hästmisshandel/ovård

O

Osis

vad går gränsen mellan vård och ovård? och vad är misshandel? :mad:
 
Det finns ingen klart definierad gräns, det är en bedömning från fall till fall som dessutom görs av olika personer beroende på sammanhang.
 
Ibland blir man lite fundersam över de begrepp du tar upp. Det har varit flera insändare i dagstidningarna där olika personer förfasat sig över hästar som tex.(dagtid)går utan täcke.??
Det kan väl knappast betraktas som ovård att låta unghästar gå ute utan täcke?
Många saker är misshandel/ovård i vissa "förstå sig påares" ögon, men inte det i häst människors/lantbrukares ögon. Kanske har vi börjat hamna i ett läge där många har svårt att sätta sig in i djurs behov.
Jag tycker det är förfärligt när man inte ger hästar eller andra djur tillräckligt med mat. Det är misshandel.
 
Att förfära sig över att hästar går utan täcke på vintern är ju löjligt! De som gör det vet ju inte ett smack om hästar i så fall! Mina hästar går ute dygnet runt och bara varmblodstravaren har täcke på sig vid väldigt dåligt väder.

Jag tycker att för många hästar på alldeles för lite mark är hemskt att se. Men så länge hästarna har det bra i övrigt så finns det ju inget man kan göra åt det... :(
 
Gråzonen är stor, mycket stor. Har vid ett antal tillfällen anmält grannen som inte utfodrat sina hästar mer än kanske 1 gång per dygn. Kommunens djurskyddsinspektör besöker och konstaterar att djuren är vid gott hull så allt bedöms vara i sin ordning. Inget vatten på hela dygn trots sommarvärme, men desvärre inte tillräckligt för vid påpekande fyller man på och sen är allt ok igen.

Desvärre krävs det mer än att det sunda förnuftet och moralen är passerad för åtgärd.
 
det där med täcke tycker jag egentligen öär onödigt om hästar har, bara dom har vindskydd och tillräcklogt med päls för att klara sig. hö/ensilage är också bar så att det hjälper dom att hålla värmen. men men min fkording går med täcke för jag vill inte att hans pälls ska växa ut så mycket och dels för att han är rakad.. men en annan sak jag tänker på när det gäller "misshandel" av hästar är också vattnet. jag försår att det inte går att ge hästarna vatten på vintern så att dom ha r fri tillgång på det för vatten fryser ju om man inte har uppvärm. men man borde ju kunna ge hästarna vatten på bestämda tidpunkter flera ggr om dagen.
tack för svaren.
 
Vattenfrågan är inte så lätt att lösa på vintern. De flesta hästar som är ute i hagen under dagen får vatten när de kommer in igen. Jag har aldrig märkt att de varit speciellt törstiga på kvällen trots att de får hö i hagen på dagen. Troligen är det ok om de har fri tillgång resten av dygnet. Det är ju på sommaren när det är varmt som det är viktigt med vatten "hela tiden"
 
Vattenfrågan är inte så lätt att lösa på vintern
Antingen kan man ordna elkopp. Eller så kan man bära ut hinkar vid morgonutsläpp (om de står på stall) samt vid lunchfodringen och em-fodringen. Skulle aldrig acceptera 0 tillgång på vatten under hela dagen.
 
Jag bär ut vatten till hästarna varje gåpng dom får mat och jag ser att det har frysit.. men men det gör inte en annan jag känner, dom hästarna får knappt vatten. :mad:
 

Liknande trådar

Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 965
Senast: lingonben
·
  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 122
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Om du är socialkonservativ? Kan en företrädare till KD röka på? Kan en SD gå på swingesclub Om du är emot kaptialet? Kan en...
Svar
9
· Visningar
621
Senast: Dentaku
·
Kropp & Själ Hur vet man vilken del av vården man skall kontakta? Går man alltid via VC? Har två (icke-akuta) ärenden jag behöver ta upp med vården...
Svar
4
· Visningar
508
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp