Haflingersnack - nya tråden

Sv: Haflingersnack - nya tråden

Då presenterar jag mina hästar då!

Eldfuxens Wacker (Wacker)
Hingst född hos mig 1993
e. Knappekullas Winterson (Winterson) u. Sindy e. Stromboli
Min avelshingst och racerponny!

Hassan.jpg

(Tar en körbild den här gången, som omväxling. Bilden är från 1998, och kusk är Camilla Hecht)

Fira
Sto född i Sydtyrolen (Italien) 2002
e. Antinor u. Tina e. Sallrainer
Mitt avelssto och racerponny!

training15march048.jpg


Eldfuxens Flicka
Sto född hos mig 2007
e. Eldfuxens Wacker (Wacker) u. Fira e. Antinor
Mitt diplomsto och racerponny!

Eldfuxens_Flicka_o_Helgaklintens_Malva.jpg


Eldfuxens Walente
Hingst född hos mig 2010
e. Eldfuxens Wacker (Wacker) u. Fira e. Antinor
Min unghingst och blivande racerponny? Min lille livsnjutare, som till och med fått en egen kollektion kaffemuggar! :love:

Diverse2011013.jpg


Här är en film från hans barndom (som får illustrera det där med racerponny):
http://www.youtube.com/watch?v=JP08xpGsIdU

Eldfuxens Werano
Hingst född hos mig 2011
e. Eldfuxens Wacker (Wacker) u. Fira e. Antinor
Min unghingst och blivande racerponny?

20110804005.jpg

(OBS Här vilar han sig i form)
 
Senast ändrad:
Sv: Haflingersnack - nya tråden

Jag bara ÄÄÄLSKAR :love: den racer filmen på Walente!

Man riktigt ser hur supersnabb han tycker att han är!:bump:
 
Sv: Haflingersnack - nya tråden

Håller med, den är underbar :D

*kl*

Promenad med bustjejen idag i det fina, men kalla vädret. Min mamma, storasyster och lillebror följde med och tog mina hundar och Nirre verka tycka att det var trevligt att fler följde med :laugh:. Hon blev även skodd i veckan, snösulor fick hon så nu ska ni se att det inte blir någon mer snö i vinter för det ;). Hoppas på fint väder imorgon också för jag är ridsugen!
32852394.jpg
 
Sv: Haflingersnack - nya tråden

Hej! Jag ska också be att få presentera mig och min haflinger.

Jag är trådens ålderspresident (utnämnd av Snefnugg, vicepresident). :banana:

Jag köpte min första haflinger för 24 år sedan, på Fohlenhof i Ebbs, och det var ingen mindre än de la Islas "gammeltant" Marquesa.

Numera har jag bara en enda haflinger, mitt diplomsto Knappekullas Cassiopeia :love: 6 år, född hos mig, e. Eldfuxens Adelante u. Calzone e. Nabucco.

Här rider jag Cassiopeia våren 2011:

Britta_o_Cassiopeia_skritt.jpg


Jag höll på att glömma: Min allra bästa uppfödning är ju Eldfuxen! :love:
 
Sv: Haflingersnack - nya tråden

Jag hänger på och presenterar min flinga.

Knappekullas Waradero 5 år e. Eldfuxens Wacker u. Calzone ue. Nabucco

Waradero är Dailan Kifkis underbara uppfödning. Han hamnade i min ägo för tre år sedan. Himmel vad tiden går! :eek:

CIMG4769.jpg


Waradero.jpg
 
Sv: Haflingersnack - nya tråden

Hon ser pigg och glad ut, din Nirre:)

Har hon blivit mätt, så du vet hennes mankhöjd? Hon ser ganska reslig ut på bilden.:)
 
Sv: Haflingersnack - nya tråden

Jag tror faktiskt att hon är ganska nöjd med hur hennes liv ser ut nu :laugh:.

Enligt förra ägaren ska hon vara 147. Det känns som om det kan stämma. Tycker hon lyckats se ganska stor ut på den bilden, jag själv är ca 165.
 
Sv: Haflingersnack - nya tråden

Jaha, idag har det hänt!! Jag ramlade av lill-prinsen!!!:o
Vi var ett helt gäng som skulle ut på tur, och det blev nog alldeles för mycket för Nelwin att gå framför alla skodda hästar som klapprade i asfalten.
Så när vi kom till en tomt är det eldades, en hund ute och sprang och en gubbe som reste sig upp, så blev han lite rädd och när allt klapper kom bakifrån kan jag tänka mig att han trodde dom andra hästarna sprang. Så en liten piruett och jag hamnade i diket :P
Men det var bara upp igen och sedan gick vi sist i ledet och då trivdes han bättre! Vi avslutade med en liten liten galopp och blev han plötsligt jätte dyr!!! ;)
385500_10150501777004877_741934876_9038730_961096173_n.jpg


Angelo är flingan till vänster med sin nya jätte braiga medryttare och jag och Nelwin till höger. :D


Men jag tror nog jag gjorde nått med nacken/ryggen/skuldran i ramlingen så jag ska nog åka till doktorn strax, jag tror bara jag sträckt mig eller mörbultat en muskel men lika bra att vara på den säkra sidan!!!
 
Sv: Haflingersnack - nya tråden

Härligt att rida ut så många! Jag får i stort sett alltid rida själv :(.

Nu har du ju haft din avramling i alla fall, jag brukar resonera så att man ramlar av alla hästar en gång (jag ramla ju av på provridningen av Nirre, samt gick omkull, så vi har fyllt vår kvot hoppas jag :D). Hoppas det inte var nått allvarligt med dig bara!

Rider du alltid Nelwin utan sadel? Inte dåligt att ta en galopp med ett helt gäng med hästar barbacka på en unghäst!

*kl*

Idag är jag sådär galet nöjd med min häst igen :laugh:. Tog en skritt tur på ca en timme ute, och Nirre skötte sig fint. Stanna nån gång bara, men utan stegringar, vändningar och försök att sticka! Hon var avslappnad och fin i stort sett hela ridturen och det kändes att hon njöt. När vi vände (har fortfarande inte korsat 90 väg än ridandes så vi kan rida en runda) var hon såklart pigg men inte så att hon börja tackta i början. Men när vi kommit en bit åt hemhållet så kom hon nog på att -Just det, jag ska hem nu ja! Så lite tacktande blev det allt. Men över lag så är jag mycket nöjd :D
 
Sv: Haflingersnack - nya tråden

Ha ha, jag diskuterade innan med en kompis och vi sa att det var MAX 1 avramling per häst så det tycker jag låter bra!

Jag rider han mest barbacka för har inte hittat någon sadel som passar eller som han verkar tycka om. :( Och så är jag en fattig student så där minskas valmöjligheterna ytterligare.... Men jag tänker som så att lyckas vi barbacka hur bra blir vi inte då med sadel!! ;)
Det var första gången Nelwin var med på en tur med så många, men nu vet vi att vi behöver träna på det så det kommer bli många framöver.
Och han är inte alls bocknings benägen så det är jag inte orolig för, och han brukar inte reagera på särskilt mycket saker heller, Idag var det bara dålig planering av mig att låta han gå först med fem skodda hästar efter på asfalten :grin:

Nja, jag är nog inte helt ok, slog i skuldran och har lite ont i axeln och ryggen. Mamma har nu tejpat mig med kines-tjep så är det inte bättre i morgon så åker jag nog in och röntgar tror jag.
Och så måste jag fixa ny hjälm och en säkerhetsväst tror jag.

Man lär av sina misstag!! :)


Och vad skönt att det går bättre för er!!
 
Sv: Haflingersnack - nya tråden

Man får inte göra reklam för sin blogg här tyvärr..

Har absolut ingen koll på registrering och så vidare, men det finns andra här som verkar ha bra koll så ni får säkert ordning på det ska du se :).

*kl*

Min fina ponny. Blev en liten promenad och longering igår. Jag är nog glad att jag inte red, då hon var rätt så uppspelt och hade bestämt att allt var farligt ;).

Det är faktiskt nått farligt där framme matte!
409414_10150509946971864_672301863_9081028_1033314978_n.jpg


Vi behöver jobba bort fläsket!
396057_10150509948846864_672301863_9081034_1052010314_n.jpg


401438_10150509934616864_672301863_9080939_1036602828_n.jpg

405743_10150509935891864_672301863_9080945_41649107_n.jpg


Är för övrigt jätte trött på den hårda och hala marken som är just nu :mad:.
 
Sv: Haflingersnack - nya tråden

Hej! Jag ska också be att få presentera mig och min haflinger.

Jag är trådens ålderspresident (utnämnd av Snefnugg, vicepresident). :banana:

Jag köpte min första haflinger för 24 år sedan, på Fohlenhof i Ebbs, och det var ingen mindre än de la Islas "gammeltant" Marquesa.

Numera har jag bara en enda haflinger, mitt diplomsto Knappekullas Cassiopeia :love: 6 år, född hos mig, e. Eldfuxens Adelante u. Calzone e. Nabucco.

Här rider jag Cassiopeia våren 2011:

Britta_o_Cassiopeia_skritt.jpg


Jag höll på att glömma: Min allra bästa uppfödning är ju Eldfuxen! :love:

:eek: Där jag red på haflingers förr, så hade de Calzone i något år, betäckte henne med Eldfuxens Adelante och då fick hon, om jag inte minns helt fel, en kille som de döpte till Ulvstorps Andante, kallad Dante. Han föddes 2005 tror jag!
264638_10150238784849386_671959385_6951704_1872270_n.jpg


Det borde då vara ett helsyskon till din häst! Han såldes för några månader sen, vet ej vart han hamnade.

Det kan även vara så att jag minns fel, det var två eller tre ston som de betäckte med Adelante det året. Han stod då på Danbyholm i björkvik utanför katrineholm?
 
Sv: Haflingersnack - nya tråden

:eek: Där jag red på haflingers förr, så hade de Calzone i något år, betäckte henne med Eldfuxens Adelante och då fick hon, om jag inte minns helt fel, en kille som de döpte till Ulvstorps Andante, kallad Dante. Han föddes 2005 tror jag!
264638_10150238784849386_671959385_6951704_1872270_n.jpg


Det borde då vara ett helsyskon till din häst! Han såldes för några månader sen, vet ej vart han hamnade.

Det kan även vara så att jag minns fel, det var två eller tre ston som de betäckte med Adelante det året. Han stod då på Danbyholm i Björkvik utanför Katrineholm?

Japp, det stämmer bra det! :) Ulvstorps Andante och Knappekullas Cassiopeia är helsyskon! Och Uttes Knappekullas Waradero är en halvbror till dem båda. Samma mamma, men Eldfuxens Wacker till pappa till Knappekullas Waradero. Både Andante och Cassiopeia är "tillverkade" på Danbyholm, medan Waradero är "tillverkad" här hos mig. Knappekullas Cassiopeia och Knappekullas Waradero är båda födda här och uppfödda av min mamma (Dailan Kifki). Och både Eldfuxens Wacker och Eldfuxens Adelante är, som (stuteri)namnet visar uppfödda av mig. Eldfuxens Wacker föddes när jag bodde i Lerum, medan Eldfuxens Adelante föddes här.

För övrigt så berättade min hovslagare att hon alldeles nyligen hade skott (eller om det var verkat) Ulvstorps Andante hos hans nya ägare. Världen är allt bra liten. Hon tyckte i alla fall att han var både fin och trevlig. Såpass att hon ringde upp mig bara för att säga det! :laugh:

Här får ni en favorit i repris. Eldfuxens Adelante hos sin nya ägare i Finland! :love:

http://www.youtube.com/watch?v=d14O3xgjsKs :love:
 
Sv: Haflingersnack - nya tråden

Åhh vad kul! Då vet jag att Dante har det bra hos sin nya ägare då! :) Han var verkligen en jättetrevlig häst. Min kompis red honom endel och vart helt förkrossad när hon inte kunde köpa honom när han skulle säljas. Hon håller på med jakt så hon har inte tid att ha egen häst.

Såg en haflinger ute på annons nu efter din Eldfuxens Wacker, en valack, såg väldigt trevlig ut! Har börjat småkika lite på haflingers eftersom jag funderar på att sälja mitt halvblod och byta till någon grövre ponnyras som haflinger eller fjording.

Ni som är experter på haflingers här, vad ska man kika extra på då man kollar på haflingers? Är det något speciellt?


Åhh kollade på filmen :love: Har faktiskt haft äran att träffa Adelante på riktigt! Bodde nära Danbyholm och var med när hon som hade Calzone ett tag betäckte ett annat haflingersto!
 
Senast ändrad:
Sv: Haflingersnack - nya tråden

Så kul att du funderar på att skaffa dig en haflinger! :banana:

Du kommer säkert att få massor av goda råd och även frågor av haflingerägare i den här tråden.

Mina råd, som är av det mer formella slaget är att du skall vara mycket noga med att kolla haflingerns pass. Är det ett utländskt pass bör du be någon som kan detta - t ex Eldfuxen - att göra en extra koll att det verkligen är en haflinger. Är det ett svenskt pass, bör du också kolla det med någon sakkunnig. Det finns bokstäver och siffror där som betyder olika saker som man inte kan förstå om man inte sysslat länge med detta. Det är inte säkert att det handlar om det vi idag definierar som haflinger - och det gäller alltså både de med svenska och utländska pass.

Som om inte detta vore nog skall du också se upp med svenskregisterade haflinger om Passet är utfärdat mellan 2008 och 2010. För dessa gäller nämligen ett föreläggande från Länsstyrelsen att de skall in och kontrolleras och eventuellt rättas, och detta är inte gjort ännu. Och de som har dessa pass löper risken att gå på en nit i framtiden.

Det här lät ju dystert - men men nöj dig med att kolla passet tillsammans med någon som vet vad det ena och andra betyder.

Sen kommer du som sagt att få mycket trevligare råd av andra om själva HAFLINGERN :D
 
Sv: Haflingersnack - nya tråden

Okej, då ska jag se till att vara noga med det! Kanske kan återkomma till denna tråd om/när jag kikar på en haflinger för att få lite råd :)
 
Sv: Haflingersnack - nya tråden

Jag tänkte på det du skrivit om att Nirvana inte gillar att ridas själv.. Du har inte provat att ha med hundarna när du är ute? (Det kanske inte är genomförbart, men)
Vårat gammelsto är väldigt mycket lugnare och tryggare när hunden är med, hon blir helt annorlunda att rida! Det är som om hon litar på att han säger till om det är något läskigt, så hon behöver inte känna sig tvingad att vara livrädd för varje sten och rovälta.
 
Sv: Haflingersnack - nya tråden

Tack för tipset, men jag tror inte det skulle bli det lättaste. Vovvarna är inte superlydiga så de kan vara lösa när jag rider, och det skulle nog vara krångligt att hålla dom i koppel från hästryggen :p.

Hon är lugnare när andra är med, har bara krånglat då jag varit själv men den senaste tiden har det gått väldigt bra att rida ut själv (peppar peppar) så vi är på god väg, hon känns oftast inte alls stressad längre. Imorgon ska sambon följa med och ta hundarna när jag rider och korsa vägen från hästryggen första gången utan annat hästsällskap :).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 890
Senast: CaisaCax
·
IT & mobiler Jag har äntligen fått en ny telefon och har gjort överföringen mellan nya och gamla. Jag har inte satt i nya SIM kortet eller...
Svar
11
· Visningar
488
Senast: sweep
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
350
Senast: Sharpless
·
Övr. Katt Min nuvarande kattfröken börjar bli till åren och jag börjar överväga att flytta från landet och bli stadsbo, så jag börjar så smått...
2
Svar
31
· Visningar
1 148
Senast: Idahoe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp