Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

A

Anna Karlsson

Måste posta en till tråd i dag:D:D:D
Vi har ett sambo par i vårat stall. Dom har en varsin häst. På senare tid har killen i familjen hamnat på kronofogden. Det uppdagades efter 6mån obetalda stallhyror (stallägaren beättade) ..Nog om det... Tills vi insåg att vårat hö mindskade i dramatisk takt. Vi körde hö som skulle räcka till jul för våra 3 hästar. Som tog slut i slutet av novemer. Vi insåg att KANSKE någon tog av oss. Vi lade märke att de åkte till stallet vid 21:-22:00 när alla varit där. Det är inte normalt för dem då de rider när de är ljust.
Om man inte har råd att betala mat till sina hästar, varför måste man stjäla av andra som knegar för att ha råd med sina?
Så till frågan? Är det flera som funderar som jag gällande sina stallkompisar?
Är det vanligt att "saker" "Foder" försvinner i allmänna stall?:devil:
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Jo det händer," ska bara ta lite den här gången". Sen blir det fler gånger osv. Tråkigt för båda parter men jag tror man ska vara öppen med problemet.
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Blir väldigt dyrt i längden att försörja sina 3 st + deras som är typ nordsvenskar/ardenner i storleken...
Hujja har inte råd!!!:(:(:(:( Köpte foder till jul och det räcker inte ens nov ut :devil:
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Fy vad illa jag tycker om sådant beteende. :mad: Stöld är vad det är.

Det enda jag kan bortse från är lånade hovkratsar men de brukar ju gro ben och promenera iväg av sig själva (och sedan hittar man dem i jackfickan fem dagar senare...:o). Att "låna" foder är för djävligt.
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Fy vad illa jag tycker om sådant beteende. :mad: Stöld är vad det är.

Det enda jag kan bortse från är lånade hovkratsar men de brukar ju gro ben och promenera iväg av sig själva (och sedan hittar man dem i jackfickan fem dagar senare...:o). Att "låna" foder är för djävligt.

:devil::devil: Har tyvärr inge mera bevis än att vårat foder räckte halva tiden av vad vi räknt ut och tagit hem... Och att min man såg dem komma ut med hö påsar fråna vårat foder utrymme fast deras var tomt :('

Dyrt med 3 hästar... Att sedan föda andras ochså sviiiiiiider REJÄLT!!!:cry::cry:
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

:devil::devil: Och att min man såg dem komma ut med hö påsar fråna vårat foder utrymme fast deras var tomt :('


Det där är väl bevis så att det räcker! :confused:

Konfrontera dom och säg att ni har sett dem, då borde dom erkänna!!

Vissa människor alltså, usch! :devil: :mad:
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

:devil::devil: Har tyvärr inge mera bevis än att vårat foder räckte halva tiden av vad vi räknt ut och tagit hem... Och att min man såg dem komma ut med hö påsar fråna vårat foder utrymme fast deras var tomt :('

Dyrt med 3 hästar... Att sedan föda andras ochså sviiiiiiider REJÄLT!!!:cry::cry:

När man delade stall med många andra personer så försvann det mycket foder för mig. Tur att man hade en mor som kunde snacka :devil: (dom erkände ju i alla fall och det hände inte nå mer och dom betalade för vad dom hade tagit för, vet inte varför dom tog av oss heller för dom hade helt annat foder än oss. Vi hade ponykraft och dom gav lucern och kross.)

Du har inte möjlighet att ta dit endast en dags ranson hö till dina hästar? eller ha det i någon hästtransport under ett tag? Lås till foderutrymmet? Lappar och skriva på? Eller göra det som behövs och fråga dom rätt ut! Ni hade ju helt klart bevis!
Lycka till!
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Fråga dem snällt om de lånat foder av er.
Oavsett svar, sätt lås på ert foderutrymme.
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

"Allmänna" stall?
Någon äger väl stallet?
Hyresvärden hanterar väl lämpligen sådana frågor.

Jag blev en gång bestulen på foder från hyresvärden - det var värre.
Vi hyrde då även bostad av samma hyresvärd.
Alla våra saker betraktades som "ingående i verksamheten" och användes flitigt av hyresvärdarna.

Makalösa människor - men huset, stallet och läget var fint.
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Vi hade också en sån i stallet vi har våra hästar. Stor ridskola med ca 30 privathästar. Det försvan hö, andra foder, utrustning till hästarna och allt som kan tänkas försvinna.

Alla hade sina misstankar om vem det var och en vacker dag blev hon påkommen och vräkt.
Allt var frid och fröjd och vi fick ha våra saker ifred. Ibland är hon och hälsar på i stallet och varje gång försvinner det något.
Så länge ingen kommer på henne kan de inte porta henne heller =(

Jag förstår inte hur hon har råd med två hästar för vad jag förstått så har hon noll i inkomst. Men det är inte bara vårat stall det försvinner saker i, inte bara i stallen heller. Tragiskt nog!
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Fy vad illa jag tycker om sådant beteende. :mad: Stöld är vad det är.

Det enda jag kan bortse från är lånade hovkratsar men de brukar ju gro ben och promenera iväg av sig själva (och sedan hittar man dem i jackfickan fem dagar senare...:o). Att "låna" foder är för djävligt.

Håller med! Stöld är stöld och kan anmälas.
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

"Allmänna" stall?
Någon äger väl stallet?
Hyresvärden hanterar väl lämpligen sådana frågor.

Jag blev en gång bestulen på foder från hyresvärden - det var värre.
Vi hyrde då även bostad av samma hyresvärd.
Alla våra saker betraktades som "ingående i verksamheten" och användes flitigt av hyresvärdarna.

Makalösa människor - men huset, stallet och läget var fint.

(Skratt) Hyresvärden är inte mycket att hänga i granen..... Vill hon något måste hon skriva det på whiteboard tavlan i stallet. För hon vågar inte säga något ansikte mot ansikte. Roligast är det efter fredagar och lördagar då hon varit lite berusad när hon skrev på tavlan. Då står allt hon retat upp sig på.
Men blir snabbt suddat när hon nyktrat till dagen därpå.
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

När man delade stall med många andra personer så försvann det mycket foder för mig. Tur att man hade en mor som kunde snacka :devil: (dom erkände ju i alla fall och det hände inte nå mer och dom betalade för vad dom hade tagit för, vet inte varför dom tog av oss heller för dom hade helt annat foder än oss. Vi hade ponykraft och dom gav lucern och kross.)

Du har inte möjlighet att ta dit endast en dags ranson hö till dina hästar? eller ha det i någon hästtransport under ett tag? Lås till foderutrymmet? Lappar och skriva på? Eller göra det som behövs och fråga dom rätt ut! Ni hade ju helt klart bevis!
Lycka till!

Vi har till vår stora lycka!! Köpt egen gård som vi flyttar in i februari.
Så det ska bli kul att se det "verkliga" kostnaderna jag har för mina hästar. Utan att föda andras.:rofl:
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Väldigt vanligt i stall där många människor rör sig misstänker jag.
Kan vara svårt att upptäcka vem den skyldige är... och tänk om fel person misstänks...

Personligen har jag varit med om att foder försvunnit från min gård på ett mystiskt sätt. Hade tidigare hö uppe på loftet och brukade kasta ner tillräckligt med balar för att klara en vecka i taget. Under en period trodde jag att jag konstant räknade fel på antalet balar jag slängde ner... För de ville inte räcka hela veckan... :confused:

Började misstänka att jag hade påhälsning.. och en dag när jag kom hem från jobbet så såg jag tydliga spår av en bil i nysnön som fallit under dagen... samt höspill utanför logdörrarna...

Försökte passa på det objudna gästerna.... utan resultat... De kom på olika tider och alltid när jag inte var hemma. Det hela höll på ett par månader... och när jag talade med grannar i området som också hade hästar och djur så berättade de att de hade samma misstankar....

Stölderna var inte så omfattande vid varje tillfälle... Någon blev av med en spånbal...Jag med ett par tre höbalar vid varje tillfälle... någon annan upplevde att deras kraftfoder minskade oroväckande fort...

Sen upphörde plötsligt detta.... och vi fick aldrig utrett vem som eventuellt kunde ligga bakom dessa stölder...
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Väldigt vanligt i stall där många människor rör sig misstänker jag.
Kan vara svårt att upptäcka vem den skyldige är... och tänk om fel person misstänks...

Personligen har jag varit med om att foder försvunnit från min gård på ett mystiskt sätt. Hade tidigare hö uppe på loftet och brukade kasta ner tillräckligt med balar för att klara en vecka i taget. Under en period trodde jag att jag konstant räknade fel på antalet balar jag slängde ner... För de ville inte räcka hela veckan... :confused:

Började misstänka att jag hade påhälsning.. och en dag när jag kom hem från jobbet så såg jag tydliga spår av en bil i nysnön som fallit under dagen... samt höspill utanför logdörrarna...

Försökte passa på det objudna gästerna.... utan resultat... De kom på olika tider och alltid när jag inte var hemma. Det hela höll på ett par månader... och när jag talade med grannar i området som också hade hästar och djur så berättade de att de hade samma misstankar....

Stölderna var inte så omfattande vid varje tillfälle... Någon blev av med en spånbal...Jag med ett par tre höbalar vid varje tillfälle... någon annan upplevde att deras kraftfoder minskade oroväckande fort...

Sen upphörde plötsligt detta.... och vi fick aldrig utrett vem som eventuellt kunde ligga bakom dessa stölder...

Fy vad otäckt..... Hade du dina misstankar eller?:confused:
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Nej... det fanns och finns rätt många hästägare i området där jag bor... Många som har små hästgårdar med en eller ett par hästar... Stölderna pågick under en begränsad tid... Kanske en tre-fyra månader... eventuellt lite längre för det tog nog lite tid innan jag blev säker.. Men sen upphörde det plötsligt...

Ingen flyttade till eller ifrån området under den här tiden...

Jag tror att var någon som tillfälligtvis hamnat på obestånd och löste sin situation på det viset. Sen när de fick mer stadig kassa så upphörde det. Ingen av oss som hade påhälsning blev av med något annat än just foder och strö... Men jag är rätt övertygad om att denne någon var från området...
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Under en kort period delade jag stall med endast en person till. Den personen stal mat från oss, bevis fanns också. Men den personen blev inte långvarig hos oss om man säger så, ingen anmälan gjordes men personen flyttade självmant.
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Jag har aldrig varit med om liknande, tack och lov. Skulle det hända skulle jag bli rasande, jag har långt ifrån ordentligt med pengar och har absolut inte råd att föda någon annans häst ens för en månad! :mad: Stöld är vedervärdigt. Skulle någon behöva låna någon skopa kraftfoder så visst, men ett lån innebär att denne frågar och får tillåtelse innan fodret försvinner ur säcken/tunnan.
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Råkade ut för ngt liknande när jag stod ute på Mälaröarna, stallägaren sålde höet dyrt till andra och oss inackorderade om vi ville köpa extra utöver de 6(!) kg som ingick i hyran. Jag kom på honom med att ta fodret andra hästägare gjort i ordning till sina hästar eftersom han var för snål att köpa in nytt när han sålt slut på sitt eget.

Snacka om att han åkte på en avhyvling som hette duga samt jag talade om det för alla andra i stallet och han blev tvungen att köpa in ny hö för att det skulle räcka till betet. Skithö av diskutabel kvalité som knappt fungerade till strö. Jag tog mina 12 kg/dag iaf och ströade med till hans irritation och gav pållan annat foder istället, sen flyttade vi. Aldrig att jag sätter min fot i det stallet igen! :mad:
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Det är inte ovanligt alls. En av anledningarna till att jag bara väljer stall där foder o strö ingår
 

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 002
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp