Hagkompis-problem

Marty

Trådstartare
Jag har ett litet dilemma som jag aldrig ställts inför förut. Jag känner mig irriterad och förvirrad då det som är bäst för min häst inte är det som känns rätt för mig.

Står i ett stall där min häst senaste åren levt ett drömliv (ur hennes synvinkel) då hon fått stå på lösdrift under dagtid och box nattetid (förutom under varmare perioden då hon fått gå på lösdriften heltid). Hon trivs bra på lösdriften men vågar inte ligga ned inne i lösdriften, och blir därför ganska trött och ofokuserad när det blir kallt ute. Anledningen till att hon haft sån lyx är att det inte funnits någon hagkompis åt henne.

I lösdriften har det gått ett sto som jag själv inte alls kommer överens med. Hon är en otroligt elak häst, mot människor framförallt. Hon har hittills aldrig lyckats skada mig allvarligt, men det hör till vardags att hon sparkar mot mig, hugger mot mig, tränger in mig i hörn och stegrar mot mig. Hon har även jagat ut mina vänner från hagen, och försökt ge sig på min sambo. Hon gör inte detta varje gång, men tämligen ofta. Mina tidigare medryttare har jag tvingat ha hjälm och långpisk när de tar in, vilket inte känns så hållbart.

Nu har detta stoet lämnat lösdriften och står på box. Nu finns det en ”lämplig” kompis åt min häst, men jag vill inte. Jag vill inte ha min häst endast med den dumma hästen. Jag vill kunna gå ut till min häst i hagen utan att ständigt behöva passa min rygg, och jag vill kunna släppa ut min sambo eller mina vänner i hagen utan att vara rädd för att någon skadas.

Stallägaren och stoets ägare har tagit för givet att jag ska ha min häst tillsammans med den dumma hästen. Stallägaren har sagt att jag inte får ha kvar henne på lösdriften på samma sätt som tidigare. Alternativen jag har är alltså:

1. Min häst med den dumma hästen.
2. Min häst får gå själv.

Jag känner att jag hellre har henne själv än att behöva vara orolig i hagen. Det känns som ett väldigt själviskt beslut dock. Tänker jag helt tokigt när jag gör såhär? Stallägaren försöker få mig att känna mig elak, så att jag ska ändra mig, men är jag verkligen så elak? Hur skulle ni resonerat om ni ställts inför detta?
 
Då hade min häst fått gått ensam, eller så hade jag bytt stall. Jag kan vara rätt så rädd av mig för andras hästar och hade aldrig velat gå in i en hage med en sån häst. Skulle verkligen inte vilja utsätta min medryttare för den risken heller.
Nu har jag tur som har en ledarhäst som bara behöver titta på sina hagkompisar för att de ska flytta på sig, och han skulle aldrig tolerera att en häst uppförde sig så. Han gillar ordning och reda i flocken.
 
Det du beskriver tycker jag inte låter hållbart i längden. Jag har flertalet gånger råkat ut för att det finns hästar i hagen som uppvisar beteenden gentemot mig som jag tycker är jobbigt/drygt på olika sätt, men som jag ändå levt med så att säga. Men att behöva freda sig gentemot en häst som regelbundet beter sig såsom du beskriver, där går faktiskt min gräns. Att en behöver hålla lite avstånd till en häst som kan sparka är jag OK med (alla hästar kan ju sparkas, även de som inte "är kända för att göra det") - att bli jagad av en häst som både sparkar och reser sig är en annan femma. I synnerhet på vintern tex, när det är både mörkt och halt ute. Att jag sedan Inte använder ordet "elak" om hästar, det är en annan femma. Poängen är att situationen blir både otrevlig och riskfylld för dig/den som ska hämta hästen i hagen.

Så jag hade valt att ha min häst själv, om hästen ifråga trivs ok med det. Om den inte gör det och hästarna trivs ihop, så hade jag ändå låtit dem gå ihop och så långt som möjligt undvikit att låta sambo mfl ta in hästen från hagen etc. Men jag hade då nog faktiskt börjat titta efter en annan stallplats också, ärligt talat (om möjligheten finns. Det är förstås ingen självklarhet.).
 
Om hästen älskar hagkompisen så möjligen, men trots (eller kanske för att) jag jobbar med hästar så har jag väldigt lite till övers för hästar som blir farliga för människor. Mitt hästägande ska inte vara en reell skaderisk pga någon annans häst. Därför står jag inte i stall med kollektivskötsel längre, det är inte värt risken att hantera andras hästar. Och detta som sagt trots att jag jobbar med häst- och ryttarutbildning.
 
Jag har ett litet dilemma som jag aldrig ställts inför förut. Jag känner mig irriterad och förvirrad då det som är bäst för min häst inte är det som känns rätt för mig.

Står i ett stall där min häst senaste åren levt ett drömliv (ur hennes synvinkel) då hon fått stå på lösdrift under dagtid och box nattetid (förutom under varmare perioden då hon fått gå på lösdriften heltid). Hon trivs bra på lösdriften men vågar inte ligga ned inne i lösdriften, och blir därför ganska trött och ofokuserad när det blir kallt ute. Anledningen till att hon haft sån lyx är att det inte funnits någon hagkompis åt henne.

I lösdriften har det gått ett sto som jag själv inte alls kommer överens med. Hon är en otroligt elak häst, mot människor framförallt. Hon har hittills aldrig lyckats skada mig allvarligt, men det hör till vardags att hon sparkar mot mig, hugger mot mig, tränger in mig i hörn och stegrar mot mig. Hon har även jagat ut mina vänner från hagen, och försökt ge sig på min sambo. Hon gör inte detta varje gång, men tämligen ofta. Mina tidigare medryttare har jag tvingat ha hjälm och långpisk när de tar in, vilket inte känns så hållbart.

Nu har detta stoet lämnat lösdriften och står på box. Nu finns det en ”lämplig” kompis åt min häst, men jag vill inte. Jag vill inte ha min häst endast med den dumma hästen. Jag vill kunna gå ut till min häst i hagen utan att ständigt behöva passa min rygg, och jag vill kunna släppa ut min sambo eller mina vänner i hagen utan att vara rädd för att någon skadas.

Stallägaren och stoets ägare har tagit för givet att jag ska ha min häst tillsammans med den dumma hästen. Stallägaren har sagt att jag inte får ha kvar henne på lösdriften på samma sätt som tidigare. Alternativen jag har är alltså:

1. Min häst med den dumma hästen.
2. Min häst får gå själv.

Jag känner att jag hellre har henne själv än att behöva vara orolig i hagen. Det känns som ett väldigt själviskt beslut dock. Tänker jag helt tokigt när jag gör såhär? Stallägaren försöker få mig att känna mig elak, så att jag ska ändra mig, men är jag verkligen så elak? Hur skulle ni resonerat om ni ställts inför detta?
Jag har ett liknande problem. Min häst har alltid gått i flock men nu när vi flyttat har hon fått gå med endast en kompis. Hon blir dock HELT fixerad vid denna och vardaglig hantering som när kompisen lämnar hagen för att ridas etc blir ett kaos..... Jag valde efter mkt vånda att låta henne gå själv. Hon har kompisar runt omkring och verkar trivas med det.
Jag hade såklart velat att hon kunde gå med andra men skaderisken när hon river stallet eller springer längs staket känns för stor :(
 
Om min häst trivdes med den andra hästen så skulle de få gå ihop. Sambo och kompisar behöver väl inte vara i hagen?
Skulle du själv vilja vara livrädd varenda gång du ska hämta din häst i hagen?

En vän till mig hade det problemet med en hagkompis till sin häst som TS har.
Det slutade med ambulanshelikopter till sjukhuset, krossad skuldra, brutet nyckelben och det var cm från att hon fått ryggraden krossad.
Min vän hade alltid stenkoll på var den andra hästen befanns sig men en dag small det ändå.
 
Jag känner att det borde ställas krav på den som har den problematiska hästen. Att den får gå själv p.g.a. säkerhetsaspekten, och om det innebär att din också blir själv så hade jag valt det. Det kanske inte är optimalt men det är the lesser of two evils s.a.s.
 
Jag hade provat att ha dom två hästarna ihop ett tag. Det kan ju vara så att den opålitliga hästen inte trivs/fungerar på lösdriften och blir helt annorlunda med en kompis.
Om det sedan inte fungerar och den andra hästen fortfarande bär sig illa åt då hade jag börjat ställa krav på att få ett fungerande alternativ.
 
Hästens situation först - kompis i hagen alla gånger. Och om det var ohållbart för MIG hade jag letat efter ett alternativ som är bra för BÅDA. Men hästens väl först alla gånger. Den spenderar 24h om dygnet där, jag är där 1-3h per dygn. Jag kommer i andra hand. Be istället ägaren om hjälp med att lära dig hantera den svåra hästkompisen utan pisk så att du kan vistas i hagen på ett säkert sätt. Har varit med om "elaka" hästar i hagen också. Det går oftast att lösa med rätt hantering.
 
Hästens situation först - kompis i hagen alla gånger. Och om det var ohållbart för MIG hade jag letat efter ett alternativ som är bra för BÅDA. Men hästens väl först alla gånger. Den spenderar 24h om dygnet där, jag är där 1-3h per dygn. Jag kommer i andra hand. Be istället ägaren om hjälp med att lära dig hantera den svåra hästkompisen utan pisk så att du kan vistas i hagen på ett säkert sätt. Har varit med om "elaka" hästar i hagen också. Det går oftast att lösa med rätt hantering.

Fast alltså, nej. Säkerheten går först. Och det är inte TS ansvar att lösa detta eller ens uppfostra andras hästar.

Jag hade en period när jag var skadad från ridolycka och min häst blev en drake att hantera i vilan, ställde sig och var allmänt odräglig. Fanns inte en tanke att jag skulle överlåta intag och hantering till någon annan då även om de var skrivna på "intag" osv. Då fick jag ta tag i min hästs hantering eftersom han är mitt ansvar. Bara tanken på att de skulle kunna bli skadade av honom gav mig så dåligt samvete att jag tog över det som behövdes direkt.
 
Fast alltså, nej. Säkerheten går först. Och det är inte TS ansvar att lösa detta eller ens uppfostra andras hästar.

Jag hade en period när jag var skadad från ridolycka och min häst blev en drake att hantera i vilan, ställde sig och var allmänt odräglig. Fanns inte en tanke att jag skulle överlåta intag och hantering till någon annan då även om de var skrivna på "intag" osv. Då fick jag ta tag i min hästs hantering eftersom han är mitt ansvar. Bara tanken på att de skulle kunna bli skadade av honom gav mig så dåligt samvete att jag tog över det som behövdes direkt.
Det handlar inte alltid om uppfostran. Min väluppfostrade häst har också gjort farliga saker. När människan brister blir hästar farliga. En del hästar är lätta att hantera, andra är svårare. Man måste lära sig att hantera olika sorters hästar om man ska stå inackorderad. Om stallägaren kan hantera hästen kan ts troligen det också, med rätt verktyg.

Jag låter tex inte in människor som saknar hästerfarenhet i min hage, med våra väluppfostrade hästar, utan erfaret sällskap. Men jag kan lätt låta min 9 åring gå in för själv och hämta ponnyn utan uppsikt. Hon är 9 år men har tillräckligt stor erfarenhet att läsa av och hantera hästarna i vår grupp. Men en vuxen persom som inte kan det kan råka illa ut.

Det handlar i många fall om brist på kunskap hos människan som hanterar hästen. Det har jag sett allt flr många ggr, vuxna människor som med hjärtat i halsgropen håller i långerpisk när de ska hämta sin häst i hagen, medan andra bara går in och löser situationen. Ingen av oss vet hur det ligger till med hästen i detta fall, men om stallägaren kan hantera den - lär av henne! Vem vet, man kanske kan lära sig nåt nytt. ;)
 
Fast alltså, nej. Säkerheten går först. Och det är inte TS ansvar att lösa detta eller ens uppfostra andras hästar.

Jag hade en period när jag var skadad från ridolycka och min häst blev en drake att hantera i vilan, ställde sig och var allmänt odräglig. Fanns inte en tanke att jag skulle överlåta intag och hantering till någon annan då även om de var skrivna på "intag" osv. Då fick jag ta tag i min hästs hantering eftersom han är mitt ansvar. Bara tanken på att de skulle kunna bli skadade av honom gav mig så dåligt samvete att jag tog över det som behövdes direkt.

Jag håller med! Säkerheten går först!
 
@Marty jag hade provat och sett om det blir någon skillnad i beteende när bägge hästarna hamnar i en annan hage utan lösdrift, och bara går de två själva ihop. Om det inte funkar hade jag låtit min häst gå själv förutsatt att den trivs och fungerar med den situationen.
 
I vanliga fall så hade jag svarat hästens välmående först. Men risken är att du en dag får ångra det rätt rejält, kanske blir du allvarligt skadad eller så blir din partner eller någon kompis det.

Det är inte värt risken!

Givetvis kan man prova och se om den andra hästens beteende ändrar sig, men gör den inte det så hade jag tittat efter andra lösningar.

För att riskera allvarlig skada och kanske tillomed livet tycker inte jag är ett alternativ!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 981
Senast: WBanna
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
901
Senast: MiniLi
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp