HÄSTTRANSPORT- utrustning

A

anna1984

Har nu suttit och kollat igen massa trådar ang. transport och lastning men ingen fyllde mina funderingar fullt.

1) Hur har ni utrustat eran hästtransport?

Då jag själv har varit utsatt både för olycka och otur har jag försökt utrusta mig med det mesta.

- Fronturlastning, skönt med en extra väg ut vid behov och även när hästen står i transporten kan man öppna övre luckan så pållen kan titta ut (han verkar uppskatta detta)
- Motordriven frånluftsfläkt, för varma dagar samt så vet jag att det ventileras ordentligt under färd.
- Dubbla bommar fram, den övre är vanlig och den undre sitter ngt längre fram vilket hindrar hästen från att stå och slå med frambenen.
- Sparkplåtar
- Takbågar, Skönt att veta att taket inte viker in om olyckan är framme

Beroende på behov/häst:
- Dubbla korta bommar bak som när man öppnar dessa går att hänga lodrätt på utsidan av transporten. minskar risken för att hästen ska fastna/haka i.
- Lång bom bak, även denna går att vika runt på utsidan av transporten. eftersom transporten har fronturlastning så står hästen stabilt mellan bogarna innan mellanväggen vinklas ut. Har även extra fäste för att hålla mellanväggen på plats.

Övrigt som alltid finns i transporten:
Hönät(bomull), fästes i karbinhakar som sitter i "ringar" jag satt upp
Första hjälpen häst, sårpray, jodopax, sax, bomull, vet.flex lindor, sax osv
Första hjälpen människa, sårtvätt, plåster, div. värktabletter, resorb, gaslindor, kompresser, sax osv.
2xKniv en fram och en bak (finns även i bilen)
2x Grimskaft ett fram och ett bak
Vattendunk
Krubba
Brandsläckare (finns även i bilen)
Hemmabyggt tävlingsskåp
Longerlina
Grep + sopkvast
Täckeshängare
3x batteridriven lampa, så att det är ljust även när bilen är avstängd
Vanlig lampa
Pisk

Alla bommar är ordentligt vadderade
Har även på/avtagbar sadelhängare samt krok för träns på utsidan.
Kör alltid och enbart i lädergrimma
Låter hästen ha hyfsat långt transportgrimskaft.

Har även gjort skyltar som jag sätter fram och bak på transporten om häst står i och jag inte är i närheten. HÄST I TRANSPORTEN, VID PROBLEM RING XXX XXXXXXX.

Planerat att skaffa:
- Solcellsfläkt, suveränt när transporten bara står på stallplan. ventilerar ju så fort solen skiner.

Tror jag har fått med allt!?:D Någon som har fler idéer?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Oj!
Jag skulle väldigt gärna vilja se bilder om du har det!
Förstår inte hur du får in allt. ;)


Jag jobbar fortfarande på min och ska först och främst få dit säkerhets..bommar? Eller bara fästena, Men iaf. :)

Jag tar alltid med mig extra grimma, longerlina, longerpisk, kniv, benlindor och spann.
Tror det var det iaf.. ;)
 
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Jag har pannlampa, reflexer på täcken, benskydd, domkraft om jag åker långt, kollar luften i res. däcket. 2 varningstrianglar- en för mötande körbana om urlastning måste ske.

Hade stoooor nytta av det då jag blev påkörd i hjulhuset en sen Nov. kväll:eek:

Ang. framurlastning bör den sitta på vä. sida. då släpen oftast välter åt höger. skötardörren på hö- så man kan titta till hästen utan att riskera att själv bli påkörd.
Det är bara svenska tillverkare som inte tänker till= skötardörren på vä. sida på alla släp.
 
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Var har du fått tag i den solcellsdrivna fläkten?

Axel, min svensktillverkade transport har skötardörren på släpets högra sida.
 
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Solcellsfläkt finns på Biltema, på båtavdelningen.

Kostar nästan ingenting, men du kan spara de pengarna. Den är tämligen poänglös och gör inte någon skillnad att tala om dessvärre.

Så, man bör nog hitta någon större/bättre än den. Jag vet det finns folk som är nöjda med den, men för mitt släp har det gjort NOLL skillnad både under färd och vid stillastående. Det är synnerligen dåligt 'drag' i den.
 
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Det där med vilken typ av grimma som är bäst är nåt jag inte vet.har alltid hört att man aldrig ska transportera i lädergrimma utan textilgrimma eftersom den går sönder om hästen får panik. Vilket stämmer?
 
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Var har du fått tag i den solcellsdrivna fläkten?

Axel, min svensktillverkade transport har skötardörren på släpets högra sida.

Min VV/Gaupen har också dörren på höger sida.
Min gamla Trane hade skötardörr på höger sida med.

MEN, så fort det är fronturlast brukar fronturlasten ligga på höger sida, och då hamnar skötardörren på vä sida. Och jag tror det var just i kombination med fronturlastning axel menade?

Jag föredrar ändå fronturlasten på hö sida. Har släpet vält är det taskig nytta med fronturlasten oavsett sida. Däremot vid ett haveri (motorhaveri på bilen t ex) där man måste lasta ur vid väg, då vill jag ta ut hästen på höger sida vägen.
 
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Det var nog så axel menade, jag tyckte väl att det lät märkligt att alla svensktillverkade släp har skötardörren på vänster sida.
 
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Det där med vilken typ av grimma som är bäst är nåt jag inte vet.har alltid hört att man aldrig ska transportera i lädergrimma utan textilgrimma eftersom den går sönder om hästen får panik. Vilket stämmer?

Det sägs så olika. En del säger läder för det brister före nylon. Efter att ha haft en häst med ovanan att kasta sig, kan jag dock meddela att nylongrimmorna går sönder i spännena även om nylonet håller. Spännet i nylongrimman brukar brista innan en lädergrimma brister. Men fastnar hästen i grimman på något vis och det är själva materialet som måste dras av (dvs påfrestningen inte är i spännet) så brister läder innan nylon. Å tredje sidan är nylon lättare att skära sönder än läder.

Så, i slutänden kan man eg transportera i den grimma man helst vill, men se till man har en kniv som fungerar att skära av aktuell grimma med. Det finns bindsleknivar som utan att riskera att skada hästen kan skära av även en åtsnörd nylongrimma - men en lädergrimma är för tjock för att få plats 'inuti' bindslekniven (den är ungefär som en balkniv).

En vass kniv som lätt skär lädret när det är fritt, kan bli bökigt om det är åtsnört mot hästen osv.

Så, viktigaste är att försöka få bort allt grimman kan fastna i, se till att man snabbt kan få bort själva uppbindningen, och ha funderat lite på hur man ska skära loss en ev åtsnörd grimma och ha rätt verktyg för det.
 
Senast ändrad:
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Var har du fått tag i den solcellsdrivna fläkten?

Axel, min svensktillverkade transport har skötardörren på släpets högra sida.

De har kanske lärt sig.:bow:
vet att jag för många år sen skulle beställa ett nytt o den ÅF gav mig en tankeställare.

Om hästen är orolig så vill inte jag behöva öppna dörren om jag står olämpligt till på vä. sida. Tyvärr är det just så...

Men eftersom folk inte vill eller förstår att visa hänsyn. De sänker inte farten, kör nära o t o m tutar( gubbar) ber jag polisen om eskorthjälp- vilket de gärna gör om inget annat akut har företräde- ett tips bara.

det enda alt. om släpet välter o lemmen inte går att öppna är ju taket- som ska gå att öppna. Det var ngt märke som hade för många störtbågar för att öppna- det var oxå en hel del år sen:cool:
 
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Syntetgrimmorna idag har inte alls samma gods i spännena o går sönder- för lätt.

Jag använder iallafall läder för att det inte ger ev. brännskador.

Extragrimma o träns är alltid med.
 
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Fast mitt Trane var från 1973. Skötardörr vä sida. Och alla släp jag körde/hyrde från tidigt 90-tal och framåt hade, möjligen med ngt enstaka undantag, skötardörren på höger sida (om det ej hade fronturlast då).

Kanske har du träffat på det fåtal som haft den på fel sida?
 
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Jag har ju tävlat en hel del o sällan sett det du beskriver.

Däremot nu med alla importer.
 
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Fast vad har vi för svenska märken? En koll på äldre släp (1970 - 1990) på Hästnet ger via bilderna: Trane - dörr på hö sida. Kylinge - dörr på hö sida. Valeryd - dörr höger sida. Boj - hö sida eller mitt fram. Umesläpet - dörr höger sida. Brenderup - dörr hö sida.

Sen kan det säkert finnas modeller av vissa av märkena ovan med dörr på vä sida, men det är hur som betydligt fler (iom att jag bara kollat släp till salu och bilder, och de utan fronturlast/annat avvikande) med dörr på hö sida.

Så, du måste verkligen lagt märke till de med dörren på fel sida? =)
 
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Nya Thule har dörr vänster sida "fel sida". De jag har och de jag tittade på i alla fall.
Hade VV, dörr höger sida. Trane, dörr höger sida :) Båda lite äldre.

En kompis nyare Böckmann har dörr höger sida.
 
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

För övrigt; saker jag alltid har med mig vid transport.

En rejäl kniv ligger alltid i bilen lätt åtkomlig. En extra grimma+grimskaft, reflexväst, en "däck på burk". Mobiltelefon, med inlagda telenummer till bla djurambulans och distriktare mm.
Ev. hö har jag i ett hösegel av rejäl galon. Väldigt svårt att fastna i eller ha sönder.

Jag gillade idén med skyltarna du hade gjort "HÄST I TRANSPORTEN, VID PROBLEM RING XXX XXXXXXX.".
Har du gjort skylten eller köpt?
 
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Tänk på att reservhjul på burk är ytterst brandfarligt- har erfarit detta:eek:, men man får ju prioritera riskerna.

Min bil brann upp samma kväll som jag åkt T o R genom Sthlm med häst.
Bara Guds försyn att det inte hände på Essingeleden:eek:
 
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Nya Thule har dörr vänster sida "fel sida". De jag har och de jag tittade på i alla fall.
Hade VV, dörr höger sida. Trane, dörr höger sida :) Båda lite äldre.

En kompis nyare Böckmann har dörr höger sida.
Har haft gammalt Trane, Star o Kylinge o alla med dörr på vä.
 
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

*kl*

Angående diskussionen kring nylon eller lädergrimma.

Jag vill inte att mina hästar ska kunna komma loss för lätt (nylongrimma och deras spännen som gärna pajjar) och bränner. Lädergrimma kan vara svårt att skära av men bränner ej.

Jag har hittat/köpt en rejäl lädergrimma med panikhake på nackstycket :bump:. Jag slipper skära loss och kan istället få av grimman om nödsituation uppstår!
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
728
Senast: Anemone
·
Utrustning Någon som satt in innerdörrar istället för bommar bak i sin transport och har några erfarenheter att dela med sig av? Jag vill sätta...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 521
Senast: Sofie_B
·
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 587
Senast: Tennessee
·
Utrustning Vi är i farten att köpa vårat första hästsläp (begagnat) och vill gärna ha tips! Måsten: -Mellanvägg och bommar ska gå enkelt att lyfta...
2
Svar
28
· Visningar
4 123
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp