HÄSTTRANSPORT- utrustning

Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Biltema har solcellsdriven fläkt för ca 350 kr
 
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Hej skrev ut skyltarna själv och laminerade dom sedan köpte jag självhäftande kardborre och fäste en bit på transporten och den andra på skylten, riktigt smidigt.
 
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Kan någon förklara hur jag ska göra för att lägga in bilder på transporten? När jag klickar på infoga vill den bara ha en url och bilderna ligger på datorn?:confused:


Annars kan jag maila bilder till de som vill ha!?
 
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Biltema har solcellsdriven fläkt för ca 350 kr

Jag tycker mer att en fläkt skulle behövas på vintern- i mörkret.
På sommaren- takluckor, fönster o lilla luckan räcker gott.

När hästen är varm o det är kallt ute blir det ohälsosam Londonfog i släpet.

Sen är Bil......produkter är som att kasta pengarna i sjön bara:grin:
 
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Nya Thule har dörr vänster sida "fel sida". De jag har och de jag tittade på i alla fall.
Hade VV, dörr höger sida. Trane, dörr höger sida :) Båda lite äldre.

En kompis nyare Böckmann har dörr höger sida.

Skötardörr höger eller vänster sida?
Anledningen till att vissa tillverkare har dörren på vänster sida vilket vissa tycker är *fel sida*, är att om du går i diket med bil och hästtransport så gör man det på höger sida av vägen och då är det så att släpet lägger sig på sin högra sida. I detta läget med en skötardörr på höger sida så kan du intre ta dig in i transporten till hästen på ett säkert sätt alls. Krypa in genom baklämmen, det skulle inte jag vilja göra i alla fall.
Har du däremot dörren på vänster sida så kan du eller veterinär eller vem som nu skall in i transporten om olyckan varit framme på ett enkelt och relativt säkert sätt komma in i släpet. Kan hålla med om att det kan vara olustigt om man behöver stanna på vägren eller liknande för att kolla till hästen, med trafiken susade runt omkring sig, har man på sig in reflexväst i gult så syns man.

Så ur synpunkt vid eventuell olycka med dikeskörning och släpet lägger sig på höger sida vilket det gör i 9 fall av 10, så sitter skötardörren på vänster sida.
 
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Det bästa vore ju helt enkelt att ha en dörr på båda sidorna, borde inte vara blodigt dyrt heller. Frågan är väl om det påverkar konstruktionen på negativt vis. För annars så en dörr på var sida (på de utan fronturlast) och man kan i alla lägen välja den dörr som är enklast och säkrast att ta sig in i/titta till hästen i oavsett var man är/vilket läge. Dessutom kan man göra transporten betydligt ljusare osv, trevligare att gå in i i t ex skymning etc, för de hästar som tvekar i de lägena.
 
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Vi har dörr på bägge sidor, och bägge dörrarna är i två delar så man kan välja att ställa upp ovandelen när man står still. Skitbra. Och en jättebra säkerhetsdetalj.

(standard på Boj Classic)
 
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Just ställa upp ovandelen är jättesmart tycker jag. Har inte sett det på bara dörr, men där är stora fördelen med fronturlast tycker jag, att man kan öppna övre luckan, men ger ändå inte hästen några ideer om att gå över bommen för att ta sig ut genom skötardörren.
 
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Grimman finns både här och där. Googla classic säkerhetsgrimma så hittar du den.

Är Hansbo som gör den.
 
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Transportgrimskaft (oelastiskt klassiskt sådant) som är fäst i framväggen.
 
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Frågar alla.

Har ni transportgrimskaft eller binder ni?

Elastiska transportgrimskaft, en i varje sidoring på grimman till vardera sidoring på bommen. Mina åker ju brett utan mellanväg.

De kan vrida huvudet så de ser bakåt, men inte vända om, samtidigt som de har frihet uppåt/neråt ganska väl.
 
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Jag har transportgrimskaft, oelastiskt.


En annan sak att tänka på är täcket hästen har på sig i transporten. En ryttare här i trakterna stannade bilen på vägen hem från tävling och tittade till sin oroliga häst i transporten. Den hade på något sätt lyckats fastna med bakbenet i svanssnöret som skurit in i benet. Det blir ingen mer ridning för den hästen nu som istället blir avelssto. Kan vara värt att tänka på!
 
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Jag vill också se,för jag förstår inte. Det låter ju mera som nåt hästen kan fastna och bryta benen i.
 
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Jag har ett transportgrimsakft med panikhake i ena änden och en vanlig slät hake (bullsnap??) utan pigg i andra änden. Har alltid panikhaken fäst i bindringen och den andra haken i grimman.
 
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Jag har ett transportgrimsakft med panikhake i ena änden och en vanlig slät hake (bullsnap??) utan pigg i andra änden. Har alltid panikhaken fäst i bindringen och den andra haken i grimman.

Jag har valt att sätta tvärtom. Om man släpper i bindringen och det är belastning/sträckt i grimskaftet, så kan haken i den lösa änden av grimskaftet fara iväg och slå hästen i ögat t ex.

Så jag har valt att ha panikhakarna i grimman, och icke-panikhaken (en sån du har, vet inte heller vad det heter) i bindringen/bommen.
 
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Vilka föredömliga hästtransportörer ni är! Ni har tänkt på vad som kan inträffa.
Själv har jag skrivit en bok om dramatiska olyckor med hästar! Intervjuat många erfarna hästmänniskor som ändå drabbats, när olyckan är framme och hur man löst en dramatisk situation, man kanske har några minuter på sig. Plötsligt har det brakat till och hästen ligger upp och ned eller står bak och fram. Hästar som försökt hoppa ut genom skötardörren. Eller transporten ligger i diket med trasigt tak och man drar ut hästen från hålet. Nästan alla har mirakulöst nog klarat sig bra och dessutom gått in i en ny transport sen. Intressant, det verkar som om hästen inte kopplar i hop olyckan med transporten. Har faktiskt med en häst också som får panik under flygturen. Puh...

Nej med hästar kan vad som helst inträffa. Jag har också samlat ihop tips från mina intervjuade personer, det finns ju mycket att öva med hästen INNAN han ens ska gå in i en transport.
Axel, så hemskt att bilen började brinna, tur att du inte hade transporten på.
 
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

Jag har valt att sätta tvärtom. Om man släpper i bindringen och det är belastning/sträckt i grimskaftet, så kan haken i den lösa änden av grimskaftet fara iväg och slå hästen i ögat t ex.

Så jag har valt att ha panikhakarna i grimman, och icke-panikhaken (en sån du har, vet inte heller vad det heter) i bindringen/bommen.

Det är en risk jag är villig och ta. Jag tänker som så att den största anledningen till att jag skulle vilja lossa med panikhaken är att jag inte kommer åt hästens huvud (tex hästen ligger som en kringla på golvet). Att grimskaftet skulle vara sträckt i en rät linje från hästens huvud till väggen skulle i min transport krävas att hästen ramlat ut genom bakluckan. Jag har inte två utan ett skaft då han står i ena facket och inte brett.
 
Sv: HÄSTTRANSPORT- utrustning

*kl*

Min bästa säkerhetsåtgärd är att ha installerat en kamera i transporten, och såpass god grundhantering att hästarna inte ser transporten som något farligt/obehagligt, utan åker lugnt och sansat. Bra däck, stabil boogie och en ordentlig dragbil. Utöver det så har släpet fronturlastning, extra takhöjd fram, säkerhetsbommar, hingstgaller och god ventilation. Hästarna åker oftast i nylongrimma och icke elastiskt transportgrimskaft av kraftigare modell. Lindor och boots om de är skodda.

Har aldrig några prylar i transporten förutom hästarna, är skrämmande att se allt folk lastar in när de åker på tävling:crazy:. Höbalar, skottkärror, tävlingsskåp, skyfflar m.m, oftast inte lastsäkrat på något sätt... Vågar inte tänka på vad som skulle hända vid ev. olycka... I bilen har jag en första-hjälpen-väska med sårvårdsgrejer för både häst och människa, kniv, extra grimma, extra grimskaft m.m. som alltid ligger där. Har alltid med extra grejer bland tävlingsutrustningen oxå. Kom väl till pass sist jag åkte på tävling och fick assistera polisen i infångandet av två lösa unghästar som sprang omkring på motorvägen. De hade ingenting att fånga in dem med, bara en bit snöre, och hästarna hade inga grimmor...
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
728
Senast: Anemone
·
Utrustning Någon som satt in innerdörrar istället för bommar bak i sin transport och har några erfarenheter att dela med sig av? Jag vill sätta...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 521
Senast: Sofie_B
·
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 558
Senast: Tennessee
·
Utrustning Vi är i farten att köpa vårat första hästsläp (begagnat) och vill gärna ha tips! Måsten: -Mellanvägg och bommar ska gå enkelt att lyfta...
2
Svar
28
· Visningar
4 123
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp