Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Men det värsta alla kategorier:
Mina HÄSTAR!!! Ena hästen hade varit skadad och skulle vila 4 veckor efter 3 veckor började tjejerna i stallet rida henne... Den andra hästen hade jag precis köpt och en av tjejerna tyckte hon var fin så vips var hon borta! Kan säga att jag blev helt totalt rosenrasande när jag kom till stallet och skulle ta in mina hästar och de var borta! Men enligt stallägaren fick jag skylla mig själv som inte red som jag skulle :eek:


Jag tackar min stallägare för hon har den regeln att INGEN annan får rida hästen utom jag och ska jag ha en medryttare så måste hon träffa personen ifråga innan så hon vet vem det är :)

Sen så vet jag en person som lånade stallägarens sadel utan lov. Samma person red en dag stallägarens häst och kom då med kommentaren att hennes egna häst skulle vila ?!?! Och samma person igen skickade en dag upp sina kompisar till stallet för att rida stallägarens andra häst.. Den hästen skulle inte ridas och det värsta var att kompisarna inte visste VILKEN häst dom skulle ta.. Dom kunde inte mkt alls om hästar.. Denna personen som lyckades klanta till det dessa gånger gjorde några fler saker men jag orkar nog inte skriva allt nu -.-'

Och det känns som jag har haft tur, jag har dock bara varit i 2 egna stall. I och för sig har ett träns försvunnit och jag letade igenom stallet någon/några gånger men hittade det inte :( men jag tror att det var mitt fel så jag bryr mig inte ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

JISSES!!!
Helt sinnessjukt galet vad folk är åpna och oärliga?!
Och nååååde den som hade ridit min häst utan lov!! Jisses, deras egen mor hade nog inte känt igen dem efter den omgången...

Jag är så otroooligt glad att jag nu står i världens bästa stall, med världens bästa människor! Känner mig som en i familjen, helt underbart :love:
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Har inte så stor erfarenhet av uppstallning så jag kan inte prata som inackorderad, men mina föräldrar har gård, och en kompis till mig hade sin häst uppstallad hos dem när vi var yngre. Hon lånade allt hon kom över när hon trodde vi inte märkte det.
Men att hennes sadelgjord satt på min sadel, att tränset var justerat, och min hjälm svettig utan att jag ridit den dagen talade ganska klart för sig själv... Hon tog ändå priset när hon glömde ta av benskydden innan hon släppte ut hästen i hagen, och jag fann mina nya benskydd med fårskinn helt leriga på hennes häst ... Hon hade ingen aning hur de kom dit! :angel:


Istället för att slänga grus osv som sopades ihop på stallgången, så sopade hon in det i boxen till min häst, är ju inte så kul med damm, grus, småsten och spill från hennes mockning in i min pålles rena box.
Hon kom alltid till stallet en kvart efter utfodring och vi kom flertalet gånger på henne med att ge sin häst extra mat.

Droppen var en morgon vi skulle åka på tävling och släpen (och hennes häst) var borta, när vi ringde och kollade ifall hon visste var den fanns, så sa hon att hon skickat sms kvällen innan och undrat om hon fick låna den, och att vi bara behövde svara om det inte gick bra. Eftersom hon inte fått svar, trodde hon det var okej ...

Tilläggas skall att hon ifrågasatte mitt sätt att packa ihop tävlingsgrejerna, och hur jag flätade manen på hästen... hon visste mycket väl att jag skulle tävla och behövde släpen. Senare kom en förklaring att hon inte hade boggi på sin släp och inte ville köra sin häst själv första gången med ett enaxlat släp ...

Behöver jag tillägga att hon åkte ut med huvudet före?

Den "inackorderade" vi har nu, är som ett par extra händer.
Hon sköter morgonfodring, utsläpp, mockning, bokning av hovslagare till samtliga hästar osv. Önskar att alla hade en sådan i stallet istället för dessa klåfingriga apor!
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Känner att jag måste lägga in ett positivt inlägg ang att låna/ut saker.

Jag har stått i några små stall och i månag av dom har det varit mentakiteten "låna det du vill, bara det är helt och rent när det lämnas igen, och att det lämnas igen inom en rimlig tid".

Bla en av mina favoritstallägare var sådan. Jag fick låna saker av henne, hon fick låna saker av mig. Det var inga problem alls.

Jag visste att sakerna lämnades igen hela och rena. Samma sak från min sida.

När jag flyttade lämnade jag avmaskningsmedel, ett fint westernträns och lite andra saker till henne. :)
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Jag har stått i kollektivstall och i fullservicestall. Båda har fungerat bra och mindre bra.

I kollektivstallet hade jag inget problem med att grovfoder eller strö försvann däremot kunde man märka att kraftfoder samt mineraler stundtals kunde försvinna aningen snabbare än vad det borde göra:grin:

Lösningen på det var att skaffa ett egenbyggt foderskåp med lås på, tror personen fattade vinken;)

Annars har jag inte haft större problem med folk som lånat/tagit utan att säga till. Däremot hade vi en väldigt givmild relation till alla i stallet. Ex fick jag låna en annan tjejs hoppsadel under flera veckor medan jag väntade på min nya...i gengäld hjälpte jag henne med mockning och groomade på en del tävlingar.

Jag lånar bara ut till de personen i min närhet som jag vet är noggranna och lämnar tillbaka utrustningen ren ovh nyputsad!!

Likaså tycker jag det är en självklarhet att FRÅGA innan man LÅNAR och inte bara tar för givet att det är OK!
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

kl.

Jag försöker alltid att låsa in mina prylar, då vet jag var de är nånstanns. Sen lånar jag gärna ut saker (utom transporten) om personen har frågat först. Annars är det inte ok, tycker jag. skulle själv aldrig komma på tanken att lägga beslag på andras grejjer. Det är inte sjust.

Detta beteende har heller ingentig att göra med ekonomin. Det är inte de fattiga som knappt har råd till annat än hästen som snor saker av den anledningen att de är fattiga. Utan det är folk som har en viss attityd som håller på och gör livet surt för andra.
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

kl

I mitt förra stall försvann lite allt möjligt..Men mest handlade
det om foder. Från mig försvann aldrig något i utrustningsväg men en del hö och kraftfoder gick åt..Undrade en period hur många hästar jag egentligen ägde? :grin:

Värst var nog gången (dum som jag var) när jag hade bytt höleverantör. Sa hur nöjd jag var över att ha fått tag i så fint hö med toppvärden..Såklart gick höt åt i rasande takt..Vi hade köpt ett större parti som enl uträkning skulle räcka för 1häst från årets sommarbetes slut till nästkommande sommarbete året efter. Konstigt nog tog höt slut kring början på maj månad året därpå..Och vi hade uträknat att det skulle räcka till betesläppet i mitten på juni..

Sen var det lite kraftfoder som försvann även det i rasande takt i perioder, men det var struntmängder jämfört med hur höt tog slut så fort trots noga uträkningar där vi dessutom räknat med att det kunde hända att hästen kanske fick mer/mindre under några perioder.

Det slutade med att vissa av oss till och med låste in hästarna i boxarna..så även jag :crazy:
La alltid in kvällsmaten direkt i boxen, men sen den dagen jag såg att någon varit in i min box och grejat med hans mat satte jag också lås på boxen.

Är så glad över att sedan några år tillbaka lämnat detta stall med typ ett världskrig, korkade människor och de som inte tog hand om sina djur på ett acceptabelt sätt..Det var ett sånt stall där "vuxna" människor blev fly förbannade om man flyttade deras höpåse 2 meter tvärt för att hästen man skulle ta in riskerade att fastna i det..

Nu står jag i ett stall där jag med lätthet skulle kunna lämna en bunt med 1000 spänn utan att något skulle försvinna..Och gissa vad? Jag har inte hästen inlåst längre!
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

6 veckors hö på ett helt år är inte att förlora mkt hö i rask takt.
Inte direkt spill men det hamnar på ca 1,4 kg/dag (beräknat på att din häst äter 12 kg hö per dag) i ett helt år som försvann för dig. Så antingen tog de allt från dig under 6 veckor eller så tog de lite av dig varje dag under hela året.
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Jag och min stallkompis brukar låna av varandra om tex müslin tar slut, det är helg och inget har öppet (våra får samma) men lånar jag av henne så häller jag alltid tillbaka samma mängd så fort jag hämtat mitt, så gör hon med mig oxå. Det funkar skitbra! Men så litar vi oxå på varandra till 100%:)

Är kanske ett större problem i ett större stall. Tråkigt iaf att man inte kan lita på varandra:(
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

För mig kändes det som att det gick åt onormalt mycket hö på 1 häst..och ca 6 veckors bortfall av foder tycker jag inte är så mycket "bara"..pengar som jag kunde ha lagt ut på annat i stället. Häst är nog dyrt att ha ändå anser jag. Höt var extra dyrt vill jag minnas, tror det var för att det var kravodlat? Är inte hundra..

Synd bara att det ska ta sån lång tid innan man kommer på att någon faktiskt tar foder av en..
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Fast sex veckors hö kan ju lugnt vara spill om ni köpte hö för ett helt år? :) Känns som att det är en del som man sopar ihop och slänger för att det mest är boss och löshö.
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Hm, nu måste jag fundera lite..tror inte att 6 veckors bortfall riktigt kan vara spill..En bal vägde 10kg och en bal minst per dag gick ju åt.


Så här tänker jag nu, vi säger att 1 bal per dag gick åt, altså;

1 bal/dag = 10kg x 7 = 70kg per vecka

70 x 6 = 420kg

Detta är cirka..vi hade ju räknat in en del extra också i och med att vi räknat med att en del perioder skulle det gå åt mer än vanligt, tex vid kallt väder. MEN, att vi enligt dessa uträkningar fortfarande hade räknat ut att det skulle räcka minst till betessläppet nästa år, altså är det inte pga att min häst ätit mer i perioder att det försvunnit 6 veckor i uträkningen.

Altså fattades det runt 420 kg hö om man räknar på att det gick åt en bal per dag..Kan faktiskt inte se hur jag skulle kunna ha så mycket spill som blev bortkastat? Jag som dessutom var väldigt noga med sånt :D Allt skulle liksom ner i påsarna.

Men som ni säger..den/de eller dem kanske drygade ut sitt med mitt under en längre tid eller tog mycket på slutet ..Förjäkligt är det i alla fall att folk inte kan skilja på ditt och mitt..
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

När jag läser den här tråden blir jag chockad,har jag varit insnöad så länge? Har precise hästen till flyttat en större ridanläggning och har inte haft en tanke på att något skulle kunna försvinna.Bäst att hålla sig "vaken".
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Vägde du allt hö du fick in? Du kanske fick mindre hö än vad du hade köpt, din våg kanske inte stämde osv.
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Jag har varit med om samma sak! Och eftersom jag gjorde som ni verkar göra, alltså kör hem rejält med foder så det ska räcka ett tag, så blev jag den som fick sponsra! :mad:
Jag tänkte som ni, hur 17 kan det ta slut så fort, jag har ju räknat ut hur länge höet/spånet/kliet osv ska räcka.
Jag fick ett par år senare veta hur tjuven som tog av mig resonerade! Det var som så att hon ansåg att om jag hade råd att ha två hästar, då kunde hon "låna" av mig! :mad:

Som någon nämnde, tjuveriet börjar med att tjuven tänker den ska låna och lämna igen, sedan blir det mer och mer "lån", till slut skiter tjuven i att den stjäl, det funkar ju! :mad:

Fö så ser jag ofta folk som egentligen inte har råd att ha häst även om det inte går så långt som i ditt stall. Det ska lånas både pengar och grejor! Och av någon underlig anledning så är det ok att vissa ska sponsra med penninglån, saker osv!
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

"Brukar ju gro ben och promenera iväg av sig själva".
:D :D :D
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Jag har varit med om samma sak! Och eftersom jag gjorde som ni verkar göra, alltså kör hem rejält med foder så det ska räcka ett tag, så blev jag den som fick sponsra! :mad:
Jag tänkte som ni, hur 17 kan det ta slut så fort, jag har ju räknat ut hur länge höet/spånet/kliet osv ska räcka.
Jag fick ett par år senare veta hur tjuven som tog av mig resonerade! Det var som så att hon ansåg att om jag hade råd att ha två hästar, då kunde hon "låna" av mig! :mad:

Som någon nämnde, tjuveriet börjar med att tjuven tänker den ska låna och lämna igen, sedan blir det mer och mer "lån", till slut skiter tjuven i att den stjäl, det funkar ju! :mad:

Fö så ser jag ofta folk som egentligen inte har råd att ha häst även om det inte går så långt som i ditt stall. Det ska lånas både pengar och grejor! Och av någon underlig anledning så är det ok att vissa ska sponsra med penninglån, saker osv!

Ibland måste man säga bestämt nej
Om jag kan lånar jag ut resonerar jag här i livet men det känns aldrig kul att bli utnyttjad och vissa människor gör så med sina medmänniskor, räcker du lillfingret så tar dom hela dig...
Sen kan alla hamna i knipa och behöva hjälp men det är en annan sak
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

kl*

i vårat stall ingår grovfoder och spån, och krafftfoder för min del är endast betfor så det verkar förbli orört, däremot har det -efter att nya hyresgäster flyttat in, börjat snackas en hel del skit, tre(!) murarhinkar har försvunnit från mig sedan i sommras, har hittat mina grejer på andra ställen än jag lämnat dem, samt att min plånbok försvunnit.. Ni må tro att jag har vänt taggarna utåt så att säga.

Det jävligaste för min del är ändå skitsnacket, saker går lätt att ersätta, men det gör dessvärre varken rykte eller självförtroende.
Av någon anledning verkar jag vara ett utmärkt offer för skitsnack, om det då beror på att jag är ung, att jag vågar öppna käften när det kommer till kritan, eller att jag har "uppenbara" brister som är lätta att påpeka (virrig och glömmer saker här och var) det vet jag inte.

Idag har jag fått mig ett knytnävsslag av skitsnack i magen, och nu börjar jag helt ärligt fundera på att ge upp och flytta hästen ifrån detta stall för gott.. :cry:

Försök att hålla i tankarna att att du alltid är ett steg framför de dom snackar skit bakom ryggen och bakom din ryggde är de i perfekt position för att kyssa dig i röven.:D
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Jag har varit med om samma sak! Och eftersom jag gjorde som ni verkar göra, alltså kör hem rejält med foder så det ska räcka ett tag, så blev jag den som fick sponsra! :mad:
Jag tänkte som ni, hur 17 kan det ta slut så fort, jag har ju räknat ut hur länge höet/spånet/kliet osv ska räcka.
Jag fick ett par år senare veta hur tjuven som tog av mig resonerade! Det var som så att hon ansåg att om jag hade råd att ha två hästar, då kunde hon "låna" av mig! :mad:

Som någon nämnde, tjuveriet börjar med att tjuven tänker den ska låna och lämna igen, sedan blir det mer och mer "lån", till slut skiter tjuven i att den stjäl, det funkar ju! :mad:

Fö så ser jag ofta folk som egentligen inte har råd att ha häst även om det inte går så långt som i ditt stall. Det ska lånas både pengar och grejor! Och av någon underlig anledning så är det ok att vissa ska sponsra med penninglån, saker osv!
Ha ha......Känns precis som om de resonerar så :D
Det är irriterande när jag räknar ut exakta foderstater och det slår fel på upp till 2 veckor. Nog för att jag är urkass på matte;) Men så fel räknar jag inte varje gång:eek:
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Det vägdes hos höbonden..En som vi är släkt med dessutom.. och jag har väldigt svårt att tro att han skulle ge oss ca 420kg för lite än vad vi kommit överens om..Dessutom hämtade vi ju höt själva så jag tror t o m att någon av oss räknade samtidigt som det lastades.

Men nog om detta, det försvann foder för mig i alla fall, mycket eller inte mycket för er..för mig var det mycket i och med att jag uppenbarligen födde någon annans häst...nu får andra fortsätta att dela med sig av sina berättelser ;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 002
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp