Tanken med passen ar att ALLA hastar i hela varlden ska ha likadana papper. Pa kontinenten och UK, samt Irland har man lange haft hastpass till de registrerade tavlingshastarna. En hast som inte har ett pass kan inte tavlas i dessa lander!!

Visst kanns det lite tungt for dej att betala en avgift for nagonting som du tycker ar lite onodigt, men du har mer eller mindre bara haft oturen att aga en hast utan papper nar denna lagen kommer in. Nar sedan alla hastar har pass, sa ar det bara uppfodarna som behover betala denna avgiften till de nyfodda folen.
 
Jag tycker att pass känns rätt onödigt. Om jag förstått rätt så har passet kommit till för att förhindra att hästar som behandlats med olika mediciner inte skall kunna bli mat. Ett sätt att slippa ha pass på alla hästar vore ju att istället säga så här: Hästar utan pass får inte användas till livsmedel! Då kan man ha kvar sina gamla hästar utan pass och när de dör så blir de inte mat! Ingen vet ändå vad hästarna hunnit få i sig innan passet kom till.
 
det här påhoppet var mkt onödigt!!!
vad jag menar är att jag tycker det är onödigt att läögga ut så mkt pengar. varför kan det inte vara billigare!
men nu var det en som hade sina papper iordning (som jag har) och då kostar det bara 250:-
det är en överkomlig summa. men kostar det över 500 så tycker jag att man kan ha pengarna till något annat roligt med hästen!
 
Jag har en 27 årig dam som nu lever pensionärsliv. Hennes hälsa varierar ständigt! Det finns inga papper eller dylikt på denna dam för mig känns det här med chip och hästpass väldigt onödigt! En dum ide!

Personligen hade jag sett en gräns att hästar t ex över 20 år utan papper hade sluppit denna grej.

Min häst kan leva ett år kanske två men hon kan dö i övermorgon.

Och visst har jag råd men iden med hästpass verkar inte riktigt genomtänkt.
 
Det var väl inget påhopp? :confused: Det var en åsikt, likväl som du har rätt att tycka att det är för dyrt. Det är det som ett forum är till för, att uttrycka åsikter....
 
Se det så här: risken att din häst blir såld till slakt utomlands minskar åtminstone.

DEN risken är faktiskt i mina hästars fall totalt obefintlig. De stannar hos mig tills det är dax för bultpistolen här hemma bakom stallet o ingen av dem är till salu för några pengar på jorden.

För att förtydliga: Jag är inte på något sätt emot idén med hästpass, tvärt om!!! Tycker dock att det känns onödigt att regga om gamla, reggade hästar som ändå inte ska tävla e d och som antagligen inte har så mga år kvar. Vad det gäller ex vis bilar (och snälla, jag jämför inte hästar med bilar annat än just i detta "regelfall") är det ju så att om något nytt krav införs så införs det fr o m en årsmodell, och det kan jag väl känna ang passet oxå. Det handlar inte om att jag är snål, hästarna är såklart värda det bästa, det är mer att det vad det gäller gamlingarna verkligen, verkligen känns helt meningslöst.
/ AKO

Förhoppningsvis kommer passet att minska antalet hästar som åker rundor i landet från en ägare till en annan. (I den bästa av världar naturligtvis, men i alla fall.)

Jag tror tyvärr inte att det kommer att funka som tänkt, men hoppas kan man ju alltid. Undrar också över ev. påföljder.
 
Påföljder är enligt vad som sagts hittills att man får ett föreläggande att skaffa ett pass. Så småningom kommer väl livsmedelsverket att implementera reglerna i sina författningar o då kommer pass krävas för slakt (obs inte avlivning destruktion).
Ngn jag tror det var Boj kände ngn som visst skulle vara med o skriva reglerna o som sagt att det skulle bli en extra administrativ avgift på veterinärvård för hästar utan pass. Det skulle jag vilja se genomförti praktiken.
Att pass skulle bli ett skydd mot att hästar exporteras till sydeuropa för slakt skulle kräva dels att dessa slakterier verkligen kräver pass samt att hästarna är behandlade med ngt som har livstids karens.
Hur pass skulle förhindra att hästar säljs mellan en massa ägare inom sverige eller EU kan jag inte förstå, snarare är det väl så att en häst utan pass idag inte får exporteras.
Jag skaffar pass den dag jag blir ålagd eller av praktiska skäl måste må det vara 2005 eller senare.
Obs jag tycker pass är en utmärkt ide för tävlingshästar el hästar som skall passera gränser, men att det skall gälla alla hästar är ju "lite" överdrivet.
PL
 
du skriver så fint att man inte riktigt fattar..... :confused:

men jag håller med dig om att tävlingshästar behöver och de har ju det men fritidshästarna........
 
Men det kan ju faktiskt hända saker som du inte rår över, eller hur? Om man ska vara riktigt drastisk, vad händer om du plötsligt dör? De yngre, värdefulla hästarna löper ju mindre risk att bli sålda till slakttransporter än äldre kusar som gjort sitt.
 
Jag har faktiskt skrivit ett "hästamente", och som Peter Lundin säger, så inte 17 är hästpasset någon garanti för att hästarna A. Inte åker till Italien (det kommer alltid att finnas oseriösa både tullare o handlare) eller B. Inte far illa. Finns ju dessutom, om man ska dra det till sin spets, precis som P L säger, i så fall en point där med: Passlösa hästar ska INTE komma ut ur landet...

Är som jag tidigare förklarat INTE PÅ något sätt emot passidén som sådan, däremot tycker jag det känns otroligt onödigt att registrera om gamla, redan registrerade hästar som inte ska tävla e d. Kommer inte att ordna pass till gamlingarna förrän någon bokstavligen tvingar mig. Mat ska de inte bli ändå, utan kommer att trotjänaravlivas o gå till destruktion den dagen.

Unghästen (f. 01) är självklart reggad på pass, och om jag köper en yngre häst, men med gammalt regbevis (iaf 99:orna har gamla id-bevis), så fixar jag självfallet pass till den med.

En annan tråd som ligger aktuell här på forumet nu tar upp effekten av pass - är de verkligen så effektiva mot illegal hästhandel mm som myndigheterna vill få oss att tro? Vore det i så fall inte bättre att komplettera ID- bevisen med obligatorisk chipmärkning? Ett pass kan komma på villovägar eller bytas ut (det finns mga fuxar med bläs o vita ben...), chippet sitter där det sitter.


AKO- som känner sig riktigt upplivad av tanken på lite civil olydnad ;)
 
vilken apparat detta "passande" har dragit igång!
Jag som har en 24-årig häst som jag inte vet nåt (mediciner mm menar jag då) om innan han kom till mig för 8 år sen, och som nu endast går som sällskapshäst och till promenadridning, och inte ska säljas, tävla eller nåt, kan någon förklara varför han ska ha ett pass??
Det är så j-la många olika idéer om hur detta pass ska gå till att skaffa, beroende på vem man frågar. Kollar man på SH's hemsida står en sak. enligt dem måste man ha åldersintyg av veterinär om hästen ej är reggad eller ha okänd härstamning, idkontrolleras och chipmärkas, fullständig redogörelse för hästens liv, alla nämnda personer med fullständigt namn och adress (måste vara detektiv för att snoka upp hans 10 ägare tidigare ägare...), kopia på köpehandling, betala så och så mycket och skicka papper dit och dit. Hör jag med min rasförening så ska jag betala en annan summa, skicka papper till en annan adress, knappt några uppgifter om hästen behövs; inget åldersintyg, inga uppgifter om tidigare ägare, så jag kan med andra ord (om jag nu var en oärlig person) ta en häst, hitta på en ålder och säga att den är min så får jag de uppgifterna i passet.

Till sist... att vara id-kontrollant är tydligen lukrativt! Frågade en idkontrollant som min rasförening har på sin hemsida om hur mycket det skulle kosta att ta ut honom - hör och häpna - killen skulle ha 50 kr/mil i reseersättning... han bor 6 mil från stallet där fodervärden har min häst men ändå närmast... Bara resan tur och retur för honom skulle ju kosta mig 600 spänn och då har inget hänt med passet ännu...

Låter det inte bra???


Förlåt om jag blev lite ilsken...
 
Du får vända dig till STC och inte till ASVH, man skall alltid vända sig till sin rasförening där hästen är registrerad.

För fullblod gäller samma sak om den inte är reggad i ASVH som ridhäst.
 
Påföljder är enligt vad som sagts hittills att man får ett föreläggande menas det ett tvång? att skaffa ett pass. Så småningom kommer väl livsmedelsverket att implementera vad betyder ordet? reglerna i sina författningar o då kommer pass krävas för slakt (obs inte avlivning destruktion) är slakt att hästen går till mat? och destruktion hur går det till? .
Ngn jag tror det var Boj kände ngn som visst skulle vara med o skriva reglerna o som sagt att det skulle bli en extra administrativ avgift på veterinärvård för hästar utan pass. Det skulle jag vilja se genomförti praktiken.
Att pass skulle bli ett skydd mot att hästar exporteras till sydeuropa för slakt skulle kräva dels att dessa slakterier verkligen kräver pass samt att hästarna är behandlade med ngt som har livstids karens .
Hur pass skulle förhindra att hästar säljs mellan en massa ägare inom sverige eller EU kan jag inte förstå hur menar du? menar du att man ska kräva pass när man köper hästen eller? , snarare är det väl så att en häst utan pass idag inte får exporteras.
Jag skaffar pass den dag jag blir ålagd eller av praktiska skäl måste må det vara 2005 eller senare.
Obs jag tycker pass är en utmärkt ide för tävlingshästar el hästar som skall passera gränser, men att det skall gälla alla hästar är ju "lite" överdrivet.
PL
 
Ja ett föreläggande är när en myndighet säger att du måste, kan antingen direkt kopplas till ett vite (böter som löser ut om du inte rättar dig) eller så blir vitesföreläggande steg nr 2.
Implementera är tex när sverige skriver in EU-regler i sin egen lagstiftning, skrivs då oftast inte rätt av utan det egna landets tolkning skrivs in i regelverket.
Slakt när hästen tas in på slakteri eller slaktas ute för att tas in på en sanitetsslaktavdelning på slakteriet.
Destruktion, först gör man köttmjöl o sedan tror jag att det nuförtiden eldas upp. Efter 2005 bör man nog kräva pass när man köper en häst.
Hoppas jag stavat rätt den här gången :o
PL
 
Jag kommer att kräva pass och att alla handlingar är i ordning om jag köper någon mer häst. Nu har mina hästar allt klart, utom gammelpållan då som jag dragit mig att fixa passet till just pga åldern. Blir hon bättre så kommer jag att fixa hennes pass nästa år, blir hon sämre får hon istället somna in. :(

En papperslös häst blir merkostnader som jag inte är intresserad av att ta + att jag vill ha känd ålder och härstamning på dem.
 
Säger som dig!

Om det blir någon mer häst ska det vara med hästpass annars är det inte intressant. Gör som du väntar med gammelpållan in i det sista!
 
AKO- som känner sig riktigt upplivad av tanken på lite civil olydnad

Samma här!

Som jag skrev tidigare i tråden jag tänker INTE lägga ut 1525 kr (875 till stc och 650 till id-kontrollant)på pass till mitt vbl sto på 16 år som bara går som sällskap/promenad häst! Som dessutom ÄR reggad och frysmärkt redan!
 
Nej, jag är inte heller övertygad om att passen kommer att fungera fullt ut, men tycker ändå det är ett steg i rätt riktning. Problemet är ju att om det ska dras en gräns för tex gamla hästar, var ska den dras och vem bestämmer det? Säg att hästar över 17 år slipper pass (som ett exempel bara), då står man där med sin sextonåring och är förbaskad.

Heder åt dig som skrivit ett hästamente! :bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 104
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 083
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 641
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 796
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp