Sv: Hagar och sällskap
Visst, det är svårt att veta vad hästen helst vill och vad som är bäst för den men menar du att man inte ska bry sig om den forskning som gjorts och som visar på hästens grundläggande behov(äta, röra sig och umgås)?
Nej det menar jag absolut inte. Men vi har accepterat att ha hästarna för olika syften. Hobby eller livnära oss på dem. Då måste man se det i varje enskilt fall vad som blir bäst för just
den indeviden, och inte bunta ihop alla hästar och säga vad som är bäst och naturligt för alla. Det är inte rätt tycker jag!
Om man tycker att hästen enbart ska finnas som hobby och inte kunna livnära sig på dem -ja då måste man diskutera enbart hobbyhästarna.
I den här tråden tex
skulle mina svar bli
1) Ja visst kan man har olika hagar till olika hästar och mellanrum mellan hagarna är ur säkerhetsaspekt. Många när de nosar på varan far ut med något ben och kan lätt fastna och göra sig illa.
2) Har man flera hästar bör de får gå så många som möjligt tillsammans med kompisar.
3) kan jag inte svara på annat än att jag tycker det verkar korkat
4) För en vanlig hobbyhäst så absolut en stor hage, den har överhuvudtaget inget i en box att göra.
Ska jag svara för hur vi gör med våra tävlingshästar, som tränas mycket hårt och tävlas regelbundet i trav då blir svaren helt annorlunda.
Så lär vi ju reda ut vad hästens
grundläggande behov är ochså
För mig är det mat, vatten och rörelse (det kan bestå av ridning,körning, promenad och behöver inte nödvändivis inte vara i fritt och hage).
Att erbjuda sin häst hästkompisar i hage är inget grundläggande behov, även om den är ett flockdjur. Då skulle det i pricip vara förbjudet att ha hingst som går själv. Det är inte många könsmogna hingstar som ges möjlighet att få gå i flock.
Jag är less på frasen -hästen ska få chans att leva så naturligt som möjligt.
Vem bestämmer vad som är naturligt? (förutom att låta den bli vild)
Och om man anser sig låta sin häst få leva så naturligt liv det bara går (många anser att bara man låter den gå i stora hagar har man uppfyllt den biten) innebär det då att hästen per automatik har ett gott liv? Att den får den omvårdnad den behöver för att trivas med livet och vilja leva?
Nej det anser inte jag!
gulan