Bukefalos 28 år!

hästpass-vaccinationsintyg..

bapro

Trådstartare
Hallå! Hur har ni gjort, ni som har bytt ut eran ID-bok mot hästpass & haft alla vaccinationer i ID-boken???
Jag tävlar rätt så mkt nu & behöver ju mitt vaccinationsintyg...
(När man skickar in papprena för hästpass, så tar det ju i regel en månad, så man blir ju utan ett tag..)
Det är den hästen jag tävlar mest som inte fått hästpass ännu, just för att jag behövt ID-boken med vaccinationerna med till tävling...

Tycker ju att tävlingsplatserna borde nöja sig med en kopia?! Det är ju bara det att om man kopierar bara vaccinationssidan, så syns det ju inte vilken häst intyget tillhör, det finns ju inte med på samma sida... (så man kan ju lika gärna fuska) :eek:

Går ju att be vet skriva av intygen på ett vanligt vaccinationskort, men då blir det ju dubbeljobb för stackars veterinären som måste skriva in allt i mitt nya hästpass sedan när det kommer...
På mina andra 2 hästar har han redan skrivit över allt, men dem fixade jag passen på i vintras...

Har alla andra också alla vaccinationerna överförda i passet (det är väl det enda man använder det till i princip?) eller har ni "lösa" kort...?
Vilka problem jag har idag.. :D :eek:
 
Sv: hästpass-vaccinationsintyg..

ytterligare något som spär på min övertygelse om att hästpass är en skrivbordsprodukt som inte funkar i verkligheten!! :delvil:
 
Sv: hästpass-vaccinationsintyg..

En kopia ska inkludera förstasidan så att det syns vilken häst det gäller. (du kan t.ex. kopiera sidorna var för sig först och sedan lägga ihop dem och kopiera så att slutresultatet blir ett papper).

Kopian måste vara vidimerad av veterinär för att vara godkänd för tävling, och då försvinner möjligheten att fuska (eftersom kopian ska innehålla sidan med hästens namn också).

vidimera = intyga att kopian överensstämmer med originalet
 
Sv: hästpass-vaccinationsintyg..

När jag skickade iväg ID-handling för att få pass till mitt halvblod hade jag inte veterinären som vidimerade kopian på vaccinationerna. Enligt ASVH räcker det att ta en kopia på vaccinationssidan, skriva hästens reg.nu på kopian och låta två personer (ej nödvändigtvis veterinärer) vidimera denna. Det har inte varit några problem på någon tävling under tiden innan passet kom.
 
Sv: hästpass-vaccinationsintyg..

Någonstans har jag läst att det ska vara vidimerat av veterinär. Det kan ha varit i ett klubbutskick från distriktet, men jag har för mig att jag har läst det på internet också.
 
Sv: hästpass-vaccinationsintyg..

Ylva skrev:
Någonstans har jag läst att det ska vara vidimerat av veterinär. Det kan ha varit i ett klubbutskick från distriktet, men jag har för mig att jag har läst det på internet också.

Följande citat är hämtat från ASVH:s hemsida under information om pass;

Har du vaccinationer i passet och ska ut och tävla under tiden passet är hos ASVH: Ta en kopia av vaccinationerna, skriv dit hästens namn och registreringsnummer samt få kopian vidimerad (undertecknad av utomstående person som intygar att kopian överensstämmer med originalet).
 

Liknande trådar

Hästvård Jag tappade bort min ponnys vaccinationsintyg i samband med att passet skulle skickas in till hennes rasförening (vaccinationerna kunde...
2
Svar
27
· Visningar
5 714
Senast: gylle
·
Hästmänniskan När jag köpte min ponny "hittade" inte förra ägaren hennes vaccinations intyg. Dock på vet. besiktningen innan köpet valde säljaren att...
Svar
13
· Visningar
1 491
Senast: Presto
·
W
Tävling Nån som vet om det är okej att tävla och visa kopierade vaccinationsintyg om man har nån som intygar att det är hästens vaccinationer...
Svar
13
· Visningar
1 418
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 291
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp