Bukefalos 28 år!

Hästsläpsällskap

QRST

Trådstartare
Skulle ni välja att köra 2 hästar i samma släp som inte känner varandra sedan innan ?

Skulle ni göra det om ena hästen endast stått lös förut, ej är van att bli uppbunden ?

Spelar det någon roll hur långt de ska åka ?

Är det några andra kombinationer hästar ni skulle kunna tänka er eller ej att blanda i transporten (kanske inte för varandra okänd sto och hingst förstås) ?

Vet var jag står men synpunkter mottages tacksamt.
 
Sv: Hästsläpsällskap

Jag har kört obekanta hästar med varandra flera gånger, det har fungerat utmärkt. De har på sin höjd träffats på träning/tävling men inte mer än så. Lastade två pipiga ston några gånger och det slutade låta så fort jag började köra :) Det beror nog dessutom på hur åkvana hästarna är, de jag lastat ihop har alla åkt mycket och ofta.

Angående den som inte är van att stå uppbunden, är den helt ovan vid att vara bunden någonstans? Är den van att stå uppbunden (vid en vägg, stallgång osv) tror jag inte att det blir något problem om den annars åker bra.
 
Sv: Hästsläpsällskap

När jag hämtade hem connemarorna så hade de inte träffat varandra innan. Det var inga problem alls.
 
Sv: Hästsläpsällskap

Jag hade vågat göra det, om det finns ordentligt hingstgaller eller liknande så att de inte kan hålla på och tjafsa med varandra samt en rejäl transport men annars så hade jag dragit mig för att göra det.

Alltid fastbundna, oavsett om den är van eller inte. I en transport tror jag inte det blir någon deal men annars får man träna den innan.
 
Sv: Hästsläpsällskap

Vi skickade ett föl från Skåne till Norge med ett okänt sto som sällskap.
Det gick jättebra!
Vi hade iof varit ambitiösa nog att lastträna fölis med min shettis ett par dagar innan eftersom hon skulle åka så långt.
 
Sv: Hästsläpsällskap

Tackar för alla svar. Det har nu krupit fram att hästen som stått lös innan inte varit uppbunden annars heller och verkar ohanterad i största allmänhet, den fick baxas på baklänges de enstaka gånger den åkt transport. Lastträning före blir det inte tu tal om, transporten är inte direkt jätterejäl, så jag vet inte om jag heller vill vara med längre :cautious:

Å andra sidan brukar det vara mycket lugnare att köra häst med sällskap än utan...
 
Sv: Hästsläpsällskap

Skulle ni välja att köra 2 hästar i samma släp som inte känner varandra sedan innan ?

Skulle ni göra det om ena hästen endast stått lös förut, ej är van att bli uppbunden ?

Spelar det någon roll hur långt de ska åka ?

Är det några andra kombinationer hästar ni skulle kunna tänka er eller ej att blanda i transporten (kanske inte för varandra okänd sto och hingst förstås) ?

Vet var jag står men synpunkter mottages tacksamt.

Det gjorde vi nu i helgen, till en tävling två timmar hemifrån, vår nya ponny, som inte hade träffat deras ponny tidigare. Två valacker. Rejält med hö, uppbundna så de inte kunde bitas.
 
Sv: Hästsläpsällskap

Hellre ensam än ngn som föregår med uselt uppförande som den andra lätt kan ta efter.
skaffa inte problem.
 
Sv: Hästsläpsällskap

Har lastat min häst med okända hästar många gånger, hon åker bra och är mycket mer lättlastad när det står någon i släpet. Så har man hästar som är vana vid att åka och har åkt tillsammans med andra innan så ser jag inga problem.
 
Sv: Hästsläpsällskap

Har gjort det flera gånger med olika hästar, dock alltid uppbundna och med hö att äta. Sto och hingst ihop har gått jättebra, men jag skulle inte köra två vuxna hingstar som är främmande för varandra. Alla har dock varit vana vid att åka transport.
 
Sv: Hästsläpsällskap

Jag har kört hästar som inte träffat varandra förut utan problem. :) Såfort man börjar åka brukar de ha annat att tänka på. :) Vill dock inte ha en ovan "åkare" tillsammans med en stökig "åkare", lätt att den ovana tar efter den andra. En ovan tillsammans med en lugn och van häst brukar vara den bästa läromästaren för den ovana :)

Har aldrig hö i transporten eftersom det är risk för att det blir dammigt i transporten med transportsjuka som följd. Vill heller inte att mina hästar ska äta i samma höjd som huvudet/bogen, utan de fodras på marken. :) -om man inte åker långt då (7-8h), då måste de ju få äta nån gång ;) och då blir det ur hösegel/IKEA-kasse upphängd, helst inte nät då det är risk att dem fastnar i det. Använder bara nät (om jag måste) när jag vet att jag har vana och lugna hästar i transporten.

Har någon gång åkt med hingstar (okända för varandra) i samma transport, men då har det varit en transport där hästarna står snett åt sidan och helvägg mellan. Det har gått bra :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 030
Senast: Stereo
·
Utrustning Behöver tips och ideér då jag har en häst som hoppar över bommen i transporten. använder halsrem som jag binder längre ner men sist slet...
Svar
2
· Visningar
776
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 388
Senast: tuaphua
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp