goamarie

Trådstartare
kom att tänka på nu en sak. måste alla hästar, jag menar absolut alla ha ett pass innan år 2006? även min lilla häst som aldrig kommer att ens stoppa mulen utanför gränsen?
och måste man chipsmärka dom då? (kom på frågan när nån frågade om chips)
Min häst är nu 16 år och måste hon ha ett pass???? :confused:
tacksam för svar!
 
ja.Man kan ALDRIG vara säker på att en häst inte lämnar gränsen, den kan bli stulen tex.
man kan blodtypa eller chipmärka
 
Japp ALLA ska ha pass. :mad:

jag kollade upp vad de skulle kosta för mitt vbl-sto ( minns inte siffrorna exakt nu) men ca 800kr för själva passet. en godkänd vet (av stc) som gör ett id-kontroll+ritar av kostar ca 500... hon går som sällskapshäst hemma rids ej (pga skada) kommer ej att användas i avel osv osv... jag totalvägrar att lägga de pengarna på pass till henne. Möjligt att hon ej får försäkras då, ok de kan kvitta ( hon blir 18 år 2006 ändå) slakterier osv tar ej emot... känns som att de tar jag då i så fall!
 
men varför tvinga på oss ägare all den kostnad?????
om det nu är så j-a viktigt med att ge dem pass kan de ju låta det vara lite billigare!!!!!!

räcker det inte omman skulle sätta in ett chips????
 
nej det räckte tydligen inte med märkning av hästarna. Mitt VBL sto är redan frysmärkt ju och är reggad med den märkningen JAG anser ju att detta är fullt tillräckligt.
 
vilken är den här idioten som kommit på det här? nån jävla minister som tror sig kunna allt?
tänk på dem som bara har pengar för vet och andra kostnader?? skulle deras häst bli sjuk när de laggt ut så här mkt pengar vad ska de göra då? skjuta hästen själv och riskera böter eller nåt annat?

gud vad arg jag blir!!!!
 
Som sagt jag tycker också det är idioti!
och jag vägrar skaffa pass till just vbl-stoet som ändå inte gör något och är frysmärkt( dvs jag hade hittat och kännt igen henne).

sen kan "förtå-sig-påarna" säga vad de vill :smirk:
 
Om man bara har pengar till veterinär och andra kostnader tycker jag man ska fundera på om man har råd att ha häst överhuvudtaget. Kostnaderna för att skaffa pass är rätt försumbara i sammanhanget.
Visst kan man tycka att hästar som bara är hemmahästar skulle slippa undan, men vem ska kontrollera det? Och vad säger att den hästens situation inte kan ändras helt plötsligt? Ägaren kan av någon anledning inte behålla sin häst tex.
 
Alla hästar ska ha pass.. Min har Pass och det kostade mej 250:- för mitt halvblod!

så här står det på www.ridsport.se

Avelsföreningen utfärdar hästpass


Före 2005 års utgång ska samtliga hästar i Sverige ha hästpass. I passet ska finnas ägare, hästens identitetsnummer, härstamning och ras. Dessutom ska finnas dokumenterat vaccinationer, laboratorie-undersökningar, behandlingar m.m. Passet är en ID-handling och innehåller konturdiagram med beskrivning av hästens färg, tecken och virvlar.
Det är avelsföreningarna som utfärdar passen och för att få passet kontaktar man respektive rasförening. Har man en häst med okänd härstamning eller av annan anledning är tveksam vart man ska vända sig, kontakta Svenska Hästavels-förbundet, tel 0220-454 00 eller via hemsidan där mer information finns.
Kostnaden för hästpassen varierar , beroende på vilken avelsförening det gäller och vilka registreringshandlingar hästen har sedan tidigare.

För hästar som ska tävla utomlands gäller att de vid resans början har:

Hästpass enligt ovan utfärdat av avelsföreningen
FEI-pass utfärdat av Svenska Ridsportförbundet

Finns även mer info ang. detta på... Svenska Hästavels-förbundet

Nu kanske ni förstår att det INTE är en onödig utgift som vi häst ägare har fått!!

Colombia Girl :bump:
 
Om man bara har pengar till veterinär och andra kostnader tycker jag man ska fundera på om man har råd att ha häst överhuvudtaget. Kostnaderna för att skaffa pass är rätt försumbara i sammanhanget.
Visst kan man tycka att hästar som bara är hemmahästar skulle slippa undan, men vem ska kontrollera det? Och vad säger att den hästens situation inte kan ändras helt plötsligt? Ägaren kan av någon anledning inte behålla sin häst tex.

Föstår hur du menar, men håller ändå med om att det kämms väldigt onödigt att lägga pengar på pass till en gammal häst som bara går o "mysskrotar" hemma o som har åldern emot sig vad det gäller att leva länge till.

Har själv två sådana (samt två yngre förmågor MED pass); en hbl val på 19 (gammalt, grönt regbevis) o ett ponnysto på 20 (reg i gamla SPR-T) och tycker verkligen att det känns som att slänga pengarna i sjön att lägga id- kontroll o passkostnader på dem.

Vad det gäller slakt; Nog 17 måste man väl få ta bort en häst utan pass med t ex trotjänaravlivning hemma på gården o då den ej ska gå till livsmedel? Eller ska passlösa hästar få självdö (självfallet inget jag tänkte utsätta mina gamla älsklingar för)? Det om något är väl inte acceptabelt djurskyddsmässigt, för det kommer ändå att finnas hästar utan pass kvar.

Enda anledningen jag kan se till att skaffa pass till B och D är om de inte får fortsätta vara vet vårdsförsäkrade utan, för det måste de ju vara så länge de finns, anser jag.

Vad händer, i realiteten, om man struntar i det (nu menar jag med gamla hästar/hästar som inte tävlas etc)? Böter?

Hade väl varit bättre att införa att alla hästar födda t ex från -00 o framåt, samt ev nyregistreringar skulle registreras på pass.
 
Men om dina reg.bevis som hästarna dina har redan innehåller signalimentsbeskrivning så behöver du inte göra en id-kontroll.. för mitt halvblod med gröna papper kostade det mej endast 200:- och 50 i avgift alltså 250:- totalt!
Detta är ett sätt för att kunna komma ibukt med alla hästar som vanvårdas och slakttransporter utomlands.. För ni vet väl att det är dit en del av våra älskade hästar går...!
 
tycker det där med hästpass verkar bra!
det kostar ju lite, det är enda nackdelen, men det får man väl ta!
man har ju tid på sig att spara ihop lite pengar i alla fall. ska ju inte vara förrän innan 2006.
 
Se det så här: risken att din häst blir såld till slakt utomlands minskar åtminstone. Förhoppningsvis kommer passet att minska antalet hästar som åker rundor i landet från en ägare till en annan. (I den bästa av världar naturligtvis, men i alla fall.)

Jag tror tyvärr inte att det kommer att funka som tänkt, men hoppas kan man ju alltid. Undrar också över ev. påföljder.
 
Nu undrar jag då, vad gör jag med min travare som inte jag har papper (endast kvitto) på? Det måste ju finnas fler i landet som har hästar utan fullständiga papper :confused:
 
Hehehe ja jag tror inte att du är ensam om att inte ha papper på totton.. Naturligt vis så tar du kontakt med www.asvh.se alltså Avelsföreningen för den varmblodiga hästen.. där kan du få kontakt med dem som kan hjälpa dej att komma rätt..
en fråga bara.. hur vet du att det är ett varmblod? Är den frysmärkt?
 
"HÄSTAR UTAN PAPPER
Hästar som saknar ursprung registreras med hjälp av signalementsbeskrivning och ett veterinärintyg som styrker åldern. Det kommer då att stå okänd härstamning i hästpasset. Har Du en häst med kända föräldrar, men där fadern inte är godkänd måste DNA-test göras för att härstamningen ska skrivas ut. Prov måste tas både på modern, fadern och avkomman. Om inget DNA-test görs kommer, även här, härstamningen att skrivas som okänd. Kopia av köpekontrakt eller liknande måste bifogas för att styrka ägandeförhållandet till hästen"
 
hej!
jag har en fd. galoppör med hästkort som är 9 år vart vänder jag mig för ett pass och vad kan det kosta någon som vet??
Mvh Linda
 
Inte en aning, men Fullblod ingår väl i ASVHs program?? Gå in på länken ovan så kan du få tag i telefon numnmer och sånt för att ta kontakt med ASVH..
Lycka till
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 095
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 028
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 633
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 789
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp