Jag är så trött

Status
Stängd för vidare inlägg.
Angående maten, jag har börjat använda en crockpot (alltså en lergryta i en uppvärmare).

Extremt överraskad över resultatet. Den är sååå lätt att använda. Så lite disk, så lite energi som krävs.

Idag la jag i frysta kycklingfiléer, vatten och buljong. Tog upp efter två timmar, delade, lade tillbaks tillsammans med pasta och tomater. En halvtimme senare satte jag i creme fraiche och lät stå i typ 10 min till. Så jäkla gott. Så enkelt.

Gör du en gryta har du mat i flera dagar, br mat.

Förutom att få i sig riktig mat är det viktigaste egentligen att helt rensa bort sötfika och godis. Ät frukt istället.

Och lägger du sen en timme per dag på utomhussysslor som snöskott/vedhugg eller inomhusgympa så lovar jag att vikten kommer börja rasa av.
Jag gör alltid storkok, minst 4 portioner. Eller 8 portioner.

Jag vet inte hur jag ska kunna dra ner på det som är sött.

Jag går promenad 20-30 minuter om dagen. Men idag skottade jag i stället. Det tog jag inte tid på. Någon ved har jag inte att klyva för närvarande. Klyver med maskin när jag behöver göra det. Men måste ju ta in ved nästan dagligen. Kör veden i en låda på pirran.
 
Det måste väl finnas fler än bara två mediciner mot ångest? Och jag kan ju inte vara den enda med ångest. Så vad tar folk för mediciner?

(Atarax funkar inte för mig. Den är sjukt obehaglig och dämpar inte ångest för mig.)
Jag tar stesolid och melatonin mot min ångest. Stesolid är dock väldigt beroendeframkallande
 
Angående maten, jag har börjat använda en crockpot (alltså en lergryta i en uppvärmare).

Extremt överraskad över resultatet. Den är sååå lätt att använda. Så lite disk, så lite energi som krävs.

Idag la jag i frysta kycklingfiléer, vatten och buljong. Tog upp efter två timmar, delade, lade tillbaks tillsammans med pasta och tomater. En halvtimme senare satte jag i creme fraiche och lät stå i typ 10 min till. Så jäkla gott. Så enkelt.

Gör du en gryta har du mat i flera dagar, br mat.

Förutom att få i sig riktig mat är det viktigaste egentligen att helt rensa bort sötfika och godis. Ät frukt istället.

Och lägger du sen en timme per dag på utomhussysslor som snöskott/vedhugg eller inomhusgympa så lovar jag att vikten kommer börja rasa av.
Jag tror det är mycket vanskligt att lova att vikten ska rasa av någon annan sådär

Hela mitt jobb körde points via viktväktarna 3 månader för några år sen. Alla gick ner utom jag 😅 Och jag fuskade inte, äter helt klappkasst annars osv. Dvs enligt alla rimliga parametrar borde jag gått ner - jag åt nyttigare, jag åt betydligt mycket mindre kalorier och så vidare. Men njet...
 
Kan du inte bara lita på läkaren, som trots allt har en väldigt lång utbildning samt erfarenhet?

Släpp kontrollen och lita på experten.
NEJ!!!! De har noll koll på min ångest och mina fobier. De riskerar mitt liv. Jag tål liksom extremt mycket mindre än vad andra klarar.

De ville ju t.o.m. att jag skulle ta propavan mot ångesten, som om man kan ta den vid behov mitt på dagen. Det kan man inte.
 
NEJ!!!! De har noll koll på min ångest och mina fobier. De riskerar mitt liv. Jag tål liksom extremt mycket mindre än vad andra klarar.

De ville ju t.o.m. att jag skulle ta propavan mot ångesten, som om man kan ta den vid behov mitt på dagen. Det kan man inte.
Du tycker inte att du är lite väl dramatisk när du skriver att läkarna riskerar ditt liv med sina ordinationer?

Om du vet att du är känslig, fråga läkare eller på apoteket om du kan halvera normal dos?

Jag lovar dig att ingen läkare skriver ut en endaste medicin som du faktiskt kan DÖ av genom att ta en tablett.

Jag förstår att ångesten och fobin inte fungerar logiskt, men du måste väl å andra sidan inse att dina känslor och reaktioner kring läkemedel och läkares inställning är oproportionerliga? Liksom hålla två tankar i huvudet samtidigt.

På sätt och vis kan jag väl förstå att en läkare kan tänka sig att propavan kan vara ett alternativ för dig, är du trött har du åtminstone inte ångest.

Ju mer du försöker ha kontroll över en massa saker, desto längre kommer din ångest tyvärr att hålla i sig. Det bästa sättet att bli mindre ångestfylld är att lära sig att sluta ha kontroll över allt möjligt och istället öva upp en större flexibilitet.
 
Jag vet inte hur jag ska kunna dra ner på det som är sött.

Menar du att det känns svårt att trappa ner på sockret?

När jag fastnat så brukar jag börja med att helt utesluta godis som steg ett. Sen bort med glass. Sen bort med kakor och chips som innehåller socker (salta chips tillåter jag). Det är jobbigt, men det går, om jag tar det med minst 1 vecka/steg.

Frukt, även frysta bär, får ersätta sockersuget. Jag gillar speciellt svenska äpplen, och frysta körsbär.
 
Eventuellt.

Jag vet bara inte vad jag ska göra med katterna under tiden. Försäkringen täcker inte kattpensionat vid planerade sjukhusinläggningar.
Snabbgoogling säger att kattpensionat kostar 300 kr/natt för två katter. Det känns väl som ett väldigt överkomligt pris? Med tanke på att det skulle vara en stor investering i ditt välmående och kanske det som avgör om du kan arbeta (och tjäna pengar) eller inte.
 
Jag behöver ju veta vad som finns så jag kan kolla upp dem.
Nej, du ska inte kolla upp dem. Du klarar uppenbarligen inte att läsa bipacksedlar utan att blanda in dina fobier, ångest och rädsla, verkar inte heller ha teknisk förmåga och kunskap att förstå innehållet (men det kan också komma av rädslan, feltolkningar och vantolkningar kan lätt uppstå när man kommer in med en patologisk biasering.)

En mycket bättre (med tanke på att det just nu sitter fast sedan länge så är den till och med oändligt överlägsen) vore att berätta för dina vårdkontakter tydligt om din ångest och dina fobier, och dina problem och sedan förlita sig på att den samlade erfarenheten och mångåriga evidensbaserade utbildningen är betydligt bättre på att bedöma riskerna med olika behandlingar än vad din omfattande rädsla och ångest är. Rädsla, fobi och ångest är usla egenskaper för en riskbedömare. Riktigt usla.
 
Du tycker inte att du är lite väl dramatisk när du skriver att läkarna riskerar ditt liv med sina ordinationer?

Om du vet att du är känslig, fråga läkare eller på apoteket om du kan halvera normal dos?

Jag lovar dig att ingen läkare skriver ut en endaste medicin som du faktiskt kan DÖ av genom att ta en tablett.

Jag förstår att ångesten och fobin inte fungerar logiskt, men du måste väl å andra sidan inse att dina känslor och reaktioner kring läkemedel och läkares inställning är oproportionerliga? Liksom hålla två tankar i huvudet samtidigt.

På sätt och vis kan jag väl förstå att en läkare kan tänka sig att propavan kan vara ett alternativ för dig, är du trött har du åtminstone inte ångest.

Ju mer du försöker ha kontroll över en massa saker, desto längre kommer din ångest tyvärr att hålla i sig. Det bästa sättet att bli mindre ångestfylld är att lära sig att sluta ha kontroll över allt möjligt och istället öva upp en större flexibilitet.
Om jag drabbas av en biverkning jag inte klarar så hänger jag mig. Det är inte tabletten i sig som dödar.

Min granne fick t.ex. en fruktansvärd yrsel av propavan. Allt bara snurrade sa hon. Jag skulle aldrig klara sånt.

Jag förstår. Har du någon vän eller bekant som kan vara behjälplig?
Ja, jag har en lista med personer att fråga om hjälp. Det är min backup om jag inte kan använda kattpensionat vid inläggningar. Katternas försäkring tar akuta inläggningar men inte planerade sådana. Och i somras när jag blev akut inlagd så var kattpensionatet fullt. Då fick jag hjälp av en granne men insåg då att min backup var svag för tänk om hon inte hade kunnat. Har nu två till jag kan fråga om hjälp. Men då kommer det där jävla dilemmat om vad man ska ge som tack. Tycker verkligen det är skitjobbigt.

Menar du att det känns svårt att trappa ner på sockret?

När jag fastnat så brukar jag börja med att helt utesluta godis som steg ett. Sen bort med glass. Sen bort med kakor och chips som innehåller socker (salta chips tillåter jag). Det är jobbigt, men det går, om jag tar det med minst 1 vecka/steg.

Frukt, även frysta bär, får ersätta sockersuget. Jag gillar speciellt svenska äpplen, och frysta körsbär.
Ja, jag vill alltid ha något sött per dag. Det blir ofta en muggkaka.

Frukt och bär är inte alls samma sak och ersätter inget.
 
Om jag drabbas av en biverkning jag inte klarar så hänger jag mig. Det är inte tabletten i sig som dödar.

Det är ju fruktansvärt att du känner så, men det är ju inte heller något du kan lasta läkarna för. De kan ju inte på förhand exakt räkna ut vilken biverkning som kommer att drabba vilken patient. Det måste vara väldigt begränsande som läkare att försöka behandla en patient med så svår fobi, så då minskar ju ju deras möjligheter att hjälpa något enormt.

Det är inte läkarna som riskerar ditt liv för att de försöker hjälpa dig.
 
Om jag drabbas av en biverkning jag inte klarar så hänger jag mig. Det är inte tabletten i sig som dödar.

Min granne fick t.ex. en fruktansvärd yrsel av propavan. Allt bara snurrade sa hon. Jag skulle aldrig klara sånt.


Ja, jag har en lista med personer att fråga om hjälp. Det är min backup om jag inte kan använda kattpensionat vid inläggningar. Katternas försäkring tar akuta inläggningar men inte planerade sådana. Och i somras när jag blev akut inlagd så var kattpensionatet fullt. Då fick jag hjälp av en granne men insåg då att min backup var svag för tänk om hon inte hade kunnat. Har nu två till jag kan fråga om hjälp. Men då kommer det där jävla dilemmat om vad man ska ge som tack. Tycker verkligen det är skitjobbigt.


Ja, jag vill alltid ha något sött per dag. Det blir ofta en muggkaka.

Frukt och bär är inte alls samma sak och ersätter inget.
Kan du vara snäll och sluta prata om självmord? Du har nämnt det flera gånger i tråden nu.
 
Alltså stopp här! Jag tycker att det är oacceptabelt att använda sådant språk som du gör.
Mår du så dåligt att du är benägen att självskada — sök hjälp! Men använd inte såna här ord för att förstärka dina argument.

klipper i citaten

NEJ!!!! De har noll koll på min ångest och mina fobier. De riskerar mitt liv. Jag tål liksom extremt mycket mindre än vad andra klarar.

Om jag drabbas av en biverkning jag inte klarar så hänger jag mig. Det är inte tabletten i sig som dödar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 518
Senast: sjoberga
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 211
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 573
Senast: Trott
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej. Dethär är en sak som jag har tänkt på om jag skulle skriva här för det är ganska känsliga saker och många kanske inte delar om...
Svar
19
· Visningar
2 107

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp