Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Jag skulle ALDRIG våga sätta lås på hästboxen, tänk om det börjar brinna hästen är ganska f*ckad då.
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

kl

*skänker en tacksam tanke till mina stallkamrater och stallägare som är guld värda i alla lägen*

:bow:

Det gör jag också! Även om jag blir jätteledsen för att de glömt stänga av vattnet när det fryst/töat så vattenkopparna sprungit läck och på en månad har jag fått byta ut spånet i den ena boxen 3ggr. Boxen kräver 3spånbalar varje gång så det har kostat ca 450kr extra om man räknar bort de två som jag skulle tagit under samma period. Tur i oturen har jag fått två st av dom.

Har man låg inkomst så vill man inte ha en massa onödiga utgifter.

Fast de är underbara på andra sätt. De skulle aldrig låna utan att fråga om det inte rör sig om en sax eller liknande. Och då är de noga med att lägga tillbaka det. Om deras hö tar slut (vi hämtar hem tillsammans från samma bonde i stora rundbalar) lånar de av mej och skriver upp hur mycket de tog och så tar jag av dom när vi fått hem nytt. Istället för att ge pengar.

Visst har jag stått i något stall där det var att man lånade utan att fråga och sen inte tvätta rent bettet, ge min häst mer kraftfoder som hon inte skulle ha, ta mitt hö utan att jag får tillbaka det, låna sadeln som jag hade lånat av en annan (jag hade fått lov men hon hade inte pratat med ägaren eller mej om att låna den) osv. Men på det hela taget så på de 9år jag haft häst har det fungerat bra på majoriteten av ställena :)
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Det var klena lås som man säkert skulle kunna bryta upp med handkraft :)

Dessutom var brandkåren informerade och vi fick OK av dem då de alltid har en massa verktyg om det skulle hända något.

Om det skulle hända annat med min häst, tex att han fastnat el liknande så fanns det ändå många i stallet som kunde koden, annars kunde jag vara på plats väldigt fort ändå samt att boxdörrarna gick att haka av. Så jag tror inte att det skulle ha varit någon fara :)

Skulle det ha varit annat hade jag nog inte heller låst.

Nu låste vi mer för att "markera"..inte enbart efter stölder av foder osv..Det fanns även
tydliga bevis på sabotage för några av oss..men det tänker jag inte gå in på.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

ja skulle ändå inte göra det, lite foder är inte värt min hästs liv, när det verkligen börjar brinna och det står säg 10 hästar i ett stall jag som stallägare är definitivt ute till hästarna innan brandkåren är där och jag skulle ta de hästar som kunde räddas det vill säga dem utan lås...
tänk dig själv att fiffla med ett lås och kod då man är stressad.
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Har också stått i stall med det problemet. Till slut fick stallägaren skriva en lista med hur många höbalar var och en hade på loftet och så skrev vi upp varje gång vi tog ner en bal. Allt för att kunna ha koll, även om vi allihopa egentligen visste vem det var som tog från de andra...
Spånbalarna fick man numrera och namna, resten av fodret fick man ha stenkoll på...

Nu har jag hästarna på egen gård och de enda som nallar av ensilaget här är rådjuren, och det bjuder jag på :love:
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Det kan också vara så att ni inte fick den mängd ni betalade för, vägde ni in höet?

Oups såg nu att det vägdes, men liksom dina stallkamrater kan ha tagit av det så kan det "försvunnit" på vägen.
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Låset var inte för fodrets skull..kanske vart otydligt där, men
det tillkomm när vi upptäckt sabotage som jag skrev i senaste inlägget.

Visst är det en risk, men jag tänkte som så att hur ofta brinner det? Inte sagt att det inte kan hända och om det händer så kan det vara kört i alla fall då stall väldigt fort blir övertända tyvärr..
Men jag kände att den risken ville jag ta i så fall. Hellre det än att någon obehörig rörde sig i min hästs box med tanke på de skumma saker som hade hänt.

Sakerna som hände berodde förmodligen på ilska och avundsjuka..Så det
kändes bäst så..leta stallplats och flytta fort som bara den sedan.
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

När det gäller hon som stal så tvärnekade hon så fort någon vänligt försökte fråga när hon tagit saker utan lov osv. Och hon reagerade alltid med ilska och började hota med att hoppa av sina ideella uppdrag osv.

När det gäller att ligga ute med pengar så tror jag att jag har tatuerat i pannan "jag ligger gärna ute med pengar och älskar att tjata för att få igen mina utlägg. Det gäller självklart också när jag själv har det knackigt ekonomiskt". :grin:
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Men att tvärneka och bli sur och hota med att hoppa av är en reaktion man mycket väl kan få från oskyldiga och knappast något bevis.

Hur skulle du reagera om det förvann saker, du blev anklagad och utpekad av alla och var oskyldig? Särskillt skoj är det inte i varjefall.
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Jag bara ryser vid tanken att en stallsituation skulle vara så illa att man tar beslutet att man måste låsa in sin egen häst. fy satan. :eek: Hoppas du kom därifrån fort som attan och står i ett bra stall nu!
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Nja, bevisen var så tydliga att det bara var dumt att neka! De stölder som människan i fråga anklagades för var att hon tagit ut massor med foder, utrustning mm på ridskolans konto på Lantmännen. ;)
Och i och med att man i allafall på den tiden skrev på följesedeln med namn så var det ju ingen idé att neka liksom! :angel:

Foderstölderna från mig anklagades hon aldrig för, däremot så vet jag att det var hon som stal, fanns ingen mer som kunde gjort det. Men eftersom jag ju inte hade satt upp kameror eller gömt mig på logen så kunde jag ju inte bevisa något.

Jag har aldrig snott något av någon, men skulle jag anklagas skulle jag bara lugnt neka, och om det var grova anklagelser anmäla för förtal och så fort det gick byta stallplats.
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Jag bara ryser vid tanken att en stallsituation skulle vara så illa att man tar beslutet att man måste låsa in sin egen häst. fy satan. :eek: Hoppas du kom därifrån fort som attan och står i ett bra stall nu!



Det var hemskt..och de som anser att jag är hemsk matte som utsätte min pålle
för ett lås på boxen kan jag garantera att ni gjort lika dant om ni varit i min sits att inte
kunna komma iväg på en gång.

Nu tog det ju också tyvärr ett tag innan vi hittade rätt stall med rätt koncept så vi blev kvar ett tag..Men iväg kom vi tillslut och det har jag inte ångrat en sekund. Det är ett bra stall med mycket vettigt folk, vi kan lämna pengar, glömma våra mobiltelefoner i stallet och det ligger alltid kvar :)
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Tur att jag har min häst i eget stall. Dock fick min mamma betala uppehället för min brors flickväns häst under ca ett år till hon tillslut skänkte bort hästen. Själv har vi ingen bra ekonomi så med tre hästar var det så det gick runt men med en fjärde började våra hästar få lida för det. Nu funderar vi på att hyra ut boxplatser men då har jag tänkt ha "stängslade" förråd till varje box då jag hört alldeles för mycket sk*t.. På en ridskola i trakten var det en som lade rakblad i privathästarnas krubbor. men då hennes häst var den enda utan visste dom vem det var och hon erkännde även.
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

På en ridskola i trakten var det en som lade rakblad i privathästarnas krubbor. men då hennes häst var den enda utan visste dom vem det var och hon erkännde även.
:eek: Herregud, är du säker på att det inte bara är en skröna? Det låter ju helt sjukt, inte friskt och normalt någonstans.
 
Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Tur att jag har min häst i eget stall. Dock fick min mamma betala uppehället för min brors flickväns häst under ca ett år till hon tillslut skänkte bort hästen. Själv har vi ingen bra ekonomi så med tre hästar var det så det gick runt men med en fjärde började våra hästar få lida för det. Nu funderar vi på att hyra ut boxplatser men då har jag tänkt ha "stängslade" förråd till varje box då jag hört alldeles för mycket sk*t.. På en ridskola i trakten var det en som lade rakblad i privathästarnas krubbor. men då hennes häst var den enda utan visste dom vem det var och hon erkännde även.

Låter som en skröna, varför skulle hon lägga rakblad i alla hästars krubbor utom sin egen? Lite väl genomskinligt dessutom isf....
 

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 002
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp