skjona

Trådstartare
Nu måste jag få veta,hur ligger det till med hästpassen egentligen?Kommer det att bli någon lag och vad kommer det att kosta att få ett hästpass för redan befintliga hästar?
Jag fixar pass till nya föl som föds hemma,men gamlingarna då?Och korsningarna,hur går det med dem?De har ju ingen rasklubb att vända sej till. :confused:
 
Alla hästar skall ha ett eget pass, alla raser kräver tydligen inte chipmärkning men hos oss med islänning är det ett krav.

Enligt ID-kontrollanten kommer hästar som är passlösa få dyrare vetrinärvård, pga extra pappersexercis.
 
Okey,när det gäller renrasiga hästar är det ju ganska klart.Man skickar in pappret man får från id-kontrollanten till rasklubben och får ett pass och reg bevis.Men återigen-hur gör man med korsningarna???
 
Inom 2005 ska alla hästar ha pass. Fråga Dimmansstuteri här på buke. Hon är ID-kontrollant.
 
Hur mycket kostar det nu? förra året betalade jag 200kr för chipmärkning men nu hörde jag att det kostade 500kr, kan det stämma?
 
En gammal (20 år) islandsvalack som inte är registrerad i SIF måste alltså registreras, och cipmärkas?
Har inte riktig hållt mej ajour med hästpass eftersom jag inte är "riktig" hästägare än! :o
 
Svar ja, har själv en gammal gubbe här som visserligen har svenskt regbevis men måste nu alltså ha både pass och chip.
 
Jag betalade 100 kr till "min" ID-kontrollant som gjorde ID-kontroll.
Chipp kanske kostar runt 200? Iallafall häromkring tror jag. Undrar om det inte kostade runt 70 kr för märkaren att beställa själva chippet.
 
Det är ju mycket möjligt, men ID-kontrollant och chipmärkare arbetar säkert inte på ideell basis. Dessutom kan jag berätta att det inte bara är cipet som kostar pengar, varje blankett som fylls i kostar en slant för ID kontrollnaten att köpa. Sen tillkommer säkert resor till och från stallar, och det är inte billigt vet jag av egen erfarenhet.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 327
Senast: WBanna
·
Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 887
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 079
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp