Vilket släp är "säkrast"?

salladfinger

Trådstartare
Vi är i farten att köpa vårat första hästsläp (begagnat) och vill gärna ha tips!

Måsten:
-Mellanvägg och bommar ska gå enkelt att lyfta ur då sambon ska rymma sin skoter (krav för att det ska bli köp)
- nån typ av panikbom fram, antingen som går att fälla från utsidan, eller med ett enkelt handtag från insidan då hästen jag köpt inte riktigt fixar att man kryper under frambommen vid lastning, utan kastar sig ur.

vill ha en så säker transport som möjligt att lasta ensam i, så fronturlastning hade ju också suttit fint :)
 
ifor :). plåttak med störtbågar, frontutlastning, och enkelt att ta in/ut inredning :).
väldigt stabila släp, har sett flera bilder där släpet voltat och det knappt är en skråma på släpet :). på glasfibersläp krossas ju taket direkt.
finns säkerhets bom till ifor, är 2 ringar som skruvas loss från utsidan. dvs inte så effektivt.

men hade jag haft en häst som går över bommen så hade jag valt thule. stora luftiga och välplanerade släp med panikbommar fram och snabb låsnings bommar bak :love:
det bästa är att de inte har sadelkammaren inne i häst delen :) utan det är gott om plats framför bommen i alla släpen :)
inredningen är också enkel att ta in/ur.
 
tillägg; jag föredrar att ha frontutlastning även om jag aldrig använder den för att ta ut hästen :p.
men att kunna öppna ut så att hästen ser ut på tävlingsplatsen och får bra ventilation är guld! och sen är frambommen gjord för att ta på/av då hästen står i släpet ;). min vill inte gå in om den är uppe, vilket har varit problematiskt i vissa hyrsläp utan frontut, då man nästan fått knuffa ut väggen och tvinga i bommen när man ska hem -_-..

sen är det bra att ha om man skjutsar andras hästar som är vana vid att gå ut fram :). nackdelen är att man inte har sadelkammare men finns ju sadelskåp :)
 
Fautras - den säkraste kaross du kan hitta och bakbommar som du öppnar och stänger med en spak framifrån. Inredningen är lätt att plocka ur och frambommarna går att fälla utifrån.
 
Fautras, alla gånger! :)
Super lätt att plocka ur inredningen och smidig utlösning på frambommen. Det går även fint att lasta ut genom dörrarna fram.
 
Utifrån dina premisser kan jag tipsa om Böckmann. Det är superlätt att plocka upp och ned bommar inifrån transporten (samma öppningskonstruktion på fram och bakbommar). Om den ska upp och ned vid lastning skulle jag föredra detta framför att behöva fixa med panikutlösningen varje gång. Böckmann har ju självklart panikbommar också, men dock sådana som man skruvar ur från utsidan. Den är också rätt lätt att plocka bort mellanväggen i enligt mig.
 
Vi är i farten att köpa vårat första hästsläp (begagnat) och vill gärna ha tips!

Måsten:
-Mellanvägg och bommar ska gå enkelt att lyfta ur då sambon ska rymma sin skoter (krav för att det ska bli köp)
- nån typ av panikbom fram, antingen som går att fälla från utsidan, eller med ett enkelt handtag från insidan då hästen jag köpt inte riktigt fixar att man kryper under frambommen vid lastning, utan kastar sig ur.

vill ha en så säker transport som möjligt att lasta ensam i, så fronturlastning hade ju också suttit fint :)

Fautras med AID-systemet.
 
Utifrån dina premisser kan jag tipsa om Böckmann. Det är superlätt att plocka upp och ned bommar inifrån transporten (samma öppningskonstruktion på fram och bakbommar). Om den ska upp och ned vid lastning skulle jag föredra detta framför att behöva fixa med panikutlösningen varje gång. Böckmann har ju självklart panikbommar också, men dock sådana som man skruvar ur från utsidan. Den är också rätt lätt att plocka bort mellanväggen i enligt mig.
Den böckmann jag hade (topmaster) var dock inte lätt att sätta på bommarna då hästen stod i.. var som att släpet sviktade och man fick en 3cm diff för bommen.
Var likadant i ett annat mindre böckmann.
 
Den böckmann jag hade (topmaster) var dock inte lätt att sätta på bommarna då hästen stod i.. var som att släpet sviktade och man fick en 3cm diff för bommen.
Var likadant i ett annat mindre böckmann.
Det problemet har jag inte i min Böckmann Comfort i alla fall. Någon enstaka gång kan det vara några mm som mellanväggen lutat när man ska sätta i bommen, men en hand på mellanväggen så har det inte varit några som helst problem. Då lastar jag ändå min häst på ca 700 kg i den.
 
Det problemet har jag inte i min Böckmann Comfort i alla fall. Någon enstaka gång kan det vara några mm som mellanväggen lutat när man ska sätta i bommen, men en hand på mellanväggen så har det inte varit några som helst problem. Då lastar jag ändå min häst på ca 700 kg i den.
och detta var ett släp med maxlast på 1500kg och en häst på 650kg ;), min ifor med samma maxlast och totalvikt rubbas inte en mm med häst i. inte ens på min lilla enkelaxlade kylingekärra så lutade väggen ngt.

så har inte ngr större förtroende för glasfibersläp.
 
och detta var ett släp med maxlast på 1500kg och en häst på 650kg ;), min ifor med samma maxlast och totalvikt rubbas inte en mm med häst i. inte ens på min lilla enkelaxlade kylingekärra så lutade väggen ngt.

så har inte ngr större förtroende för glasfibersläp.
Har inte reagerat på att det skulle ändras med eller utan last, utan att det snarare är så att mellanväggen kan bli något lutande när man tagit bort bommen från ena sidan :). Som sagt, inte speciellt ofta men det kan hända. Konstruktionen rubbas inte av min häst.
 
Jag hade tidigre Kylige, där krävdes tre personen och minst en ingenjörsexamen för att återställa inredningen. Nu har jag ett Ifor som jag fixar själv, då är jag av sparris-modell.
Fautras gillar jag också, men de har väl bara Step-up, Ifor har både och. Skulle gissa av vanlig lucka är ett måste för skotern?
 
Ifor :-)

Jag har precis haft en period av att träna lastning med unghästarna o då har vi haft hela kärran öppen, fronturlastning och bak, lett på en, satt i frambommen efter de står på plats. Inga problem. De undrade ju oxå vad matte duckade för när vi gick på...

Men spontant om jag skulle säga min åsikt kring "säkrast" så måste ju det vara ett släp där hästen åker diagonalt eller på sidan. Då finns ingen frambom att hoppa över. Jag har själv kikat lite på att byta till Ifors nya diagonallastade släp, men det har fallit lite på ekonomin.
 
Jag hade tidigre Kylige, där krävdes tre personen och minst en ingenjörsexamen för att återställa inredningen. Nu har jag ett Ifor som jag fixar själv, då är jag av sparris-modell.
Fautras gillar jag också, men de har väl bara Step-up, Ifor har både och. Skulle gissa av vanlig lucka är ett måste för skotern?
Helt OT - men va?? Jag har också haft ett Kylinge en gång i tiden och det strippade jag och återmonterade själv utan några som helst problem (hämtade storbalar). Det måste ju ha varit ngn felkonstruktion på ditt om det var så svårt?
 
Vi är i farten att köpa vårat första hästsläp (begagnat) och vill gärna ha tips!

Måsten:
-Mellanvägg och bommar ska gå enkelt att lyfta ur då sambon ska rymma sin skoter (krav för att det ska bli köp)
- nån typ av panikbom fram, antingen som går att fälla från utsidan, eller med ett enkelt handtag från insidan då hästen jag köpt inte riktigt fixar att man kryper under frambommen vid lastning, utan kastar sig ur.

vill ha en så säker transport som möjligt att lasta ensam i, så fronturlastning hade ju också suttit fint :)
Om ni även ofta ska lasta annat än hästar i släpet så skulle jag titta på Boj med sidohängd ramp. Boj har panikbommar och är ett bra och stabilt släp.
 
Helt OT - men va?? Jag har också haft ett Kylinge en gång i tiden och det strippade jag och återmonterade själv utan några som helst problem (hämtade storbalar). Det måste ju ha varit ngn felkonstruktion på ditt om det var så svårt?
Jag har samma bekymmer med mitt, jag måste ha klubba och skruvmejsel för att sätta in mittstolpen.
För övrigt är den väldigt stabil.
 
Helt OT - men va?? Jag har också haft ett Kylinge en gång i tiden och det strippade jag och återmonterade själv utan några som helst problem (hämtade storbalar). Det måste ju ha varit ngn felkonstruktion på ditt om det var så svårt?
Min kylinges stolpe fästs med bult i taket som skruvas i ovanifrån. Dvs man måste upp på taket för att lossa/fästa mittstolpen. Man får dock som tur är plats med en storbal mellan stolpe och ramp och inte behöver ta ur stolpen i onödan ;).
 
Tack för alla svar! har suttit och spanat på beggat-marknaden, och Ifor verkar både prissmart och genomtänkt så det lutar åt ett sådant, ungefär vilken längd invändigt brukar "normalstora" släp ligga på? Skotern är ca. 3,60.. :O
 
Vi är i farten att köpa vårat första hästsläp (begagnat) och vill gärna ha tips!

Måsten:
-Mellanvägg och bommar ska gå enkelt att lyfta ur då sambon ska rymma sin skoter (krav för att det ska bli köp)
- nån typ av panikbom fram, antingen som går att fälla från utsidan, eller med ett enkelt handtag från insidan då hästen jag köpt inte riktigt fixar att man kryper under frambommen vid lastning, utan kastar sig ur.

vill ha en så säker transport som möjligt att lasta ensam i, så fronturlastning hade ju också suttit fint :)

Fundera på hur styrstålen nöter. Kanske en ramp som går att öppna som dörr eller bakdörrar vore att föredra? Det lär ju slita en del på golv och/eller matta också. Jag hade nog köpt ett eget släp till skotern. Lär hästen att skickas in i släpet så underlättar det med bommarna fram (även om panik/säkerhetsbommar förstås alltid är bra), det är även lättare när man är ensam.
 
Fundera på hur styrstålen nöter. Kanske en ramp som går att öppna som dörr eller bakdörrar vore att föredra? Det lär ju slita en del på golv och/eller matta också. Jag hade nog köpt ett eget släp till skotern. Lär hästen att skickas in i släpet så underlättar det med bommarna fram (även om panik/säkerhetsbommar förstås alltid är bra), det är även lättare när man är ensam.
Du menar att gummimattan/rampen slits av styrstålen på skotern?
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
734
Senast: Anemone
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 447
Senast: HannaZ
·
Hästhantering Har en häst som lastar sig själv - i sin egen, invanda transport. Nu skulle hästen åka i min transport, och det var ett icke sa nicke...
2
Svar
21
· Visningar
2 354
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 635
Senast: Tennessee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp