Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

:cry:
Foder och strö har jag aldrig blivit av med vad jag vet. När jag stått i andra stall än mina egna har hö, strö och kraftfoder ingått i hyran.
Däremot har folk lånat saker av mig när jag inte var i stallet tex:
*Sadel (de hade ingen sadel till sin häst så då tog de min utan att fråga ganska irriterande då jag fick ställa in träningar för att min sadel inte fanns hemma)
*Träns (mitt träns var snyggare än deras :cool: )
*Sadelgjord (den gjorde en sväng till Skåne och tilllbaka när hyresgästen som tog den flyttade hem igen)

Men det värsta alla kategorier:
Mina HÄSTAR!!! Ena hästen hade varit skadad och skulle vila 4 veckor efter 3 veckor började tjejerna i stallet rida henne... Den andra hästen hade jag precis köpt och en av tjejerna tyckte hon var fin så vips var hon borta! Kan säga att jag blev helt totalt rosenrasande när jag kom till stallet och skulle ta in mina hästar och de var borta! Men enligt stallägaren fick jag skylla mig själv som inte red som jag skulle :eek:

:cry: Hoppas du gav dom stordäng. INGEN rör mina hästar utan min tillåtelse!!!! fast det där med tränset har jag råkat ut för! Stallägarens dotter tog ena tygeln från kandar tränset för den var så fin och tunn.
Det sluta med att jag kom utan tygel till kandaret på min dressyr träning.
GISSA OM JAG VAR FÖRBANNNAD!!! Då dög inte vardags tränset utan hon lärade ha snygga tyglar till skogsridturen.:confused::confused:
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

illa.. :mad:

Nu har jag meddelat stallägaren att jag kommer flytta,
jag känner att jag har nog med problem som det är med trasig häst, kronisk sjukdom, jobbsök och körkortsplugg, jag behöver inte mer.

Sen hör till saken att vi har rullande kväll-helg jourer, och på senare tid så har jag haft ont i magen varenda gång dessa infaller just för att jag knappt har energin att ta hand om alla mina egna djur som läget är nu:cry:

idag kom personen som snackat mest skit om mig till stallet när jag var där, hen klankade ned på mitt val av akupunktör, kunde inte för allt i världen förstå hur jag kunde välja en så dyr veterinär, och var det verkligen nödvändigt att ringa efter vet (på aku.s inrådan) bara för att hästen är helt sned i kroppen och mest troligt halt båda bak?? låt hästen vila ett tag!? :cool:

sedan börjar hon snacka skit till MIG om andra i stallet:devil:
Har människan ingen skam i kroppen?

Personen avrundar sedan snacket lite snyggt med "förresten, kan jag få låna din xxx?":angel:
intressant blir att se om människan lämnar tillbaka föremålet i fråga..
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Foder och strö har jag aldrig blivit av med vad jag vet. När jag stått i andra stall än mina egna har hö, strö och kraftfoder ingått i hyran.
Däremot har folk lånat saker av mig när jag inte var i stallet tex:
*Sadel (de hade ingen sadel till sin häst så då tog de min utan att fråga ganska irriterande då jag fick ställa in träningar för att min sadel inte fanns hemma)
*Träns (mitt träns var snyggare än deras :cool: )
*Sadelgjord (den gjorde en sväng till Skåne och tilllbaka när hyresgästen som tog den flyttade hem igen)

Men det värsta alla kategorier:
Mina HÄSTAR!!! Ena hästen hade varit skadad och skulle vila 4 veckor efter 3 veckor började tjejerna i stallet rida henne... Den andra hästen hade jag precis köpt och en av tjejerna tyckte hon var fin så vips var hon borta! Kan säga att jag blev helt totalt rosenrasande när jag kom till stallet och skulle ta in mina hästar och de var borta! Men enligt stallägaren fick jag skylla mig själv som inte red som jag skulle :eek:

Men hjälp! :eek: Vilka jäkla typer det finns! Man blir ju mörkrädd när man läser vad du varit med om, jag hade fått spunk och gått berserkargång :devil: Känner mig oerhört tacksam över att stå i ett stall där folk är schyssta och respekterar vadrandras åsikter och ägodelar, inget olovligt lånande här inte :bow:
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

KL

Det enda stallet jag blivit av med saker (ryttarutrustning) är fakiskt i ett stall där alla är rika. Då snodde de jackor osv av mig.
Så bara för att folk är hos kronofogden betyder det inte att de stjäl, de rika gör det också.
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

KL

Det enda stallet jag blivit av med saker (ryttarutrustning) är fakiskt i ett stall där alla är rika. Då snodde de jackor osv av mig.
Så bara för att folk är hos kronofogden betyder det inte att de stjäl, de rika gör det också.[/QUOTE


Påstod inte att rika inte stjäl. I detta fall har mannen utmätning på lönen och det blev KANSKE en bidragande orsak att foder försvinner.:grin:
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Ja upplevelsen har ju verkligen fått mig att vara tämligen misstänksam mot allt vad kollektivstall och liknande heter... Men ibland kan jag ändå sakna justy den biten att ha mer folk i stallet... Det blir väldigt ensamt i längden i eget stall tycker jag.
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

*kl*

Jösses, det verkar ju vara vanligt att folk tar saker av varandra:crazy:
Jag ska snart flytta mina hästar till kollektiv- el. fullservicestall för första gången(de har stått hemma hos mina föräldrar innan) och gissa om jag blir rädd... Gäller tydligen att vara försiktig när man väljer stall sen:crazy:
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

*kl*
Jag har faktiskt aldrig blivit av med något i de stall jag stått innan vi skaffade eget. Däremot har hästarna inte fått tillräckligt med mat och sen att det lånades hej vilt.
En dag, i ett stall jag stod i för många herrans år sedan, kom jag och skulle rida och då hade en av ridlärarna (!!) på anläggningen lånat min dressyrsadel när hon skulle trimma till en av lektionshästarna. Anledningen till att jag upptäckte det var att schabraket var dyngsurt och lämnat på sadeln. Jag blev ju helt vansinnig!

Har andra exempel från kollektivstall och skulle aldrig någonsin ställa mig i ett sånt... brrrr.....
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Det är inte ovanligt alls. En av anledningarna till att jag bara väljer stall där foder o strö ingår


Ska tänka på det när det är dags att hitta stall.
Kan knappt tänka mig något obehagligare än att folk snor från en...
blir massa obehagliga misstankar.
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Jag har faktiskt inte blivit av med något.

I stallet jag står i nu lånar vi av varandra men det har vi kommit överrens om och jag lovar att alla är rädda om varandras saker. Känns bra att veta att om min salva är slut så har grannen som jag kan ta. Underbart att ha det så.

Sen är det alltid bra när man kan testa olika bett osv utan att behöva köpa det. :D
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Det är så man vill att det ska vara!

Men tyvärr brukar det komma in personer med jämna mellanrum som tycker att de alltid kan låna salva av någon annan så de aldrig köper sin egen, eller att jag lånar ett grimskaft av dig för mitt gick sönder å du har så många å sen köper de aldrig ett nytt eget utan de använder bara andras saker...

Har stött på alldeles för många såna personer och det är INTE kul när man börjar känna att man sponsrar andras hästägande utan att få något tillbaka..

Sen har jag stått i stall där ge och ta grejen också fungerar och då är det underbart :)
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Det är lite förvånande hur "mitt och ditt" flyter ihop ibland. Syrran har haft några inhysningar i sitt stall. När dom skulle flytta råkade hon kolla lite i deras packning som stod utanför bilen och fann att dom tänkt ta med hennes saker också. Man kan ju undra om inte folk vet vad dom har...:cool:

Ingen av dessa hade nåt ekonomiskt trångmål att skylla på...
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Jag har faktiskt inte blivit av med något.

I stallet jag står i nu lånar vi av varandra men det har vi kommit överrens om och jag lovar att alla är rädda om varandras saker. Känns bra att veta att om min salva är slut så har grannen som jag kan ta. Underbart att ha det så.

Sen är det alltid bra när man kan testa olika bett osv utan att behöva köpa det. :D

så har vi det i vårat stall man kan låna och få tillbaka...

har dock blivit av med ett grimskaft och en stor helosansol tub, helosanen vet jag vem det var men hon sa att hon köpt den även ifall jag vet att hon inte hade möjlighet att ta sig dit den var köpt( prislappen kvar)
grimskaftet vet jag ej vart det tog vägern men det satt fast på grimman dagen innan.

detta hände när stallägaren hyrde ut sommarbete sen dess är allt lugnt...
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Tycker det verkar finnas mkt kleptomaner bland hästägare.
Själv har jag blivit av med så mkt att jag inte ens kan räkna det på tio fingrar. :cool:

Har även blivit av med mer än ½ säck havre. Dock gjorde det inte så mkt eftersom min häst fick fång av det och jag inte gav henne något efter det. Men ändå. Det är ju en principsak att man inte tar av andra.
Dock misstänker jag att det var någon ur personalen, eftersom ridskolan varje år har varit så övertygad om att någon privatare stjäl havre (Vilket jag är 100 på att ingen gjort. Iaf inte några mängder.)


Jag tycker det är allmänt tråkigt att man som hästägare inte ska kunna lita på folk.
Låna får folk gärna göra, men inte stjäla eller ha sönder.
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

I förra stallet blev jag "mobbad" av stallägaren och dess dotter.. Inte roligt kan jag säga. Om jag betalade för 20 gk hösilage så tog jag midre ca 17-18 när hösilaget var torrt och mer ca 220-22 när det var ovanligt blött. Stallägaren brukade gå och väga mina påsar(!), om de vägde mindre än 20 (vilket de oftast gjorde) så sa hon inte ett smack. Men vägde de mer.. :devil: Det tycker jag är lite dålig stil, vill ju inte bara ge min häst vatten. Även om jag kanske inte har rätt att säga något när jag tar mer hösilage än jag betalar för.. Fast jag brukar ta imnde. Ni förstår principen.

Sedan har jag även LÅNAT (alltså lämnat tillbaka efteråt) någon skoppa betfor utan att be om lov om mitt tagit slut och jag inte hunnit köpa nytt. Men det har jag ersatt så fort jag köpt nytt.

Har även vart en super snäll tjej som använt sin piggborste på min häst eftersom jag inte hade någon. Hon fick även låna min sadel under en längre tid då hennes inte funkade. Detta tycker jag var helt okej då vi kom överens om det.

Har turligen inte fått något stulet :D förutom ett täcke som försvann. Fast jag kan inte anklaga någon så jag är en otroligt fummlig människa och kan mycket väl ha lagt den någon stans :angel:
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Sedan har jag även LÅNAT (alltså lämnat tillbaka efteråt) någon skoppa betfor utan att be om lov om mitt tagit slut och jag inte hunnit köpa nytt. Men det har jag ersatt så fort jag köpt nytt.

Fast här hade jag nog surnat till lite. Inte för mängden eller lånet i sig, men jag hade velat ha ett sms med en förfrågan. Risken att jag skulle sagt nej är så minimal att det är "löjligt", men just grejen att man frågar innan man lånar.
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

kl Det "enda" större som försvunnit för mig var en westernsadel och en flygaroverall. Bägge utlånade till en annan hästmänniska som när jag frågade efter sakerna första gången spelade "dum" och påstod att h*n inte alls lånat sakerna och när jag envisades så vägrade h*n, ta ansvar för vad folk lade i hennes/hans stall. Sadeln påstod människan att en utländsk kille som hade varit aktiv i verksamheten hade tagit med sig när han flyttade men DET vet jag var ren lögn eftersom jag hade känt den personen i många år och visste att trots hans fel och brister INTE var en tjuv!

Nu var det ju så att grejerna inte "lades" i hennes/hans stall hipp som happ utan var specifikt utlånade till dom och då får väl den som lånar ta ansvar för att sakerna inte försvinner??? Eller?

Det var trist eftersom sadeln var värd några tusen och overallen ungefär 500 spänn.

Jag hade iofs inte mina hästar uppstallade hos personen ifråga, men var aktiv i verksamheten ett antal år på ideell basis.

Men jag vet folk som råkade värre ut än jag på det stället- en tjej fick tex sin häst "kidnappad/stulen" av personen. Iofs var det delat ägande på den hästen men ändå. Som tur var kom hästen tillrätta efter en massa meck.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Nu var det ju så att grejerna inte "lades" i hennes/hans stall hipp som happ utan var specifikt utlånade till dom och då får väl den som lånar ta ansvar för att sakerna inte försvinner??? Eller?
.

Självklart i mina ögon.
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Foder och strö har jag aldrig blivit av med vad jag vet. När jag stått i andra stall än mina egna har hö, strö och kraftfoder ingått i hyran.
Däremot har folk lånat saker av mig när jag inte var i stallet tex:
*Sadel (de hade ingen sadel till sin häst så då tog de min utan att fråga ganska irriterande då jag fick ställa in träningar för att min sadel inte fanns hemma)
*Träns (mitt träns var snyggare än deras :cool: )
*Sadelgjord (den gjorde en sväng till Skåne och tilllbaka när hyresgästen som tog den flyttade hem igen)

Men det värsta alla kategorier:
Mina HÄSTAR!!! Ena hästen hade varit skadad och skulle vila 4 veckor efter 3 veckor började tjejerna i stallet rida henne... Den andra hästen hade jag precis köpt och en av tjejerna tyckte hon var fin så vips var hon borta! Kan säga att jag blev helt totalt rosenrasande när jag kom till stallet och skulle ta in mina hästar och de var borta! Men enligt stallägaren fick jag skylla mig själv som inte red som jag skulle :eek:

Foder och saker är ju nåt man alltid råkar ut för tycker jag, så låter in rubbet eller har hemma tyvärr för jag bara HATAR när folk tar saker. hur litet det än är.
Är för många saker över åren som folk snott, nu senast ett par Bow Balance stigbyglar :( Tack och lov är jag ju van så vet att ha saker försäkrade genom hemförsäkringen vettigt så iallafall sadlar o sånt inte går förlorat.

Men att någon skulle rida på min häst, fy helvete vad förbannad jag skulle varit! Typ obeskrivligt. Skulle lätt huggit av huvudet på den som gjort det. Och värre...
Hoppas du straffade dom rejält på nåt sätt, anmäla till polis kan man ju fast tyvärr är det ju inte straff nog.
Har varit med om att en av mina länge sen blev tjuvriden men fy fan vilken idiot stallägare du måste haft som reagerade så på den situationen! (fast dom finns det ju tyvärr gott om med)

Intressant att det verkar vara lika vanligt som jag upplevt det.
Jag flyttar snart till helpriva stall i princip, visserlgien för andra skäl men det blir en trevlig bi-effekt att det inte är fullt av folk som stjäl etc.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

KL

förrutom att det ofta blir dyrare än det verkar från början, samt oerhört bökigt att själv köpa sitt grovfoder osv, är anledningarna du anger den sekundära anledningen att jag aldrig mer kommer stå stall med kallhyra, dvs stall där man själv köper in sitt strö och grovfoder. Har stått så en gång, och det var svinn på både grovfoder och strö så det visslade om det!

En gång på alla år jag utöver det stått i stall där allt strö och grovfoder ingick i stallhyran, har jag råkat ut för svinn i mitt tillköpta kraftfoder. Det räckte med att skriva en lapp som jag lade i tunnan så när förövaren lyfte på locket låg där en lapp som sa "detta är XXX foder INGEN annans!". Vips så slutade svinnet pronto. :grin:
 

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 002
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp