hästpass ägarbyte

Hedda_007

Trådstartare
Har köpt en ponny med okänd stam. Import danmark. När han kom till sverige vet jag inte men tror 99.
Ponnyn har ett pass, jag skulle i samband med köpet ändra ägaruppgifterna men jag förstår inte hur jag ska gå till väga.
I passet står två fd ägare. En som ägde honom mellan 99 och 04. Och den som köpte honom 04. Efter det står inga ägarbyten.
Vet att han har haft tre stycken ägare mellan de som står i passet och mig.

Står ingenstans i passet vart jag ska ringa eller hur jag ska gå tillväga.

På passet står det dessutom att det ska reviladiation every 4 years? Detta skulle gjorts 2003. Det verkar ju då som om passet inte är giltigt längre?
Vaccinationer har gjort löpande och är prydligt ifyllt i passet. Jag vet att ponnyn har tävlat en hel del under större delen av sitt liv, även tills nu nyligen. Då måste man väl ha ett giltigt pass eller?

Finns det någon som vet vart jag ska vända mig eller hur jag ska göra? Vill ju att det ska vara registrerat mig som ägare.
 
Sv: hästpass ägarbyte

Det där låter som ett FEI pass, det är ett rent tävlingspass och gäller inte enligt jordbruksverkets regler.
 
Sv: hästpass ägarbyte

Det står faktiskt fei på passet på framsidan. Det är alltså inte det riktiga passet?
De jag köpte honom av hade bara detta och utgick ifrån att det var hans pass.

Då väntar ett litet detektivarbete för mig då att leta upp det riktiga passet.
Det borde ju ligga hos någon av de andra fd ägarna?

För han måste väl ha haft ett? Han har tävlat mycket högt. Kan själv inget om tävling, men måste man inte visa pass när man tävlar?
 
Sv: hästpass ägarbyte

Nix, det är inte det riktiga passet tyvärr. Det är inte alls säkert att han har ett riktigt pass om han är född på 90talet. Han SKA ju ha ett men det är många som tror att FEIpasset gäller, även svenska arrangörer.

Kontakta den avelsförening som kan vara aktuell (beroende på ras) och hör hur du ska göra, det kan säkert vara enklare än att försöka få tag på det gamla passet.
Om han har ett svenskt mätintyg och en svensk licens så är det möjligt att Anki Stafström på SvRF kan hjälpa dig att få fram kopior på signalementet osv (det finns i FEI passet men är som sagt inte godkända att göra duplikat på) så kanske hanteringen från avelsförbundet blir lättare.
 
Sv: hästpass ägarbyte

Tack för hjälpen.
Han är född 92.
Ska ringa och kolla upp detta på måndag. Svenskt mätintyg och licens har han ju.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 247
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 732
Senast: Oknytt
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 144
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp