Vilket släp är "säkrast"?

Fundera på hur styrstålen nöter. Kanske en ramp som går att öppna som dörr eller bakdörrar vore att föredra? Det lär ju slita en del på golv och/eller matta också. Jag hade nog köpt ett eget släp till skotern. Lär hästen att skickas in i släpet så underlättar det med bommarna fram (även om panik/säkerhetsbommar förstås alltid är bra), det är även lättare när man är ensam.
En extra gummimatta löser ju skoterns ev slitage och är inte alla hästar som vill gå in ens själva med bommen för där framme. Min skickar jag in, måste ändå haka av bommen innan.
 
Tack för alla svar! har suttit och spanat på beggat-marknaden, och Ifor verkar både prissmart och genomtänkt så det lutar åt ett sådant, ungefär vilken längd invändigt brukar "normalstora" släp ligga på? Skotern är ca. 3,60.. :O
Min 510 är 3,47m lång invändigt. Och det är den större av den äldre modellen.
Den nya stora modellen är 3,52m dvs inte så mycket längre och inte heller tillräckligt för skotern
 
Helt OT - men va?? Jag har också haft ett Kylinge en gång i tiden och det strippade jag och återmonterade själv utan några som helst problem (hämtade storbalar). Det måste ju ha varit ngn felkonstruktion på ditt om det var så svårt?
Mellanväggen vägde ett halft ton utan handtag, det satte du inte upp utan hjälp. Om mittenstoplen krävde rejäla åthävor för att trycka på plats, du fick liksom trycka undan taket lite. Tror inte det var nåt större fel på det i sig.
 
En extra gummimatta löser ju skoterns ev slitage och är inte alla hästar som vill gå in ens själva med bommen för där framme. Min skickar jag in, måste ändå haka av bommen innan.

Jag är inte så säker på att en extra gummimatta löser problemet, det blir ju repor i betonggolv också när man kör in dem i garaget (i alla fall hos oss).

TS skrev bara om att det var krypa under bommen-momentet som hästen inte gillade, då tänker jag mig att problemet går att lösa genom att skicka in den.
 
Mellanväggen vägde ett halft ton utan handtag, det satte du inte upp utan hjälp. Om mittenstoplen krävde rejäla åthävor för att trycka på plats, du fick liksom trycka undan taket lite. Tror inte det var nåt större fel på det i sig.
Njae, mellanväggen var lite tung, det håller jag med om, men inte ett halvt ton. ;) Och ja, man fick ha en hand i taket precis när man satte stolpen på plats. Men jag kan inte påstå att det var speciellt svårt att få det på plats. Men, men, nu ska vi kanske inte spamma tråden mer. Jag tror ju inte TS är spekulant på ngn Kylinge direkt.
 
Jag hade gärna rekommenderat Boj, men kan inte för jag tycket det var rätt meckigt (men inte svårt) att lyfta ut inredningen. Då främst mellanväggen, som vägde en del.

Själv föredrar jag att skicka in hästen så jag slipper följa med in, det är alltid en olycksrisk.
 
Jag körde en Smart Coupe, ca 3,5m lång/kort utan problem och med plats över i vårt Ume B50. Den är smidig med inredningen samt i och urlastning. 5m markduk, brädor, mindre vedbodar m.m. går också lätt in, och häst ibland vilket verkar vara uppskattat av frun.

Mvh Thomas
 
Jag hade gärna rekommenderat Boj, men kan inte för jag tycket det var rätt meckigt (men inte svårt) att lyfta ut inredningen. Då främst mellanväggen, som vägde en del.

Själv föredrar jag att skicka in hästen så jag slipper följa med in, det är alltid en olycksrisk.

Jag har också Boj.
Tycker att mellanväggen är lite tung att bära, men det är inte krångligt att få in och ut. Dock är "mittenstolpen" i min modell fast så mitt släp går inte att tömma helt på inredning. Därmed tveksam om det lämpar sig för skotertransport.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
734
Senast: Anemone
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 447
Senast: HannaZ
·
Hästhantering Har en häst som lastar sig själv - i sin egen, invanda transport. Nu skulle hästen åka i min transport, och det var ett icke sa nicke...
2
Svar
21
· Visningar
2 354
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 635
Senast: Tennessee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp