Jag är så trött

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns ingen medicin "som orsakar diabetes". Däremot kan vissa mediciner och läkemedelsklasser vara förknippade med en ökad risk för att utveckla diabetes, särskilt om de används under lång tid eller vid höga doser.
Exempelvis kortison är väl det mest kända, speciellt vid långtidsehandling. Vissa antipsykotiska läkemedel, särskilt så kallade atypiska antipsykotika som olanzapin och risperidon, har i sällsynta fall kunnat öka risken för insulinresistens och diabetes. Vissa sk. selektiva serotoninåterupptagshämmare (SSRI), har också associerats med en ngt förhöjd risk för diabetes.

Detta betyder inte att risken är hög att utveckla diabetes dock.
Ok. Diabetes stod först i listan över möjliga biverkningar för denna medicin.

För mig är diabetes en dödsdom. För jag klarar verkligen inte av allt som kommer med sjukdomen.
 
Men om du känner dig väldigt rädd (ångestpåslag) kan det kanske vara svårt att andas djupt? Fast du kanske kan olika andningstekniker för att lugna ner dig? T.ex andas i fyrkant?
Om du vill kan du ju öva så att det verkligen sitter i ryggmärgen då det behövs.

Jag tycker du ska ta upp det här med betablockerare då du har kontakt med en läkare. Fråga om det kan vara något för dig.

Om du skulle testa att ta 1 tablett en timme innan boendestödet kommer, så börjar den verka ungefär när hen kommer och så har ni 1,5h på er att se hur det går. Jag är övertygad om att de mediciner du fått utskrivna är såna du kan ta utan att du får farliga biverkningar.

Eftersom du är så rädd för mediciner så framkallar du också biverkningar själv, det blir en negativ förväntanseffekt.
Jag har övat jättemycket på andning när jag yogade. Det funkar ändå dåligt. Ja, det är skitsvårt att andas bra när man har panik.

Om jag får samma biverkning som en granne fick så överlever jag inte. Så enkelt är det. Och alla biverkningar visar sig inte så fort.
 
Sköt kosten så är risken enormt låg att få diabetes (räknar bort höga doser kortison under lång tid då jag inte tror att det är aktuellt för dig).
Hur fan sköter man kosten när man inte klarar av att laga mat? Jag gör så gott jag kan. Lagar mat med boendestöd så jag får lagad mat en gång om dagen i alla fall, äter mackor, äter musli, äter modifast. Bättre än så kan jag inte.

Och jag är sjukt fet.
 
Nej. Jag har verkligen ingen aning om hur jag ska orka det. Eller hur jag ska orka duscha efteråt. Och den här tjockisen kan inte springa. Jag gjorde det när jag var 40 kilo lättare.

Men jag går promenader nästan dagligen. Idag skottade jag snö i stället för att promenera.

Jamen det kommer ge dig energi. Du kan simma, cykla, träna med endast din kropp.
Köp hem några vikter och med tempo köra 3-4 övningar hemma.
 
Hur fan sköter man kosten när man inte klarar av att laga mat? Jag gör så gott jag kan. Lagar mat med boendestöd så jag får lagad mat en gång om dagen i alla fall, äter mackor, äter musli, äter modifast. Bättre än så kan jag inte.

Och jag är sjukt fet.

Det är jättesvårt! Jag är också fet. Jag försöker undvika snabba kolhydrater, äter jag smörgås kör jag på gluten och laktosfria knäckemackor med skivat ägg. Har vant mig vid det och tycker att det är riktigt gott. Går att ha annat än ägg på också (men jag kör oftast på det då det mättar så bra).
 
Jag har övat jättemycket på andning när jag yogade. Det funkar ändå dåligt. Ja, det är skitsvårt att andas bra när man har panik.

Om jag får samma biverkning som en granne fick så överlever jag inte. Så enkelt är det. Och alla biverkningar visar sig inte så fort.
Fast vården är bra på riskbedömningar när det gäller avsedd verkan och risk för biverkning och läkemedel är väl utprövade för effekt. De stoppar in all känd kunskap och erfarenhet i bedömningen, och du stoppar in rädsla, ångest, fobi och allt möjligt i bedömningen. Om du förklarar din rädsla, ångest och fobi inför en behandling så kommer vården göra sitt bästa för att ge dig information och mer kött på benen kring den kunskapsbaserade bedömning de gör.

Det blir enormt kontraproduktivt om man faktiskt vill ha problem lösta i verkligheten.
 
Jag har inte tagit vitaminer på länge. Järn är tydligen inte bra att ta om man inte har en konstaterad brist. Det kan skada mer än det hjälper.

Jag vet inte vad pacing är.
Men prova ta vitaminer då. En normalfrisk människa kommer inte drabbas av något otäckt om den tar järntillskott en period och ser om det gör skillnad. Naturligtvis vore det bäst att kolla om du de facto har brist eller ej men när det inte går så.

Googla pacing, enkelt förklarat handlar det om att lyssna på kroppen och hushålla med den ork/energi man har för att få den att räcka längre. Dvs istället för att försöka köra på och vara in i märgen trött t ex planera in vila mm. Pacing är en av få saker som finns att göra vid svår trötthet/utmattning

Ja alltså allt ovan är ju om du VILL försöka göra något åt tröttheten som inte involverar vården eller provtagning
 
Nej, jag har inte föreslagit det. Och vården är liksom bara : det är de här två alternativen som finns. Take it or leave it. Känns svårt att föra en diskussion då.

Du vet bäst hur din vårdsituation ser ut och jag menar inte att säga emot det, men samtidigt kan det ju vara så att det helt enkelt behövs en kommunikation? De har kompetensen kring vård men du känner dig själv bäst, de kanske inte har förstått eller tänkt i alla riktningar vad som skulle kunna vara en lämplig och möjlig lösning för dig, t.ex. tillfällig inläggning vid in- eller utsättning av viss typ av medicin. Och inte kommer tänka på det heller om inte du tar upp frågan. Gällande detta eller kanske något annat, t.ex. att du önskar få den medicin som du haft bra erfarenhet av tidigare.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ok. Diabetes stod först i listan över möjliga biverkningar för denna medicin.

För mig är diabetes en dödsdom. För jag klarar verkligen inte av allt som kommer med sjukdomen.
Jag hittade en medicin som det skulle kunna handla om, där hörde diabetes till de biverkningar som rapporterats hos upp till 1 av 10 användare. Men: den stod i en lista med uppemot 20 olika potentiella effekter av medicinen, att den stod först tolkar jag inte som att den är allra vanligast. Alla 18-20 var lika vanliga/ovanliga.

Och detta säger jag inte för att försöka påverka dig om just den här medicinen utan för att det är precis sånt här man kan fråga förskrivande läkare om: Är det som står först här det absolut vanligaste eller har jag fattat fel, och hur stor risk löper jag egentligen?
 
Jamen det kommer ge dig energi. Du kan simma, cykla, träna med endast din kropp.
Köp hem några vikter och med tempo köra 3-4 övningar hemma.
Jag har inte möjlighet att simma p.g.a. min ekonomi. Jag vägrar att cykla på vintern. Resten vet jag inte hur man gör.

Och jag vet faktiskt inte hur jag ska få till träning hemma. Jag klarar ju liksom inte ens av att yoga eller borsta tänderna. Tandborstning sker jävligt sporadiskt.

Det är jättesvårt! Jag är också fet. Jag försöker undvika snabba kolhydrater, äter jag smörgås kör jag på gluten och laktosfria knäckemackor med skivat ägg. Har vant mig vid det och tycker att det är riktigt gott. Går att ha annat än ägg på också (men jag kör oftast på det då det mättar så bra).
Jag gillar inte knäckebröd. Det är för torrt och knastrar i hela huvudet när man tuggar. Ägg gillar jag och det går åt två stycken till frukost.

Tvivlar på att du har 40 kg övervikt som jag har.

Fast vården är bra på riskbedömningar när det gäller avsedd verkan och risk för biverkning och läkemedel är väl utprövade för effekt. De stoppar in all känd kunskap och erfarenhet i bedömningen, och du stoppar in rädsla, ångest, fobi och allt möjligt i bedömningen. Om du förklarar din rädsla, ångest och fobi inför en behandling så kommer vården göra sitt bästa för att ge dig information och mer kött på benen kring den kunskapsbaserade bedömning de gör.

Det blir enormt kontraproduktivt om man faktiskt vill ha problem lösta i verkligheten.
Nej, jag tycker de har bevisat att de inte är bra på att bedöma risker för de tar inte hänsyn till vad jag klarar av. Får jag yrsel så kan jag liksom gå och hänga mig. Men det tänker de inte på.

Men prova ta vitaminer då. En normalfrisk människa kommer inte drabbas av något otäckt om den tar järntillskott en period och ser om det gör skillnad. Naturligtvis vore det bäst att kolla om du de facto har brist eller ej men när det inte går så.

Googla pacing, enkelt förklarat handlar det om att lyssna på kroppen och hushålla med den ork/energi man har för att få den att räcka längre. Dvs istället för att försöka köra på och vara in i märgen trött t ex planera in vila mm. Pacing är en av få saker som finns att göra vid svår trötthet/utmattning

Ja alltså allt ovan är ju om du VILL försöka göra något åt tröttheten som inte involverar vården eller provtagning
Jag har liksom aldrig någon energi. Jag gör ö.h.t. väldigt lite om dagarna. Jag kan inte vila mer än jag gör. Men vissa saker måste bli gjorda, så som exempelvis inköp av mat, snöskottning och att ta in ved.
 
Tvivlar på att du har 40 kg övervikt som jag har.

Jag har tyvärr mer än så. Jag behöver halvera min vikt närmaste åren. Skriver åren för det lär tyvärr ta tid. Hoppas på att få bukt med mina kortisolvärden och få igång min ämnesomsättning igen. Annars tveksamt om jag hänger med så länge till. Har högt blodtryck, bukfetma, högt blodsocker, hjärtproblem ovanpå det... Röd flagg på allt.
 
Du vet bäst hur din vårdsituation ser ut och jag menar inte att säga emot det, men samtidigt kan det ju vara så att det helt enkelt behövs en kommunikation? De har kompetensen kring vård men du känner dig själv bäst, de kanske inte har förstått eller tänkt i alla riktningar vad som skulle kunna vara en lämplig och möjlig lösning för dig, t.ex. tillfällig inläggning vid in- eller utsättning av viss typ av medicin. Och inte kommer tänka på det heller om inte du tar upp frågan. Gällande detta eller kanske något annat, t.ex. att du önskar få den medicin som du haft bra erfarenhet av tidigare.
Vården vill inte diskutera med mig. Jag blir bara uppringd av en person som är mer som en samordnare än något annat och den säger att jag har två val och inget mer. Väldigt tråkig ton dessutom.

Jag hittade en medicin som det skulle kunna handla om, där hörde diabetes till de biverkningar som rapporterats hos upp till 1 av 10 användare. Men: den stod i en lista med uppemot 20 olika potentiella effekter av medicinen, att den stod först tolkar jag inte som att den är allra vanligast. Alla 18-20 var lika vanliga/ovanliga.

Och detta säger jag inte för att försöka påverka dig om just den här medicinen utan för att det är precis sånt här man kan fråga förskrivande läkare om: Är det som står först här det absolut vanligaste eller har jag fattat fel, och hur stor risk löper jag egentligen?
Med 10% risk att få diabetes så går det inte. Inte ens om risken vore 5% skulle det gå. För det är en dödsdom för mig.
 
Känns som att det är rundgång i tråden.

Vill du diskutera:
- saker man kan prova hemma för att bli piggare?
- mediciner?
- vad du vill ha för hjälp av sjukvården?

Eller vill du främst få skriva av dig?
Det måste väl finnas fler än bara två mediciner mot ångest? Och jag kan ju inte vara den enda med ångest. Så vad tar folk för mediciner?

(Atarax funkar inte för mig. Den är sjukt obehaglig och dämpar inte ångest för mig.)
 
Angående maten, jag har börjat använda en crockpot (alltså en lergryta i en uppvärmare).

Extremt överraskad över resultatet. Den är sååå lätt att använda. Så lite disk, så lite energi som krävs.

Idag la jag i frysta kycklingfiléer, vatten och buljong. Tog upp efter två timmar, delade, lade tillbaks tillsammans med pasta och tomater. En halvtimme senare satte jag i creme fraiche och lät stå i typ 10 min till. Så jäkla gott. Så enkelt.

Gör du en gryta har du mat i flera dagar, br mat.

Förutom att få i sig riktig mat är det viktigaste egentligen att helt rensa bort sötfika och godis. Ät frukt istället.

Och lägger du sen en timme per dag på utomhussysslor som snöskott/vedhugg eller inomhusgympa så lovar jag att vikten kommer börja rasa av.
 
Det måste väl finnas fler än bara två mediciner mot ångest? Och jag kan ju inte vara den enda med ångest. Så vad tar folk för mediciner?

(Atarax funkar inte för mig. Den är sjukt obehaglig och dämpar inte ångest för mig.)
Vill inte vara otrevlig men är inte ditt stora problem att du inte vågar prova andra mediciner? Eller tänker du att du kanske vågar om nån annan haft goda erfarenheter?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 520
Senast: sjoberga
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 214
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 574
Senast: Trott
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej. Dethär är en sak som jag har tänkt på om jag skulle skriva här för det är ganska känsliga saker och många kanske inte delar om...
Svar
19
· Visningar
2 107

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp