Hästtransport

Sv: Hästtransport

Har en Star trailer mod Ringo Star. En suverän vagn. Hade VV förut men var tvungen att byta pga att ena ponnyn fick för sig att riva trailern när hon åkte med någon annan. Köpte Ringon som är mycket bredare och har mjuk mellanvägg längst ner. Problemen med ponnyn försvann med en gång. Dessutom tycker jag att sadelkammaren är perfekt. Sen går släpet väldigt lätt efter bilen. Mycket lättare en VV fast den var enkelaxlad och den har en boggi. Sen får man välja färg på dekalerna själv, jag valde en speciell färg utan att det kostade något extra. Sen är jag den enda som har ett släp som ser ut så.
 
Sv: Hästtransport

alfa460 skrev:
Det där med att "äkta" boogie är överlägset är som så mycket annat en marknadsföringshype tycker jag personligen. Min uppfattning är att det är bättre vid extrema förhållanden som rejäla hål i vägen eller trottoarkanter, då har de samverkande axlarna fördelen att båda hjulen alltid har kontakt med vägen. Men vid mer normala förhållanden, dvs 99% av tiden, så spelar detta mindre roll.

Du kanske åker mer E4 än vad vi gör!;) Jag bor på landet och åker mycket på mindre vägar och där är det stor skillnad på hur transporten beter sig vill jag lova! Jag har kört enaxlad de senaste åren och nu "vanlig boogie" ett tag medans jag väntade på ny transport. Skillnaden är enorm! Den nya transporten med delad axel beter sig på ett helt annat sätt och hästarna åker mjukare än med någon annan transport, det är ett faktum! Tittar man i bakspegeln när man åker på en grusväg så rör sig inte transporten alls, den glider liksom fram!!!! :love:
 
Sv: Hästtransport

vi har en christ comet och kompisarna har en henra amazone XL, henra amazone. samtliga är boggi, christen är helglasfiber

samtliga är med rullgardin, är det de du menar?

Iaf. funkar det super och den är helt ljudlös, har ni någonsin hört hur förfärligt träluckor låter? :eek:

Mina hästar blev tom. lugnare eftersom de slapp oljudet från lucka. Vi har vit rullgardin så de gör släpet ljusare innuti

tackar onaturliga makter för att vi har en så bra transport :bow:
 
Sv: Hästtransport

Är du helt säker på att det inte beror på fjädringen då? Ståltorsion eller bladfjädrar beter sig helt annorlunda än gummitorsion t ex.
 
Sv: Hästtransport

Gjutet golv:

Fördelen är att det är ett tydligt avgränsat område. En lös matta ger ju fukten möjlighet att krypa obehindrat. Gjutet golv förseglar hela ytan så att fukten stannar inom det skadade området.

Skulle man komma ner i golvet ska man självklart låta det torka innan man gjuter i hålet, har inte hört någon säga ngt annat. Att låta det torka är inget avancerat. (Varmluftspistol eller en stark strålkastare kan vara en hjälp om man har bråttom eller är orolig för att kapsla in fukt.)

Det är ju enklare att se en skada direkt med det gjutna golvet så man behöver inte böket att skruva loss mattan för att "okulärbesiktiga golvet " utan du ser direkt om en skada uppstår och reparerar det då på en gång.

Det gjutna golvet i vår transport gör en tydlig fog mot väggarna som gör att fukten inte kan krypa ner där heller (ngt som inte brukar vara ovanligt.)

Håller helt med om den limmade/svetsade mattan.
 

Liknande trådar

Utrustning Äntligen ska jag byta ut mitt gamla Boj släp mot ett nyare och fräschare! Men som alltid så finns den stora frågan, vad ska man välja...
Svar
9
· Visningar
1 873
Senast: fio
·
Utrustning Funderar lite på att byta transport. Har idag en Star Trailer Safir från 1997 som jag är väldigt nöjd med, men hade inte gjort något med...
Svar
13
· Visningar
1 001
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Börjar bli dags att byta hästtransport. Är ute efter en bättre begagnad för helst ca 70-80' men kan strecha budgeten till ca 100' för...
Svar
17
· Visningar
1 796
Senast: super
·
Utrustning jag behöver en ny transport. med bredare spilta och bättre ventilation än min lilla kylingekärra kan ge. jag har varit länge låst vid...
Svar
12
· Visningar
861
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp