köpare ganska stor undersökningsplikt som du inte har uppfyllt.
Nästa gång, besikya på klinik som du väljer och var med på besiktingen.
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Jag tycker du ska tagga ner lite, ja det är orättvist och fel att kalla dig sniken och totalt onödigt och ett lågvattenmärke i diskussionen, övriga har svarat dig korrekt och hövligt, och de är i klar majoritet.

Jag förstår att du är besviken, men ibland är det så att folk inte håller med. Här är det i mina ögon solklart att du inte har rätt att reklamera (om nu inte andra fel framkommer) möjligen skulle du får rätt till ett mindre avdrag för inken, men det är tveksamt, men när det gäller mugg/rasp så står det i kontraktet och du har redan fått prisavdrag för det. Ägaren kan sägas ha brustit i upplysningsplikten, men det är en såpass vanlig och lindrig åkomma att man lätt kan bortse från det, och du har inte kollat hästen ordentligt så här är ni förmodligen lika.

Jag förstår att du önskat ett annat svar, men det är inte Bukes fel att du inte gillar svaret, skjut inte budbäraren.
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Har aldrig sagt att jag ska göra det, punkt. Utan jag bara frågade folk och folk svarar hatiskt tillbaka, men det är ju inte första gången för att vara bukefalos.. Förstår nu varför många verkligen ogillar bukefalos.

Tycker inte folk har varit hatiska. Jag brukar starkt ogilla sånt och har "radar" för det. Folk har sagt vad dom tycker och tror, som du bad om, och du har kommit med en massa "ja men..." så har några blivit lite irriterade.

Till frågan: jag håller med flera andra, jag fattar egentligen inte vad du vill. Du säger att du älskar hästen och tror på den, varför vill du då häva köpet? T o m pga en åkomma som du visste om när du köpte?

Betr inken så kanske inte säljaren har haft minsta problem med den eller tänkte på den, det behöver inte vara nåt lurt med det.

Känns lite att hela din fullt förståeliga besvikelse över att det inte blev som du har tänkt, och din maktlöshet i situationen, har förvandlats till någon sorts orimlig "nu gör jag något åt detta" som uttrycker sig som så att du ska ha pengar tillbaka på något sätt, av någon anledning. Är det besväret med mugg som stör dig, eller är det inken?

Vad vill du få ut av hela situationen? En frisk häst, eller pengarna tillbaka, eller vad?
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Har aldrig sagt att jag ska göra det, punkt. Utan jag bara frågade folk och folk svarar hatiskt tillbaka, men det är ju inte första gången för att vara bukefalos.. Förstår nu varför många verkligen ogillar bukefalos.

Vet inte om jag kan räkna mitt inlägg till dig som hatiskt. Jag ställde en enkel fråga vad du vill ha ut av det hela. Häva köp? Kompensation? I så fall, hur stor kompensation?

Att inte gilla buke är inte alls ovanligt. Det gör inte jag heller av o till. Det är tur det finns en blockfunktion. :) Dock det man ska försöka komma ihåg, vilket är väldigt lätt att glömma, är att det skriva språket är väldigt platt och det enda du har att gå på är vad folk skriver. Det är det du bedömer andra på och det är det du blir bedömd på. Likväl som att alla som läser mina rader till dig, inkl du själv bedömer mig utifrån vad jag skriver här o nu.
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Det är ingen som hoppar på dig.

Du bad om åsikter och fick det.


1. du köpte i befintligt skick

2. du visste om muggen

3. säljaren kan inte lova att 1 behandling räcker

4. du verkar inte vilja höra att du får stå ditt kast som inte köpte en fullt frisk häst som du dessutom visste om. Lär dig din läxa. Du har inget att komma med och det hade jag sagt till dig mellan 4 ögon med.
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Privatperson, har jag köpt av.
Asså för jag tänkte på att min kompis som köpte en häst som visade sig ha spatt och då fick hon häva köpet och fick pengarna tillbaka. Självklart blir hästen bra, klart jag inte vill häva köpet! Men någon sorts ersättning för undanhållningen av inken, trodde jag.. En kompis köpte nyss en hästtransport också, visade sig efteråt även fast golvet var bytt att det var ruttet i ena hörnet och gick hål i där, då fick hon tillbaka 2.000 eller 3000 av säljaren eftersom det var det de skulle kosta henne att byta golvet.

Men spatt är en kronisk inflammation i hasledens glidyta, så en sådan häst blir aldrig frisk igen.

Du har köpt en häst med mugg/rasp som du kände till och accepterade, det man bör ta med i beräkning när man accepterar är att komplikationer kan uppstå något som säljaren inte kan veta eller kan räkna med lika lite som du kan det.

Jag tror tyvärr att du inte har något att hämta här, utan du får helt enkelt sköta om din nya häst och hoppas den blir bättre från problemen. Ink är inget som sätter ner användbarheten på hästen, så inte ens här finns grund för reklamation.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 035
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 158
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 529
Hästmänniskan Såhär har det gått (se annan tråd för resumé: häst innan man dör): Mikesch har nu bott hos mig 4 dygn. Jag har inte varit så lycklig...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
29 950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp